الجزء 13

رحمه: بس تصدق هو عارف ان بنت اللواء عدلي الي هي انا كنت بحب اكرم بس مشفنيش قبل كده

مؤمن بغيظ : اه انتي اعترفتي بحبك كمان

رحمه: طبعا اومال اكتم جوايا
وضع يده علي وجهه وهو يشعر بإنه سيجن منها
رحمه باستغراب: مالك
مؤمن: مفيش بندم علي حظي الاسود الي وقعني فيكي
رحمه بغيظ:_ حد قالك تخطفني
مؤمن بغموض : انتي شكلك كده عملي الاسود في الحياه
رحمه : لو مش عجبك فكني خليني امشي
مؤمن : دا في احلامك انتي مشرفاني يومين كمان
رحمه بابتسامه؛ هات ام كمل اكل
ما دام لسه يومين
مؤمن: مش كان من شويه مش هأكل منك حاجه
رحمه?: انا قولت كده
مؤمن بابتسامه: لا خيالي يا طفسه
تسمع رحمه صوت زعيق وينهض مؤمن ليرا
مؤمن: وبعدين في الحاره الغبره دي
رحمه بمرح : احنا في حاره واو قومني اتفرج
مؤمن باستغراب: نعم
رحمه : فكني خليني اتفرج
يفك مؤمن قيده ويقف خلفها حتي لا تهرب منه ليجده تبتسم وتلتقط انفاسها
رحمه: ياه هوا منعش
كان مؤمن ينظر اليها بتمعن
رحمه بصوت عالي: يا حاره يا معفنه اذيكم
تسمع صوته بعض النساء والناس الي علي القهوه ليضع يده علي فمها
مؤمن بغضب: يا بنت
المعلم: مين دي يا باشا وبتشتمنا ليه
مؤمن: دي مراتي يا معلم ومخه تعبان شويه
المعلم : اه ربنا يشفيها
يغلق مؤمن الشباك ويتركها بعد ان عضت يده
مؤمن بغضب' يا مجنونه
رحمه بغيظ: اهنته مراتك منين انته عبيط
مؤمن بغضب:ما تلمي لسانك بقا
رحمه: وبيقولك باشا انته شكلك كده ظابط منا بقول الاستجواب ده وراه انه
مؤمن: ايوه انا العقيد مؤمن الشهاوي
رحمه: عقيد وخطاف اذاي متكنش معجب عشان كده خطفتني احب اقولك اني مش هتجوز غير واحد عنده٥٤سنه فخليني امشي
مؤمن: انتي مجنونه يا بت انتي معجب بيكي ليه شايفني اهبل
رحمه بغيظ: ليه دنا عسل
مؤمن بخبث: واضح انك عسل العسل هيغير اسمه بسببك هيبقا بصل

اما عند اسماء مسحت دموعها وقررت ان تربيه
اسماء: وربنا لوريك وهخليك تطلقني
لتنزل الي الاسفل وتمسك بالهاتف وتتصل بمجموعه كبيره من البنات وتتصل بمنسق حفلات وبعد نص ساعه يحضر
المنسق: اومرك يا هانم
اسماء : شايف البيت الممل ده عايزك تزوقه وتركب سماعات في كل حته
كانت سميه تسمع
سميه باستغراب: في ايه هو في حفله
اسماء بخبث: اه
سميه: مروان مقلش
اسماء بخبث: هو لازم يقول

وفي المستشفي
كان مازن مازال في بدايه العلاج
ليدخل اليه الطبيب ومعه مي
الطبيب: ٥ دقايق بس انتي خربتي دماغي
مي بفرح: حاضر
ينظر اليه مازن باشتياق لتمسك بيده
مي: عامل ايه
مازن: الحمد لله وانتي
مي: انا تمام
مازن: جيتي اخيرا
مي: صدعته لحد اما خلني ادخل بس خمس دقايق بس
مازن: الخمسه دول بالدنيا بحالها
مي بخجل: امم لتتهرب من الكلام
شفت جبتلك ايه لوح والوان وكرسات عشان ترسم فيهم
مازن باستغراب: ارسم
مي بفرح: اه انته رسمتني اجدع من اي فنان نمي موهبتك
مازن بابتسامه: بجد عجبتك
مي بمرح: جدا جدا جدا

وفي المساء تحضر مجموعه كبيره من الفتيات وايضا نسمه وسعاد وتشغل اسماء الاغاني
سعاد بضيق: دا بقا كباريه
سميه بغضب: هي وصلت لكده
لتتصل بمروان
مروان: الو
سميه: تعالي شوف مراتك عامله ايه
مروان بتنهيده: عملت ايه
سميه : كباريه في البيت هي حصلت يا مروان
مروان بحده: كباريه ليتواعد لها في خاطره ماشي يا اسماء
سميه: تعالي اتصرف مع مراتك دي
مروان: خمس دقايق واكون في البيت
لينهض من مكانه بسرعه

اما عند جاسر
جاسر: بس انا مستغرب حاجه
جاسمين: اي هي
جاسر: ليه انتي الي طلعتي مش مريم
جاسمين بهدوء: عشان مريم رجليها كانت التوت فا انا الي طلعت اجيب الفلوس
جاسر باستغراب: والشنطه دي كانت تخص المشروع الي هيعمله في الشقه دي
جاسمين' اه
جاسر بهدوء: اممم حاولي تنسي الي فات كله
جاسمين: هحاول
جاسر بخبث: لا مش هتحاول انا هنسيكي كل حاجه بس نتجوز بقا
جاسمين بابتسامه: ان شاء الله

يصل مروان الي القصر ويسمع صوت الاغاني من علي البوابه
مروان بتواعد: ليلتك سوده
ليدخل ليجد مجموعه كبيره من الفتيات يرقصن علي اغنيه
يا عبيط يلي مفكرني بزعل علي بيخسرني مشينا يا بابا بزق
كان واقف مذهول وكانت نسمه تنظر اليه بخبث
اما هو كانت عينه تبحث عنها ليجده ترقص
فكك من اي همام سيب نفسك علي المزيجه
ليقترب حتي يقف امامه مباشره
لينظر لملامحها وهي تضحك وترقص
والحلوه ام ضفرتين لم بشوفها انا بتجنن انتي عيونك سحريه عسل يا بنت الجنيه
ليتكلم بصوت عالي غط علي صوت الاغنيه صوت هز جدران المنزل
مروان بحده: بس كله يطلع بره
بررره
تخرج الفتيات خوفا منه اما هي كانت واقفه وعلي وجهها ابتسامه مستفزه
مروان بغضب: انتي قلبتي البيت كباريه
كانت تقف غير مباليه بكلامه وكانت تتميل قليلا
مروان بشك: بت انتي شاربه حاجه
ضحكت بسخريه
اسماء بنبره ساخره: انته الشك عندك وصل اني ممكن اشرب كمان برافو برافو
ليهدرها بغضب
مروان: ايه المهزله الي عملها دي.
لتقترب منه وتضع يدها حول رقبته
اسماء بدلع: مش قولتلي بيتك هو بيتي
مروان : اممم بيتي هو بيتك فعلا بس انتي مش مخليه دا منظر بيت دا كباريه يا هانم
اسماء بسهوكه: اخص عليك يا ميرو دي حفله
مروان بغضب: انا بتكلم جد مش وقت هزارك
سميه: دي مش بتهزر يا بني دي مجنونه
سعاد: دي مش عايزه تقعد في البيت ده دي عايزن تروح مستشفي تتعالج
ضحكت بسخريه
اسماء باستهزاء: انا مجنونه سبتلكوا العقل
سعاد: انتي واحده قليله الادب
مروان بغضب: خالتي دي مراتي واحترامها من احترامي
سعاد بغضب: انته مش شايف كلامها
مروان : اظن انتي الي بدأتي بالغلط مش هي لانه عقله مش مجنونه اما بالنسبه للي عملته هي واضحه انها حفله فرحانه بتحتفل بالفرح والحفله كانت بنات بس هب غلطها بس ان المزيجه كانت عاليه اوي
سميه بغضب: انته عارف انه غلطت وبتبررلها بدل ما تطردها بره
مروان بغضب: اطرد مراتي مين بيتها ليه حد قالك عني مش راجل
سميه : اسمع بقا يا مروان يا انا يا هي في البيت ده مش هقعد مع المجنونه دي في بيت لوحدنا
مروان بغضب: هي مش مجنونه
لتقاطع كلامه
اسماء بتمثيل الحزن والبكاء: انا مش عايزه اعملكوا مشاكل انا هروح اعيش في بيت تيته ويا ريت تبعتلي ورقه طلقي واتجوز العقله
سميه: في داهيه هيتجوز واحده احسن منك
مروان بغضب: مامااااا انا قولتلك قبل كده هي خط احمر عندي
سميه : وانا يا مروان يعني هي اهم مني
مروان بسخريه: اهم منك اشمعنا لم كبرت وعملت اسمي في السواق بقيت ابنك بس وانا صغير كنتي بترميني ولا بتعبريني اشمعنا هو انتي كنتي بتبقي جمبي لم كنت بتعب بالعكس كنتي بتسبيني وتروحي لاختك والي مش عجباكي دي هي الي كانت بتقف جمبي رغم انها كانت عيله صغيره وقفت معايا في كل حاجه كانت بتكبر قدامي واعتبرتها بنتي واختي وامي وصحبتي وحبيبتي وكنت بحكلها اسراري كلها جت معايا في يوم تخرجي اليوم الي فضلت استرجاكي تيجي معايا فيه لتنزل دمعه منه انا هختارها هي عارفه ليه لاني محستش اني عندي ام او بحنانه في يوم
وقف الجميع مذهول لتنزل دموع اسماء بغزاره
ليمسك بيدها ويخرجان معا

اما سليم يصل هو ورحمه للمنزل وكانت ملامحه تعبر عن الانزعاج والغضب لتتدخل الي الغرفه وتغلق الباب ويدخل خلفها
سليم بتنهيده: ممكن اعرف ليه كل ده
رحمه بغضب: ليه ؟ هو عشان بغير يبقا ليه ؟ ولا هي كانت عجباك
سليم : عجباني ايه انا مبحبش غير انتي بس
رحمه بغيظ: واضح وكنت عينك عليه ليه
لتقترب منه وتمسكه من لياقه قميصه
رحمه: عارف لو فكرت تخوني هقتلك
سليم بابتسامه: وعمري ما هخونك يا قمري انتي
ليرن هاتف رحمه وكان المتصل مجهول
سليم : مين
رحمه: رقم مش متسجل
سليم افتحي وشغلي الاسبيكر
رحمه: الو مين معايا
سعد: هههه نسيتي تنسي صوتي يا قمر
كور يده وحاول التحكم في نفسه
ليلتقط الهاتف منها
سليم بغضب: حضرتك عايز ايه
سعد: وانته مين
سليم : انا الحارس الشخصي لانسه رحمه
سعد : ااه طيب هي راحت فين
سليم بغيظ: الانسه تعبانه شويه وغلط الكلام عليها
ليغلق الخط في وجهه اما رحمه كانت تبتسم بمكر
رحمه بخبث: قفلت ليه دا كنت عايزه اكلمه
ليرمقها بنظرته الحاده
سليم بغيظ : كلمتك اختك
لتكتم ابتسامتها

اما مؤمن كان هو وجاسر قاعدين في المكتب بيفكروا هيعملوا ايه
جاسر بحيره: كده سعد عرف ان رحمه بنت عدلي هي الي شافها في الفيديو يعني رحمه في خطر
مؤمن: اه يعني لازم نتصرف باسرع وقت ونقبض علي سعد وحمدين
جاسر: تمام اسمع الي هقوله كويس احنا هنعمل بمثل خالف تعرف
مؤمن باستغراب: اذاي
جاسر بخبث: هنخلي حمدين يبلع
الطعم

اما سميه كانت تبكي بحرقه مم سمعته
سعاد بحقد: متخفيش ابنك هيرجعلك من الحيه دي
سميه: اذاي
نسمه: ذي ما بيحبها وحبه الي مقوايها حبه الي هيضعفها ومروان بيغير يعني غيرته هنستغلها
سميه بتردد : بس
سعاد بحقد: مفيش بس انتي عايزه ابنك ولا لا
سميه : اكيد عايزه بس هو كلامه كان صح انا عمري ما حسسته اني امه وهو حبها قوي مستحيل اكسر قلبها انا هعتذر عشان يرجعوا انا مقدرش اعيش من غيرهم
سعاد بغل: تعتذري لبنت ذي دي
سميه بحزن: اعتذر لابني الي ظلمته مش لاسماء احول اعوضه محدش ضامن عمره
لتتكلم بتحذير ومحدش يعمل حاجه الي هيحاول يأذي ابني او ومراته ان الي هقفله
نسمه بغيظ: وانتي من امته وحنان الام ظهر عندك
تصفعها سميه
سميه بغضب: قليله الادب ودا تحذير ليكم فاهمين
نسمه بتوعد وشر: بتضربيني وحياه القلم دا لهدمرلك ابنك ومراته وهخليكوا تندموا

اما عند مروان يصل الي الفيلا وكانت اسماء تمسك بيده وتنزل دموعها بغزاره
اسماء: انا اسفه كل ده بسببي انا
مروان بحنان ومسح دموعها: مفيش حاجه بسببك بالعكس كان لازم يحصل كده من زمان
اسماء: بس انته مش هتكون مبسوط وانته بعيد عنها انا عارفه انك بتحبها اوي رغم الي كانت بتعمله
مروان بابتسامه: ومين قالك اني هبقا بعيد عنها انا هفضل جمبها دايما دي امي مهم كان ومتنسيش ان الجنه تحت اقدامه مهم حصل هتفضل امي الي بحبها وعمري ما هسبها ابدا

يرجع جاسر البيت ويتفأجا برحمه وسليم ورحمه قاعده مع جاسمين وبيأكلوا كشري
جاسر باستغراب: انتوا بتعملوا ايه
جاسمين بفرح: دي رحمه
جاسر: عارف انها رحمه بس ايه الي بتعملوه ده
ادم باستفزاز : بنأكل كشري عندك مانع
جاسر: من غيري
رحمه' اتفضل يا باشا
جاسر: هو مؤمن لحق يوصل
سليم - ايوه وفي حاجه لازم تعرفها
جاسر: بطلوا اكل وتعالوا في المكتب

وعند حمدين يدخل له مؤمن وهو لبس لبس يدل علي انه صبي شغال عنده
حمدين بغيظ: فينك يا بنت##
مؤمن : مين دي يا معلم
حمدين : وانته مالك اشتغل وانته ساكت
ينظر مؤمن للخلف
مؤمن : اي ده من البت العسل دي
حمدين باستغراب: رحمه

وعند داليا
داليا: حسام انته بتعمل ايه
حسام بتوتر: انتي مالك
داليا باستغراب؛ ايه الابيض ده
حسام بغضب: ملكيش دعوه اطلعي بره
داليا بغيظ: ماشي اتفلق
لتنزل لتجد وهيبه ورأفت جالسين
وهيبه : بتزعقي مع اخوكي ليه
مش قولتلك متزعلهوش
داليا : دا الي همك بس ميزعلش هو وانا اتفلق
رأفت: ايه الالفاظ دي وبعدين دا اخوكي الكبير والوحيد تحترميه
داليا: مش لم هو يبقا محترم ابقا احترمه وبعدين متنساش اني عندي اخ كمان مازن اخويا وهيفضل اخويا
وهيبه بغضب: بنت انتي بتتكلمي اذاي مازن مين الي اخوكي مازن ده مجرد واحد مدمن بس وملناش دعوه بيه فاهمه مازن انسان فاشل وملوش اي حق عندنا وهو ابن غير شرعي لابوكي يعني مش اخوكي
لتنزل دموع داليا
داليا: حسبي الله ونعمه الوكيل فيكم بكره هتندموا كما تدين تدان

حمدين: رحمه
كانت رحمه تحمل الحقيبه في يده
رحمه ؛ دي الشنطه الي عايزه
حمدين : اه اكيد امشي ياض من هنا
يخرج مؤمن ويستخبأ ورا جدار
حمدين: حمد لله علي سلامتك هاتي الشنطه
تعطي رحمه الشنطه لحمدين ويفتحها ليجدها مليئه بالمخدرات وكان مؤمن يلتقط الصور التي تدين حمدين
رحمه : ها كده خلاص سلام
حمدين: طب اقعدي شويه حته وبعدين كنتي فين
ليدخل جاسر ويرفع مسدسه علي حمدين
جاسر: بخبث كانت معايا
حمدين بغضب: يا بنت##
سليم : حسك عينك تشتمها
حمدين باستغراب: سليم اذاي
مؤمن بسخريه: ذي السكر في الشاي ودلوقتي انته مقبوض عليكي متلبس وكل حاجه متسجله
اما عند مروان
الخادم: في واحده عايزه حضرتك
ليخرج ليجده سميه
مروان: ماما
سميه ببكاء: ايوة ماما
مروان: في حاجه
سميه: انا جيت اطلب منك تسامحني يا بني انا غلطت في حقك كتير اوي انا
وقبل ان تكمل كلامه تجده راكع عند قدميها
مروان: انا الي بعتذر علي قسوتي في الكلام معاكي انا بحبك اوي ومبحبش اشوفك بتعيطي
لتنخفض الي مستواه وتضمه
سميه: يا حبيبي يا بني انا عمري ما هزعلك تاني
كانت اسماء تراقبهم وهي تبتسم
اسماء: وانا مليش في الحب ده شويه
سميه بحنان: تعالي يا حبيبتي ربنا يحفظكم

اما نسمه ذهبت الي كليه الطب واحضرت بعض من الصور لاحمد من صديقه
نسمه بخبث: كده تمام اوي

اما جاسر ذهب لمراقبه اللواء عدلي وشاهد سعد يدخل وهو غاضب
جاسر بخبث: انته هتشيط عشان المخزن ولع
وفي الداخل
سعد بصوت عالي: عدلي
عدلي: في ايه
سعد بغضب: انته الي حرقت المخزن
عدلي باستغراب: مخزن ايه
سعد بغضب اكبر: مش هنستعبط انته الوحيد الي تعرف مكانه
عدلي: انته بتقول ايه هو عشان خدت علي قفك جي تتهمني
سعد: لا عاش ولا كان الي يديني علي قفايا وانته هدفعك التمن غالي وهقتلك وهقتل بنتك
عدلي بسخريه: انته نسيت نفسك ولا ايه
سعد: انته الي نسيت نفسك ونسيت الي انا الي عملت منك لواء بس عشان تساعدني في تهريب المخدرات انما انته ولا حاجه
عدلي بغيظ: وانته وصلت لكل دا بفضلي انا بس انا هخليك تندم وهقبض عليك
ليخرج سعد السكين من جيبه ويطعنه
سعد بغل: تقبض علي مين مش لم تعيش الاول
ليقع عدلي علي الارض بعد تلاقيه عدت طعنات
وقبل ان يخرج سعد من الفيله
جاسر: اقبضوا عليه واتصالوا بالاسعاف بسرعه
ليتم القبض علي سعد ونقل عدلي للمستشفي
سعد: انته مش عارف انا مين انا هخليك تندم
جاسر: اخبط دماغك في الحيطه وزير الدخليه اتقبض عليه هو كمان يعني خلاص اللعبه انتهت وكل حاجه قولتها متسجله صوت وصوره وحته وانته بتقتل عدلي واكرم اخوك وشهاده رحمه اه وعلي فكره هتلاقي حمدين مستنيك
سعد بجنون: لاااانا مش هيتقبض عليا سيبوني سيبوني

اما داليا كانت تحزم حقيبتها لتغادر المنزل لتسمع صوت صريخ لتتجه لغرفه حسام لتجد وهيبه واقفه بتعيط
لتنظر الي حسام الملقي علي الارض
وهيبه ببكاء: حسام حبيبي فوق
لتقترب داليا منه وتحركه
داليا: حسام حسام فوق
رأفت: الدكتور وصل
ليدخل الطبيب ليفحصه
الطبيب: البقاء لله هو ميت لازم يتنقل المشرحه عشان نعرف سبب موته ايه
لتسقط وهيبه علي الارض مغشي عليها وتنزل دموع داليا اما رأفت لم يكن يستوعب ما قال
لتنقل الجثه الي المشرحه
ويتضح انه اخذ جرعه زائده من المخدرات
وهيبه ببكاء: لا ابني مكنش مدمن انته كتاب
الدكتور: لاسف دا الي حصل
كان كإن احد صفعه علي وجهها عدت مرات
رأفت : ابني ابني
داليا ببكاء : كل ده بسببكم انتوا كنتوا مدلعينوا ولم اجي اتكلم تعترضوا لو كنتوا سمعتوني كان زمانه معانا دلوقتي منكوا لله

وفي مكتب مروان تصل نسمه وهي تحمل جواب في يده وتدخل لمروان
مروان باستغراب: خير
نسمه بتمثيل الحزن: جيت اوريك الي بيحصل من ورا ظهرك
مروان : ايه الي بيحصل
نسمه: شوف دا كده
ليفتح مروان الصور ويجد صور متفبركه لاسماء مع احمد
نسمه: شوفت بقا
كان يجز علي اسنانه بغضب شديد وفي ثانيه احتضنت جهنم عيناها لينهض من مكانه كادت تصدق انها نجحت لكن فجأت عندما امسكها من شعرها
مروان بغضب وغل: فكرني اهبل ولا عبيط عشان اصدق الهبل ده واشك في تربيتي دا انتي بتحلمي
ليضغط علي شعرها بقوه اكبر حتي صرخت
مروان بغل : انتي عارفه ان اسماء عندي خط احمر والي يحاول بس يشوه سمعته هقتله فاهمه ليرميه علي الارض ويمسك التليفون ويرن علي واحد
مروان: تعاله علي مكتبي بسرعه
نسمه بخوف: هتعمل ايه
مروان بغل: هوديكي في ستين داهيه وهسجنك عشان تحرمي اعراض الناس مش لعبه
نسمه بخوف: ابوس ايدك حرمت هسافر ومش هتشوفوا وشي
مروان: مدام انتي جبانه كده عملتي كده ليه

نسمه ببكاء' عشان حبيتك ومحبتش حد ذيك وانته اخترتها
مروان: وانا كنت بعتبرك اختي بس دلوقتي لا
نسمه: اقسم بالله ما هقررها بس بلاش السجن وهسافر ومش هتشوف خلقتي
مروان : ماشي تطلعي من هنا علي المطار عدل لو شوفت خلقتك تاني انتي عارفه هعمل ايه
نسمه بخوف: اه عارفه

اما رحمه بنت عدلي
كانت تبكي بعد ما اخبرها مؤمن بموت ابوها
رحمه ببكاء: راح معدش عندي حد هفضل لوحدي دايما بابا ليه عملت كده ليه روحت وسبتني
ليقترب منها مؤمن ويمسك بيدها
مؤمن: متخفيش مش هتبقي لوحدك انا جمبك اهو
رحمه باستغراب: انته
مؤمن: اه انا انا بحبك جدا علي فكره من اول ما نزلتي مصر وكنت براقبك عشان اعرف اخبار عن ابوكي تبع الشغل يعني بس اتعلقت بيكي ولم عرفت ان جاسر عايز يخطفك انا الي خطفتك وجبتك هنا رحمه تتجوزيني عارف ان الوقت مش مناسب بس انا بحبك
رحمه بذهول: مش فاهمه حاجه
مؤمن: عنك ما فهمتي بس تتجوزيني
رحمه بتفكير: ممكن بس مش دلوقتي بعد الاربعين بتاع بابا
مؤمن : اكيد
لتدخل اليه رحمه التانيه ويقف الاتنين قصاد بعض
رحمه: دي شبهي اوي
رحمه بنت اللواء' انتي الي شبهي
سليم: خلاص انتوا شبه بعض
مؤمن: يخلق من الشبه اربعين ودا ساعدنا في القضيه كتير
سليم: الحمد لله
مؤمن: سليم انته اتعينت مخبر جاسر لسه قايلي
رحمه بفرح: بجد
مؤمن: اه بجد دلوقتي انتوا الاتنين معلكوش احكام عشان كنتوا سبب في القبض علي سعد ومكأفاه سليم انه بقا مخبر تبع فرقتي
سليم بفرح: مش عارفه اشكرك اذاي
مؤمن: مفيش شكر بينا احنا اخوات

اما عند جاسمين كانت في انتظار عائلتها واستقبالتهم عائله جاسر بكل احترام
ابو المعاطي: شكرا لحضرتك انك وقفت جمبي بنتي
جاسر بخبث وهو ينظر لجاسمين: مفيش شكرا دي مراتي
ابو المعاطي بفرح: ان شاء الله
جاسمين بابتسامه: ان شاء الله
جاسر: بكره ان شاء الله هاخدك ونجيب فستان الفرح
ادم: مستعجل بيفكرني بنفسي
لينا: كسفت الواد
ليضحك الجميع

اما مي كانت تفكر في مازن لتدخل ميري اليها
ميري: بتفكري في ايه
مي: بالي حكتلك عنه
ميري: ممم مازن ان شاء الله هيبقا كويس
مي: انا بحبه
ميري بابتسامه: منا عارفه من زمان انك بتحبيه
مي'وايه رأيك
ميري: مازن ضحيت ظروف ومجتمع ومدام هيبقا كويس انا معنديش اي مشكله
مي بفرح: بجد
ميري بابتسامه: اه بجد

اما لؤي ذهب لاستكمال اوراق دفن حسام وكان ينظر لي وهيبه ورأفت وهم عاجزان وبكاء داليا علي اخيه ليتذكر مازن كان من الممكن ان يموت ايضا بسبب جرعه زائده لكن القدر كتب له مصير اخر

اما عند اسماء كانت جالسه مع سميه لتدخل سعاد وهي غاضبه
سعاد بغل: ابنك خلي بنتي تبعد عني
سميه باستغراب: عمل ايه
لتجد مروان خلفها
مروان: بجمود عملت الصح وانتي يا خالتي مشفش وشك هنا تاني
سعاد : بتطردني
مروان: اه بطردك ويا ويلك لو عرفت انك بتخططي لحاجه مقالب الهنود دي مبحبهاش ولو لعبتي بديلك نهايتك علي ايدي
سعاد بخوف: سامعه ابنك بيقول ايه
سميه: يقول الي يقوله ابني وهو حر
وفجأه يرن هاتف اسماء
اسماء مسكت التليفون وفتحت الخط
اسماء: الو
محمد: اذيك يا سوما عامله ايه
فرحت واتكلمت بعفويه
اسماء: الحمد لله يا عمي وانته مش هتيجي بقا
محمد: بكره بإذن الله اديني مروان
شكت ان عمها بيحاول يقولها حاجه ومش عارفه هيقوله اذاي
اسماء: ومتصلتش علي تليفونه ليه مدام انته عايزه في ايه يا عمي
محمد اتوتر ومش عارف هيقولها اذاي ان ابوها وامها راجعين معه مصر
محمد: بصي يا اسماء انا عارف انك اتحملتي كتير بس عايزك تكويني قويه يا بنتي
قلقت اكتر
اسماء: في ايه
مروان لاحظ انها قلقانه
مروان: افتحي الاسبيكر
محمد: ابوكي وامك هيرجعوا من السفر بكره
ملامح وشها اتغيرت من قلق لابتسامه تعيسه
اسماء: يجوا بالسلامه
لتغلق الخط
مروان قلق عليها ورد فعلها غير متوقع
مروان: مالك
ابتسمت بحزن
اسماء: فرحانه وزعلانه في نفس الوقت فرحانه ان اخيرا هشوفهم وزعلانه ان عمرهم ما سألوا عني تفتكر هقابلهم اذاي وانا نسيت شكلهم
مروان: انا
اسماء: انته مش هتدخل انا الي هكلمهم تصدق انا عمري ما كرهتهم وبحبهم اوي بس مش قادرة اتخيل انهم سابوني عشان الفلوس
سميه: اهدي كده يا حبيبتي وفكري اكيد ندموا علي الي عملوه ذي ما انا ندمت

وفي الصباح جاسمين وجاسر راحوا حجزوا الفستان والبيوتي سنتر
جاسر؛ نفسك في ايه
جاسر تليفونه رن وكلم لؤي وابتسامه النصر كانت علي وشه
جاسمين'في ايه
جاسر: مبروك اخدب البراءه وسعد اخد اعدام
ملامح وشها اتغيرت وظهرت فرحتها
جاسمين؛ الحمد لله الحمد لله
جاسر: كنا بنقول نفسك في ايه بقا
جاسمين: ملاهي وشكولاته كتير
جاسر: انتي تؤامري
وراحوا الملاهي اتفسحوا وانبسطوا

اما اسماء كانت مستنيه اهلها وعمها ومروان مراقب ملامحها الي اتوتر ظاهر عليهم
مروان: اهدي بقا
اسماء: حاضر
وبعد شويه دخل اهل اسماء وعمها واسماء كل نظراتها كانت علي اهلها
محمد: صباح الخير
مروان راح حضن ابوه وسلم عليه وعلي عمه ومراته اما اسماء اكتفت بتوجيه نظرات العتاب لاهلها
ام اسماء: انا عارفه انك زعلانه مني
اسماء بسخريه: زعلانه دي كلمه قليله من الي ان فيه
والد اسماء: بنتي احنا اسفين
اسماء: بنتك انته اخيرا افتكرت انك ليك بنت تسأل عليها دي حته سمعت التليفون مرفعتوهش
الام: اوعدك هنعوضك عن كل حاجه احنا ندمنه
اسماء بسخريه وعصبيه: هتعوضيني اذاي هي الفلوس بتعوض عن حنانكم هتعوضيني اذاي عن حضنك الي معرفوش ولا حسيت بيه اصلا هتعوضي ايه ولا ايه هترجعي ٢١سنه اذاي
الاب: احنا اسفين سمحيني عارف انك كل الي بتقوليه صح بس ادينا فرصه تانيه
الام: عارفين انك بتكرهينه وكنا خايفين من المواجهه دي
اسماء: بكرهكم انا عمري ما حبيت حد قدكم كنت بتخيلكم كل لحظه ودقيقه اتخيلتك وانتي بتحضنيني وبابا وهو بيطمن عليا
الام ببكاء: سامحيني يا بنتي سامحيني مش هنسيبك تاني ابدا
نزلت دموعها وعيطت وقربت من امها وابوها لاول مرة حضنتهم
اسماء: هسامح عشان ان مش ضمنه عمري بس متسبونيش تاني وعد
الاب: وعد عمرنا ما هنسيبك تاني
مسح مروان دمعته الي نزلت عليها بس كان متأكد انها هتسامحهم عشان قلبها طيب اوي

ومر شهرين وجاسمين وجاسر ورحمه وسليم ورحمه ومؤمن اتجوزوا واخيرا طلع مازن من المستشفي وكانت مي ولؤي وداليا في انتظاره
داليا ببكاء: وحشتني اوي
الكل سلم عليه ومي كانت مبسوطه وفرحانه من قلبها عشان شافته كويس قدامها
مازن: اخبارك ايه
مي بابتسامه: الحمد لله
لؤي: مازن عايز احكيلك علي حاجه
لؤي حكي لمازن كل حاجه وان حسام مات وان رأفت اتشل ومعتش بيقدر يتكلم وفي الوقت ده جت وهيبه وهي بتحرك كرسي كان رأفت قاعد عليه بعد ام اتشل
وهيبه: حمد لله علي سلامتك انا جايه انا وابوك نطلب منك تسامحنا واقولك انك دلوقتي متسجل باسم مازن رأفت احنا ندمنه وربنا عاقبنا وخسرنا حسام فا
لتسقط دموعها
مازن بحنان: بس خلاص متعيطيش انا مسامحكم من غير ما تقولوا حاجه انا عمري ما كرهت حد ولا هكره
وهيبه: ممكن تيجي تعيش معانا ممكن تبقا ابني وتعتبرني امك ارجوك وافق
مازن ' بتفكير: حاضر
لؤي: لولوي كويس كده هتجوز البت اخيرا وانته اتجوز مي واخلص بقا
مي بحرج: عن اذنكم
لؤي: عن اذنكم مين دا انتي هتموتي عليه
داليا: ما تخرس بقا كسفتها كده
ليضحك الجميع وتغمر السعاده قلب مازن

اما رحمه ومؤمن
مؤمن راجع البيت ولقاء رحمه في المطبخ بتحضر الاكل
مؤمن: ريحه حلوه عامله ايه
رحمه بابتسامه: كفته وبطاطس مامتك علمتني اعملها
مؤمن : اسمه ماما علمتني مامتي هي مامتك
رحمه:عارفه انا من يوم ما اتجوزتك وهي بتعتبرني بنتها وابوك دا عسل ياها لو كنت شفته قبلك كنت اتجوزته
مؤمن بغيظ: بت انتي انتي مبتتغيرش
رحمه بعند: لا? حبيه شيخوخا وليس مراهقا
مؤمن بغيظ: حبك برص يعني مش بتحبيني
رحمه : دنا بموت فيك يا قلبي
مؤمن: وانا وربنا بعشقك

اما سليم ورحمه
رحمه جابت كوبايه ميه وكباته فوقه
سليم:هح في ايه
رحمه ببرائه: وقعت من ايدي
سليم : يا شيخه
رحمه: يا شيخ اقوم يلا اعمل الفطار
سليم : نعم
رحمه: انته نسيت الدكتور قال ايه راحه تامه
سليم بابتسامه: حاضر اهم حاجه انتي ترتاحي
رحمه: ربنا يخاليك ليا يا قلبي
سليم: ولا منك يا روحي

اما اسماء راحت لمروان الشركه وهي متعصبه ودخلت المكتب ليشير الي من في المكتب بالخروج
مروان: القمر زعلان ليه
اسماء بغيظ؛ تاني يا مروان انته ايه يا اخي يخرب بيت غيرتك دي
مروان: منا بموت فيكي يا قمر
اسماء: تقوم مغير السواق برجل عجوز علي كل حال انته مش هتتغير
مروان: مدام انتي عارفه بتسألي ليه
اسماء: رخامه بقا
مروان: دي رزاله مش رخامه
اسماء: بغيظ يعني انا رزله ماشي مخصماك
مروان: مين قال كده هو انا اقدر علي زعلك يا قمر وبعدين الدكتور قال بلاش زعل في الفتره الاولي
اسماء: الي يسمعك كده ميقولش انك غيران وهطق من يوم معرفت اني حامل
مروان: ما انتي مهتميه بديك البرابر الي جوه ده ومطنشاني
اسماء بضحكه: حد يقول علي ابنه ديك برابر
مروان: انا يا قمري
اسماء: دول لم يجوا هتبقا علي اخرك
مروان: ربنا يسهل

اما جاسر يستيقظ ليجد جاسمين تحضر له الفطور
جاسر: صباح الخير
جاسمين بابتسامه: صباح النور
جاسر: ها فكرتي في الي قولت عليها
جاسمين: شهر عسل تاني لسه مصر
جاسر: اكيد عشان نبقا لوحدنا ونعيش حياتنا
جاسمين : حتي لو رفضت هنروح برده
جاسر: تصدقي نسيت

وبعد مرور سنه تنجب اسماء تؤام نور ومحمد? ومي تنجب عاصم
رحمه مرات مؤمن تنجب جنان ومجننه ابوها ورحمه فهد وداليا رحيم وجاسمين لينا وادم تؤام
وكان الجميع مجتمع في معرض مازن اسماء ومروان لؤي وداليا ورحمه ومؤمن وجاسر وجاسمين ورحمه وسليم ومي باولادهم

مازن: احب اشكر كل الي وقف جمبي وساعدني وبالاخص مي مراتي اكتر انسانه وقفت جمبي وساعدتني في كل حاجه اتحملتني كتير اوي لحد اما وقفت علي رجلي واديكوا شفتوا بقيت ايه دا بفضل ربنا ودعمها ليا احب اشكر لؤي اخويا الي كان في ظهري دايما
جنان: بابي انا جعانه
مؤمن: انتي وامك شبه بعض
رحمه: بتقول حاجه
مؤمن: لا ابدا

اسماء خد شيل ابنك شويه
مروان: حد قالك تجبيهم معانا
اسماء: لا اسبهم لوحدهم عشان حضرتك بتغير
مروان: ذنبك علي جنبك بقا اتحملي وشيلي
جاسر: ما تشيل يا ميرو منا شايل اهو
مروان : خليك في حالك يا اخ
جاسمين: دا بيتريق علي فكره هو بيغير هو كمان
اسماء: رجاله دماغهم صغير
مروان بسخريه: وانتي الي دماغك كبير اوي
اما نسمه قابلت واحد بره وحبته واتجوزوا.
تمت بحمد الله??مستنيه رأيكم في القصه وعايزه ريفوهات محدش يطنش?



إعدادات القراءة


لون الخلفية