الجزء 9
وقع الهاتف من يدها اثر صدمتها ولم تعد قدمها تقدر علي حملها لتجسوا علي ركبتها وهي لا تستعب
رحمه بصدمه: لا مستحيل سليم مش هيسبني لا اكيد بيكدب لا سليم وعدني
لتنهض بسرعه لترتطم قدمها بالطاوله وتقع ارضا وتنجرح قدمها لكنها تنهض غير مهتميه بالالم كل ما تهتم به ان تراها ترا روحها
وفي الحفله كان الجو مشحوم وكانت اسماء سعيده لتقترب نسمه وسعاد منها
نسمه بغيظ: الف مبروك
لتتكلم بعفويه
اسماء بابتسامه 'الله يبارك فيكي عقبالك
نسمه باستفزاز: قريب ان شاء الله لتضيف بخبث.وشماته وبابا وماما هيبقوا موجودين
سعاد بلهجه ساخره وشماته: اه صحيح هو فين باباكي ومامتك مش ظاهرين ولا حته كانوا في كتب الكتاب امبارح هم لسه مش طايقينك
تغيرت ملامحه من الفرح الي العبوس وكادت الدمعه تفر من عيناها لكنها تمسكت لتهدرها بنبره بارده خاليه من المشاعر
اسماء: معنديش اهل عشان يحضروا
سعاد بشماته واستفزاز: ايه ده اتبريتي من اهلك
لتسمع صوتا خلفها
نور بنبره حاده: ما انا هنا هو يا سعاد اسماء بنتي انا
ليلاحظ مروان وجه اسماء العبوس ليذهب باتجاهم ويسمع
سعاد بنبره ساخره: انتي مبتخلفيش يا نور دي بنتك اذاي وهي ابوها وامها مش طايقنها فا قولتي تعملي فيها ثواب
لتسمع نبرته الحاده والغاضبه التي هزت القصر باكمله
مروان: اخرسي
لتنظر له لتجد الجحيم يحتضن عينه
مروان بصوت عالي امام الجميع: الي بتغلطي فيها دي انتي وبنتك متجيش حاجه من ظفرها ودي حاجه من عند ربنا وانتي مش ضمنه ان بنتك تخلف واسماء الي مش عجباكي دي تبقا احسن منك انتي وبنتك
ليضاف بنبره تهديد
واسمعوا اي حد هيغلط في مراتي وعمتي او حته يفكر يكح في وشهم يا ويله مني الكلام للكل فاهمين
شعرت سعاد بالخوف فهي تعرفه جيدا لتنسحب هي وابنتها
اما اسماء كانت ملامحها توحي بالجمود لتجد عمتها تكتم دموعها
لتضمها اليها
اسماء بحنان: انا بنتك وهفضل بنتك انتي
بكت نور في حضنها اما هي فلم تبكي
كان في مكتبه يفكر بكلام جاسمين ليمسك بهاتفه ويطلب احد الارقام
جاسر: عايزك في حاجه ضروري
لؤي: خير
جاسر: عايزك تجبلي اسماء البنات الي كانوا في زنزانه جاسمين
لؤي باستغراب: ليه
جاسر بغموض: هتعرف بعدين بس انته فين
لؤي: في مشوار هفوط عليك بعد ساعه
ليغلق الهاتف وينظر للمربوط امامه
لؤي بتحذير: اسمع بقا مش هتطلع من هنا غير لما تتعالج فاهم وهعرف منك كنت بتجيب المخدرات منين
مازن بسخريه: ابقا قابلني
ليمسكه من شعره
لؤي بغضب: لا مش هقابلك انا مش هسمحالك تدمر نفسك فاهم
مازن بسخريه : منا مدمر هو لسه هدمر
وفي الكليه كانت مي تنتظر مازن ولم يحضر لينهش الخوف قلبها وتذهب الي منزله ولا تجده
مي بخوف: مش هنا اومال فين غريب اسأل ابن عمه بس هجيب ابن عمه ده منين دلوقتي
لتذهب وهي شارده الذهن
ظلت تحدق في الصقف وهي تفكر بما ستفعل لتتذكر قسوته كلامه جرائته لتغمض عيناها وتعض علي شفتاها لتدخل لها لينا
لينا بخبث: الجميل بيفكر في ايه
جاسمين : ولا حاجه
لينا: طيب قومي البسي يلا
جاسمين باستغراب: ليه
لينا بخبث : هنخرج نغير جو اومال هنفضل محبوسين
جاسمين بخوف: وجاسر
لينا بضحكه: سيبك منه المهم نغير جو قومي يلا فكيها يا بنتي
جاسمين: حاضر
وفي القصر
دلفت لغرفتها لتجده بانتظارها
اسماء بجمود: انته بتعمل ايه هنا
ليقترب منها ويضمها اليه
مروان: عيطي برحتك هنا
اسماء بحزن: مش هعيط
مروان: لا عيطي هاتي الي عندك كله
ليمسح علي شعرها بحنان
ليسمع صوت شهقات بكاءها كانت تتمسك به كطفله صغيره زادت صوت شهقاتها
اسماء ببكاء: انا تعبانه اوي هو انا عملت ايه ذنبي كان ايه ليه معنديش اب وام ذيهم ها ليه لتضربه علي صدره
مروان بحنان: بس انا معاكي وعمري ما هسيبك ليضمها بقوه اكبر
مروان : عمري ما هسيبك ابدا
وعند رحمه تصل الي الوكاله وتدخل الي الغرفه الموجود بها الجميع
واحد: لا حول ولا قوه الا بالله ربنا يرحمه
لتجد سليم جثه مسطحه لتجري عليه
رحمه بذهول وعدم تصديق: سليم يلا اقوم انته بتمثل صح
لتهزه. سليم قوم يلا انا حبيبتك
وانته وعدني
لتقترب منها سيده
سيده :شد حيلك يا بنتي واقومي خليه يتغسل
رحمه بعصبيه وغضب: يتغسل سليم مامتش سليم عايش لتهزه بقوه اكبر صح يا سليم قوم يلا عشان نتجوز .
لتصرخ بصوت عالي سليييييم
اما عند جاسر يحضر لؤي ويحضر له الورق المطلوب
جاسر: رحمه السيد فواز
كانت متهمه بقضيه مخدرات وفيها شبه منها فعلا عايز واحده من الزنزانه دي
لؤي: عامل حسابي وكمان عشان اعرفك علي فوزيه عشان صدعتني عشان الاتفاق
لؤي دخلها يا بني
جاسر: دي فوزيه
لؤي: اه الي ادتت السم لجاسمين
فوزيه: خدمتك يا باشا
جاسر: تعرفي ايه عن رحمه
فوزيه : بت غريبه يا باشا وبلطجيه كل الي في دماغها حاجه واحده
جاسر باستغراب: اي هي
فوزيه : بتحب واحد اسمه سليم ولسانه مش بيبطل اسمه وهو كان كل يوم يجي يزورها ورشا العسكري ودخلها تليفون تكلمه ولما جت جاسمين كانت هي القلب الحنين ليه وانا عملته وحش ذي ما حضرتك طلبت عشان اعرف اديها السم من غير ما حد يشك فيا
جاسر : مم متعرفيش سليم ده اسمها بالكامل ايه
فوزيه : لا واللهي بس الي اعرفه انه ماشي مع رحمه دي دايما
جاسر: تمام روحي انتي
فوزيه : مش هتنفذ الي قولت عليه يا باشا
جاسر: هخليهم يخفضولك المده حسن سير وسلوك مش ناسي بس لسانك مينطقش
فوزيه: خدمتك ولا اكني سمعت ولا عملت حاجه
يأخد العسكري فوزيه
جاسر بغموض: رحمه السيد
وقفت تبكي بحرقه امام قبره ولم تكن قدمها تحملها لتجسو علي الارض وتبكي وتضع التراب علي رأسها كانت وحيده كما قابلها اول مرة
فلاش من١٥سنه
رحمه بخوف: ابعد عني
الشاب: انتي حلوه اوي
ليقترب منها لتصرخ بصوت عالي
سليم : مش عيب علي رجولتك كده
ليضربه ويتعارك مع الشاب
ويمسك بيدها ويجروا سوا
لحد اما يوصلوا تحت الكوبري
سليم وهو يلتقط انفاسه: الحمد لله
رحمه :_ شكرا
سليم : بعد كده متمشيش لوحدك يا صغيره عشان محدش يضربك
سلام
ليجدها تمسك بيده
رحمه. ببكاء ؛ خدني معاك
سليم بحزن : انتي معندكيش اهل
رحمه : لا
سليم : ذي حالتي يعني بس انا عايش في الشارع
رحمه: خدني معاك انا عايشه برده في الشارع
سليم بابتسامه: انتي جعانه
هزت رأسها
رحمه: اه ميته من الجوع
ليخرج السندوتش من الكيسه
سليم : والمصحف دا الي معايا هقسمه بالنص
ليقسم السندوتش لتأكل نصه بسرعه
سليم في خاطره: دي شكله ميته من الجوع
لينظر الي القطعه في يده
سليم بابتسامه حنونه: خديها انا شبعان
لتسمع صوت مصرين بطنه
سليم: دا صوت العصافير
باااك
لتصرخ وهي تبكي كالمجنونه سلييم ارجع انا مش هعرف اعيش من غيرك سليييم
شعر بثقل علي صدره ليجدها قد نامت ليحملها الي السرير ويضع الغطاء فوقها
مروان : اسماء انا نفس اعوضك عن كل حاجه نفسي اشوفك مبسوطه دايما عارف انك جواكي حزن ووجع محدش يتحمله بس انا عايز اشوف ابتسامتك واوعدك هعمل المستحيل عشان اشوفها
اما عند جاسر يصل الي البيت ولا يجد احد ليصعد الي غرفه جاسمين ولا يجدها
فتش عنها في جميع ارجاء المنزل ولم يجدها ليكور يده بغضب ولمعت عينه تبشر عن الشر ليخرج لييحث عنها ليقف عندما يجدها تنزل من السياره مع امه
لتبلع ريقها بخوف وتمتم يارب استر
ليقترب منها كالاسد الذي يرغب بافتراس فريستها ويمسك بيدها بقوه ليسحبها لداخل ولم يهتم بامه التي ظلت تنادي عليه
لتقف لينا تبتسم بخبث
لينا: ابن ادم فعلا
وفي الداخل يترك يده لتقع علي الاريكه
ليهدرها بصوت عالي ممزوج بالغضب
جاسر: كنتي فين
بلعت ريقهت بصعوبه وتصبب وجنتها العرق من منظر الوحش الذي يقف امامها ولم تستطع النطق
ليهدرها بصوت عالي ويمسك معصمها
جاسر: ردي عليا
لترتجف وتتكلم بتلعثم
جاسمين بتوتر: كن ا ف ي
جاسر بغضب؛ جمعي مش بكلم عيله
جاسمين بخوف: بنشتري حاجات
ليضغط علي يدها
جاسر بعيون كالشرار: وخدتي الاذن مني
جاسمين بخوف: لا
ليضغط علي يدها بقوه اكبر
جاسر: حد قالك اني كيس جوافه
تخرجي من غير ما تقوليلي
لتتذكر جاسمين كلام لينا في المول
فلاش
لينا: متخلهوش يغلبك واعملي لنفسك شخصيه
بااك
لتبعد يده
جاسمين بصلابه: بس بقا انته ايه يا بني ادم انته مش مديني فرصه اتكلم كنت مع مامتك وهي الي قالتلي تعالي نخرج شويه فيها ايه
عقد حاجبه
جاسر بنبره غضب: القطه طلع ليها لسان اهو وبتعرف تتكلم
جاسمين بصلابه: انا مش قطه فاهم
جاسر بغضب: لا قطه وقطه غبيه ولا نسيتي انهم عايزين يقتلوكي
جاسمين : ومنستش انك في الحفله قدمتني اني خطيبتك والكل شافني يعني قدام الكل اسمي ريلينا
ليرن هاتف جاسر فجأه
جاسر: لؤي
لؤي: جبتلك كل حاجه عنها هي عايشه في الدقي عماره رقم ٥ والواد الي اسمه سليم ده مات
جاسر باستغراب: مات اذاي
لؤي: بيقولوا اتقتل النهارده الصبح هحاول اوصل لمعلومات واعرفك
جاسر: تمام
ليغلق الخط ليجدها ترتجف
جاسمين بخوف: مين مات
جاسر ببرود: دا واحد متعرفهوش انتي
ومتخفيش كده انا معاكي
وكمان ما تسمعيش كلام امي تاني يا قطه
اما عند مروان
تستيقظ اسماء لتجده ممسك بيدها
مروان بابتسامه : صحيتي
اسماء: انته بتعمل ايه هنا
مروان ببرود : مش وقته الكلام ده قومي جهزي نفسك
اسماء باستغراب: ليه
عقد حاجبه
مروان : هنسافر امريكا انتي نسيتي ولا ايه
اسماء ' اه صح
مروان بخبث: وهنعمل الفرح هناك
اسماء : رخم
اما عند رحمه كانت تمسك بصوره سليم وتبكي بحرقه
فلاش
رحمه بحزن : عايز ايه
سليم : مش عايزك زعلانه يا رحومه
ليخرج من خلف ظهره بوكيه ورد
رحمه : بتضحك عليا بورد انا زعلانه منك
سليم : وانا اموت ولا اني اشوفك زعلانه
لتضع يده علي فمه
رحمه : بعد الشر عنك
ليمسح دموعها
سليم:طول ما انا معاكي متعيطيش ابدا
بااك
لتفق من ذكرياته علي صوت جرس الباب
لتنهض بصعوبه لتفتح لتجد جاسر
جاسر: اذيك يا رحمه
وقفت مذهوله عندما رأته
رحمه: ابن المنصوري
جاسر: البقاء لله
رحمه: انته عايز ايه
جاسر: مش هدخليني الاول
تدخل رحمه جاسر
رحمه بضيق: افندم
جاسر: انتي عارفه انا جي ليه
رحمه: مش بشم علي ايدي
جاسر: انتي بتخترقي القانون
وبتاجري في المخدرات
ضحكت بصوت عالي لترن صوت ضحكتها الساخره في ارجاء المنزل لتنظر لجاسر الواقف امامها لتهدره بغضب
رحمه : اي قانون الي بتتكلم عنه ده انته واحد مولود في بوك معلقه دهب مش ذي ولا ذيه كنا بنأكل من الزباله عشان نعيش
لترفع صوتها
كان فين قانونك يا باشا لما كانوا بيخطفوا مننا ويموتوهم عشان يبيعوا اعضائهم كان فين لما كنا بنام في عز البرد في الشارع كنت في بيتك في حضن اهلك مدفي ووكل اكل نضيف عارف احنا كنا فين وقتها كنا نايمين تحت الكوبري
ايوه انا ببيع مخدرات وانا السبب الي خليت سليم يتاجر في المخدرات عارف ليه عشان انا واحده زباله وكلكوا كويسين كل المجتمع المزيف دا كويس واحنا الي ولاد حرام لازم نموت واحنا صغيرين لام نتاجر في المخدرات عشان نعيش واخرنا ايه هنموت مقتولين ل السجن
لتنزل دموعها وهي تتكلم
سليم مات بسببي انا انا الوحيده الي مسئوله عن موته يا ريته ما كان شفني
وعند اسماء كانت تعد حقيبه سفرها لتتصل مي بها
اسماء: الو
مي ببكاء: اسماء الحقيني