الجزء 3

امسكها من شعرها لتصرخ من الالم كانت عيونه كالجمر الملتهبه التي وضع عليها الوقود فاشتعل لهيبها لتحرق من ايقاظها ونفخت عروق يده لتظهر عن ذاك الشيطان الذي لا يعرف معني الرحمه ويتكلم بصوت اجش وعالي كان القصر ارتجف من نبرته

مروان: مين ده

كانت تحاول ان تبعد يده عن شعرها لكن قبضت يده كانت اقوي
لتحاول والدته التدخل

سميه:مروان سيبها انت اتجننت

مروان بغضب: محدش يداخل وانتي يا حلوه مين احمد ده

اسماء ببكاء : ملكش دعوه انته مالك

ليضغط علي شعرها بقوه اكبر

مروان بغضب: انا مش بهزر معاكي انا بسأل يعني تجوبي مين احمد ده

حاولت ان تتدعي القوه امامه لكن لم تستطع

اسماء: زميلي من الاتحاد في الكليه

مروان بغضب: وبيتصل ليه وايه الي عرفه رقمك

اسماء: اقسم بالله ما اعرف ومليش كلام معه

ضغط علي شعرها بقوه اكبر لتخرج صيحتها

مروان بغضب: انتي بتستخبيني يا بنت ##ورقمه متسجل عندك ليه

اسماء ببكاء: هو رن عليا امبارح بيقولي ان الاتحاد هيعمل كريزل فاسجلت الرقم

سميه : يعني جاب الرقم من الاتحاد سبها يا مروان حرام عليك عرفت الي عايزه سبها بقا

مروان بغضب: وليه ميكنش بتكدبي عليا

اسماء ببكاء: افتح التليفون وشوف مسجل المكالمات واتأكد

يتركها مروان لتقع علي الارض

مروان بغضب: ماشي المرة دي سماح واسمعي بقا خط تليفونك هغيره ولو عرفت انك كلمتي اي زفت تاني هقتلك فاهمه

كانت سميه تواسي اسماء لتنهار باكيه في احضانها

اسماء ببكاء: ما هو انا لو كان عندي ام واب ذيك مكنش هيسمحوا لواحد ذيك يرفع ايده عليا

سميه : بس يا حبيبتي احنا هنا اهلك ومروان خايف عليكي بس

وفي النيابه

جاسر بغضب: انا هتجنن الوزير ادخل

لؤي: ملناش دخل المحكمه الي هتقرر

جاسر بغضب وصوت عالي: محكمه ايه الي تقرر دا لعب عيال اومال جابوني هنا ليه

لؤي: اهدأ يا جاسر انته عارف ان القضيه دي فيها ناس واصله ومش بعيد يكون الوزير نفسه فيها

جاسر: وانته مفكرني هسكت

لؤي: هتعمل ايه هتقف ضد مين وعشان ايه معكش حاجه تثبت براءتها وكل الادله عليها

جاسر بمكر: كل الادله علي جاسمين بس لو جاسمين اتقتلت يبقا هتفتح قضيه تانيه

لؤي باستغراب: اتقتلت؟

اما عند مي

كانت واقفه باستغراب

مازن: لو سمحتي هو انتي موجوده هنا من زمان

مي : اه

مازن : انا عايز المحاضرات القديمه وجدول السكاشن والحاجات الرخمه دي

مي: مدام رخمه محتاجها ليه

مازن بغضب: وانتي مالك ما تجيبي وتخلصي

مي بغضب: اما انته انسان همجي صحيح انا بسألك مش قصدي حاجه انته عصبي كده ليه ومش طايق نفسك ماشي تضارب مع دبان وشك من الصبح كأنك بتتعاطي حاجه مخلياك عصبي

مازن بتوتر : تعاطي

مي: اه وخدنها في التربيه الاسريه ان من صفات المدمن او الي بيتعاطا بيبقا عصبي

مازن بتوتر: لا انا مش بتعاطا يعني عشان بتعصب ابقا بتعاطا

مي بشك: انته متوتر كده ليه هي الكلمه الي خرجت مني كده مكنتش اقصد

اخرج مازن سيجاره واشعلها ليهدأ من نفسه ولا يفقد سيطرته

مي: انته بتشرب سجاير

مازن: ملكيش دعوه لينصرف من امامها

مي في خاطرها تهديد قتل ومخدرات وسجاير وعيونك فيه حزن ومش طبيعيه وباين انته مولك موال ولازم اعرف

وفي الزنزانه
كانت جاسمين تبكي بحرقه حته دخل الشاويش

الشاويش: يلا يا متهمه هتتحاولي للمحكمه

تنهض من مكانها بكل هدوء واليأس مسيطر عليها

لتخرج لتركب سياره البوليس وكان جاسر واقف هناك لتنظر اليه كان تطلب النجده

اما عند اسماء كانت تبكي واحمرت عيناها من كثره البكاء لتدخل اليها مي وترتمي بين ذراعيها

مي بحزن: مالك يا حبيبتي

اسماء بصوت مبحوح: تعبانه اوي يا مي وقلبي بيتقطع

مي: احكيلي ايه الي مزعلك كده

حكت اسماء لمي ما حصل

اسماء ببكاء: تعرفي انا مش زعلانه عشان كده انا زعلانه عشان حاجه تانيه اني لما رفع ايده عليا محدش وقفله ولا حد طبطب عليا من قلبه تعرفي نفسي في ايه

مي: ايه

اسماء: نفسي في حضن من امي نفسي اتحضن ذي مامتك بتحضنك نفسي ابويا وامي يسألوا عني تعرفي يعني ايه امي مشفتهاش من وانا في الحضانه ولا جربت حضنها وتيته وحشاني اوي يا مي هي الوحيده الي كانت حنينه عليا تصدقي يا مي انا بغير منك عشان ابوكي وامك معاكي وبيحبوكي ومش ذي حالتي ابويا وامي رموني لعمي وسافروا تعرفي انا حسه بايه

مي ببكاء: بايه

اسماء: وجع قلبي بيتقطع من جوه نفسي في حنان ابويا وامي خايفخ لتسبيني انتي كمان وابقا لوحدي

تضمها مي اليها وهي تبكي : ينعل الفلوس الي تعمل كده متخفيش انا معاكي دايما وفي خاطرها انتي بتباني قويه بس انتي ضعيفه اوي

اسماء وهي تمسح دموعها: عارفه انا مش هسامح مروان علي القلم ده ولازم اربيه

مي: مروان بيخاف عليكي يا اسماء

اسماء بعصبيه : مروان مبيخفش غير علي نفسه انسان اناني
بيحب يتحكم في كل حاجه بس انا مش لعبه ورحمه تيته لدفعه حق القلم ده غالي اوي مبقاش اسمي اسماء لو مربتوش والبيت ده انا بكرهه انا عايزه ارجع بيت تيته

مي: مينفعش هتروحي تعيشي لوحدك

اسماء: يعني انا مش لوحدي هنا؟ انتي مفكره ان مرات عمي بتحبني لتضحك بسخريه لا هي مش بتحبني بس متقدرش تنطق ولا تكرشني من البيت عشان ابنها وعمي

وفي المكتب
كان مروان يتذكر ما فعله ويمسك بيده ويضرب نفسه

مروان : غبي غبي هتكرهه فيك اكتر ما هي بتكرهك
شيطانه : ما تكرهك انته همك ايه وبعدين مش هي الي غلطانه وبعدين هي مش عايزه غير القسوه بس هي دماغها ناشف ولو مسيطرتش عليها هضيع وانته عارف انها متهورة

ليرن هاتفه ليفق من شروده وكان المتصل هو جاسر

مروان باستغراب: جاسر الو

وفي المحكمه.

تطلع المحكمه علي الاوراق

القاضي: عايزه تقولي حاجه يا جاسمين

لم تجب جاسمين بل اكتفت بتحريك رقبتها بالنفي

كان جاسر واقف مذهوله من رد فعالها اي هدوء وصبر هذا لما تحرك ساكن لتدافع عن نفسها شعر بالغيظ الشديد من فعلتها

القاضي: واضح اننا مش هنحتاج لجلسه تانيه الحكم بعد المداوله

اما لؤي كان يتصل بمازن

لؤي بغيظ: مبيردش كالعاده وراك وراك يا مازن

اما مازن كان في غرفته يتعاطي المخدرات مبتعد عن الناس والحياه الواقعيه ليسرح في خياله

وفي المحكمه
انتهت المداوله
القاضي: بعد الاطلاع علي الاوراق والادله واعترف المتهمه قرارت المحكمه تحويل اوراق المتهمه جاسمين ابو المعاطي السجينه رقم ١٤ بالسجن المؤبد طول الحياه

لتنزل دموع جاسمين

جاسمين : حسبي الله ونعمه الوكيل

اما الاعلام في الخارج
المذيعه : قامت المحكمه ولي اول مرة بالحكم علي المتهمه من اول جلسه بالسجن مدي الحياه بتهمه قتل اكرام الشبراوي وذلك لاعتراف المتهمه بالقتل مع سبق الاصرار

احد الناس: دي كانت تستاهل اعدام دا اكرام بيه مكنش حد ذيه

واحده اخري: منا رأي ان السجن المؤبد ده احسن انها هتفضل في السجن طول عمرها فا هتتعذب اكتر اما لو كانت اخدت اعدام كانت هترتاح حسبي الله ونعمه الوكيل فيها اكرام الشبرواي كان بيساعد كل الناس

اما في منزل جاسر

ادم : اتحكم عليها من اول جلسه
لينا:حاجه غريبه

ادم : في حاجه في القضيه دي وابنك مش هيسكت

لينا: جاسر وارث كل صفاتك اكيد مش هيسكت

ادم بضحك : ميبقاش ابني لو محطش الطاطش بتاعه وخرب القضيه دي

اما عند اسماء ذهبت الي شركه مروان وكان معه ضابط

اسماء: مروان موجود

السكرتيره : اسمه بشمهندس مروان انتي مين وبتتكلمي كده ليه ومين ده
تدخل اسماء دون ان تتكلم

السكرتيره: يا انسه

مروان بحده: خلاص في ايه يا اسماء

الضابط: مطلوب القبض علي حضرتك
مروان باستغراب: نعم

الضابط؛ انسه اسماء كتبه محضر في حضرتك بتهمه التعدي بالضرب والعنف عليها ودلوقتي حضرتك لازم تيجي معانا
ضحك بسخريه وظل يضحك لدقائق معدوده اما هي كانت تشتعل من غيظها ووقف الضابط في حيره من امره
الضابط بغيظ: هو انا قولت حاجه تضحك
لتزداد ضحكته
اسماء باستغراب: هو اتجنن ولا ايه
مروان : انته كلامك كله يضحك اصلا عايز تقبض عليا انا انته مش عارف انا مين
الضابط : عارف بس البلاغ متقدم في حضرتك يعني لازم تيجي القسم
لينظر مروان لاسماء التي كانت ملامح الفرح علي وجهها
ليجلس علي الكرسي بكل غرور وتكبر
مروان :شكلك مش عارف لسه بتكلم مين وشكلك كمان مستغني عن شغلك
الضابط بخوف: انا مش قصدي حاجه بس ده القانون
مروان بسخريه : والقانون انا بطبقه بطريقتي
اسماء بعصبيه: انته ايه
مروان بحده : صوتك ميعلش عليا فاهمه وذي ما قدمتي بلاغ هتلغيه والا
اسماء: والا ايه
مروان : هروح القسم واقول اني مضربتكيش واظن مفيش اثر في جسمك لضرب هو يدوبك كان قلم حته مش معلم وتليفون واحد مني هيخلي البلاغ كاذب وكمان هسجنك يومين يا قطتي تتربي فيهم عشان متتهوريش تاني
اسماء: سمعت كلامه بيهددني
الضابط بخوف: واللهي مليش دخل
انتوا ولاد عم
يغمز مروان لاسماء بعينه
اسماء بخبث: طيب لو عملت البلاغ كاذب هتسجن صح وهرتاح منك يبقا اتسجن اهون من اني ابقا معاك يا بني ادم انته
مروان في خاطره يخرب بيت دماغك يا شيخه انتي ايه مبتتهديش
اسماء: يا حضره الضابط انا عايزه اتسجن
الضابط باستغراب: تتسجني
اسماء: اه علي الاقل اخلص من واحد دمه برد ومستفز وملقيش حد يمد ايده عليا هناك
مروان بعند: وانا كمان ويا ريت نتسجن في سجن واحد وراكي وراكي مش هسيبك ابدا لوحدك
الضابط في خاطره: دول مجانين باين
----------------------------------------
وفي السجن تتدخل جاسمين الي عنبر النساء لتجد مجموعه كبيره من النساء يضحكون ويمزحون
فوزيه : ايه ده ضيفه جديده اهلا بيكي في القبيله هههه
مروه بسخريه: يا ختي مالها ناشفه كده ليه
فوزيه: الظاهر مكنتش بتأكل هههه
لتقترب منها مروه
مروه: وانتي بقا يا قطه قضيتك ايه
لما تجب جاسمين بل نزلت دموعها
فوزيه بغضب: ما تنطقي يا بت احنا بنكلم نفسنا
لتدخل شابه كانت تجلس في الزاويه وتدعا رحمه
رحمه بغضب : متلمي نفسك يا وليه منك ليه البت لسه واصله وهتبقا تحت حمايتي ويبقا حد كده يبصلها
فوزيه : ماشي يا رحمه عشان خطرك انتي بس
رحمه : تعالي يا اختي قعدي جمبي هنا
تجلس جاسمين بجانب رحمه
رحمه بابتسامه: انا رحمه وانتي
جاسمين بنبره مبحوحه من كثره بكاءها: جاسمين
رحمه: اسمك حلو اوي
جاسمين: وانتي كمان
رحمه: انتي هنا ليه وشك مش وش سجون
انهارت جاسمين من البكاء
رحمه: خلاص خلاص متعيطيش ارتاحي هنا شويه ومتروحيش عند فوزيه الارشنه
جاسمين: حاضر
-------------------------------
اما مي كانت تفكر بأمر مازن لتدخل لها والدتها
ميري: مالك يا حبيبتي
مي: مفيش يا ماما بس بفكر شويه
ميري: بتفكري في ايه
مي: حكت مي لميري كل شئ
ميري: بصي يا حبيبتي اولا لازم تتوصلي مع اهل الولد وتعرفيه المكالمه عشان يأخد حظره
مي: مش بيدي حد فرصه يتكلم معه وعصبي بيشوط في الكل
ميري: يمكن حاجه مزعلها اعملي الي عليكي برده اديله المحاضرات وقوليله علي المكالمه بس بلاش تدخلي في حاجه مش تخصك
مي: حاضر يا ماما
ميري: صحبتك المجنونه تحت
مي: اسماء
ميري بضحكه: اه قاعده مع باباكي بتحكيله عملت ايه النهارده كانت هتسجن مروان
مي بتنهيده: مش هتتغير ابدا
ميري بضحكه: دي عسل
اسماء بابتسامه: بتجيبوا في سيرتي
مي: عفريت العلبه جت
اسماء: الله يسامحك بقا انا عفريت علبه يرضيكي كده يا طنط
ميري: لا يا حبيبه طنط انتي عسل
اسماء: طب انا جعانه يا طنط اي حاجه من ايدك كده
ميري: حاضر يا حبيبه طنط هعملكوا عشا تأكلوا صوبعكوا وراه
تخرج ميري
مي: ها عملتي ايه يا اوس النصايب
تخرج اسماء شكولاته من حقيبتها
اسماء: خدي اتسلي لحد اما امك تحضر الاكل
مي: متغيريش الموضوع
اسماء: تصدقي انتي رخمه ذيه
مي: انا رخمه يا سوسه
اسماء: جدا
ليرن هاتف اسماء
اسماء بزفره: اوف
مي: مين
اسماء: مرات عمي اكيد عرفت الي حصل وهتعملي محاضره
مي بحزن: مترديش عليها
اسماء بصلابه: لا هرد
تفتح اسماء المكالمه
سميه: كده برده يا اسماء تقدمي بلاغ بعد الي عمله معاكي لوله كنت زمانك مرميه في الشارع الكلاب ينهشوا فيكي دي اخرته
اسماء بصلابه : خلصتي الي عندك يا مرت عمي
سميه : اسمعي انتي عارفه كويس اني مش بكرهك بس بحب ابني اوي ومبحبش حد يأذيه وانتي قدمتي فيه بلاغ ليه كل ده عشان كان خايف عليكي
اسماء: وابنك المحترم ضربني ومعملش احترام ليكي حته وكمان بدل ما تلوميني علميه ان اضرب مش مرجله وكمان حاجه انتوا مش حيبني من الشارع انا ليا بيت وانتوا الي اخدوني من بيت تيته يعني ملهاش لازمه كل شويه دا لوله كنت زمانك في الشارع وانتي عارفه كويس اني مش عله علي حد ومضربتش ابنك علي ايده عشان يخدني عندكم بالعكس دا جيبني غضب
سميه : عارفه بس
اسماء: تصبحي علي خير يا مرات عمي انا هبات عند مي
تغلق اسماء الخط
مي بحزن: متزعليش نفسك
اسماء: عادي مش زعلانه اخدت علي كده
ليرن هاتفه مرة اخري وكان المتصل هو مروان
اسماء بزفره : اوف منك الو
مروان : انتي فين
اسماء: عند مي
مروان: وهترجعي امته
اسماء: هبات عندها
مروان بحده: انتي بتحلمي خمس دقايق لو ملقتكيش قدامي هيبقا في تصرف تاني
اسماء بتنهيده: مروان
مروان: نعم
اسماء: ممكن تسبني في حالي يوم علي بعضه او نص يوم حته
مروان : لا مش ممكن
اسماء: ليه
مروان : عشان اصفي حسابي معاكي
اسماء: محسسني انك رحت القسم اصلا
مروان : بصي انا قريب من بيت مي هفوت اخدك
اسماء: لا هتعشا معاهم
مروان : هجبلك عشا حلو
اسماء: لا انته مفكر اني هنسا انك ضربتني مقابل عشا انته بتحلم
مروان : مين قالك ان العشا صلح بينا وبعدين انا اكسرلك دماغك لما تغلطي ميهمنيش بس عايز نعمل هدنه بينا ساعه نتعشا سوا بدل ما اتعشا لوحدي
اسماء: ما عندك امك اهي روح اتعشا معها وهدنه بينا علي اساس بنكمل خمس دقايق من غير خناق
مروان بضحكه: شريره يا سوما
اسماء: وانته ملاك مش لابق ليكي يا هندسه دور الطيب والعشا وبعدين اسمع بقا انا لسه مخلصتش انتقامي منك علي القلم ده بس انا٠
مروان بابتسامه: انتي ايه
اسماء: جعانه يعني هكون ايه لما طنط ميري تخلص تجهيز يكون موت انته فين دلوقتي
مروان: قدام بيت مي بصي من البلكونه كده
تنظر اسماء لتجده يحمل بوكيه ورد وغزل البنات
اسماء بفرح: حلو
لتنزل وتنسا امر مي
مروان : انا اسف اني مديت ايدي عليكي واتعصبت بس مكنتش اقصد
اسماء: وجايب دول تضحك عليا بيهم مفكرني هترضا كده
مروان : اترضيتي ولا عنك ما ترضيتي بس جايبهم ليكي
اسماء: رخم
مروان : نروح نتعشا بقا
اسماء: نروح مدام انته الي هتدفع بس انته علي طربيزه وانا علي طربيزه
مروان : نعم؟
اسماء: انا عايزه اكل مش عايزه واحد يصد نفسي
مروان بغيظ: ليه وشي وحش ولا وحش
اسماء: اه وحش وبكرهك وانته بتكرهني
مروان : انا عمري ما كرهتك اكرهيني ذي ما انتي عايزه بس انا مش هكرهك برده
اسماء: ليه
مروان : معرفش
----؛-----------------------------------
اما عند جاسر
كان يفكر ويخطط ما سيفعل ليتذكر ملامح جاسمين ونظرتها له قبل اخذها
جاسر: وبعدين معاكي بقا
ليدخل لؤي
لؤي: عملت الي قولت عليه بس الموضوع صعب شويه
جاسر: اومال انته فاكره لعبه
--------
وفي العنبر
جلست جاسمين تقرأ كتاب الله لتحضر لها رحمه بعض من الاكل وكان عباره عن عدس وعيش
رحمه: صدق الله العظيم صدقي وتعابي كلي عشان مش هتلاقي اكل من المفاجيع دول
جاسمين :صدق الله العظيم مليش نفس
رحمه: لازم تاكلي عشان تقوي
جاسمين: وي هقوي ليه كده كده انا هفضل هنا طول عمري يا ريت ربنا يأخدني احسن
رحمه: بعد الشر عنك متقوليش كده
لتتدخل واحده تنادي
الشاويشه: جاسمين ابو المعاطي رقم١٤
جاسمين: نعم
الشاويشه: تعالي زياره ليكي
جاسمين: مين


إعدادات القراءة


لون الخلفية