الجزء 7

لما تكن تستوعب ما قاله لتقرص نفسها لتتأكد انها لا تحلم
اسماء بوجع : اه
لتختفي صدمتها ويحل مكانها الغضب والانزعاج لتندفع اليه
هدرت بغضب
اسماء: عيد تاني كده قولت ايه
ابتسم ابتسامته الخبيثه الماكرة لينخفض الي مستواها ويهمس في اذناها
مروان : مراتي انتي مدام مروان الشناوي
امسكته من لياقه قميصه ووقفت علي اطراف اصابعها حتي تصبح في مستواها وهدرت بغضب ممزوج بالعصبيه
اسماء: احنا هنهزر
اخرج يده من جيبه وحاوط خصرها
مروان بنبره حاده: لا مش هنهزر انتي مراتي فعلا وبعدين يا قطه انتي مش قد المسكه دي
اسماء بنبره غضب: اوعا سبني اياك تلمسني
لما يتركها حاولت ازاحاته ولم يتحرك
مروان بنبره خبث: متحوليش عجبني الوضع كده
هدرته بغضب
اسماء : انته واحد
ليقاطع كلامها
مروان بغضب: اقسم بالله لو لسانك طول هقطعهولك وهرميه للكلاب قدامك
نور بهدوء: سبه يا مروان انا

وعند جاسر
كانت لينا تهتم بجاسمين وتعملها بلطف
لينا: انتي مش بتأكلي ليه
جاسمين : شبعت
لينا : اكلتك ضعيفه اوي كلي حلو
ادم: سيبيها علي راحتها متتغطيش عليها
لينا بحزم: اسكت انته كلي الحته دي كمان عشان خاطري
جاسمين : بس شبعت
لينا بتحيل: عشان خاطري دي صغيره وكتكوته
جاسمين : حاضر
كان جاسر ينظر لادم وهو يبتسم
ادم : وانا مليش حته
لينا بحزم: لا خلص الي قدامك
ليرن هاتف جاسر لينهض ويبتعد عن السفره وكانت نظرات جاسمين تلحق بيه
جاسر: الو
سليم: جاسر بيه ليك وحشه واللهي
جاسر: مين معايا
سليم : الي هيقتلك قول يارب
جاسر بضحكه ساخره : لا واللعي حاول كده ووريني هموت ولا لا
سليم : اسمع من غير لف ودوران احنا عايزين السجينه رقم ١٤
جاسر بحنقه: روح خدها من الترب
سليم بغيظ: احنا عارفين انك انته الي مهربها وبدليل مستشفي مروات الشناوي صحبك واكيد زورتوا التقارير فاالعب بعيد يا شاطر عشان اللعب مع الكبار بيموت
جاسر ساخرا: انته الي تلعب بعيد يا نونو واستني بس هتشوف هعمل فيكم ايه كده اللعبه علي المكشوف سلام يا روح امك
ليغلق جاسر الخط
سليم بغيظ: سمعتي
رحمه بشر: لاقتها
سليم : اي هي
رحمه : جاسمين هي الي هتيجي لوحدها
سليم : اذاي
رحمه : اتفرج وشوف
وفي تلك اللحظات يتصل جاسر برقم
جاسر: محدش منهم يغيب عن عنيكم
&&: اومرك يا باشا والي طلبته حصل وفاضل نص ساعه ونوصل والجماعه معانا
جاسر : تمام
عرفت هتروح عند مين هناك
&&:ايوه يا بيه
جاسر : وبكده محدش هيعرف يقرب ليهم

ادخلت لؤي وهي تشعر بإنه يكذب
نظر الي مازن الراكد علي الارض
لؤي باستغراب: تعب اذاي ده
مي باستغراب: يعني ابن عمه ومتعرفش
لؤي : معرفش ايه
حل الصمت لبراهه وفي خاطرها دا ميعرفش مش هقولها انا عايزه اكسب ثقه مازن مش اخسرها واقول للغريب ده اش ضمني انه مش بيكدب ومش ابن عمه
فاقت من شرودها علي صوته
لؤي بقلق: في ايه
مي بنبره بارده: تعبان من الصبح وانته ابن عمه ومسألتش
لؤي: هو مقاليش
قاطعت كلامه
مي بنبره حزينه : هو لازم يقولك عشان تفهم انه تعبان
لؤي بشك : انتي مين بالضبط
مي بعصبيه : ما قولتلك زميلته
لؤي: وجيه تعملي ايه عنده والساعه ٧ مش عيب تبقي بنت وفي بيت عذابي الوقت ده
مي بغضب: ومش عيب برده انه يكون ابن عمك ومتعرفش انه تعبان بدل ما تتديني محاضره واه عارفه انه غلط بس واجبي اني اساعده
لتلتقط حقيبتها والكشكول
مي بسخريه : سلام يا ابن عمه
وقف لؤي مذهول من وقحتها وجرائتها

هقولك مراته اذاي
تركها مروان لتفهم
اسماء بانزعاج: ممم يعني انتي كمان عارفه يا حلوة وانا ذي الاطرش في الزفه
مين كمان عارف
نور: انا ومروان وعمك بس
اسماء: لا بتهزري وعمي كمان يا حلوة كملي
لترمق مروان نظره حقد وغضب
نور: انتي متجوزه مروان وانتي عندك ١٦سنه ومروان ٢٢ لما تعبتي وعوزتي عمليه العمليه كانت خطيره والدكتور قال لازم توقيع الواصي عليها عشان المستشفي متتحملش اللوم
فلاش
مروان بقلق: ايه يا دكتور
الدكتور: المريضه عندها انسداد في الاوعيه الدمويه ولازم تعمل عمليه فورا
مروان : اعمل العمليه مستني ايه
الدكتور: العمليه خطيره لازم الواصي عليها الي يوقع علي الموافقه
مروان : طيب هات الورق وانا هتصرف
بااك
نور: وقتها مروان اتصل علي باباكي قاله مليش دعوه ولا علاقه بيها وعمك مكنش هنا عشان يوقع مكان ابوكي فا مروان اتصل عليا وكان وقتها مش عارف يعمل ايه وكان الحل الوحيد انه يكون هو الواصي عليكي
اسماء باستنكار: وايه دخل العمليه في الجواز مش فاهمه حاجه وبعدين عمي مبعتش ليه ورقه تثبت انه موافق ومروان اتجوزني اذاي من غير وكيل ليا وبعدين لحظه دا كده جواز عرفي اني متجوزه من غير ما تم السن يبقا عرفي
مروان باستفزاز : ما هو جواز عرفي
رمقتها بنظره غضب
اسماء بصوت عالي : نعم عرفي يخرب بيتك
نور: كان لازم يعمل كده عشان مصلحتك
اسماء بغضب: مصلحه ايه الي بتقولي عليها انه يتجوزني عرفي وتبقا مصلحه وليه مقاليش من زمان
نور: انا الي قولتله يسكت لحد اما تخلصي٣ وتتجوزوا
اسماء بغضب : نعم اتجوزه دا علي جثتي دا احلي حاجه انه هيدبس في بنت خالته واخلص منه
نور: انتي
تكلم مقاطع عمته
مروان بنبره تهديد : انا قولتلك دي مبينفعش معه كده اسمعي يا سوسه ذي ما عملتي المقلب ده انتي الي هتنهيه والا
اسماء: والا
مروان بتهديد وخبث: انتي عندك ٢١سنه يعني اكتب كتابي عليكي وهيبقا رسمي وعلي سنه الله ورسوله وهقنع الكل وانتي عارفه وهقول انك انتي الي قولتلي بحبك ولعبتي في دماغي عشان اسيب نسمه واتجوزك وورقه العرفي هتشهد بي كده لاني ناسخ توقيعك عليها ولو فتحتي بوقك انتي الي هتبقي في الرجلين وهتبقا فضيحه ليكي ولا ابوي ولا عمتي هيفتحوا بوقهم بحرف واحد
اسماء بذهول: يخرب بيتك
مروان بحنقه : ها هتعملي ايه يا قطه تتجوزيني ولا تختاري الفضيحه وبرده هنتجوز
اسماء بغضب: انا مستحيل اتجوز واحد ذيك والحيطه هناك اهي اخبط رأسك فيها انا مبتهددش
ابتسم ابتسامه ساخره: بموت في شرستك دي وانتي الي بدأتي وانا بقا هتجوزك
اسماء بتحدي: بتحلم
مروان بخبث : تو تو مش بحلم دا واقع
ودي الورقه اهي مش توقيعك الحلو وهتبقا فضيحه ليكي ومش هتعرفي تبصي في عين حد واللوم هيبقا عليكي وتفكيرهم هيروح لبعيد دا كانوا بيسافروا سوا وكده انتي فاهمه بقا واخرك برده هتيجي في حضني
اسماء بغيظ: مزور توقيعي كمان في حياتي مشفتش بني ادم وسخ ذيك
اخرج يده من جيبه ليشير بيده
مروان بتوعد: انا بقا هوريكي الوسخ ده هيعمل فيكي ايه واختاري دلوقتي حالا لتيجي معايا نكتب كتابا لا الفضيحه
ظلت شارده الذهن تفكر وفي خاطرها اتجوزه واطلع عينه ويطلقني احسن ما تبقا فضيحه وهدبس فيه برده
لتزفر بقوه : ماشي هتجوزك بس بشرط انته الي تحل الموضوع دلوقتي وكمان حاجه مش هنكتب الكتاب دلوقتي تعملي فتره خطوبه الاول
مروان ساخرا : ليه ان شاء الله هنتعرف علي بعض ولا عايزه تخلعي
اسماء بخبث : انته مفكرني برجع في كلامي ابدا وفي خاطره بس استني عليا
نور: وهتعملوا ايه مع الي جوه
مروان: سيبهالي دي

وعند جاسر
كان جالس في الحديقه ليرن هاتفه
جاسر: اللواء عدلي خير
ليفتح الخط
جاسر: الو
عدلي: ايوه يا جاسر اذيك
جاسر باستغراب: الحمد لله وحضرتك
عدلي: انا كويس بس عايزك في حاجه
جاسر: اتفضل
عدلي: كنا عايزين نعمل حفله للواء رأفت وقولنا هو بيعز والدك اوي ايه رأيك نعمل الحفل عندكم في البيت
جاسر بشك : مفيش مشكله هي هتبقا امته
عدلي: بكره
جاسر: ماشي هنستنا حضرتكم
عدلي: تمام
ليغلق جاسر الخط ويصعد ليرا ليتأكد من شئ
ليحضر مجموعه مجالات وجرائد
ويتأكد ان صوره جاسمين غير واضحه وايضا ان صورتها في السجن تختلف عندما تتزين ليذهب الي غرفتها
جاسمين بقلق: جاسر بيه
جاسر بنبره حاده: اسمعي بكره تلبسي فستان وعايزك واحده تانيه تنسي شكلك القديم ده خالص اسمك من هنا ورايح ريلينا وحايه من بره مصر وخطبتي وانا هعمل الورق الي يثبت كده عايزك متخلفه بكره فاهمه
جاسمين باستغراب: خطيبتك
جاسر بهدوء: ايوة وجيه مصر عشان خطوبتنا وبنحب بعض والكلام ده
جاسمين باستغراب: بس ليه
جاسر: هتفهمي بعدين

اما في القصر
لفت مروان انتباه الجميع
سميه : خير يا حبيبي
مروان بتنهيده : حصل سوء تفاهم
سميه باستغراب: في ايه
مروان بنبره بارده: اسماء لما كلمتك كانت تقصدنا سوا مش تقصد نسمه بس حضرتك الي اتسرعتي ولو افتكرتي كلامي انا قولتلك انا بعتبر نسمه ذي اختي ومش هتجوز غير الي بحبها فاكره
سميه بحزن : فاكره بس
قاطع كلامها
مروان: وانا بحب اسماء وهنتجوز والخطوبه بكرة
ذهل الجميع من برود ولما يستطع احد ان يرد عليه ليقترب من نسمه
مروان بهدوء: نسمه انتي عارفه انا بعتبرك اختي بس حصل سوء فهم وهي هتعتذرلك حالا وربنا هيوعدك بواحد احسن مني
نسمه بابتسامه حزينه : ولا يهمك انا اصلا مكنتش مصدقه
اسماء في خاطرها : يا نصاب ماشي
اسماء بتمثيل البكاء: انا اسفه انا مكنتش اقصد حاجه
وفجأه يغما عليها
حملها لغرفتها والقلق والخوف ينهش قلبه واضعا ايها علي السرير ليلاحظ رمشت عيناها ليتنهد بارتياح
نور بقلق: هتصل علي الدكتور
مروان بنبره بارده: مفيش داعي
بس اقفلي الباب
نور باستغراب: حاضر
يمسك مروان بكوب المياه الموضوع بجانب السرير ويكبه علي اسماء لتنهض فجأه
اسماء:هحح انته مجنون
رمقها بنظره غاضبه وهدره بغضب
مروان : مفيش حد مجنون غيرك
طيب حته لو تمثيل احبكيها شويه مش قاعده ترمشي
ليتكلم بلهجه محذرة
مروان : اسمعي يا سوسه انتي اخر مرة تعملي كده فاهمه
هزت رأسها بالموافقه ولكن في خاطرها تدور الافكار

وفي الصباح
استيقظت من نومها علي اشعه الشمس التي اعلنت بدايه يوم جديد لتنهض من سريرها وتدلف للحمام ليمر في خاطرها كلام جاسر
لتخرج لتجد احد ما يطرق الباب
جاسمين بهدوء: مين
جاسر بنبره بارده: انا
فتحت له الباب لتجده يحمل فستان ازرق في يده
جاسر بنبره بارده: دا الفستان الي هتلبسيه النهارده وفاكره انا قولت ايه اسمك ريلينا خطبتي وجايه من امريكا فاهمه
هزت رأسها دليل الموافقه
جاسمين : فاهمه
غادر الغرفه لتعود غلق الباب مرة اخري واضعه الفستان علي صدرها لتبتسم بفرح
جاسمين بنبره فرح: حلو اوي بس
لتقرب الفستان من انفها لتشم رائحه العطر الرجالي الخاص بجاسر

وعند مي دلفت لغرفه اسماء لتجدها ما زالت نائمه لفتح النافذه لتتدخل اشعه الشمس الي الغرفه
شدت الغطاء تغطي عيناها
اسماء بكسل: اقفلي يا زفته
مي بخبث: قومي يا عروسه في واحده خطوبتها النهارده ولسه نايمه
اسماء: اومال اعمل فرح لا انا بطيقه ولا هو بيطقني
مي باستغراب: وهتتجوزا اذاي ؟وليه؟
اسماء بنبره غاضبه : حظي لاسود يا ختي بس اما خليته يندم مبقاش انا سوما
مي باستغراب : وهتعملي ايه
اسماء بخبث: تأكلي رنجه
مي باستغراب : رنجه والنهارده؟
اه فهمت
اسماء بخبث: طيب بصي تروحي تجيبي رنجه وسردين ونقعد في الجنينه نأكل
مي: والخطوبه
اسماء: مي متسأليش كتير
مي: حاضر يا سوسه
وفي خاطر اسماء اما خليتك تقرف من نفسك مبقاش انا

كان في غرفته يجهز بعد الاوراق لتدخل عليه سميه
سميه بحزن : هتخطبها برده
مروان ببرود: ايوه
سميه: يا ابني اسمع كلامي هي مش عايزك وكله عارف كده انته ليه مصمم عليها
مروان ببرود: مين قالك انها مش عايزني دخلتوا قلبها؟ ولا عشان انتي عايزه نسمه وخلاص ليه ما بتحوليش تحبي اسماء وتعتبريها ذي بنتك
سميه : انا بحبها بس مش قادره اتقبل فكره جوازك منها
مروان باستغراب: ليه اديني سبب واضح ؟
سميه: مفيش اسباب بس ساعات بحسها مجنونه وعديمه المسئوليه هتشيل اذاي مسئوليه بيت وراجل
مروان بضحكه ساخره : هي مش مجنونه هي عقله بس الي شافتها كتير اوي ماما هسألك سؤال انتي لو ابوكي وامك رموكي لستك ومحدش منهم سأل عنك وبعدين ستك ماتت واخدك عمك عنده وعايزه تباني قدام الكل انك قويه ومش مأثر فيكي حاجه وضعفك مش عايزه حد يعرفها هتعملي ايه وقتها نفسيتك هتبقا اذاي؟ فكرتي مرة تحسي هي نفسيتها اذاي ولا جواها ايه لا انتي مش بتحكمي غير علي مظهرها الي باين منها انها عبيطه ومجنونه دا الي انتي شايفه بس بس الجزء المخفي انتي مش عايزه تشوفيه
سميه بتنهيده : عندك حق اعمل الي عايزه اهم حاجه انك تكون مبسوط وسعيد في حياتك

وعند مازن
يستيقظ مازن ليجد لؤي نائم علي الاريكه ليحاول تذكر ما حصل
مازن في خاطره دي تبقا نصيبه لو عرفت وقالت لي لؤي
ليستيقظ لؤي فجأه وكانت ملامح مازن تدل علي التوتر
لؤي:صباح الخير
مازن بتوتر: صباح النور انته جيت امته
لؤي: من ساعه ما العبيطه دي كانت هنا
مازن بتوتر: تقصد مي عملت ايه
لؤي : معملتش حاجه بس عليها لسان مبرد بس هي كانت هنا ليه
تنهد بارتياح
مازن ببرود: مفيش كنا نذاكر سوا
لؤي بشك: بس الي قالته حاجه تانيه
مازن بتوتر وبلع ريقه: قالت ايه
لؤي بشك: انك كنت تعبان في الجامعه فجت تطمن عليك
مازن بتوتر: اه
لؤي بغموض: انته مخبي ايه عليا
مازن بتوتر: هخبي عليك ايه
لؤي: معرفش بس واضح انك مخبي حاجه ومسيري اعرفها

تنزل من علي السلالم بخفه حته لا يراها احد وتذهب الي حديقه القصر تنتظر قدوم مي
مي : انا هنا
لتجلس الاثنان في الحديقه ويفردان الطعام
وفي تلك اللحظات كان مروان يبحث عنها ليراهم من النافذه وينزل
ليتجه الي الحديقه ليجدهم يأكلان رنجه وسردين وملوحه
مروان بذهول: يخرب بيتك
تنظر اليه وعلي وجهها ابتسامه خبيثه
اسماء: اهلا ميرو تيجي تأكل
مروان بنبره غضب: ايه الي مهببه ده حد يأكل رنجه في خطوبته وفي الجنينه الي الناس هتقعد فيها
اسماء باستفزاز : يا سلام يا خويا يعني مأكولش عشان الخطوبه
مروان بنبره غضب: يعني محبكتش غير النهارده
اسماء بخبث: واللهي مش عجبك اجل الخطوبه احسن ما الريحه تهف عليك
مروان بنبره غضب: مش هأجل حاجه وقومي اغسلي ايدك من القرف ده
اسماء بزفره: يوه منك حاضر
رمق مي بنظره حاده
مروان : انتي الي جبتيه
بلعت ريقها
مي: هي الي قالتلي اجيبه مليش دعوه
مروان: انتوا الاتنين عقارب ذي بعض

وفي المساء كانت جاسمين تتجهز لترتدي الفستان وتفرد شعرها وتتضع القليل من المكياج لتبدو كالملاك
ليدلف جاسر الي الغرفه لينبهر بجمالها
جاسر: مختلفه انا عن نفسي معرفتكيش
جاسمين : كده كويس
جاسر بشرود: كويس اوي
عقدت حاجيبه من نظرته
جاسمين بنبره عصبيه: جاسر بيه
ليفيقاو شروده ويمسح علي شعره بخفه
جاسر : ها معلشي كنت بفتكر حاجه
جاسمين باستغراب: بتفكر ايه
جاسر: انتي بتعرفي تتكلمي انجليزي
جاسمين: ايوه
جاسر بابتسامه: كويس كويس اوي

وعند اسماء كانت تتجهز لترتدي فستان روز وتفرد شعرها
اسماء بقرف: ذوقه وحش
مي: حرام عليكي دا الفستان تحفه
اسماء: انا مش طايقها معرفش ليه
مي: الفستان جميل
اسماء بنبره حزينه: انا بتكلم عن مروان مش طايقه
مي بتنهيده: ممكن نتكلم جد شويه
اسماء: اتكلمي
مي: من فتره شفت شاب واكتشقت انه وحداني ولاسف طلع مدمن وانتي كان ممكن تبقي ذيه بس لولا مروان وقف جمبك وخدك اسماء اعترف انتي من غيره كنتي زمانك مدمرة وهو الي مقويكي هو قوتك لو مكنش معاكي مكنش ده بقا حالك عارفه اني كلمي هيجرحك بس فكري ابتدي معه من جديد حولي تنسي الماضي
انا مش بقول كده عشان ازعلك بس
اسماء بنبره حزينه: معاكي حق في كل كلمه هحاول ابداء معه
مي بابتسامه: كويس
اسماء بغيظ: بس هو رخم وبارد ومستفز
مي بتنهيده: لا حياه لمن تنادي مش هتتغيري
اسماء بخبث: ما تيجي نهرب

وعند جاسر
يحضر مجموعه كبيره من رجال الدوله وتنزل جاسمين وينبهر الجميع بجمالها
جاسر: احب اعرفكم ريلينا خطبتي
عدلي: يا زين ما اخترت
جاسمين بابتسامه:شكرا
وفجأه تصل سياره تخرج منها شابه ترتدي فستان اسود
رحمه : مساء الخير علي الجميع



إعدادات القراءة


لون الخلفية