الفصل الثالث
خرج جسور من الغرفة ووجد امامه ادم يحدث التعبان ويقول والله يا حكشة لو الدنيا لعبت معى لعملك بيت حلو وجبلك تعبانة حلوة واهو تاسس اسرة هى جات عليك فضحك ثم يرى صديقة خارج من الغرفة وقادما عليه فسأله
ادم :..... ايه يا جسور خير البت خلصت منك ولا ايه دى مستحملتش حكشة فرافير العيال دى دحنا مخدناش معاهم وقت يلا اهو نكسب فيهم ثواب وينشفوا شوية ونعلمهم حاجة للزمن
جسور:...باستغراب . قصدك اية
ادم:...ابتسمت بمكر هما دلوقتى مش مراتتنا خلاص شغل الطبخ والكنس وكل ما يشتق ويلازم يتعمل اصل الايد البطالة وحشة ولا اية
جسور :..غير مصدق فيصرخ بيه
انت عاوز تقولى انك تخليهم يخدمونا ياعم انت اتجننت
ادم ":.... ايوة فعلا انا بتكلم جد وايه الغريب فى كلامي ؟
جسور :.... بص انا مش ناقص جنانك وخرج من الباب وهبط درجات السلم واخذ نفس عميق وهو ينظر للبحر ورماله الناعمه وورائه البيت كان مطل على البحر وهو اشبة بالكوخ وكان مناسب لعملية الخطف المجنونة تلك لانة متطرف وبعيد اشبة بالمكان المهجور وظل يمشى ويتأمل البحر ويفكر فى حالة وما وصل اليه من تهور وفجأه تذكر روح وهى بين زراعية وماكان سوف يحدث منه لقد كاد ان يقبلها فقبض على يده التى امتلكتها منذ قليل وضمها بشدة فى محاولة يائسة منه لنسيان اللحظات الماضيه
واقنع نفسه انها هى السبب نعم هى السبب عينيها وشفتيها وجسدها المغرى وهو رجل نعم نعم ليس اكثر من ذلك واغمض عينة بشدة ينفض عن رأسة الافكار السوداء ويركز على المهمة وامسك الهاتف الخاص بروح وبحث عن اسم ابيها وكانت كتبة بسم بابى حبيبى فابتسم ورن على التلفون وجهز نفسة للمكالمة وانتظر فعقد حاجبية بغيظ الهاتف مقفل فتنفس بعمق من قلبة خلاص مش لازم دلوقتى
***********
نرجع لادم و زمردة بتنادي علية من وراء الباب
ذمردة:... ياعم الحرامى ياستاذ يلا خطفتنا حد يرد عليا
فادم:.. من ورا الباب وخشن صوتة وبصوت غليظ ايوة يااااا شبه عوزة اية فتخضت
زمردة :.... وقالت بصوت مبحوح يشوبه الارتباك ااان اناانا كنت عاوزة اطمن على صحبتى الله يخليك يا استاذ حرامى ممكن فادم ضحك فى نفسة ولكن استمر يخيفها لا خلاص احنا اكلانها للفيران الى عندنا اصلها ماكلتش بقلها يومين
فزمردة :.... بصدمة انت انت بتقول اية الفيران كلتها وصمتت
وزمردة بتتذكر كل الافلام الرعب وبتعيط على روح عاااااااااااااا روح روح حببتى ماتت الفيران كلتها خلاص انا بيقت وحدى مع المجرمين دول وهى بتتخيل جثة روح ممزقة ومشوهة والفيران بتاكلها وقعدت فى الارض تعيط خالص مين الى هكلمة دلوقتى واشتكيلو مين الى هيخدنى فحضنة ويطبطب عليا اااااه ياروح يا حببتى دنتى الوحيدة الى عاملتنى كويس انت صحبتى واختى انا خلاص بقيت وحدى عاااااااااااا اهى اهى اهى
دخل ادم :.... وهو غير مصدق لما وجدها بتبكى وفعلا صدقت كلامه تلك البلهاء و منهارة جدا وهبط على الارض بجوارها ووضع يده على كتفها فنظرت اليه بعيون حمراء من كثرة البكاء انتو مجرمين ازى تقتلوها بالطريقة دى طيب السم ارحم او مخدر وبعدين تقتلوها مش تاكلوها للفيران عاااااااااا اة ياروح يا حببتى واخذت تضربة بيدها الصغيرة على صدرة وهو يحاول ان يتكلم وهى لاتعطية فرصة
فلم يجد مفر غير انه يمسك يدها بقبضتة يا بت اتهدى بقى اسمعينى انتى اية سرينة مطافى وهى تهز راسها يمين ويسار لا تريد ان تسمع شىء وتبكى وفجاءة امسك وجهها بين
يدية وصرخ فيها بقوة اسمعينى وقرب منها ولم يفصل بينهم شى يذكر وقال انا كنت بهزر معاكى هى موجودة فى الغرفة التانية بس هى نايمة ومحدش اذاها خالص فهمتى
ذمردة :... وهى تحاول ان تتخلص من حصاره لها لا انا مش مصدقك انت كداب انت حرامى انت قاتل فغضب منها وانقض عليها يقبلها بشراسة على شفتيها كان القصد منه ان يعاقبها وان تخرس فصدمت من تقبيله لها
وهى حاولت انها تبعده عنها ولكن شئ ما تغير فى القبلة من شرسه الى حنونة ورقيقة فا أبعدها عنه طلبا للهواء ونظر اليها
مطولا وهو ينظر الى عينها التى اسرته وجعلت قلبه يدق بقوه ادم:.. والله يا زمردة هى عايشة انا الى كنت بضحك معاكى وبعدين يا هبلة فى فيران هتاكل بني ادم
فردت عليه زمردة:... اه طبعا فى افلام الرعب بيحصل كتيروالابطال بيموتو
فادم:....فضحك وقال طيب انا راضى ذمتك فى حد ممكن يصدق كلامك الاهبل دة وفجاءة يلاحظ الاثنان انهم على مسافة قصيرة من بعض
فابتعدت زمردة:... وخدودها مشتعلة وقالت بارتباك شديد انت قليل الادب ازي تقربلى بالشكل ده ازى تعمل كدة
فادم:... فابتسم بمكر عملت اية فكرينى كدة اصلى ناسى كل الى اعرفة انى واحدة زى القمر اسمها زمردة كانت بتستفزنى وتعيط وكان الحل انى اسكتك
زمردة :.... يلا سلام يعنى مفيش غير الطريقة دى
فضحك ادم:.. اه دة الى عندى
دخل عليهم جسور:.. وسال فى اية اللى حصل
زمردة :.... اخفضت نظراتها الى الارض وقالت انا عوزة اشوف روح
جسور :... يا ادم دخلها لصحبتها عشان تصدق انها بخير
وفعلا ذهبت تطمئن على روح ووجدتها نائمة وحضنتها وقبلت وجهها وهى فرحه من نجاتها ونظرت الى ادم كأن لسان حالها يقول الان فقط صدقت كلامك فخرج ادم من الغرفه لكى يدعها مع صديقتها
ادم:.. وسال جسور والله انا شاكك فيك خلاص بقى كدة كدة متجوزنهم واحنا الى مدبسين مش هما ثم شم رائحه شهيه فلقد احضر جسور بعض من الاكل البحرى الذيذ الطعم موضوع فى اكياس فقال بفرح اكل الله انا جعان قوى
جسور:... قال استنى هنا يا مفجوع عشان البناتيكلو هما كمان خليهم يحضرو الاكل يلا ....
نظرت روح الى زمردة انتى كويسة يا زمردة حد اذاكى حد جيه جمبك فتذكرت زمردة قبلة ادم فقالت بارتباك لروح لا مفيش وساعدت روح على قيامها من على السرير
ودق الباب فروح :.... بخوف مين
ادم :..قال يلا الاكل برة
فروح :..ردت بغيظ وافتكرت الورقة العرفي الى مضت عليها وقالت مش عايزين امشى يلا راح مش عوزين ناكل فذهب
ادم لجسور وقاله ان الفتيات يرفضون الاكل
فغضب جسور :..وقال بتوعد شديد طيب بين عليكو متعرفيش زعلى وفعلا دخل الغرفة بقوة ونظر لزمردة وقال اطلعى فخافت وطلعت اما رواح
روح :.. فصرخت فيه مش عاوزه حاجه منكو ارحمني وسيبونا نمشى
جسور:قرب منها ببط شديد ثم مسك رقبتها وقرب منها جدا لدرجة احست بانفاسه على وجهها
قالت روح:..اية يا كابتن مالك قلبت على مازنجر لية انا بص انا بص
صرخ فيها جسور :..انت بين عليكى متعرفنيش معزورة بصى يا بت الناس تسمعى الكلام تنجى منى تعصبينى هتشوفى الوش التانى ماشى
روح :.. هزت رأسها سريعا خوفا منه قالت حاضر
جسور :..ورمقها بنظرة سوداء شاطرة يلا عشان تحضرو الاكل و ناكل وصرخ مرة اخرى يلا فجريت روح من قدامه فاستأنف الحديث ناس متجيش الى بالعين الحمرااوف يارب الموضوع دة يخلص على خير وهز رأسه وخرج ورائها
وفجأة رن الهاتف الخاص بروح ونظر الى الشاشة ورى من المتصل
*************يتبع