الفصل العشرون



ليندهش الملك حين يدخل عليه مؤمن ويقف جميع الضباط بدهشه واولهم نيهال ليسحبوا سلاحهم ويحوطوا فهو ولى العهد ولكنه مجرم ومنفى من المملكة ولا يمكنه العودة لها

مؤمن: ممكن اخد من وقتك دقيقتين

الملك وهو يشير لهم :سيبونا لوحدنا

ليخرج الجميع ويتركهم وحدهم

الملك :ايه اللى جابك مش كنت رفضت

مؤمن :انا جاى عشان عليا جريمة متحكمش فيها

الملك بغرور :قصدك الاتنين اللى قتلتهم وهجومك على نيهال

مؤمن بسخرية: ههههه لا مش ده ...ده كان دفاع ياجلالة الملك

الملك بدهشه :امال قتلت تانى

مؤمن: لا انا جاي عشان عقوبة المستذئب اللى يتجوز بشرية

ليصدم الملك ويقف من كرسيه غاضبآ

الملك: انت ......

مؤمن :ايوة

ليمسكه الملك من ملابسه بغضب

_________________

يصل خبر وصوله على المملكة للقصر لتعلم بيه الخادمة الخاصة بالملكة لتذهب لها فالجنينة

الخادمة :مولاتى مولاتى

الملكة وهى تمسك كأس دماء وترتشفه: ايه

الخادمة :ولى العهد

لتفزع الملكة :ابنى حصله حاجه

الخادمة :وصل على المملكة ودلوقتى فاوضة المجلس مع الملك لوحدهم

الملكة بفزع: ايه

وتركض بسرعه لهم قبل ان يأذيه والده بصفته الملك

_____________________

الملك بغضب وهو يمسكه من ملابسه اتجوزتها

مؤمن: اه

الملك بغضب وهو يدفع للحائط: انت مجنون عارف عقوبتها ايه

مؤمن :القتل الموت وانا جاي عشان تنفذ ده

الملك بغضب: عشان واثق ان بعد موتك كمستذئب هتفضل عايش بدم امك

مؤمن بتحدى وغرور: وابقى مصاص دماء بس وابقى اقوى من كده ومع الاعداء

الملك بعصبية: غبى

مؤمن :انا مفيش اذكى منى

ليغضب الملك منه اكثر ليسحب سيف بسرعه البرق ويدخله فصدره مع دخول امه للغرفة لتصدم وتصرخ باسمه

الملكة: ابنى ...مؤمن

ليدفعه الملك بعيد عن سيفه ليسقط على الارض لتسرع له بلهفة لتجلس على الارض وتمسكه ليبتسم لها

مؤمن :متقلقيش انا بعتمد على ده

ويمسح قطرة دم من على فمها لتعلم بانه سيتلاشى جرحه

الملكة بغضب: انت اتجننت

الملك :ابنك اتجوز عارفه اتجوز مين

الملكة :حور

الملك بغضب: اتجوز بشرية

الملكة: مانت عملتها زمان واتحديت الكل واتجوزت مصاصة دماء العدو يعنى

الملك :انا غيره انا الملك

الملكة :ملك يعنى قدوة لكل شعبك هو كمان الملك ملك المستقبل لو قتلته السلالة دى هتموت مع موتك

مؤمن: انا اتجوزت وخلاص الموضوع

الملك بغضب: ياحراس ياعساكر يانيهال

ليدخل الجميع عليهم

نيهال امرك

الملك وهو ينظر للمؤمن بغضب: ولى العهد اسير يفضل فالسجن ميتحركش ويتحط تحت الرقابة المشددة

لينظر له مؤمن بابتسامة فهو يعلم جيدا بان ابنه لم يهزم بحبسه
ليبادله الملك بابتسامة انتصار

الملك: وحور تكون عندى النهاردة

لينظر له مؤمن بدهشه: مش هتقدر توصلها

الملك وهو يرفع حاجبه :نيهال

نيهال بفزع : نعم

الملك وهو ينظر للمؤمن : مش حطتى المتفجرات على القصر

نيهال وهى تنظر للارض بخجل من صديقها: اه

الملك :فجروا القصر واللى يتبقى منها جبوه لولى العهد

ليصدم مؤمن من ما فعله والده

مؤمن بغضب :انت متقدرش تأذيها لو اذيتها او جرالها حاجه انا هقتلكم كلكم كلكم

ليأخذوه الحراس للسجن وهو يصرخ

مؤمن :مش هتقدر تأذيها انت فاهم هقتلك

ليقف الملك ينظر بانتصار فهو سيتخلص منها بعد دقائق

________________

تجلس حور فالقصر بخوف بعد ان حل الليل عليها وهى وحدها وهو لم يعود.منذ الصباح لتشعر بحركات حول القصر لتشعر بخوف شديد اكثر تقف وتنظر من النافذة تحاول ان ترى احد ولكنها لم ترى شئ
لتبدا تهدا حتى يظهر لها فجاة ذئب امام الزجاج لتفزع وتعود للخلف بخوف ليظهر اخر ثم الاخر لتبدا تبكى وتصرخ باسمه

حور ببكاء شديد :مؤمن ....مؤمن تعال ..انت فين ....مؤمن


إعدادات القراءة


لون الخلفية