الجزء 16

الفصل السادس عشر
صباحا جلس الجميع على طاولة الإفطار
مهاب : انا بشكر حضرتك يا حج صالح وانت بردو ياعماد على استضافتكم ليا، وآسف على الازعاج الي سبسبتو
صالح : الازعاج أيه وكلام فاضي أيه الي عتجولو دا ياولدي دا بيتك ومطرحك وتنور وجت ماتعوز
عماد : بعدين دا مش بيتي دا بيت نوجة يعني بيت مرتك وبيتك انت كمان
نوجة : تسلم يا حبيبي ربنا يحفظ البيت واهلو
عماد : أني عتكلم جد البيت دا ليكي يا نوجة اني كتبت باسمك عشان لما تحب تاجي الصعيد تجعدي فيه و لاانت مش ناوية تزورينا كثير.
نوجة : انا مش ممكن اقبل اخد البيت الي كنتو عايشين فيه
صفاء : البيت دا ليكي يا نوجة
العيلة عندها بيوت كثيرة في كل حته في البلد
البيت دا هدية اخوكي ليكي مش ممكن ترفضيها
صالح : انت كنت بترفضي اي حاجة منينا بس دلوك الوضع اختلف ولازما تاخدي حجك
مهاب : بس نوجة مش محتاجه حاجة ياحج
صالح: خابر ياولدي خابر زين انك مش حتخلي حفيدتي تعوز حاجة واصل
بس دا حجها في ورث بيها الي الشرع والقانون جسمهولها وانت زين العارفين ياحضرت المحامي
نوجة : بس ياجدي ...
صالح : مابسش يابتي ولو عتحبي جدك ريحي جلبي اني جلبي واجعني من يوم ما ولدي احمد ما مات وهو بعيد عن حضني ريحيني رايد احس أن جطعة منو رجعت جاري يا غالية
ارتمت نوجة على يديه تقبلها
نوجة : سلامة قلبك من الوجع ياجدي اناحعملك الي انت عاوزو المهم تكون مرتاح.
صالح: ربنا يريح جلبك ويرضى عليك ويسعدك انت وجوزك وهنيكم في حياتكم الجاية
مهاب : الله يا حج صالح اهي الدعوة الحلوة دي تسوى الدنيا كلها
صالح : دا بس من زين اصلك وعينك المليانه ياولدي واحد غيرك كان طمع في المال والخير دا كلو وأصر أن مرتو تاخد حجها في الورث
بس كيف ما جولت جبل سابج اني ارتحتلك اول ما شفتك وعرفت انك راجل صوح واديك ماخيبتش ظني فيك
عماد : عندك حج يا جدي الاستاذ مهاب زين الرجال كلياتهم علشان كده انا رايد اناسبو
نظر إليه مهاب متعجبا
شرقت اللقمة في حلق اسيل واخدت تسعل بقوة
ناولتها نوجة كوب الماء وهي تضرب بخفة على ظهرها و تقول: مش كدا يا عمدة البنت حتروح منك ياخويا

ضحك الحج صالح وقال: عماد جصدو انو طالب يد اخت حضرتك لجواز يا مهاب ياولدي, ايه جولك؟
مهاب : عماد يشرف اي عيلة تناسبو ياحج ،بس أنا شايف تستنو والدي بكرى وتفتحوه في الموضوع والي فيه الخير يقدمو ربنا
ثم أكمل مازحا اهو نطمن على العروسة الي نفسها اتقطع دي الاول
ضحك الجميع
خجلت اسيل واحمر وجهها وغادرت هاربه الى الغرفة

التى لازمتها طوال النهار مختفية عن اعين الجميع
نوجة : وبعدين يا اسيل حتفضلي حابسه نفسك في الأوضة طول اليوم ،مش ذنبك انك اتخضيت يعني
اسيل : اسكتي يا نوجة انا مش قادره أوري وشي لاي حد هنا بعد الي الان حصل
نوجة: طب كنت حتعملي ايه لو حصلك زيي دا اخوكي جا قالي انو اتجوزني كدا خبط لزق
وانت يادوب عماد طلب ايدك للجواز
اسيل : انت نوجة القوية بس انا بغرق في شبر ميا وانت عارفة كدا كويس
نوجة : لا انت بس اللي مستقلية بنفسك ،يابت انت ذوبت عمدة صقر الصعيد في دقيقتين ،دا انت مفخرة لكل بنات مصر
اسيل : ههههه ضحكتيني هو انت فاكرة إنو خطبني علشان بيحبني أن ماكنتيش سمعاه بودانك بيقول انو عاوز يناسب مهاب
نوجة : تصدقي واتمني بالله
اسيل: لا اله إلا الله
نوجة : انتو عيلة اغبية والله ويا خسارة تربية الاستاذ مجدي فيكم
اسيل: اتلمي يانوجة والله لقول لمهاب
نوجة : قوليلو دا هو اغبى واحد فيكم اصلا، تعبا نفسي وجيا من مصر لصعيد ومتصالحة مع عيلة ابويا الي بقالي عشرين سنة مقطعاهم علشان اتجوزو في الاخر يقولي مش عاوز افرض نفسي عليكي
ولا الثانية الي اسمها امل قعدت عشر سنين تحب في واد من بعيد لبعيد مع أن الحب كان طالع من عنيه
قدامها بس تقول ايه فعرق الغباء بقا

وانت يااختي جايه تقوليلي عاوز يناسب مهاب ،مهاب ايه الي عاوز ينسبو ،ان ماكنش فارم الواد الزفت الي اسمو ايمن قدامك اول ما قلت انو عاوز ياخدك غصب
ولا عنيه الي مش بنزلها من عليك اول ما يلمحك ولا البعيدة عامية

اسيل : يعني هوممكن يكون معجب بيا
نوجة : مش بقولك غبية ،يابنتي الواد طلب ايدك للجواز تقوليلي معجب
ثم اردفت وهي تخرج من الغرفة :انا ماشية لا يطقلي عرق منك
يا سنينك السودة يانوجة ولي مستنيكي مع العيلة دي

اسيل : طب تعالي اقولك حاجه تعالي بس
نوجةترجع : قولي خلصيني
اسيل : انا عاوزة أتكلم معاه الاول
نوجة : ومالو حقك بردو ما فيش وحدة تتجوز عمياني كدا غيري
خلاص انا حضبطك فيدي
اسيل : تضبطيني في ايه ،مش لازم يعرف اني انا لي عاوزة اكلمو ،عاوزه هو الي يطلب كدا من نفسو
نوجة : وتقوليلي اغرق في شبر ميا دا انت تغرقي بلد
خلاص دي كمان عدني عدي الجمايل
اسيل : حبيبتي يانوجة

بعد قليل نوجة مع عماد

عماد : يعني هي رفضت
نوجة : انا ماقلتش كدا انا قلت انها محتارة شوية بس
عماد : وعتحتار ليه اني رايدها فالحلال وعطلب يدها من خيها
نوجة : اهي هي و بقا عايزه تعرف عاوز تتجاوزها ليه
عماد : ايه الي عاوز اجوزها ليه : هي الناس عتتجوز ليه
نوجة : لا يا اخويا ابوس ايدك هي مش ناقصة غباء كفاية الي شفتو من عيلة جوزي مش عاوزة العدوة تنتقل لعلتنا
اشمعنا هي بذات الي عاوز تتجوزها
عماد : صدجني لو جولتلك مش عارف ،اني من اول ما شفتها في الشجة عنديك وهي ساكنة خاطري
ولكل ما المحها ببجا مش جادر انزل عيني من عليها
مش جادر ارمش حتى عشان ماتفوتش لحظة مش شايفها فيها
نوجة : يا عيني يا خويا دا طلعت واقع لشوشتك
عماد : عتتربجي عليا يابت
نوجة : لا والله، طب انا عوزاك تقول الكلام دا ليها
عماد : لاع طبعا
نوجة : لاع طبعا ليه ،ماهي لازم تعرف علشان توافق على الجواز
عماد : لع توافج الاول وبعدين تعرف
نوجة : لا اسمع مني يا اخويا العيلة دي الغباء منتشر عندهم شويا مش بيفهمو غير بالملعقة يعنى انت لازم
تجيبهالها على بلاطة , لا يجي اليوم اللي يتقالك فيه مش حفرض نفسي
عماد : ههههه باين عليكي مجربه ياخيتي
نوجة : كثير اوي
عماد : طب عكلمها ازاي دي
نوجة : عادي انتو من حقكو تقعدو تتكلمو. مع بعض قبل اي حاجة
انا حقول لمهاب وبعدين حقولها انك عاوز تتكلم معاها
تمام يا خويا
عماد : تمام ياجلب اخوكي
نوجة : جلب ايه ماخلاص خدتو اسولة
عماد : هههههه طب جوليلها اني عستناها في الجنينة
نوجة : من عنيا

كانت تصعد الدرج الى غرفة اسيل حين لمحت مهاب في الشرفة فدهبت إليه
نوجة : احم احم الي واخد عقلك
مهاب : الصراحة انو واخد الاثنين عقلي وقلبي
نوجة : هو مين دا
مهاب : القمر الي اول مرة اشوف فيها كان في حضني
نوجة : حضن ايه مش فاهمه
مهاب : فاكرة اول مرة تقابلنا فيها
نوجة : ايوى في المكتب
مهاب : لا على السلم
نوجة : انا تخبطت فيك ما حضنتكش
مهاب : بس انا حضنتك
نوجة : عارفه والي حاشني عنك يوميها انك طلعت ابن الاستاذ مجدي، دا انا شتمتك في سري شتايم ماقلكش
مهاب : طب ليه كدا ,بقا انا وقعت فحبك ساعتها وانت عمالة تشتميني في سرك
نوجة : وقعت في حبي ايه ،و كلامك في المكتب دا انت كان ناقص تقلع الي فرجلك وتضربني بيه يا راجل
مهاب : هو انا كنت عاوز اعمل حاجة بس مش الضرب
خجلت نوجة وصمتت
مهاب بمكر : مش حتسالني كنت عاوز اعمل ايه
نوجة : لا مش عاوزة اعرف انا طالعه لاسيل
الا بالحق عماد كان عاوز يقعد مع اسيل ويتكلمو.
مهاب : ماشي مافيش مانع المهم يكونو تحت عنينا
نوجة : سلامة فهمك يا حبيبي امال حيكونو فين
مهاب : امشي يا نوجة، انا بعد حبيبي دي حعمل الي كنت عاوز اعملو في المكتب
خجلت نوجة وفرت هاربة

بعد مدة قصيرة كان عماد يجلس رفقة اسيل في الحديقة
عماد : وكدا ياست البنات اني حكيتلك كل حاجه عني
اسيل : فاضل اهم حاجة
عماد : ايه هي
اسيل : عاوز تتجوزني انا بذات ليه
عماد : علشان انت سكنتي جلبي اول ما شفتك
صدمت اسيل فهي لم تتوقع إجابة مباشرة كهده
لكن عماد طبق نصيحة نوجة بحدافيرها
عماد : اني رايد اجوزك علشان أني. عحبك يااسيل

الله الله هي الرجالة في مصر خلصت جايه تسرجي رجالتنا اهن يا قليلة الحيا
التفت للمتكلمة فوجدوها رحمة
عماد : انت عتجولي ايه انتي اتجننتي اياك
رحمك : عتجنن لو سبتها تاخدك مني
عماد : تاخدوني منيكي كيف انا عمري ما كنت ليكي ولا حكون
رحمة : عتسيب بنت عمك لحمك ودمك علشان دي
اكيد عملالك عمل السحارة جليلة الرباية دي
جائتها صفعة من اسيل
اسيل : لحد هنا وكفاية انا مش حسمحلك تهنيني انا كنت عامله احترام للبيت واهلو بس الظاهر أن في ناس مش بتعرف يعني ايه احترام
رحمة : عتمدي يدك عليا يابت.....
عماد : اكلمي زين مع مرتي يارحمة لا مش حتعتبي البيت دا ثاني
رحمة : مرتك
عماد : ايوى مرتي انا خطبت اسيل وعنزوج عن جريب

رحمة : ما تفرحيش جوي يا مصروية انت ماتقدريش تجفي في وش رحمة بت نوارة والايام بينا


إعدادات القراءة


لون الخلفية