الجزء 13

الحلقة الثالثة عشر من قصة
???ماضى يخنقنى???
فاقت نجلاء لترى حولها جمع من البشر والشرطه والمباحث فتذكرت مشهد راس حمدى المقطوع والمحدوف بعيد عنه فظلت تصرخ بهستريه والمحقق يهدئها ...اهدى يامدام ...من فضلك عشان نعرف ايه الحصل...ولكن نجلاء اصيبت بانهيار عصبى حاد فأمر المحقق ان تودع بمشفى العصبيه والنفسيه.
.......سهير على.....
وجاء سليم بعد ان تم استدعاءه من النيابه لاخذ اقواله فصعق عندما علم بالامر وقال انه لم يعلم اى شئ عن تصرفات زوجته وان كل شئ فعلته كان بدون علم منه وعلم سليم من النيابه ان زوجته قامت بتسليط رجل بلطجى بقتل خلود والذى قام بقتل الخادمه بالخطأ وهذا بعد تحريات النيابة ....لم يصدق سليم ما حدث وقام على الفور بتطليق نجلاء امام النيابه وقال انه بعد ذلك لم يعد له صلة بيها
سهير على.......
ام نهلة فقد كانت منهارة لموت ابنها وبعد ان فاقت ظلت تبكى بانهيار ونظرت لمروان الذى كان يجلس بجانبها وفى عينه قلق وخوف ....قررت ان تحكى لمروان كل شئ فلم يعد لها مكان بجانبه
مروان بلهفه ....حبيبتى انتى انتى كويسه ....خلود ردى عليا طمنينى عليكى
كانت تتالم من الكذب تختنق من تمثيلها لدور واحده اخرى تشفق على مروان من حبه لها فماذا سيكون رد فعله لو علم بحقيقتها
مروان.....خلود ردى عليا متسكتيش كده عايز اطمن عليكى
نظرت له نهلة وقالت وقد كانت على وشك الانهيار .....ممكن نروح حته عايز اتكلم معاك
مروان ...حاضر يلا بينا حتقدرى تمشى
نهلة بضعف .....اه
سهير على......
رجع سليم الى البيت وهو بركان ثائر غاضب بداخله نار لم يتوقع ان تكون زوجته بهذا القدر من الشر ظل يحطم فى اثاث الحجرة سمعته والدته الذى طرحها المرض على الفراش فسالت الممرضه التى تتولى راعايتها
كريمه بوهن.....ايه ال بيحصل بره ده روحى يبنتى بالله عليكى شوفيلى ايه الحكاية
الممرضة حاضر ياهانم حاروح حالا
وذهبت الممرضة فرات سليم يحطم فى الاثاث وهو فى منتهى الغضب والثورة فخشت ان تقول للسيدة فيكون له تأثير سيئ عليها
الممرضه بتردد.....ااا مفيش حاجه ده بس الاستاذ سليم بينقل حاجه كده
كريمة ...طيب يبنتى
الممرضة فى نفسها ...انا مالى اقولها خبر يضايقها وتيجى فى وشى مليش دعوة تعرف من غيرى بقى واعطتها الدواء لتنام السيدة كريمه وهى تشعر بضيق فى صدرها.
.....سهير على. .. .
ظل ابراهيم ينتظر نجلاء ان تتصل به ولكن تاخرت كثيرا فاضطر ان يذهب ليتفقد الاحوال هناك...فذهب الى الفيلا التى كانت بها اخته نهلة ودخل متسللا الى داخلها فوجد اخته تجلس مع شخص تتحدث معه وهذا الشخص طبعا مروان ونهلة ظلت تحكى له حكايتها منذ ان خدعت حتى جاءت عندهم وظنوها انها خلود ومروان فاغر فاه لم يصدق اذنيه وكان ابراهيم يسمع من قريب فسمع حكاياتها وسمع مروان وهو يقول لها بغضب ...انتى بتقولى ايه ؟ ازاى تخدعينا وتفهمينا انك مراة اخونا............سهير على ....
نهلة ...قلتلك ان مخدعتكش انا الظروف اجبرتنى انى اكونى هى وكنت مضطرة مكنش عندى مكان اروحه كنت تايهة وتعبانه مكنتش عارفة اروح فين ????
مروان .....والمفروض انى اصدقك واصدق دموعك دى مش كده
مسحت نهلة دموعها وهى تقول ...عالعموم انا حمشى واريحك منى .......سهير على....
مروان وهو يستوقفها من ذراعها استنى هنا انتى فاكرة ايه ان دخول الحمام زى خروجه انتى مش خارجه من هنا غير لما نصفى حسابنا
نهلة ....حساب ايه انت عايز منى ايه يامروان قلتلك الظروف اجبرتنى انى اكون بدل خلود الله يرحمها ....عايز منى ايه ؟
وقاطعهم ابراهيم وهو يصوب مسدسه نحو نهلة وهو يقول والانتقام بادى على وجهها سبها يامروان بيه دى تخصنى انا
مروان باستغراب انت مين؟
اما نهلة عندما رأته قلبها سقط فى قدميها وهمست باسمه بخوف .....ابراهيم???


إعدادات القراءة


لون الخلفية