الجزء 8

وفجأه تنزل شابه جميله ترتدي فستان اسود وتقترب من الحاضرين
رحمه بابتسامه: مساء الخير علي الجميع
نظرت اليه جاسمين في ذهول ولم تكن قادره علي الاستيعاب وظهر علي وجهها ملامح التوتر الممزوجه بالدهشه وفي خاطرها مستحيل رحمه
لتنظر اليها بتمعن ودقه اكبر
كانت رحمه تنظر لجاسمين باستغراب
رحمه باستغراب: في حاجه
جاسمين بنبره توتر: لا ابدا
عقد جاسر حاجبه ورمقها بنظرة جعلت الخوف ينهش قلبها لتبلع ريقها بخوف
عدلي: احب اعرفكم بنتي الوحيده رحمه لسه واصله من فرنسا
تمد رحمه يدها لتسلم علي جاسر
رحمه : هاي انا رحمه
اخرج يده من جيبه ببرود
جاسر ببرود: جاسر ودي خطبتي ريلينا
رحمه بغيظ مكتوم : خطبتك
جاسر: ايوه
تمد جاسمين يدها لرحمه وكانت تنظر لها باستغراب وتنظر لعيناها
جاسمين في خاطرها لا دي مش رحمه في ملامح كبيره بنهم بس دي مش هي ودي بنت ضابط استحاله تكون هي
كان جاسر ينظر لجاسمين وهي شارده الذهن
جاسر بنبره جشه : ريلينا تسمحيلي بالرقصه دي
جاسمين بتوتر وفي خاطرها انا نسيت اقوله اني مبعرفش ارقص ولو رقصت معه هيعرفوا اني مش بعرف وهيتفضح الموضوع
وقفت تلعب في اظافر يدها وسيطر التوتر والخوف عليها اما هو انتظر جوابها ليمد يده
جاسر بنبره حاده: ريلينا
اجابته بارتبارك
جاسمين بنبره خوف: اسفه تعبانه شويه
لتضع رحمه يده في يد جاسر
رحمه بخبث: ممكن ارقص انا عادي
كان يرمقها بنظرته الغاضبه وفي خاطره يتواعد لها ماشي يا جاسمين ماشي ليلتك سوده
تشغل الموسيقي وترقص رحمه مع جاسر الذي لم تغب جاسمين عن نظره لحظه واحده
اما ادم لفت انتباه انها واقفه متوتره
ادم: مالك
جاسمين بتوتر: مش واخده علي الاجواء دي ومش عايزه افضل هنا
ادم : خلاص اطلعي علي اوضتك
جاسمين : حاضر
رحمه في خاطرها عسول اوي وجذاب اوي بس يا خساره خاطب بس اي يعني يفركش لتبتسم بخبث
ليلتفت جاسر ولا يجد جاسمين لينظر بعينه الي جميع الموجدين والارجاء ولا يجدها
جاسر بقلق: عن اذنك
رحمه : رايح فين

وعند مروان
سعاد: كده يا مروان تكسر قلب بنتي وتختار المجنونه بنت عمك
مروان بنبره تحذير : اسماء مش مجنونه يا خالتي وبعدين انا بعتبر نسمه اختي
سعاد بغيظ: لا مجنونه وعبيطه يا ابن سميه ها هتعمل ايه بقا تختار الي اهلها رمينه علي الي اهلها معها مروان بنبره غضب : هنسه انك خالتي وبعدين الي مش عجباكي دي ظافره الصغير احسن منك علي الاقل مفيهاش الحقد والكره الي في قلبكم ده وان كان اهلها رموها فهي تربيتي انا وربيتها احسن مما ربيتي بنتك
سعاد بحقد: بقا بتشبه بنتي بي المجنونه الحقيره دي
رفع اصبعه في وجه خالته لتنظر في عينه التي صارت كالبركان
مروان بنبره غضب: اي كلمه تانيه ضدها هقتلك وما يهمنيش انك خالتي فاهمه
كانت اسماء تسمع الكلام وهي تبكي بحرقه لتدخل الي غرفتها وتبكي
اسماء كنت عارفه انه كل رافض جوازي منك بس انته ليه يا مروان مش عايز تسبني هي معه حق في كل كلمه قالته بس انا
لتنهض وتقف امام المرأه وتمسح دموعها لتتدلف مي الي الغرفه
مي : يلا. عايزينك تحت
اسماء بنبره حزينه: حاضر
مي باستغراب؛ مالك
اسماء بابتسامه مزيفه: مفيش
مي: عليا
اسماء:مش وقته بعدين بس وشي باين عليه حاجه
مي: لا ابدا ذي القمر
لتنزل الاثنان معا وكان جميع من في الحفله بانتظارهم اما مروان كان ينظر اليها وهو يبتسم ليتجه الي السلالم لاستقبالها ليمد يده
مروان بابتسامه : ممكن الاميره تسمحلي
هزت رأسها بالموافقه لتضع يدها في يده وكانت اعين الحاقدين تنظر لهم
محمد بنبره فرح: مبروك يا ولاد
اسماء بابتسامه ساحره: الله يبارك فيكي يا عمي
نور بنبره فرح : احلي يوم ده ولا ايه عقبال يارب الفرحه الكبيره
مروان بابتسامه: متقلقيش هنكتب الكتاب دلوقتي
اسماء بتوتر: كتب كتاب هو مينفعش خطوبه بس
مروان بضحكه ساخره: لا ينفع بس ده في المشمش يا قطه
محمد: بس الاول لبسها الشبكه
مروان : حاضر
يجلس الاثنان علي الكراسي لتحضر نور علبه الشبكه وتفتحها ليذهل الجميع من جماله
نور : حبيبتي دا طقم سولتير معمول عشانك مفيش منه تاني هو واحد في العالم بس بشكل ده مروان وصا صحبه في بريطانيا يعملهولك عشان يوم خطوبتكم
نظرت لمروان وملامح الدهشه تعتلي وجهها
مروان بابتسامه : مفيش حاجه في الدنيا تغل عليكي
وبعد فتره يكتب الكتاب وتوقع دون ان تتذمر وفجأه تجده يقف امامها مباشره وعلي وجهه ابتسامته الساحره واضعا يد الي الخلف واخري امامها
مروان : جناب الاميره تسمح بالرقصه دي
لتضع يدها في يده
اسماء بابتسامه: اكيد
كانت سعاد ونسمه تنظران لهم بغضب وحقد
سعاد في خاطرها' دي اميره دي

وفي تلك اللحظات في مكان مظلم سليم : عايزه ايه
رحمه بتذمر: انته بتعمل ايه
سليم: بشم
لتخطف منه المخدرات
رحمه بغيظ: لا متشمش انته عايز تموت من امته وانته بتشم
سليم بابتسامه : لسه بجرب اول مرة اهي
رحمه بغضب: تبقي تتكرر كده هقتلك
سليم باستفزاز: متقدريش
ويخرج لها لسانه
رحمه : ماشي ماشي روح هاتلي اكل حاجه
سليم : حاضر تحبي تأكلي ايه
رحمه بتكشير: اي حاجه
سليم بقلق: مالك مكشره ليه
رحمه : اوعدني متشمش تاني
سليم بابتسامه : دا الي مزعلك اوعدك يا ستي مش هشم
ليجدها تبكي بحرقه
لينزل علي ركبته ويشد ودانه
سليم: اوعدك اوعدك اول واخر مرة بصي حته اهو بعتذرلك ذي الهنود
لتبتسم
رحمه: ايوه كده هاتلي اكل يلا
سليم : تيجي نصيع علي الكبري ذي ما كنا بنعمل زمان
رحمه بنبره فرح: اكيد يلا

اما عند جاسر صعد لاعلي ليدلف الي غرفه جاسمين والغضب مسيطر عليه
لتنهض مفزوعه
جاسر بنبره غضب: ايه الي طلعك فوق دلوقتي
بلعت ريقها بخوف
جاسمين بنبره خوف: مش بعرف اقعد في الاجواء دي
امسكها من شعرها والغضب يعمي بصيرته ليجز علي اسنانه بغضب
جاسر بنبره حاده: انتي اتجننتي انا قولتلك ايه عايزه تودينا في داهيه
عضت علي شفتاها بالم
جاسمين بنبره وجع: جاسر بيه انا مكنتش اقصد انا
ليقطع كلامها
جاسر بنبره غضب: ورفضتي ترقصي معايا ليه قدام الكل انتي خطبتي
جاسمين : اما مبعرفش ارقص وخفت ابوظ حاجه
ليهمس لها بصوت كحفيف الافاعي
جاسر: مبتعرفيش ولا خايفه مني
شعرت بانفاسه قريبه من شفتاها لتعض يده ليتركها لتحمل السكينه الموضوعه في الطبق ويدها ترتجف
جاسمين بخوف: لو قربت مني هقتلك واقتل نفسي
نظر اليها وفي عينه لمعه اللهب وابرزت عضلاته عروقها
ليقترب منها ويصفعها صفعه توقعها ارضا
جاسر بنبره غضب: انا قولتلك قبل كده مش هإذيكي ومش انا الي يترفع عليه سكينه
ليخرج من الغرفه ويذهب لغرفته وهو غاضب يكسر كل شئ
كانت لينا تراقب ما حصل لتدخل اليه
لينا بنبره غضب: انته اتجننت انا ربيتك وكبرتك بس الظاهره مربتكش صح
جاسر بنبره غضب: ماما ارجوكي ملكيش دخل
لينا بنبره غضب: لا واللهي صوتك عالي عليا انا كمان يا حضره الظابط
جاسر بزفره: انا مش قصدي
لتقاطع كلامه
لينا: مش من الرجوله تمد ايدك علي واحده فاهم روح اعتذرلهاحالا
جاسر بغرور : انا مبعتذرش لحد
لينا : ما انته ابن ادم هقول ايه طالع لابوك بس انا بحذرك طريقتك دي غلط انته فاهم

وفي القصر
انتهت الحفله
مروان: اوبس نسيت اقولها الفرح امته
ليذهب الي غرفتها ويطرق الباب ولا يجد رد ليشعر بالقلق ويدلف الي الغرفه ولا يجدها يدلف الي الحمام باحثا عنها ولا يجدها ليسيطر القلق والخوف عليه لينزل الي الاسفل باحثا عنها ولم يجد اثر لها ليأكل الشك والخوف قلبه ليخرج هاتفه ويتصل بها ولا يجد رد ليتذكر الشريحه ليظهر مكانها علي الشريحه ومن هنا كانت صدمته

جلست تبكي بحرقه واضعه يدها علي خدها لتتذكر صفعته لتنهار باكيه
كانت لينا تنظر لها
لينا : غبي غبي اوي وانا مش هسمحالك تدمرها بغباءك ده

وعند مازن كان لؤي يفتش في الغرفه ليجد اسفل السرير كيسه ليخرجها
لؤي بصدمه: نهارك اسود مخدرات

صعد مروان لغرفته بسرعه ليدخل ليجدها نائمه علي سريره
مروان بارتياح: الحمد لله
ليجدها تنظر اليه
اسماء: مفكرني هربت منك
مروان': متقدريش اصلا هجيبك حته لو تحت الارض
ابتسمت ابتسامه صغيره لتنزع الغطاء وتنهض لتقف امامه مباشره وضعه يدها تحاوط رقبته
اسماء بسهوكه: متخفش مش ههرب
عقد حاجيبه مستغرب رد فعالها
مروان بشك: في ايه
لوت شفتاها
اسماء: بلاش ادلعك مش اتجوزنا
ابتسم ابتسامه غامضه
مروان: اه اتجوزنا بس وراكي حاجه ما انتي مش طبيعيه كده
عضت علي شفتاها وبقليل من الانزعاج هدرته وانزلت يدها
اسماء : تصدق انته مبيعجبكش حاجه
امسك بيدها بحنان
مروان : بالعكس انا بيعجبني اي حاجه منك بس انا عايزك بطبيعتك ضحكت بسخريه
اسماء: طبيعتي الي الكل بيتريق عليها ولا الي بيتقال عليا مجنونه وحقيره بسببها
مروان بخبث : امم سمعتي كنت واثق ان في انه في الموضوع انتي عايزه مني ايه بالضبط
اسماء: انته الي عايزه ايه مني
مروان: عايز كل خير بس انتي الي في دماغك ايه عايزه تعندي الكل وتثبتي انك احسن منهم ماشي موافق استخدميني
اسماء باستغراب: مش فاهمه
مروان بمكر: استخدميني ذي ما انتي عايزه انا اهو سلاحك في ايدك اثبتي للكل اني بتاعك بس
اسماء بخبث: اه فهمت بس هتستحمل جناني
مروان بمكر: اكيد انا اجن منك دا انتي الي هتتحملي جناني دا انا هوريكي الجنان علي اوصوله

كانت رحمه مع سليم بيأكلوا حلبسه
رحمه: شفت ابن المنصوري عمل حفله في بيته وبيقولوا خطب
سليم : اه
رحمه بغيظ: الظابط خطب واحنا لسه يا منيل
سليم بابتسامه: هعملك احلي خطوبه في مصر كلها
رحمه : وريني يا خويه ولا شفت منك خاتم فضه حته
سليم بضحكه: واللهي لعملك احلي خطوبه واجبلك احلي شبكه يا رحومه
رحمه بابتسامه: مش عايزه شبكه هو خاتم كفايه ونتلم في بيت ونجيب عيال
سليم : ونعيش في تبات ونبات
رحمه بغيظ: انا مش بهزر يا عبيط انته مش عارفه حبيتك اذاي
سليم باستفزاز: ذي السكر في الشاي
لتمسك بيده بقوه
رحمه بقلق: سليم يا عبيط اياك تسبني لوحدي فاهم انا مش هعرف اعيش من غير جنانك
سليم : وانا واللهي بحبك قد الدنيا دي كلها
ليخرج من جيبه خاتم فضه
سليم بابتسامه : كنت عايزه اعملهولك مفأجاه بس ايه رأيك البسهولك دلوقتي
رحمه بنبره فرح: لبس يا خويه انا قولتلك لا
شعرت بإشعه الشمس الذهبيه تلامس عيناها لتفتح عيناها ببطء وكانت ترا ظل مشوش لتفرك عيناها لتحسن الرؤيه لتشهق بقوه وتتضع الغطاء علي جسدها بسرعه
اما هو كان واقفا امامها مباشره واضعا يده في جيبه مغمغا بابتسامته الخبيثه ليهدرها بنبرته الماكرة كالثعلب
مروان : صباح الجمال
كانت ملامح الغضب تعتلي وجهها
لتهدره بنبره غاضبه
اسماء: صباح اسود علي دماغك انته اذاي يا بني ادم انته تدخل اوضتي من غير اذني وانا نايمه ولا بجح كمان تفتح البلكونه
ابتسم ساخرا
مروان بنبره ساخرة: اوضتك مين دي اوضتي ولا نسيتي امبارح
وضعت يدها علي شعرها تتذكر
لتبتسم البلهاء
اسماء : اه تصدق بيجيلي زهايمر اول ما اصحا من النوم وخليتك تنام علي الشيزلونج
مروان بخبث: كلها ايام وتبقي في حضني
بلعت ريقها
اسماء: سافل
مروان باستفزاز: بموت في السفاله

كانت تجلس في الغرفه شارده الذهن لتفق علي صوته وهو يطرق الباب
لتفتح الباب بهدوء لينظر لها وملامحه تعبر عن الجمود والبرود التام
جاسر بنبره برود: مش هتفطري
ادرت وجهها للجانب الاخر
جاسمين : لا انا عايزه اقولك حاجه
جاسر باستغراب: قولي
بلعت ريقها بخوف وتصببت القليل من العرق
جاسمين بتوتر: انا عايزه اسلم نفسي انا مش عايزه ابقا عبء علي حد
جاسر بنبره غضب: نعم انتي اتجننتي
جاسمين بخوف: لا انا
قاطع كلامها
جاسر بنبره غصب: انتي واحده غبيه ودايما مبتفكريش قبل اما تعملي حاجه ذي امبارح في الحفله
جاسمين بخوف: انته ليه مش عايز تسمعني
عقد حاجبه
جاسر ببرود: هتقولي ايه يعني
جاسمين: انا رفضتك عشان مبعرفش ارقص وكنا هنتكشف وكمان رحمه بنت اللواء دي كانت
قاطعت لينا كلامها
لينا بزفره: بنت اللواء عدلي عايزك
جاسر باستغراب: رحمه
لينا : ايوه
.جاسر ببرود: ادخلي غيري هدومك ويلا عشان ننزل هستناكي هنا خمس دقايق وهفتح الباب
جاسمين: حاضر

اما مازن كان يجلس ليجد لؤي
مازن : مالك
كور يده وحاول السيطره علي نفسه
لؤي بغموض: مفيش
مازن بقلق: متأكد
لؤي: اكيد ما تيجي نخرج شويه
مازن : علي فين
لؤي بغموض: هعزمك علي الغداء

وعند اسماء
اسماء: مروان
مروان باستغراب: نعم
اسماء بخبث: اتصل علي خالتك ونسمه خليهم يجوا النهارده
مروان باستغراب: بس ليه
اسماء: مش هنبداء اللعبه ولا ايه
مروان بخبث : نلعب ليه لا
يتصل مروان بخالته ويعزمها ويغلق الخط ويتصل بمصمم حفلات ويتفق معه

اما عند جاسر. كانت رحمه تنتظر في الاسفل
جاسر: هاتي ايدك
جاسمين بتردد: ليه
جاسر بنبره حاده : من غير ليه
يمسك بيدها من غير موافقتها
اما لينا كانت تنظر اليهم وهي تبتسم لينزل الاثنان معا
رحمه بغيظ: صباح الخير
جاسر ببرود: صباح النور خير
رحمه : جيت اشوفكم
جاسر باستغراب: ليه
رحمه : عشان اقعد مع ريلينا شويه ونتعرف
عقد حاجبه
جاسر: وتعقدي معاها ليه
رحمه : نتعرف علي بعض مالك يا حضرة الظابط
جاسر بنبره حاده: اصل احنا مش فاضين النهارده وطالعين نشتري شويه حاجات للفرح
رحمه بغيظ : الف مبروك عن اذنكم
لينا : اذنك معاكي يا حبيبتي
لتغلق الباب خلفها
لينا: اما البت دي تلمه وعليها برود
جاسمين : فيها شبه منها
جاسر باستغراب: من مين
جاسمين: واحده كانت معايا في السجن واسمها رحمه برده بس الاتنين شبه بعض اوي
لينا: يخلق من الشبه اربعين ايه الي هيودي بنت لواء السجن
جاسر باستغراب : كان اسمها رحمه ايه

كان مازن بصحبه لؤي
مازن باستغراب: انته رايح فين
لؤي بغموض: هتعرف لما نوصل
ليرن هاتف لؤي
لؤي: ايوة قربت اوصل اهو

وعند رحمه كانت تجلس تفكر بما ستفعل لتجد سليم يأكل
رحمه بغيظ: يا برودك يا اخي
سليم :جعان تأكلي
رحمه: مش لما نشوف هنعمل ايه مع ابن المنصوري
سليم بتنهيده: افتحي بوقك زمانك جعانه
تفتح فمها ليطعمها ليجده تبتسم
رحمه بابتسامه: عارف يا عبيط انته
سليم: نعم
رحمه : لما بتأكلني الاكل بيبقا طعمه حلو اوي
سليم ?: عشان انا حلو
رحمه بغيظ : غبي
سليم : معلشي
لينهض من مكانه
رحمه : رايح فين
سليم بابتسامه: المعلم باعتني لواحد اخد منه حاجه
رحمه بقلق: طيب متتأخرش
سليم بابتسامه : باي يا رحومه
لتشعر بنغزه في قلبها
رحمه بقلق: سليم هاجي معاك
ليلتفت لها
سليم بابتسامه : لا المكان هناك وحش خليكي في الامان احسن
ليذهب ويتركها بمفردها

وفي القصر كانت تجهيزات قد انتهت وتحضر سعاد ونسمه وكنت اسماء تتجهز وترتدي فستان وتصبح كالملاك وتنزل من علي السلالم لتتظهر بالتواء قدمها
مروان بقلق: علي مهلك يا قلبي
خليكي ذي ما انتي
ليحملها ويضعها علي كرسي
مروان بقلق : ايه الي وجعك
اسماء بتمثيل : استنه هخلع الصندل الاول
مروان:خليكي انا هفكه
ليخلع له الصندل
مروان بقلق: انهين الي وجعاكي
اسماء بتمثيل: هنا
ليدلك لها رجليه امام الجميع وكانت سعاد وسميه ونسمه هينجلطوا
سعاد: شفتي وصلت لفين سيطرت علي ابنك
نسمه : بقا مروان الشناوي يعمل كده لواحده ذي دي
سميه بتواعد :ماشي يا اسماء
كانت نور خلفهم وتسمع الكلام وتكور يده بغضب
اما مروان مسك المايك
مروان: انا النهارده اسعد واحد لان ربنا بالانسانه الي بحلم بيه تعشان كده انا حبيت اقدم ليها هديه قدام الكل رمز حبنا
ليشغل الشاشه ويرا الجميع فيله مصممه باحدث طراز علي الوضع الاوروبي
اسماء : مستحيل
فلاش قبل ٧سنوات
مي: دلوقتي مروان هيسأل اسماء
مروان : بتحلمي بي ايه ونفسك يتحقق
اسماء: مم البيت المستحيل بيت شكل الفيلا ونظامه مختلف بس يكون هادئ ومفهوش حاجات كتير وفيه مرجيحه وحمام سباحه
لتصف له بيت مستحيل فعلا ?
بااك
مروان : ولسه مخلصتش البيت ده متسجل باسمك انتي
كانت الذهول هو سيد الموقف
اسماء في خاطرها هو ماله روميو ده انا كنت بهزر وقتها وشغال في الدور كإنه حقيقي
لتنظر الي نسمه وسعاد وتبتسم
اسماء بخبث: دوري بقا

وعند مازن ينزل هو ولؤي في مكان مقطوع
مازن : هو في ايه
ليجد لؤي يصوب المسدس في رأسه

اما رحمه يرن هاتفها
رحمه بقلق : الو ايوه يا سليم اتأخرت ليه
المعلم حمدين: سليم تعيشي انتي
رحمه بصدمه:_ ايه
حمدين: اتقتل سليم مات


إعدادات القراءة


لون الخلفية