الفصل الثاني
خرج جسور وادم معه من الغرفة وهو غاضب ولا يعرف لماذا هو هكذا هل من نظراتها التى بلون البحرأم لرموشها الطويلة الساحرة انها تربك افكاره وتثير فى نفسه بعض من المشاعر الغريبه على وجدانه احس انه يريد الفكاك من فخ عيناها التى كلما نظرت اليه يريد ان .. يااللهى أنها مجرد خطيفه ماذا يقول لالا افق يا جسور انها مجرد فتاه مثلها مثل غيرها واقنع نفسه بذالك ونفض سريعا افكاره المجنونه ولم ينتبه على صوت أدم وهو يناديه اكثر من مره ...
أدم:... هاى اين سرحت بافكارك ياعم جسور
جسور :.... يقول لا مفيش حاجة المهم الخطوة الى بعد كده ازاى نوصل لابوها عشان نطلب منة الفدية انا مش عاوز الموضوع يطول عشان ليلى مينفعش نسيبها وحدها وكمان علشان متستغربش غيابنا عنها هيا مش متعوده على كده واخذ
يبحث جسور في شنطة روح ووجد تليفونها وقال سوف اتحدث مع والدها على تليفونها علشان يصدق انها معايا بس لازم اللعب باعصابه شوية وعشان ميعرفش يفكر وغير كدة هو اكيد هيخاف من الفضائح انت عارف الناس دى بتخاف على شغلها ليتأثر
ادم :...يانهار انت دماغ يالا طيب شوف بقى انا عندى فكرة احلى عشان بس الاحتياط واجب
جسور:.... نظر اليه بتوجس و قول منا عارفك شكلك حالف نروح ليمان طره سوا
أدم:..
ياجسور اسمعنى بس مش هتخسر حاجة احنا كل اللى هنعمله اننا هنتجوزهم علشان ماحدش يقدر يتهمنا بأى شىء وكمان لو حد اتكلم وقال احنا خطفناهم لاء البنات معانا بمزاجهم فستكمل حديثه
احنا نضرب ورقتين عرفي معاهم ماهو محدش بيخطف مراته لو في اي حاجه ولا اتمسكنا هنطلع الورق اللى هيحمينا ونظر لجسور بمكر هو فى حد ممكن يخطف مراته طيب هيخطفها ازاي وليه اساسا مهى مراتى قدام القانون
جسور:... نظر لادم بذهول وهو يتراجع للوراء غير مصدق لالا انت بتهزر صح فانفجر فى الضحك والله يا ادم طول عمرى بقول عليك دمك شربات بس النهاردة تقلت الشربات شوية يعنى احنا نخطف علشان نتجوز ونتدبس فصرخ به انت اتجننت فأشار اليه بأصبعه محذرا انت عارف انى بكره صنف الستات دول هما فى نظرى عبارة عن أفاعي ماشية على الارض و احنا عاوزين فلوس علشان مشروعنا مش تجوزنى انت اتهبلت فى مخك ياد ولا ايه
ادم ":..... اسمع بس لالاخر متبقاش متسرع ده امان لينا يا غبى جسور نظر اليه بغضب شديد وهنا اكمل ادم اسف بس فكر كده حتلاقى ان ده انسب حل
جسور:.. يقول طيب ماشى هما بقى هيوافقو ازى يا حلو
ادم :..بص بمكر شوف يا سيدى ونفذ كل الى انا هقولك علية احنا نخلى كل بنت فى اوضة لوحدها ونفهم كل واحدة اننا هنغتصب صحبتها ونخليها تصرخ وتصدق اننا هنئذيها وعلشان صحبتها متتعرضش للاغتصاب تمضى على ورقة بيضا وطبعا لو رفضت هيه كمان معرضة للاغتصاب
جسور :.... طيب يا أبو الافكار هنخليهم ازاى يصرخوا هنضربهم ولا اية
ادم :...يرد بسرعة نضرب مين ياعم بقى البسكوتة دى ولا المهلبية دى يضربوا دول يموتو بس من منظرك لوحده يخض بعضلاتك دى فحب يشاكسه الا اقولى يا جسور هو انت كانوا بياكلوك اية وانت صغير
جسور:.. يرد عليه انت ياااد اتلم وانجز فى لليلتك
خرج ادم وغاب فتره بسيطه ورجع وكان يحمل معة علبه فعقد جسور حاجبية بتسأل اية دة ورد ادم بابتسامه عريضه دة بقى حكشة حبيبى صديقى فى وحدتى جيبته من البيت فأ قلت آخد فيه ثواب
يمكن العملية تاخد وقت وحكشة يجوع فادم أخرج الثعبان
وجسور اتخض بس دة سام
فادم:... يقول طبعا لا ده طيب خالص يلا بقى نخلى البنات كل واحدة فيهم اوضة و
جسور:.. يخربيت افكارك المنيلة دى ربنا يستر والبنات ميموتوش من الخضة
******************
وعلى الطرف الاخر
زمردة انا خايفة قوى يا روح احنا مخطوفين ليه انا حاسة انى فى فيلم رعب ياترى هيخدوا اعضائنا ولا هغتصبونا ولا زى افلام الرعب يعذبونا ويدفنونا فى قلب البيت المعفن ده
روح:.. الله يخربيت افكارك المهببة بطلى تحضرى افلام كتير يلا روحى من قدامى انا اتبريت منك يلا يا بت سبينى افكر هما شكلهم عاوزين فدية علشان احنا معانا فلوس وبصراحه شكلهم يايى فحت خالص ترد
زمردة:.. بجد الله مغامرة يس يس شكلها أكشن على الاخر
روح ":... تبص لصحبتها باشفاق هى هبلة حبتين دنتى لسة يبنتى مصورة فلم رعب من شوية وفجاة دخلو الملثمين وزمردة أقتربت منهم تسألهم بغباء شديد وغير متوقع منها ابدااا
يعم الحرمى هو حضرتك عاوز فدية لو كدة خلاص انا اكلم عمو سمير يدفعلك بس بليز مشينا من هنا المكان مش نضيف خالص فادم يرد :.....ولا يهمك انا هحجزلك فى فندق 5نجوم ينفع
زمرده :... الله انت طيب خالص
فادم يبص لها بغيظ ويقول انت هبلة يا بت وثم يمسك ذراعها ويشده ويخرجها من الغرفة وروح بتصرخ وبتحاول تمسك فى زمردة وجسور مسك روح من خصرها وحملها حتى يمنع مقاومتها ويضم ظهرها الى صدره ويهمس فى اذنها وانفاسه تحرق كيانها من الرعب وشىء اخر تجهل معناه وهو يهمس فى اذنها اصرخى اكثر لن يسمعك احد اصرخى وهنا ترتعش
روح:.. وتقول طيب ممكن تسبنى لو سمحت الله يخليك انا معملتش حاجة وحشة فى حد حتى صحبتى واللة هبلة وغلبانة اعتبرنا اخواتك وفجاة سمعت صراخ زمردة وفيه من الرعب الكثير وهنا قاومت جسور اكثر بهلع على صحبتها وتقول بخوف اشد مال صاحبك بيعمل فيها اية وكانت تبكى بانهيار شديد ومرة واحده لف وجهها له وهو مازل يحتضنها ويقرب وجه نحوها ويقول عاوزة صحبتك ترجع وتكون بامان وترد
روح :... بدون تردد وخوف نعم والصوت يعلى اكثر واكثر امضى على الورقة دى
روح :..ورقة اية دى انت هتمضينى على ايه وتنظر اليها وتجدها ورقة بيضاء اية لا لا ارجوك وحاولت الفكاك منه ولم تستطع ....
هنا جسور يرد عليها ":.... خلاص خليه يستمتع بيها وانا كمان هاخد دورى وباقى الرجالة الى معايا فذعرت وقالت مرتجفه لو انا مضيت تسبونا فى حالنا لغاية ما تاخد الفلوس فهز رأسه بالموافقه ومضت على الورقة مرغمة وهى تبكى من القهر
روح ":... ارجوك بسرعة هاتلى زمرده وفعلا سبها وراح لادم لاقاة ماسك التعبان وبيقرب منها وبيقولها تعالى بس نلعب مع حكشة والله دة طيب تعالى بس وانت مزة كدة يخربيت حلوتك وهى تجرى منة وتركب على السرير وهو ورائها وهى تصرخ
جسور:.. يقول خلاص سبها ياخى يلا ......
وادم عرف من نظراتة ان الخطة نجحت راح نظر نظرة استمتاع لزمردة وقلها خلاص همشى يا مزة همشى
زمردة:.. وهى تبكى انشالة يبلعلك التعبان ده يا اخى زى فيلم اناكوندا .......
.فيضحك ادم الله يسمحك يا مزة .....
وهنا ترد زمرده :..... متقوليش يا مزة انا اسمى زمردة وفجاة وهو بيخرج مع جسور من الغرفة توقف عند الباب ...
وقال بتقولى اسمك اية ؟
فتقول اسمى زمردة
فادم يقول اسمك حلوى قوى يا زمردة وينظر لها بطريقة جعلت خديها يحمران وتنظر فى الاتجاة الاخر لاتعرف من الخوف أم تأثرا بعينيه
.................
وبعد خروج ادم وجسور تحدث الاثنين الحمد الله مضت فاضل الهبلة الى جوة دى
فادم يتضايق ويقول متقولش عليها كدة وجسور بص و غمز بعينة اية عشان اسمها زمردة ولا اية ويضحك ثم سكت
وقال جسور :.... ادم احنا هنا عشان مهمة معينة مش نحب قصدى تحب فادم بص والنبى ويقلدو بصوتة الخشن انت عارف يا ادم انا بكره صنف الستات دول تعابين مش كدة وانت ماسك البت البسكوتة روح ولازق فيها ومش عاوز تسبها
فجسور :.....يقول لا اوعى تفهمنى غلط انا انا كنت بفصل بس البنتين مش اكتر
ادم:.. بنص عين وماله بردة المهم زمردة عاوزها تمضى زيها عشان نكون فى الامان ماشى بس هعمل اية بردو نفس الموال طبعا هات الورقة وادخل مع حكشة وخليها تصرخ واخلى زمردة تمضى يلا ......
يدخل جسورلروح وتجرى علية هى كويسة
جسور:..ايوة متخفيش انا عطيتك كلمتى وفجاة يخرج من وراة ظهرة الثعبان وقربو منها
روح:انت ايه اللي بتعملوه دا لالالالالالا وتصرخ وهو يقرب منها المشكلة ان روح عندها فوبيا من التعابين وتصرخ وتقول
انا هوريكو دا بابي هيعلقكو دا هيموتكوا
جسور:اهدي كده وعاوزين اليومين دول يعدوا علي خير وهنرجعك بالسلامه لاهلك وبابي بتاعك
وهو يقترب بتعمد منها وهي تصرخ من منظر الثعبان انتى خايفة من التعبان دة لطيف امسكية كدة تعالى اعتبرية كلب لولو وتصرخ وتحدق بة لولو ايه يا اعمى ده تعبان انت ماسك وردة وبتقولى اشمها ابعده عنى يا جاهل
جسور بغيظ على فكرة
احنا ناس متعلمين ومعانا ماجيسترات مش مجرمين فاهمة
روح:.... قصدك ماجستير في الاجرام والله للاوريكوا
تبدا روح تنهار بسبب التعبان
وتستجدي جسور ان يبعد بالتعبان عنها وتنفذ له ما يريد
جسور:...... يشير لها ان تحضن التعبان وتعطية بوسة وهى تقول له بسك برص وتلات خرص انشاللة وهى تتراجع للوراء بذعر شديد وهو ينظر الى عينها التى تسحره ولا يريد ان يعترف بذلك ويقول فى سره اخلص يا ادم انا خلاص شكلى هتهور وابوسها فعلا وفجأة يغمى عليها وأمسكها بيده والاخرى بها التعبان ودخل ادم:.. زمردة مضت الورقة خلاص وراى جسور يحمل روح وجرى علية ومسك حكشة من يدة وخرج يضعه فى الصندوق ويقول خلاص ادخل بقى يا حكشة يا حبيبى البت زمردة يا قلبى مضت
جسور:..... حمل روح برفق ووضعها على السرير المتهالك وشعرها على عينيها وباصبعة ازاح الخصلة ولمس بشرتها الناعمة وبدأ يقترب منها حتى يقبل هذة الشفاه الوردية التى تاه فيها فأذ بها تهذى و هى فى نومها تصرخ بانين وترفع يدها بطريقة آليه وتمسك به وتقربة اليها وتقول لا انا بخاف انا بخاف من التعابين وجسور تفاجا من الموقف فضمها اليه و هويحاول ان يهدىء من روعها ونظر اليها ماليا يتأملها عن قرب فأخذ
يقرب منها رويدا رويدا كانه مسحور سحر لا يريد الفكاك منه لكى يقبلها وفجاة تذكر الفتاة التى تخلت عنة فابعدها عنه بعنف ولسان حاله يقول انت زيهم اوعى تفتكرى اني ممكن اصدق وشك البرئ ده واهى مهمة وتخلص ثم يأخذ نفس عميق حتى يهدىء اعصابه ويخرج من الغرفة ويتركها وحيدة