الجزء 6

الفصل السادس :
حبيبتي مليونيرة ،كم من مفاجأت تخبئين اكثر يا امرأة
كنت اظن انك السهل الممتنع، لكني وجدت أن طريقي اليك صعب جدا .وانا في خطر ،لكنكي لي ثقي بذلك
إن كنت تقفين على ابواب حارة أو على ابواب قصر فانتي لي يا من تحمل البحر في عينها انت لي

ايام بعد

بدات نوجة التدرب في الشركة
وقف بها مهاب في وسط المكاتب وقال بصوت عال
مهاب : اعرفكم يا جماعة دي الانسة نجوان احمد الزيات متدربة جديدة معانا في الشركة
عاوزكم تعتبروها وحدة منكم وما تبخلوش عليها باي حاجة هي حتمر على كل التخصصات بالتدريج وليها صلاحية الاطلاع على أي قضية
وانا واثق انكم مش حتخدلوني وشكرا
دهش الجميع مما فعل فلأول مرة يوصي بمتدرب أو يهتم لأمر اصلا
اثار هذا حنق بعض الموظفين أو بالأحرى الموظفات
التفت بعدها الى نوجة وقال حسيبك تتعرفي على االمكان والزملاء ولما تخلصي تعاليلي عالمكتب علشان في شوية اوراق لازم تمضيها ثم مضى الى مكتبه
كفعل طبيعي اتتجهت نوجة نحو الفتيات لتحاول التعرف عليهن. وكانتا فتاتان شابتان متبرجتان غير محجبات
مرفت : مين دي ومهاب مالو مديها الأهمية دي كلها
سالي : مش عارفه طلعتلنا منين دي كمان
مرفت : بس باين عليها مش مستوى خالص
سالي : انا الي غايضني نظرات مهاب ليها دا كان حيكلها يعنيه
مرفت : تفتكري في بينهم حاجة علشان كدا جايبها الشركة
سالي لا ماتقلقنيش ،مش بقالي كذا سنة بحاول الفت نظره ليا تجي وحدة زي دي تلهفو مني كدا بالساهل
مرفت : بسس خلاص خلاص دي جايا علينا
سالي : اوعي تعبريها
مرفت : ولا يهمك دي حتشوف أيام سودة
وصلت نوجة إليهما لكن كلاهما نظرت لها بنظرة متعالية وتركتاها واقفة و غادرتا
نوجة بصوت منخفض لكنه مسموع
نوجة : اهو دا الي كنت عامله حسابو أن الاقي اشكال ناس الليمون الكاشش دي هنا

جبتها منين دي الليمون الكاشش ههههههههه جاءها صوت ضاحك من الخلف
التفتت لتجد شابا وسيما يضحك بشدة
الشاب : والله باين أن دمك عسل .اهو نغير شويا عن الليمون الكاشش الي عندنا ههههههههه
نوجة : لنفسها هي علقت معاك ماتخف ياحلو
أنهى. الشاب وصلة الضحك ومد يده لها قائلا : رامز محمود زميل هنا وصديق مقرب لمهاب
نظرت نوجة ليده واومأت مبتسمة : اهلا يا استاذ رامز تشرفنا
رامز : بلاش الألقاب دي احنا زملاء تقدري تستغني عنها
نوجة : بس انا بعزها
رامز : هي مين دي
نوجة :الألقاب يا استاد وماقدرش استغنى عنها
رامز : بتعز الألقاب ههههههههه والله يا انا قولت أن دمك عسل
لا و زي القمر كمان
نوجة مكورة يدها وتردد بذاخلها : اهدي يا نوجة انت في الشركة اهدي يانوجة انت في الشركة
لتأتيها النجدة من مهاب قبل أن تفلت اعصابها وتبدأ وصلة الردح الخاصة بها
مهاب يضرب رامز على كتفه : مش على مكتبك ليه يا استاذ
رامز : اصلي كنت بتعرف على الانسة نجوان
مهاب : واتعرفت يا خفيف مكتبك يلا وحسابك معايا بعدين
تعالي ورايا على المكتب يانوجة

في المكتب
مهاب : هو رامز اترازل عليكي
نوجة : لا كان بستظرف بس ،بس لو كنا في الحارة كانت جزمتي علمت على قفاه شهر
بس حظو اننا في شركة محترمة
مهاب:هههه تعلم على قفاه ،والله انت مصيبة
طب يلا امضي الأوراق ورحي شوفي المكتب الي تخصص ليكي
نوجة : اقرى الاول
مهاب : امضي يانوجة ورايا شغل وبعدين خديهم اقريهم على أقل من مهلك
دول عقد تربص ليكي و اوراق تأمين .
نوجة : اهو مضينا
اخد مهاب الاوراق وجلس على المكتب وقال : بصي بقا حتبتدي تتدربي فترات معينة في كل تخصص
حيكون ليك الحق تطلعي على كل القضايا الجديدة والقديمة
واي حاجة تصعب عليكي تسالي عليها الزملاء اوتساليني انا ،اما إجراءات القضايا فانت اكيد عرفاها من شغلك مع بابا في المكتب .بس بردو تقدري تسالي عن أي حاجة
كمان حيكون ليكي راتب تربص بتخصصو الشركة لكل المتدربين ،هو مش مبلغ كبير الاسف .
نوجة : مش مشكلة يا استاذ انا كل الي يهمني التدريب اخر همي الفلوس .
مهاب في نفسه : وانت حتقوليلي .
ثم قدم لها الاوراق واردف
الأوراق اهي علشان تقريها برحتك اتفضلي على مكتبك
وقفت لتغادر فوجدت امل تذخل عليهما
امل : اهلا اهلا يا نوجة وانا بقول الشركة منورة ليه
نوجة : بنورك يا حبيبتي .مكنتش اعرف انك بتشتغلي هنا كمان
امل : ايوى أن مسكه قسم المحاسبه .والله انت حتنقدين من مجتمع المحامين الرخم دا
مهاب : على أساس أنها يجا تشتغل دكتورة هنا
امل : لا بس نوجة مش زيكم نوجة دي عسل
ثم دخل رامز وقال : واله قلت كدا بردو
نظرة له امل نظرة حب التقطتها نوجة
رامز : خلاص مضيتي العقد
نوجة : أيوة
رامز : وقررتي اي قسم حتبتدي فيه
نوجة : والله لس
رامز : يا ريت تبتدي بالأسرة
مهاب : لا ارتاح انت يابتاع الأسرة اهو القسم دا بذات مش محتاجة فيه تدريب ولا ايه يا نوجة
نوجة : هوانا اعرف غيرو انا اتهريت قضايا طلاق
وحضانة
رامز : ليه كدا ،ملناش في طيب نصيب
اشتعل مهاب غضبا من تصرفات رامز .
فانسحبت الفتاتان خارجا
ليتقدم مهاب بسرعة إلى رامز ويمسكه من قميصه
مهاب : كلمة ومش حكررها يا رامز مالكش دعوة بنوجة، نوجه خط احمر
رامز يحاول التملص : طب أهدى بس والله ما كنت اعرف انها تخصك
مهاب : مش تخصني بس نوجة حتبقى مدام مهاب سراج الدين
رامز فاتحا فمه : قول والله وامتى حصل داكلو وانا نايم على وذاني
انا كنت عارف ان نزولك مكتب باباك القديم كل يوم وراه حاجة .اتريك طبيت يا برنس
مهاب : اهو الي حصل بقا
رامز : لا الصراحة البنت تستاهل
مهاب : انا عارف انك مش بتفهم غير بالضرب
رامز : لا ابوس ايدك يا عريس الطيب احسن
مهاب : طب يلا على شغلك
رامز : لا شغل ايه والله ماانا ماشي من هنا الا لما اعرف الحكاية من الاول
دا مهاب سراج الدين وحش المحاكم وقع يا ناس .

في الصعيد

كانت تطوي الغرفة ذهابا وايابا وتفرك يديها في قلق
ذخلت عليها فتاة شابة
الفتاة : خير يا اماي جرالك ايه عاد مالك جلجانه اكد ليه
نوارة : جدك يا رحمة
رحمة : مالو جدي
نوارة : رجع يتحدث عن بت فدوة وعاوز يرجعها حدانا اهني
رحمة : بت عمي احمد .وايش الي يجلج في حديتو عنيها يا اماي دا حتى لو فرضنا انها رجعت مش حتاخد غير نصيبها من ورث بيها وهي ابنة يعني مش كاثير
نوارة : لع الحكاية مخلصناش عل كد .
جدك رايد يجوزها ابن عمك عماد بجول عشان تبجى جارو ومايخدهاشي الغريب .
رحمة : وانت ايش جولك يا اماي حنخلي بت الفرطوس دي تاخد مني عماد وتحرق جلبي عليه زي ما امها حرقت جلبك زومان وخدت منيكي عم احمد وبعدها زوجوكي ابوي .
نوارة : طمني ياجلب امك بت فدوة مش حتاجي اهن واصل
رحمة : ايش حتعملي يااماي
نوارة : حعمل الي عملتو مع امها زومان ومصابش
حخلص عليها جبل ماترد اهن.

يوم اخرفي الشركة
ذهبت نوجة الى مكتب سالي
نوجة : آنسة سالي عاوزة نسخةعن ملف القضية الأخيرة الي عندك
سالي : ملف قضية ايه الي عاوز تشوفيه انت فاكرة نفسك محامية بجد
نوجة : بس الاستاذ مهاب كان قايلي انو مسموحلي بكدا
سالي : لا مش ماسموحلك بحاجة انت هنا يتطبعي ورق توصلي ملف من مكتب لمكتب ،ممكن حتى اسمحلك تعمليلي فنجان قهوه غير كدا انسي
نوجة : بس انا جيا اتدرب محامية مش فراش
سالي : كويس انك عارفه مقامك
نوجة : لا انا عارفه مقامي كويس فاضل اعرفهولك
ثم تذهب الى مكتب مهاب فتجده جالسا مع رامز
مهاب : خير يا نوجة مالك
نوجة : حضرتك قولت انو مسموحلي اطلع على اي وقضية قديمة أو جديدة حصل ولا لأ
مهاب : اكيد حصل
نوجة : بس في حد من زملاء معارض قرار دا
مهاب : مين
نوجة : الانسة سحالي اقصد الانسة سالي
رامز يكتم ضحكته
مهاب : طب روحي انت على شغلك وان حتصرف
خرجت نوجة فانفجر رامز ضاحكا
رامز : سحااااالي يخرب بيتها البت دي عسل
مهاب : اتلم ياض
مهاب في نفسه : برافو عليكي يا نوجة اتحكمت فاعصابك وجيتي حكيتيلي المشكلة مع اني عارف انو اكيد كان نفسك تجيبها من شعرها .

بعد مدة استدعى مهاب الجميع لاجتماع
جلس الجميع على صالون من الارائك الجلدية وجلست سالي مقابلة لمهاب ووضعت رجلا فوق أخرى لترتفع تلقائيا تنورتها القصيرة اصلا
لاحظت نوجة ذلك ولاحظت أيضا أن مهاب اخفض رأسه غاضا بصره
نوجة : وهي تضرب الأوراق التي بين يديها قائلة : انا مش عارفه احط الأوراق فين احنا ايه مقعدنا هنا مش فيه طربيزة للاجتماعات
مش دا اجتماع بردو
مهاب : وقد فهم انا ما تفعله انقاد الموقف
اه طبعا وانا من رايك كمان اتفضلو يا جماعة نقعد هناك احسن .
ودعى في سره ان يكون هذا التصرف بوادر غيرة .
جلس الجميع على طاولة الاجتماعات وناقشو بعض القضايا
وفي آخر الجلسة قال مهاب : يا أساتذة انا عاوز الفت نظر الجميع أن أقبل كدا قلت اني اديت للانسة نجوان صلاحية الاطلاع على أي قضية .
بس في بعض الزملاء مش عجبهم قراري
سالي : مقاطعة بس دي قواضي ناس مهمة ومش ممكن نستامن عليها حد كدا بالساهل
مهاب : الانسة نجوان محل ثقة عندي .ومش حسمح باي تشكيك في أمانتها يا أستاذة سالي
ملف القضية الي طلبتو منك توصليه بنفسك لغاية مكتبها .
سالي فارغة فمها : بس يا مهاب
مهاب: انا هنا الاستاذ مهاب مدير الشركة واي قرار اخد يتنفد ,والي مش عاجبو الشغل معايا يتفضل
ودلوقتي اتقضلو على مكاتبكم

كان قرارها صائبا باللجوء إليه لقد نصفها بل لقد رفع قدرها أمام الجميع .لا تعرف لما لم تشك ابدا أنه لن يفعل ذلك فقد أصبح احساسها اتجاهه دائما احساس امان .فغدى مهاب بطل نوجة الحامي .


إعدادات القراءة


لون الخلفية