الفصل الثامن



عندما سمعا الصرخة الصادرة من الاعلى نظرا الى بعضهما البعض بفزع وقفزا فى نفس الوقت الى الطابق العلوى و الهواجس تتقافز كالشياطين فى مخيلتهم وعند وصولهم للغرفة شاهد جسور وادم الفتاتان وهما فوق السرير ويشيران بخوف نحو الحائط فنظرا الى الحائط ولم يستوعبا بعد ماذا يقصدون ..
فقال جسور:...فى اية انا مش فاهم انتو بتصرخو لية ؟؟؟
روح:... وهى تشاور بفزع انت اعمى مش شايف فى برص اهوة على الحيطة اقتلة اعمل اى حاجة
فادم : ..يضحك بقوة عندما يرى برص صغير فيقول لزمردة هو دة الى خلاكي بالمنظر دة يختى يا فرافير دانتو محسسانى انه تمساح وماشى على الحيطة ياحببتى ده انتى لو مسكتى الشبشب الى جمبك دة وضربتيه كان مات الله يسمحكو احنا روكبنا سابت البنات كانتا خلاص استنزفو القوة من التعب بعد عناء ترتيب المنزل وكان يوم مليىء بالتعب والالم النفسى وهم يبكون الان غير متحملين عتاب ادم
روح ترد تقول:..برص تمساح ملناش دعوة اتصرف ابعدة عن هنا
وجسور :... ماسك اعصابة بالعافية وفجأة صرخ فيهم دانتو ناس تافهه هو كل الصراخ والعياط دة عشان حتت برص لاراح ولا جه واتجه الى البرص ومسكة بسهولة كأنو امر عادى ثم رماة خارج الشباك ...
فنظرا اليهم وقال شوفو بقى انا مش ناقص وجع دماغ وتصرفات بنات تافهة زيكو خالو اليومين الى قعدين فيهم هنا يعدو على خير احسنلكو ياما هطلع على جتتكم العفاريت الزورق..
فترد زمردة:... بعياط وكمان فى عفاريت لا دة كتير
فروح:".. تحضنها وتقول لا متخفيش العفاريت بتروح للناس الوحشة بس وتنظر الى جسور بغيظ فتقول خلصت المحاضرة بتعتك اتفضلو اخرجو عاوزين ننام و
ادم:... يرد على الفتيات مكان من الاول لازم تسمعو كلمتين فى العضم تستهلو فيخرجومن غرفتهم بعد ان رميا البرص من الشباك ,,,
بعد اغلاق الباب سمع روح تقول لزمردة انا مش هقدر استحمل اللوح الى برة دة احنا لازم ندور على طريقة نهرب من البيت دة احنا ولا العبيد هنا .
زمردة:انت معاكى حق دانا صاوبعى باظت من التنضيف والبيه فوق دماغى ولازقلى زى الوطواط لغاية ما خلصت توضيب ونضافة
روح :..وانت الصدقة ترفع يديها المليئة بالجروح ومين سمعك احنا هننتهز فرصة انهم ينامو ونطلع من هنا ونستغيث باى حد
زمردة :...بس انا خايفة من العفاريت ده الواد ابو عيون زرقا بيقول فى عفاريت
روح:... يا بنتى انتى صدقتى دا كله عشان يخوفونا ....كل دة وجسور وادم خارج الغرفة يستمعان ولسة ما نزلوش وسامعيين كل الكلام ولسة هيدخل ويهزقهم مسكه ادم وابتسامة شيطانية تتلاعب على شفتية ويشير له ان يتبعه وفعلا اتبعه على مضض وهما فى الطابق الارضى .....
جسور :...انت ازى متخلنيش ادخلهم واربيهم دول اتعدو حدودهم خالص
أدم :...بص بقى انت عارف انا بحب المقالب زى عنية هما شيفين انى مفيش عفاريت صح
جسور :...انت بتخرف انا فى ايه وانت في ايه بتقول مقالب انت رايق يا أدم البت روح دى لازم تتربى واوريلها العين الحمرا انا مش ناقص مش كفاية سايب اختى ليلى لوحدها عشان الموضوع الهباب دة
أدم :... يعم انت مش بتطمن عليها بالتليفون كل يوم ومفهمها انك مسافر فى شغل كام يوم ترجع خلاص اهدى وتعالى ارعبهوهملك بس بطرقتى وهخليهم يقولى حقى برقبتى احنا اسفين يا ريس الحقنا يا جسور ,,,,
جسور:.. لا والله ازى بقى دى البت روح تدب في عينها رصاصة ومبتخفش مش زي الهبلة التانية الى جاية من كوكب عطارد
أدم:... يظهر علية الضيق ويقول هى ليها اسم فيستدرك نفسة سريعا ويقول شوف ياسيدى الخطة الى هنعملها ان احنا هنخليهم يهربوا ,
جسور:...نععععععم ياخويا نسبهم اية لا والله طيب ما بالمرة نديهم جواب شكر
ادم ":... اسمع بس منى مش هتندم
جسور :... بنفاذ صبر ماشى قول
أدم :...انا زى ما قولتلك نسبهم يهربو ولسة جسور هيقاطعه فى الكلام اشار له ادم بالصمت فسترسل فى الكلام اولا البيت بعيد عن العمران من الاخر كدة محدوف ولازم عربية عشان يوصلو لمكان مأهول بالسكان ودلوقتى الدنيا ليل بره فأحنا هنطلعلهم العفاريت فعلا
يرد جسوربتسأل:....ازاى
أدم :... الله ينور عليك جيت لمربط الفرس هى دى ازاى أولا بعد ما يطلعو بره احنا هنكون وراهم ونعمل اصوات وانت مشاء الله متتوصاش صوتك ده يرعب لوحده .. وكدة هم مش شايفنا فى العتمة الى بره دى
فجسور:... عجبتو الفكرة وكان رغبتو انو يأدب روح شديدة ,,,
وفعلا شرعا فى تنفيذ المخطط وطلع أدم لغرفة روح وزمردة وخبط عليهم
أدم:... يا بنات انا طالع ليكم اعتذر على اسلوب جسور اصله خشن شوية ومدب فى الكلام هو مش قصده يخوفكو ولا حاجة وهو بس عشان فى ناس ماتت مقتولة فى المنطقة فاكيد فى اشباح هو خايف عليكى انت برضو عشرة وكل دة وهو ماسك اعصابة من الضحك
فترد روح:... بصوت متلعثم مرتبك اية الكلام الفاضى ده قال اشباح قال يلا قولوا مابنخفش
فادم :.. ياستى ما علينا انت عندك حق طيب احنا هنام بقى عاوزين حاجة
روح :...تنظر لزمردة نظرة انتصار وفرحة وتشير بيدها علامة النصر لالالا روح نام احنا كمان تعبانين وهنروح ننام تصبح على خير
فيبتسم ادم بمكر ويرفع حاجبية باستمتاع وانتو من اهله وذهب وهو يصفر بلحن جميل
***********************
جسور :ها بلعوا الطعم
أدم : زى الهبل تمام يلى بقى نروح ننام وفعلا شرع فى النوم متظاهرين بالشخير
قامت روح وزمرده بالتسلل بهدوء حتى يوصلو للباب الخارجى بعد ان سمعا أصوات شخيرهم المفتعل وفتحو الباب وفرحوا لدرجةواضح انهم نسيوا يقفلوه بالمفتاح وتقول لزمردة فعلا شوية اغبية يلا نهرب.....
وامسكت يد زمردة بقوة بعد ان رأت الليل الغطيس فى الخارج يلا بينا وفعلا قعدو يجروا لمدة لا بأسا بها .....
زمردة:... خلاص انا استويت اخد نفسى ياروح انا كدة هموت منك
روح :.. وهى بتاخد نفسها بالعافية من كتر الجرى معلش يا زمردة اضغطى على روحك شوية وفجأه سمعتا اصوات مخيفة ومرعبة وعواء ذئاب وأحست زمردة باشياء تلمسها وصرخت ,,
روح: ...اية فى اية
زمردة :...بانهيار حاسة فى حجات بتلمسنى لالالا دى دى عفاريت ياروح العفريت ده منحرف يا روح الحقيني.. والاصوات المخيفة تقترب وتبتعد... انا خايفة يا روح ليكون عفاريت المكان والناس الى اتقتلت قبل كدة والى قال عليهم أدم
روح :...دب فيها الرعب الشديد لانها أحست بأنفاس واصوات مرعبة وخيالات متحركة واشاء تلمسها هي الاخرى وبفعل الصدمةاخذت كل واحدة منهن تجرى باتجاه معاكس للاخرى وهم يصرخو من الرعب
فجسور : ..شعر انه زاد الموضوع عن حده ولسة هيتكلم مع روح وأمسك ذراعها وادارها اليه فصرخت وأغشي عليها بين ذراعية فضمها لصدره واحس بالذنب تجاهها وحملها لكى يرجع بها الى البيت وهو يلعن ادم فى سره على افكاره ومقالبة الطفولية السخيفة منك لله يا ادم البت كانت هتروح فى شربت مية .
اما عند زمردة الى شردت عن روح ولم تنتبة الى ذالك وحست بالرعب الشديد ونزلت على الارض الرملية وهى تبكى اقترب منها ادم وتلمس شعرها ونفخ فى اذنها و سمعت صوت جهوري بيقولها.. انا القتيل... ايه ال جابك هنا انتي من ال قتلونى
زمرده :... برعب شديد لالالالا والله يا عمو العفريت دنا معرفش أقتل فرخة لكن بص فى بيت بعيد في اتنين قتالين قوتلاه هما أكيد ال قتلوك ..
هنا قال ادم فى نفسه اااه يا بت الكدابة عوزة تسلمينى تسليم اهالى وامسك ذقنه بعلامة من الوعيد حاضر ان ما وريتك واقترب منها وقال بصوت مرعب أنتى هنا فى ارض الظلمات هاتى عملة ذهبية عشان تعدي ...
زمرده ببلاهه اعدى فين يا عمو انا عاوزة اروح اساسا ...هااااتى عملة ذهبية طيب مش معايا ايه الحل
هنا اااادم ينسي نفسه وبصوته الطبيعى ويقولها طب خلاص هاتى بوسة ...على الفور ادركت زمرده المقلب وعرفت انو ادم ..
زمرده :...قالت بصدمة ايه .. انت يا ادم ...
ادم:... ضاحكا بس ايه رايك
زمردة :".. طيب اخص عليك انا صدقت انى بكلم عفريت وارتجف جسدها وهمست بأسم ادم واقترب منها وبمنتهى البراءة دخلت فى حضنه ولف ادم يديه حول خصرها وكانت رأسها تحت ذقنه وقالت انا كنت خايفة موت لم يتمالك نفسه الا وهوا يضمها الى صدرة بقوة وشفاهه تتجول على بشرتها الناعمة ووقفت زمردة على اطراف اناملها كراقصة باليه محترفة حتى تصل لقامته المديدة فحملها اليه بخفة وكأنها لا تزن شيء وهو هائما ولاثما شفتيها وينهل من شهدها فا ابتعدت بخفة
وهمست انزلني فانصاع ادم الى أمرها اما هي فكانت تتلمس باناملها الرقيقه الشعيرات النافرة من صدرة العريض
وبتقولة ادم نعم يا قلب ادم ...
ولم يسمع بعدها الا صرخة ادم وهو يتلوى من الالم جاثما على الارض وممسكا بموطن رجولته ... منك لله يا مفتريه ضعيتى مستقبلى هتجوز ازاى انا دلوقتى
وزمرده صارخة عملى فيها عفريت وبتتحرش بيا يا منحرف اشرب بقى قووم يلا ودينى البيت تانى ..قال عفريت قال ..قوم يا سوسن ..
قام ادم متكئا عليها وبيقول انا سوسن دنا عاطيكى بوسه مشبك مطمرتش فيكى يا بعيده كشفت شعر صدرى ودعيت عليكى ..امسكينى كويس عشان مقعش اااه يا عينى ياما مكنش يومك ياادم ..
زمرده ماسكة اعصابها من الضحك وممسكة بادم فعلا المكان مخيف .. يلا يا اخويا ..ادم محدثا اياها اخويا ايه بقى لا قصدك اختى ... يلا يختى ....
*********************
مع روح وجسور..
عند الشاطىء المظلم وبعد فقدان روح الوعى حمل جسور روح ومشى بها قاصدا المنزل وفى طريقه كانت روح بين يديه جسدها بارد قلق جسور ودخل الى المنزل حاول افاقتها وتدليك جسدها البارد بيديه حتى يدخل فيه الدفىء افاقت روح على لمساته ونظرت اليه بأتهام صارخة ..
روح :...بتعمل ايه يا مجنون ... ووجدت نفسها تحت يد جسور ابعدت يديه بعنف وسرعة عن جسدها وبلا وعى منها وقبل ان يأخد جسور حذره وجد نفسه تحت صفعة قويه مدوية على وجهه أمسك وجنته محمر العينين قاطب الحاجبين ..
جسور:"..انتى اتجننتى فى عقلك ..
روح:".. خاطفنى وبتتحرش بيا وبتقولى اتجننت وانتم ال كنتم عاملين المقلب ده ولم تجد قريب منها الا كوب من الماء كان جسور يحاول افاقتها به والا ورمته عليه وقع عليه الكوب وبلل الماء وجهه و ملابسه
وهنا لم يتحمل جسور سلاطة لسانها وتصرفاتها العنيفة فهجم عليها مكبلا يديها خلف ظهرها آمرها اياها بالهدوء فى حين انها استمرت فى الصريخ فى وجهه ونعتته قائلة انت انسان فاشل ومش راجل عشان تستقوى على وحدة ضعيفة هنا رد عليها صارخا
جسور :..اخرسي انا مش فاشل وراجل قوى كمان وهثبتلك .. لم تنبه روح المستمرة فى الصراخ الى القبلة الجارفة من جسور وهوا يحتوي اياها الى صدره حتى كادت تنكسر ضلوعها من قسوته حاولت المقاومة بكل ما اوتيت من قوة ولكن كلما قاومته .. ازداد رغبته فيها رويدا رويدا تحولت قبلته من عنيفة قاسيه الى شىء اخر مليىء بالحنان والشغف
ووجدت نفسها تتجاوب معه رغما عنها بل انها حاولت فك يديها كى تلتصق به اكثر وتحولت المشاده من صريخ للانين و رغبه ملتهبه وفقد جسور قدرته على التحمل وفكت روح أسر يديها منه ومن فورها احاطت رقبته بذراعيها مقربه نفسها منه اكثر وزاد الشوق ولم يشعر الاثنان بدخول ادم وزمرده الى المنزل الا من صوتهم العالى فانفصلا وكل منهما ينظر الى الاخر بذهول و يتسائلان كيف انجرفت مشاعرهم الى هذا الحد
جسور تركها فورا وهو يتنفس بصوت مسموع ووقف امام الشباك يحاول ان يستعيد نفسه وتخلل باصابعه شعر راسه وامسك رقبته يحاول التنفس ولديه شعور عميق بالذنب فهو لا يريد التورط بمشاعره معها وحدث نفسه اذا لم يعد ادم وزمرده الان ترى ما كان سيحدث...فا التفت لروح مخاطبا اياها باهانه
جسور :.. ها عجبتك صدقتى انى انا راجل وكل مرة بلمسك فيها بثبتلك انى انا راجل انتى وحدة رخيصة ليا ولغيرى انتى وحدة ملكيش أهل وسايبينك يا بنت الذوات فين أبوكى .. ولا أمك ... انتى شكل أبوكى راميلك شويه فلوس تصرفيهم هنا وهناك ويا عالم مين غيرى عمل فيكي ايه تانى ؟؟ ....
روح :... نظرت روح اليه ولم تعد تتمالك نفسها من البكاء وقامت من مكانها واقتربت منه ممسكة بياقة قميصة تشده منه بألم ... انا رخصيه انا مليش أهل ولا حتى أب .. انتى فاكرنى عايشه ازاى حياة سايبه انا طول عمرى فى مدرسة داخلى مع زمرده بره البلد وداده سعديه هيه ال ربتنى وابويا مش شايف فى الدنيا غير انه ينتقم لاخوه ال اتقتل غدر هوا وأمى الى ماتت معاه ..
جسور :.. بتوجس شديد ليه انتى أبوكى مين.... مش أبوكى منصور الدهشورى تاجر الاخشاب ؟؟..
روح :... نظرت له باستغراب شديد منصورمين لآء طبعا .. انا بنت عزام الدهشوى .. صاحب شركات الغول لتجارة الاسلحة ... قبض قلب جسور ونظر اليها شرزا نعم؟؟؟؟ يعنى ايه .. الغول .. انتى بنت الغول ..
روح :.. باكيه تجيبة نعم وانت مش عارف يعنى انت خطفت مين,, هنا رماها بعيدا عنه ونزل مسرعا لادم غير ملتفت لبكائها .
**************************************
نزل مسرعا جسور الى الطابق الارضى فوجد ادم ..يشاكس زمرده والفتاه ممسكة باذن ادم تشدها بعنف ... صرخ مرة واحده ....ادم......
فانفصلا على الفور تعالى معايا فورا .. خرج ادم بخطى متعسرة ونظر ادم فى طريقة لزمردة وقال.. اللي نجدك منى جسور وردت عليه ..
زمردة :.. يا شيخ رووح بس اصلب طولك الاول وانتا ماشى .. احمر وجهه من الخجل وأكمل .. راجعلك يا بتعة ..
زمرده :... ردت عليه زمرده ماشى يا سوسن هستناكى يااوختى .. لم يتم ادم الرد الا وكان جسور ساحبا اياه الى خارج المنزل ....
فى خارج المنزل ...
فى الظلام الحالك المحيط بالمنزل وتحت ضوء النجوم تحدث جسور ..عاقد يديه خلف ظهره وهو فى حالة من الهياج العصبى .. يمشى امام صديقة ايابا وذهابا ..
ادم .. ايه يعم حولتنى معاك ما تثبت عشان اشوفك ..
وقف جسور مرة واحده وأشار اليه بطرف بأصبعة .. ادم .. هسألك سؤال واحد .. ويا رب ترد صح .. البنات الى فوق دول بنات مين ..
رد ادم بضحك .. ايه يعم منتا عارف البت روح بنت تاجر الخشب وصاحبتها الى طلعتلنا فى البخت .. لم يشعر ادم الا ولكمه قويه ترميه ارضا ... وقع ادم ارضا .. ايه يعم فى ايه.. ايه يا جسور الهزار البايخ ده
جسور :... فى ايه دنا هقتلك النهرده .. انت عارف ال فوق دى بنت مين ؟؟؟
ادم :... ايوة عارف طبعا منصور الدهشورى ... قهقه جسور ضاحكا لم يدرى من الصدمة ام الغيظ من صديق عمره وأخيه من الرضاعة .. يا احمق دى بنت الغول ..
ادم :...يما خوفت انا .. مش باين عليها يعنى
جسور :.. افهم يا غبى انا بقولك ان دى بنت عزام الدهشورى اكبر تاجر أسلحة فى الشرق الاوسط .. الغول.. فهمت يا ذكى ..
ادم :.. بصدمة حقيقية يا نهااااار أسووووح ... طيب ايه الحل هنعمل ايه فى المصيبة دى .. مفيش قدامنا غير حل واحد بس ..
ادم:.. متحدثا بسرعة قولى نعمل ايه ..
جسور :...اننا نتجوزهم فعلا ..
ادم :... طيب محنا متجوزينهم يا فالح ..
جسور :...يرد على صديقة انت فاكر ان العرفي ده زواج .. لكن لو زواج رسمى مش هيعرف الغول يأذينا ده بالعكس يدينا فلوس عشان اسمه فى السوق ميتهزش ونعمل المشروع اللى فى خيالنا واعوض اختى ليلى عن كل العذاب ال شافته فى حياتها ..
ادم:... متفكرا وصامتا وليس من عادته الصمت .. طيب احنا كده دخلنا فى الغويط النتيجة ممكن تكون مش فى صالحنا ..
رد جسور:... بسرعة عشان ليلى أختى مستعد أعمل اى حاجة ...دى لعبة موت....
ادم :"..هنغير اصول اللعبة ... ومن الخطف الى الزواج بالاكراه ثم الطلاق ... ودخلا الي المنزل بعد ان آخذا القرار وغيرت الخطة من جذورها من خطف لزواج بالاكراه وتداخلت الاقدار لكي ترينا انها هي من تتحكم بنا وليس نحن
****هل أنت مانع قدر؟؟؟
**********************
فى حارة المرعشلى فى اسكندريه وفي بيت قديم متهالك مكون من طابقين شابه ساجدة تصلى .. انهت صلاتها ودعت ربها ليحمى أخيها فى غربته وان كان فى محافظة اخرى فا,, ليلى ,,لم تعتاد على غياب اخيها بل ابنها الذي ضحت بعمرها وشبابها لاجلة ..... ,,ليلى,, هي "قلب أم وروح عذراء وجسد امراه.. فاتن يلهب العقول.. ولكنها اجبرت على قتل انوثتها بيديها حتى وصلت لسن الثامنه والثلاثين قانعة راضيه بحياتها كأم لجسور مع انها كان امامها الخيار ان تتزوج وتترك اخاها الوحيد الصغير بعد الحادث الذى تعرض له والديها وأدى الى وفاتهم واجبرها على الاختيار ما بين ان تتم زواجها بخطيبها الذى رفض تربية اخيها الصغير والصغير ادم يتيم الابوين الذى تربطه بها صلة قرابة من ناحيه والدتها و لم يتعدى العاشرة وكانت هي فى ريعان شبابها فى الثامنة عشرة وطلقت قبل زفافها وتحملت الكلمات الجارحة من الناس لها ورضت بتربية أخيها فى هذا العمر وايضا لكى تستفيد بمعاش ابيها الذى يغنيها عن سؤال الناس وكبر اخيها وتخرج من افضل الجامعات بنظرها ولكن نسيت نفسها وذابت فى ثنايا المنزل القديم الذى لا تكاد تغادره الا لشراء متطلبات الحياة ....
فجأه تسمع ليلى مواء القطة .. شطة حببتى انتى جعانه استنى هجيبلك اللبن يا ترى انت عامل ايه دلوقتى يا جسور أكلت ولا جعان ولا ايه متصلش بيا النهرده يا شطة انا قلقانه عليه يا رب احفظولى وكمان الواد ادم ده غلبان وملوش حد ....
**************************************
لقاء مع الغول
فى اسطنبول وتحديدا فى مرمرة قصر جديد يطل على الساحل وقف الغول متأملا صورة فى يديه ناسيا جمال المكان من حوله لشاب وفتاه فى ريعان الشباب ومعهم طفلة صغيرة نحيلة جميلة ... تذكر أجمل الاوقات مع زوجته الراحلة ام روح .. حبيبته ليلى .. وتذكر كيف قتلت امامه هيه وأخيه فى يوم احتفالهم بالمصنع الجديد وتألم وكأن الحادث وقع بالامس القريب ونظر الى يديه الى وأقسم انه لن يغسلها من الدماء الا بدماء من قتلهم وفعلا فى نفس الليلة قتل ثلاثه من المشاركين فى المجزرة التى قتلت الباقى من أحبائه ولم تترك له الا طفلته الصغيرة يتيمة الام محرومه من حنانها وحولته الى وحش كاسر لا أثر للرحمة فى قلبة فقط القسوة والبغض والحقد والانتقام ممن فرقوه عن احبائة .....
هنا فى شروده سمع صوت غليظ لاصلان يلدريم شريكة الخفى فى اعماله فى منطقة الشرق الاوسط .. ماذا بك بم تفكر ...
اغمض عينه ونظر اليه بابتسامة مزيفة لا شىء اتأمل القصر الجديد لا بأس به .. اصلان يلدريم هو الشريك الخفى للاعمال الغول فى منطقة الحوض المتوسط وهو من زعماء المافيا التركيه ويساعده الغول فى غسيل الاموال عن طريق صفقات السلاح المشبوهه .. وعلى رغم من قوته وسلطانه يهاب الغول لما يعرف عنه بقسوة القلب والشراسة وتمزيق أعدائه بلا رحمة ... هيا نتحدث فى تفاصيل الصفقة القادمة ..
يتحدث الغول هذه الصفقة بالذات لن تدخل مصر هذة النوعيه من الاسحلة لن تدخل من خلالى الى الاراضى المصريه وهذا ردى الاخير يا اصلان ...
هنا استئذان بيتر بالدخول وسمح له الغول وتحدث هامسا بكلمات عربيه غير مفهومة للاصلان عقدت جبين الغول على الفور .....


إعدادات القراءة


لون الخلفية