الجزء 4

تدخل جاسمين الي المكتب لتتسع عيناها من الصدمه
جاسمين : انتي
مريم : ايوة انا اذيك يا جاسمين
جاسمين: ذي ما انتي شايفه انتي ايه الي جابك هنا جيتي ليه
مريم ببكاء: جيت اشوفك لاخر مرة اقبل اما اسافر
جاسمين بعصبيه: يا ستي سفري سيبيني في حالي بقا
-------------------
وفي صباح يوم جديد وبالتحديد في كليه الطب كانت اسماء واقفه مع زميلتها لينادي عليها احمد لكن لا ترد ليذهب لها
احمد : بنادي عليكي من ساعته
اسماء : وهو المفروض انا الي اجي ولا الي عايز حاجه هو الي يجي
احمد بحرج: مش قصدي حاجه بس عايز اتكلم معاكي شويه
اسماء: اتفضل
احمد: انا بحبك
اسماء بذهول : نعم
احمد: بحبك من اول يوم شفتك فيه ومش عارف اعيش من غيرك
وعايز اطلب ايدك بعد رابعه
اسماء: واحنا لسه في تالته يعني نقعد سنه نتكلم
احمد: اه يكون خدنا علي بعض واتعرفنا علي بعض اكتر
اسماء: مم وبعد رابعه اسماء احنا مختلفين صح؟
احمد: بتقولي ايه
اسماء: هسألك سؤال وجاوب عليه بصراحه
احمد : اسالي
اسماء: انته لو كنت ماشي مع مراتك وواحد قالك دي كانت بتكلم حد انته هتكون نظرتك لمراتك وقتها ايه ؟
احمد: دا ماضي
اسماء: والماضي بيأثر انا عايزه لما امشي مع جوزي محدش يقول عني حاجه ماشيه رأسي مرفوعه ل كانت بتكلم فولان ولا علان عايزه محدش يدوسلي او يكسر عيني في حاجه اما الحب وبحبك دي سخافه انته لو عايزين وبتحبني ذي ما بتقول كنت قبل اما تفتحني تفاتح اهلي وتتدخل الباب من بابه مش بعد رابعه وايه الي هتفرق ما هي تالته ذي رابعه
احمد: بس
اسماء: مفيش حاجه اسمها بس انا وانته مجرد زمايل بره الكليه معرفكش وكمان مفيش كلام في الفون واه انا حطيت رقمك في القايمه السوده سلام
لتتركه وترحل
وقف احمد مذهول من ردها وطريقه تحدثها
-------------------
وعند مي كانت تكتب المحاضره لتجد مازن نائم علي الكرسي
مي: هو مبيبطلش نوم
لتحضر كوب ماء وتسكبه علي مازن
مازن: هح
لينظر لها بغضب
مازن: ايه يا بني ادمه عايزة ايه
مي: عايزك تصحا الدكتور هيدخل وبيسقط
مازن بغضب: وانتي مالك انا عايز اسقط خليكي في حالك
مي بغيظ : ايكش تولع مليش دعوه بيك بعد كده
مازن: احسن
لتنظر مي الي عينه لتجد سواد تحت عينه
مي: ايه ده عينك ماله
مازن بقلق: من قله النوم
مي: هو انته مبتنمش
مازن: وانتي مالك انسانه رخمه صحيح
مي: اهنته انا غلطانه تولع بعد كده
------------------
وعند جاسر
ادم: ناوي علي ايه يا جاسر
جاسر: علي ايه!
ادم: علي ابوك
جاسر: بفكر في حاجه غريبه
ادم: ايه هي
جاسر: فين اهل جاسمين مقعول محدش منهم لا سأل عنها ولا حته كانوا في المحكمه
ادم: يمكن ماتوا
جاسر: او يمكن مخطوفين او ده الي مخليها تسكت
ادم: ممكن بس معتقدش انهم مخطوفين لان ده هيجيب الشك اكتر
جاسر: القضيه دي معقده بس لازم امسك خيط واحد حته
--------
وفي السجن
كانت جاسمين تفكر بزياره مريم لتأتي لها رحمه
رحمه : مالك يا قلب اختك
جاسمين: مفيش حاجه يا رحمه
رحمه: لا فيه وشك قالب من بعد الزياره كان مين عايزك
جاسمين : اختي
رحمه: انتي ليكي اخوات
جاسمين : ايوة اتنين مريم وزينه
رحمه: وهم فين وموقفوش جمبك ليه
جاسمين ببكاء وتنهر : عشان هم ميعرفوش حاجه وهم مش ذي هم هيكونوا مبسوطين وربنا يسعدهم اما انا هفضل هنا طول عمري لحد اما اموت
رحمه بحنان: مختفيش انا معاكي
وهفضل معاكي دايما
لتضم جاسمين الي صدرها
جاسمين: انتي طيبه اوي يا رحمه
انتي ايه الي جابك هنا
رحمه: هقول ايه ولا ايه حسبي الله ونعمه الوكيل فيهم ربنا ينتقم منهم
جاسمين: هم مين دول
فوزيه بسخريه: ايه ده هي رحمه بقت القلب الحنين ههههه
رحمه : ما تتلمي يا وليه لقوم اوريكي
فوزيه: خلاص خلاص قلبك ابيض
تبتسم جاسمين ابتسامه خفيفه
رحمه: بتضحكي ليه
جاسمين: اصلها بتفكرني بي زينه ومريم لما بيعندوا بعض وزينه تهدد مريم
لتنزل دموعها
رحمه: ما تعيطيش يا حبيبتي ان شاء الله ربنا يفك كربك
----------------
وعند لؤي كان في السوبر ماركت لينصدم بمي في طريقه
لؤي: انا اسف يا انسه
مي: عادي مفيش مشكله
لؤي: حصلك حاجه
مي: لا الحمد لله
لؤي: تحبي اوصلك
مي بعصبيه: مخلص بقا قولت مفيش حاجه لتنصرف من امامه
لؤي بابتسامه: ايه البت دي بس مزه في نفسها كده وقمر
-------------
اما في الشركه
كان مروان يراجع الاوراق لتدخل السكرتيره
مروان: خلصتي ورق المرجعه
السكرتيره: ايوة يا فندم وحضرتك لازم تسافر الاسبوع الجاي
مروان: ابعتي ايميل للعميل ان الاجتماع الاسبوع الجاي في واشنطن واحجزي تذكرتين
السكرتيره: لمين التانيه؟
مروان : طبعا مش لايقكي دي لبنت عمي احجزلها واحده
السكرتيره: حاضر يا فندم
ليرن هاتف مروان
مروان: ايوه يا جاسر
--------
وفي السجن كانت هناك جو من التوتر
فوزيه : ايه الي حصل هناك
رحمه بعصبيه: نصيبه نادي للي بره بسرعه
------
وفي القصر
مروان: حضري شنطك عشان هنسافر
اسماء: نسافر فين؟
مروان: امريكا
اسماء: متسافر انته انا هاجي معاك اعمل ايه
مروان: لا هتسافري معايا
اسماء: يوه هو لازم رجلي علي رجلك
مروان بعند: اه
اسماء: والكليه
مروان: يا نجيبه مش اسبوع الي هيسقطك يعني
اسماء: مروان انته عارف اني مبحبش اسافر ولا اركب طياره بخاف منها وبخاف من الغربه حل عني
مروان: وانتي عارفه لو سبتك هنا لوحدك هرجع اشوف بلاوي ونصايب
اسماء: ليه قرد
مروان بعند : لا طفله واي حد بيضحك عليكي بالكلام
اسماء: يا راجل دا احمد قالي بحبك واديته محاضره ومعرفش يضحك عليا
لتضع يدها علي فمها لتنظر لها
اشعلت عيناه لهيبها وانتفخت عروق يدها كانها خرطوم سيتفجر ليكشر الوحش عن انيابه وحش لما تراه من قبل ليعلمها معني القسوه والجبروت
--------
اما عند مازن كان يتحدث في الهاتف
مازن: اهلا اهلا بست الكل اخبرك ايه
&&: عايز ايه
مازن: عايز مخدرات هكون عايز ايه
&&: انته مش واخد امبارح مينفعش دلوقتي الجو عندنا زفت
مازن: ما تخلصي منا هديلك الفلوس
ليرن جرس الباب ليتوتر مازن ويغلق الخط
لؤي: كده مبتردش علي التليفون
مازن بتوتر: لؤي
لؤي: مالك كإنك شايف عفريت
مازن: لا ابدا بس ايه الي جابك
لؤي: جي اشوف صحبي الي مشفتوش من يومين ومبيردش عليا
مازن: معلشي بقا انته عارف الكليه
لؤي بشك : وشك ماله يا مازن
مازن بتوتر: مفيش ارهاق بس
لؤي: ارهاق ولا مخدرات
ظلت تتراجع الي الخلف وهو يتبعها حته كان الجدار هو المانع
لتنظر في عينه التي لا تبشر بالخير وتلتفت يمين وشمال تبحث عن احد ينجدها منه ليتقترب اكثر واكثر حته شعرت بانفاسه
مروان بحده : ها وقفتي ليه كسري الجدار واهربي عشان انا
تكلمت مقاطعه اياها
اسماء بصلابه : واهرب ليه اسمع بقا انا مغلطش في حاجه وادتيه في جنابه
ليمسك بالمظهريه ويكسرها لترتعب وتخاف
مروان بجنون ونبره عاليه تعبر عن غضبه: وكلمتيه ليه وايه الي واقفك مع الزفت ده
لتبلع ريقها بخوف وتتصبب العرق
وتتكلم بتعلثم
اسماء: ه و جي ه
مروان بشخطه: جمعي
ترتعش اسماء من صوته ومنظره لتنزل دموعها من خوفها الشديد
اسماء بصوت مبحوح: ماليش ذنب هو الي جه كلمني بس واللهي العظيم في الكليه قدام الكل واناه عارف اني مبكدبش وانا مش بكلام حد
رق قلبه لها ليمسح دموعها بخفه ويحاول ان يهدأ
مروان : متعيطيش اهدي
لتنفجر باكيه ولم يتملك نفسه ليضمها اليها ويمسح علي شعرها
مروان: اهدي خلاص واللهي ما كنت اقصد
لتشعر بنفسها بين احضانه لتنفزع وتبعده عنها
اسماء بنربه غضب وكراهيه: انته اتجننت
انته اذاي تلمسني وبتلوم احمد وانته العن منهم كدك القرف
جز علي اسنانه بغضب وفي ثانيه احتضنت جهنم عيناها ليكشر الوحش عن انيابه ليمسكها من شعرها
مروان بنره غضب وعصبيه: صوتك ميعلش عليا وانا مش وسخ وقذر انا مش ذي حد انتي فاهمه وانا بعتبرك اختي اصلا ولو كنت عايز حاجه كنت عملت الي عايزه من زمان دا لو عايز منك حاجه وعلي فكره يا حلوة انا بشوف اجمل واحسن منك يوميا وانتي متجيش جمبهم بي بصله
ليترك شعرها ويرحل ويغلق الباب بقوه تعبر عن غضبه
لتنهار باكيه
اسماء: انته واحد حيوان وحقير واللهي لوريك
--------------
وفي السجن
المأمورة: دي حاله تسمم اتصالوا بالاسعاف بسرعه
رحمه بقلق: بسرعه الله يخاليكي
كانت جاسمين مغشي عليها ويخرج من فمها اثر ماده سامه
وبعد عده دقائق تنقل الي مستشفي السجن
الضابط: عينكوا علي الاوضه محدش لا يدخل ولا يطلع
الشاويش: حاضر يا فندم

وفي. اداره السجن وبالتحديد عند اللواء عدلي
عدلي: وصل اخبار ان في سجينه كان محطوط سم في اكلها
المأمور: ايوة يا فندم السجينه رقم١٤لسه جديده
عدلي: اذاي ده حصل عايز تقرير مفصل وتقبضوا علي الي عمل كده اكيد من جوه السجن والزنزانه نفسها
المأمور: التحقيق شغال بس مفيش حد جاله زياره عشان يحصل علي السم غير نفس السجينه
عدلي: يعني هي الي سمت نفسها
المأمور: ممكن لانها محكوم عليها بالسجن المؤبد
عدلي: عايزه مراقبه علي اوضته ٢٤ ساعه وتفتش الزنزانه وتستجوب الي فيه عشان ممكن تكون محاوله اقتل
المأمور: حاضر يا فندم
-------------

وفي المستشفي
كان السيرون معلق في يدها وهي نائمه بل حول ولا قوه لتشعر بحركه غريبه لتفتح عيناها وتحاول ان تنهض وفجأه تضع يد مجهوله مخدر علي فمها ويحملها
----------------------
شعر بالقلق والخوف وبلع ريقه
مازن: مخدرات بتقول ايه
لؤي بضحكه: بهزر مالك قفشت كده ليه
مازن بغضب: هو ده هزار
لؤي: معلشي يا اخي دخلني بقا انا ميت من الجوع
مازن: ادخل
لؤي: مالك مضلم البيت كده ليه
مازن: حلو كده
لؤي:فكها شويه يا ميزو هتفضل لحد امته معقد
مازن بغيظ: اسمي مازن مش ميزو
لؤي بعند: يا ميزو حاول تعيش حياتك
فقد مازن اعصابه
مازن بنبره غضب: ملكش دعوه محدش ليه دعوه بيا وقولتلك قبل كده اسمي زفت مازن
لؤي: خلاص اهدأ انا مش قصدي حاجه وبعدين انته عارف اني بعتبرك اخويا
مازن بسخريه: انا مش اخو حد ومليش حد وهفضل لوحدي دايما وياريت تبعد عني انته كمان سيبك من التمثيل ده
يلكمه لؤي علي وجهه
لؤي بنبره غضب: انته عارف اني بعتبرك اخويا وعمري ما كدبت عليك وانا مش ذيهم ومش هسيبك لوحدك عارف ليه
مازن وهو يمسح الدم من فمه
مازن: ليه
لؤي: عشان انته اكتر حد عزيز عليا ابن عمي و بعتبرك اخويا وصحبي وهبقا في طهرك دايما
مازن بسخريه : اخوك وصحبك انته متعرفش حاجه عني كل الي تعرفه جزء الدراما الي في حياتي الي كل الناس عارفه انته بس شفقان عليا اما الناس كلهم شايفني اني عار علي المجتمع كل اما امشي في حته دا مازن الابن الغير شرعي لرأفت السيوفي في كل حته حته الصحف ابن رأفت السيوفي الغير شرعي نبذه عار ابن ابوه مش معترف بيه وامه بدل ما تقف جمبه عايشه حياته ولا اكن في حاجه واتجوزت ومبسوطه اهي اما انا انحرق كل المجتمع دا منافق مجتمع ابن## حته انته يا حضره الضابط انته تبقا ابن عمي بس اهلك امك وابوك ومرات ابويا ومل عيله السيوفي الكريمه مش قبلين انك تكلمني بس انته بقا عامل دور
مصلح اجتماعي
لؤي بحزن: عارف ان الموضوع صعب عليك عشان كده٠٠
مازن بسخريه: صعب عليا معدتش تفرق اصلا انا بكرهكم كلكم
لؤي:حقك تكرههم بس اظي لنفسك فرصه تعيش حياتك
مازن: حياتي ادمرت خلاص عايش ذي مش عايش مش هفرق عند حد عشت او مت
-------------
اما عند مي كانت تفكر بمازن
مي بغيظ: رخم كده القرف
وفي خاطره بس ليه عندي احساس انه شاف كتير في حياته وعيونه كله حزن
لتدخل اليها اسماء
مي: بتعيطي ليه
لتضمها اليها
اسماء ببكاء: الحقير ربنا يأخده
مي: عمل ايه تاني
قصت عليها ما حصل
مي بتنهيده: انا تعبت منكم انتوا ايه
اسماء: هو انا غلطت يا بنتي
مي بهدوء:لا بس اسلوبك كان غلط
اسماء بغيظ : بدفعي عنه كالعاده
مي: اسماء نامي
اسماء باستغراب: انام
مي: اه نامي كده
تنام اسماء وتمسح مي علي شعرها
مي بحنان: سيبك من كلامه اناي عسل وجميله وهو عارف بس بيغيظك بس ف دلوقتي هنقول لشيطان باي باي ونهدأ كده ونام
اسماء بضحكه : فاكرة واحنا صغيرين
مي:اه لما كنتي برده بتقعدي تشتمي فيه
اسماء بمكر: بتفكريني بالبرد ده ليه انا قصدي اياالله
شقاوه
مي : تقصدي ايام الخراب
اسماء بضحكه: ما تيجي نرجعها تاني
مي بخبث: انتي مستغنيه عن روحك باين والاخ هيقتلك المرة الجايه
اسماء بعند: مش هيقدر اصل محضره ليه مفأجاه تحفه هتعجبه
مي : ربنا يستر
اسماء: هيستر بإذن الله
-------------------------
اما عند مروان كان يشعر بالغيظ ويتذكر كلامها ليكسر المرأه
مروان بغيظ: ماشي اما وريتك يا لمضه بس الاول
ليخرج هاتفه ويطلب
مروان: الو
المدير: مروان باشا اهلا بيكي التليفون منور
مروان : في واحد عندكم في الاتحاد اسمه احمد في تالته
المدير:اه
مروان: مش عايزه في الكليه انقله اتصرف اعمل اي حاجه ل ههد الكليه دي علي دماغكم
المدير بخوف: حاضر هعمل الواجب
-------------
عدلي بغضب: بتقول ايه اذاي ده حصل
المأمور: مجموعه كبيره ملثمين هجمت عبي المستشفي كلها وضربوا الامن وضربوا الي كائن بيحرس الاوضه واخدوا السجينه
عدلي بغضب: دي مهذله ابعت قوات تدور وتمسك المجرمين دول بسرعه
المأمور: في قوات بدور دلوقتي بقياده جاسر المنصوري
عدلي: مدام جاسر الي مسكها خلاص هيجبها
ليترك جاسر الباب
عدلي: ادخل
المأمور: عملت ايه
جاسر: لاسف لقينا جثتها محروقه وعشان اتأكد انها هي بعت الجثه لمستشفي مروان الشناوي والتحليل هيباين
عدلي: بس مين الي عملوا كده
جاسر بخبث: اعتقد ان القضيه دي لازم تتفتح مرة تانيه اكيد القاتل ليه علاقه بالقضيه
عدلي: اكيد افتح القضيه ولو طلعت هي السجينه الي ماتت افتح قضيه بقتل السجينه رقم١٤
جاسر : اومرك بانتظار نتيجه التحاليل
-------------
وفي مستشفي عيله الشناوي الخاصه بمروان
لؤي: ها
الطبيب: دي النتيجه ومطابقه
عدلي: يعني هي
الطبيب: اه وفيه اثر لتعذيب قبل الحرق
لؤي: تمام خدوا الجثه للمشرحه
---------
وفي صباح يوم جديد وفي السكشن
كان مازن بيشرب سجاير
مي بغيظ: انته يا استاذ
مازن : نعم
مي: شيل الزفته دي
مازن بعصبيه: وانتي مالك وبعدين مش قولتلك امبارح ملكيش دخل
مي بغيظ: انا مليش دعوه بس عندي حساسيه من الدخان وانته مرزوع جنبي وبتشرب زفت
مازن : قومي من جنبي
مي بغيظ: انته معندكش دم انا الراجل ولا انته مين الي يقوم انا ولا انته
مازن بغيظ: حاضر هقوم ومتقعديش جمبي تاني
مي: يا راجل انا الي قعدت جمبك ولا انته
مازن: راغيه اعوذ. بالله منك
تكح مي بتمثيل
مي: اطفي السجاره خلي عندك دم
هموت
يطفي مازن السجاره
يخرج من حقيبته زجاجه ماء
مازن بخوف: خدي اشربي بدل ما روحك تطلع
مي: ان شاء الله انته
مازن ' يا ريت
تلاحظ مي الحزن في عينه ليذهب ليجلس بعيد عنها لتأخذ حقيبتها وتذهب الي جواره
مازن باستغراب: نعم
مي: مش قولت قبل كده عايز المحاضرات وعشان محضرتش قبل كده السكشن ده السكشن ده رسم باترونات وهساعدك مقابل الميه
مازن بخجل: لا مش عايز من حد حاجه
مي: هو انا حد
مازن بابتسامه: لا سبت
---------------------
اما عند مروان
مروان : ماما في حفله هتتعمل هنا بالليل عشان الافتتاح الجديد
سميه: اه ما المصمم وصل من الصبح في الجنينه
مروان: تمام مش عايز مشاكل ولا حاجه ناقصه لينظر لاسماء التي كانت تتجاهله
وتذهب لغرفتها
-----
وفي السجن
كانت رحمه تتكلم في هاتف
رحمه: تمام اوي يعني هي ماتت
&&: اه
رحمه بابتسامه: كويس
-------------
وفي المساء
وصل المدعون للحفله وكانت اسمال في غرفتها ترتدي فستان ابيض وتضع بعض من المكياج وتنزل دون ان يراها مروان وتسلم علي الضيوف وتشغل الموسيقي وترقص علي الحانها ليراها مروان وكان يكتم غيظه بصعوبه ليسحبها من يدها الي الداخل
اسماء : سيبي ايدي يا بني ادم انته
ليدخل الي القصر ويترك يدها
لينظر لها بغضب
مروان: ايه الي مهببه في نفسك ده وايه قله الادب والسافله دي
اسماء: وانته مالك
ليمسح علي شفتاها وتبعد يده
مروان: ايه ده
اسماء: روج ايه متعرفش الروج
مروان بغضب وصوت خشن: دي بهيه وايه الهبل الي انتي عامله في نفسك ده
اسماء: انا حرة ملكش دعوه
لتتجاهله وترحل ليمسك بيدها بغضب ويجذبها اليه
مروان : لا مش حره انتي مش تخصي نفسك بس
لتبعد يده عنها
اسماء: علي ما اعتقد انك ناسي اني عندي٢١سنه يعني مسئوله عن نفسي وكمان انا قررت حاجه
مروان ': ايه هي
اسماء: قررت اتجوز اصل انا في شباب معجبه بيا وبيقولولي انتي حلوه وقمر ومش بيقولولي بصله ذي واحد فا قررت اتجوز وكمان عشان يا خويه انته كمان تجيب الاميرات بتوعك وتورهملي في خطوبتي
مروان بغضب : تتجوزي مين
--------
وفي بيت كبير في منطقه مقطوعه
تستيقظ جاسمين لتجد نفسها في
غرفه كبيره مغلقه
لتنهض من مكانها بسرعه
جاسمين بخوف : انا فين
ليدخل لها جاسر
جاسر : في بيتي


إعدادات القراءة


لون الخلفية