الجزء 2
الفصل الثاني :
بعد الغداء عادت نوجة إلى المكتب
نوجة: سلامو عليكم
مجدي: وعليكم السلام تعالي يانوجة
اقتربت نوجة منه حيث كان يجلس على المكتبه ويجلس ابنه على كرسي في الامام
مجدي : اعرفك يانوجة ابني الاستاذ مهاب الي حيمسك الشغل طول فترة غيابي
ودي ياسيدي الانسة نجوان السكرتيرة
نوجة : اهلا يا استاذ اتشرفت بحضرتك
نظر إليها مهاب من الاعلى الى أسفل بنظرة مشمئزة
وقال : اهلا
نوجة لنفسها: الصبر من عندك يا رب ما لو ببصلي كدا ليه داناقص يتف عليا ، انا قلت انها ايام سودة
مجدي ملطفا الأجواء : نوجة دي دراعي اليمين هنا عارفه كل صغيرة وكبيرة في المكتب .
مهاب ساخرا : زي الشاي والقهوة
نوجة تمتمت : ابتدينا
ثم قالت بصوت مسموع : طب بمناسبة الشاي والقهوة الاستاذ يشرب ايه
مهاب : لا شكر
نوجة : على ايه زي ما حضرتك قلت دا شغلي
مجدي : هاتي الملفات الي عندك يانوجة وبعدين اعملنا اثنين قهوة من اديك انا واثق أن مهاب حيدمن قهوتك زيي .
نوجه : من عنيا يااستاذ انت تؤمر
خرجة نوجة فنظر مهاب الى أبيه نظرة استغراب
مهاب : مش شايف يابابا انك كان ممكن تجيب سكرتيرة احسن من دي شويا.
مجدي : ليه مالها نوجة
مهاب : دا اسمها لوحدو كافية نوجة في مكتب محاماة والله مش ليقا خالص
مجدي : يعني الاسم الي مضايقك نديها نجوان لو عايز
مهاب : لا مش الاسم بس هي كذا كلها على بعضها .
مجدي والله ماانا فهمك انت حكمت على البنت كدا ليه من غير ماتشوف حاجة منها
مهاب : مش عارف بس انت مش خايف تعملها مصيبة وانت بتامنها على ملفات قواضي مهمة
هنا عادت نوجة تحمل الملفات والقهوة وقالت : ويخاف ليه .لو كان ممكن تحصل حاجة زي دي كانت حصلت من اربع سنين فاتو من اول ممسكت الشغل
ماتخفش يااستاذ أن مستحيل اهمل في شغلي
مجدي: ما قلتلك نوجة ذراعي اليمين في المكتب مش
مجرد سكرتيرة
نوجة: انشا الله تسلم يا سي الاستاذ
مهاب : سي الاستاذ والله كملت
نوجة وقد انتهى صبرها : بص يا استاذ اظن أن حضرتك قبل ماتيجي هنا كنت عارف المكتب دا في حارة شعبيه سكنينها ناس على قد حالهم لا يعرفو يزوقو كلام ولا يعرف يعوجو لسان ،وانا يااستاذ عينة منهم.
مجدي ماترد ياحضرت المحامي في حجة احسن من الي قالتو
مهاب : يا بابا أن مش بتكلم على البيئة انا بتكلم على أن الشغل محتاجه حد بيفهم في شغلو
نوجة : ارجع وقول لحضرتك اني شغالة هنا بقالي اربع سنين ،مشةمن ليلة مبارح .،يعني ببساطة كدا لو مش بفهم في شغلي الشغل كان ماشي ازاي.
ثم نظرت الى مجدي وقالت : هو حضرتك واثق أن ابنك اصلي ابتديت اشك .
احمر وجهه مهاب غضبا فيما نفجر مجدي ضحكا
مهاب بغيض : بتضحك لها يابابا
مجدي : اصل عندها حق انت الي بتقول حجات غبية الصراحة .
خرجت نوجة من المكتب انشغل الأب وابنه في مناقشة بعض القضايا. الى أن ذخلت نجوان ثانية فقال مجدي تعالي نوجة احضرينا
مهاب : تحصرنا في ايه هي بتذخل في القضايا كمان
و الله هزلت .
مجدي نظر لمهاب وقال يابني اصبر ثم ، اقعدي يانوجة
جلست مقابلة لمهاب
مجدي: قوليلي انت قريتي ملف قضية الاخير .
نوجة : اقصدك البت الى بتتهم جرها بالاغتصاب
مجدي: ايوى هي بضبط
نوجة : ايوى انا خدتو معايا للبيت
مهاب : لا والله سكرتيرة بتاخد القضايا معها للبيت
نوجة : انا الاستاذ سمحلي بكذا
مجدي : ها يا نوجة وصلت ايه
نوجة : انا من راي بلاش حضرتك تمسك القضية دي
مهاب : ياسلام ليه مش جاية على مزاجك ولاايه
نوجة : تضغط على أسنانها الصبر من عندك يارب
مجدي : قولي يا نوجة ملكيش دعوة بمهاب
نوجة : الغلطة في التقرير الاول الي عملتو المستشفى
الي بياكد انت البنت تعرضت لاغتصاب وأكد وجود كدمات ورضوض على جسم البنت و حصول ممارسة باستخدام العنف .
مهاب : ماهو اغتصاب حيكون ايه غير كذا
مجدي : اصبر يا مهاب كملي يانوجة
نوجة : بس تقرير الطب الشرعي ما اكدش دا ،هو بس أثبت أن في عملية هتك حديثة حصلت
مجدي: طب ماهو في اسبوع كامل بين التقريرين
نوجة : مااظنش الرضوض والكدمات الي ذاكرها تقرير المستشفى تخف بسرعة كدا لدرجة ماتخليش اثر خالص وكمان في حاجة غريبة أن البت ماتعملهاش عملية تنظيف رحم دا الإجراء الي اي مستشفى لازم تعملوا في حالة اغتصاب .
مجدي : اممممم وايه كمان
نوجة : البت لما جات هنا انا سألتها كذا سؤال وهي ارتبكت ولخبطت في الكلام والام تحجت أنها تحت تأثير الصدمة
مجدي :سالتيها ايه
نوجة : سألتها روحت البيت عندو ليه ،
قالت انها راحت تشوف اختو. بعدين هو جابلها عصير بعد ماشربتو داخت ونامت
مجدي : يعني بتقول انو خدرها , طب يضربها ليه زي ماتقرير المستشفى بقول
نوجة : داغير الكلام الي قالتو وهي منهارة أو بثمثل كذا قالت مش قادرة تنسى وشو و هو بيتهجم عليه ويقطع في هدومها ،طب ازاي
يعني من اخر كدا تقرير المستشفى متفبرك و البت دي عاملة عملة وعاوزة تلزقها لراجل
مهاب : طب والشهود البواب ومراتو
نوجة : اهم دول كمان ياكدو انها بتكذب لانهم قالو انهم سمعو صوت صريخ جوى شقة البشمهندس وقت الحاذثة طب ازاي برود
مجدي : برافو عليك يانوجة يعني انت لو كنتي محامي الخصم كنت كسبتينا بسهولة
مهاب : بسخرية مش لدرجة محامي يعني
نوجة : والله يا استاذ انا الي سمعتو عنك مخليني مستغرباك دلوقتي
مهاب : ازاي
نوجة : يعني انا سمعت انك محامي شاطر وذكاؤو خارق
مهاب : وشفتي ايه
نوجة : شايف واحد متسرع بصدر احكام من غير ما يفهم
مهاب : يعني انت شايف تقيمي ليكي قلة فهم مني
مجدي متذخلا : علشان نوجة يا مهاب اخر سنة حقوق هي بتشتغل وبتدرس في نفس الوقت يعني مش بعيد بعد كام سنة تلقيها واقفة قصادك في المحاكم
نوجة : لا وكمان بعرف اعمل شاي وقهوة
ثم اردفت انت حكمت على الظاهر بس يا استاذ احنا هنا في حارة شعبية دي حارتي والناس الي هنا اهلي فانا مش حعوج لساني عليهم انا بتكلم زيهم ويتعامل زيهم لان دي طنتي ومش مستعرة منها .
ثم خرجت من المكتب تاركة إياه صامت ولأول مرة تهزمه حجة الخصم واي خصم انها فتاة الحارة نوجة