الجزء 13

مهاب : يعني ازاي حتنزلي معاهم الصعيد بعد بكرى
عماد: واه وايه يمنع دلوكيت مانتو كده اوكده عتنزلو تكتبو الكتاب اهناك
مهاب : ايوى ننزل سوى مش تنزل لوحدها
صالح: لوحدها كيف ياولدي وهي معنا ،ثم انتم عتتجوزو قريب ،سيبهانا نشبعو منيها هبابة دي الفرجة طالت عمر
مهاب : ربنا مجيب فراق ثاني ياحج، بتنا حيكون مفتوح ليكو تنورونا فاي وقت.

صالح : ربنا يكرم اصلك يا ولدي ،بس بردو جولت ايه عتخليها تاجي معنا ولا لع
مهاب : حقول ايه يا حج ،زي ماهي عايزة
صالح : لاع زي ماانت عاتعوز .بناتنا ماعيكسروش كلمة رجلتهم واصل
مهاب : امرك يا حج خليها تروح معاكم ،بس بشرط
نوجة: شرط ايه
مهاب مبتسما بمكر : كتب الكتاب نهاية الأسبوع مش حستنى يوم ثاني
عماد : رايك ايه يا خيتي
مهاب : بتسالها ليه الراي الاول واخير ليكم. بنات الزيات ماعيكسروش كلمة اهليهم واصل
قالها مهاب بلهجة صعيدية
نظرت اليه نوجة بحدة
وابتسم الحج صالح وقال : باين أن الكلام الي سمعناه عنك صدج وان عن حج محامي عجر .
عماد : بس ناخد رأيها بردك ،جولي رايك وماتخفيش ياخيتي
نوجة : الي انت وجدي تشفوه صح انا موافقة عليه
ابتسم مهاب في انتصار
نوجة بس ليا شرط .
عماد : بخبث : اشرطي وزيدي يا خيتي
نوجة : تسلم ياخويا : شرط كتب الكتاب نهايه الاسبوع بس الجواز مش حيتم الا بعد سنوية امي

مسح مهاب على وجهه وقال تعرف يا حج انا عمري فحياتي ماخسرت قضية .
بس عمري ماكسبت قصاد بنت ابنك دي في حاجة
ضحك صالح وهو يضرب بخفة على كتف نوجة
صالح : ماهي بنت احمد صالح الزيات بردك .

في صباح اليوم التالي دق الباب عندما كانت نوجة تتحدث على الهاتف مع مهاب
مهاب : افتحي الباب دي اسيل انا بعتها علشان تنزلو سواى تشترو الشبكة انا موصي على حجات حلوة عند صايغ معرفة، حتروحي مع اسيل تختاري منهم الي يعجبك
نوجة : ماكنش ليه لزوم اصلا ،قالتها وهي تفتح الباب لاسيل وتشير لها بالذخول
مهاب : مالوش لزوم ازاي في عروسة من غير شبكة
معلش ماقدرتش انزل معاكي عشان عندي شغل متأخر كثير دا انا حتى عندي محكمة دلوقتي و يدوب الحق ارتب اموري قبل اخر الاسبوع
نوجة : عادي ولا يهمك انا مقدرة انك مشغول كفاية
سبت شغلك وقعدت جنبي طول الفترة الي فاتت
مهاب : يسلملي العاقل انا .
طب الدبل انا الي حجيبها بعدين .انا ذاخل المحكمة دلوقتي لما اخلص حتصل بيكي ,خلي بالك من نفسك
نوجة : مهاب .. ..شكرا
مهاب : افتكرتك حتقولي بحبك يامهاب
نوجة : احم يلا عشان متتاخريش على الجلسة ،سلام
مهاب : بحبك يا رخمة، سلام .

اسيل : بلي ريق الراجل حرام عليكي
نوجة : مين يشهد للعروسة
اسيل : هههه قصدك مين يشهد للعريس
نوجة : طب يا اخت العريس البس واجيلك
اسيل : اعملي حسابك حنروح المول نشتريلك فستان لكتب الكتاب كمان ،امل حتلحقنا على هناك

في الصعيد
رحمة : يعني عيجو اهن يعملون فرحهم
صفاء : يا امي على الغباء ،بقولك حيكتبو الكتاب بس
فرح ايه الي حتعملو وامها لس ميته
رحمة: يعني ماتفكرتش امها في الجواز وتفكرتها في الفرح
صفاء : البنت حتتجوز على سنة الله ورسول يعني لاهو عيب ولاهو حرام .ثم الي فهمتو أن خطيبها بيحبها ومش عاوز يسببها لوحدها بعد موت مامتها علشان كدا حيتجوز بسرعة
واخدة بالك انت ،بيحبها يعني شريها مش لزقالو زي ناس اعرفهم
رحمة : ماهي بابن عليها جليلة حيا ،عتحب تتمصخر
صفاء : قلة الحياء والمصخرة لما وحدة تروح لجدها وتقولو خلي ابن عمي يتجوزني غصب عنو
ولا فكراني نايمة على وداني
بس نجوم السما اقربلك انت وامك من ابني , يابنت
نوارة
ومالو لما الولد ياخد بت عمو مش دمو لحمو
قالتها نوارة التي تقف في اعلى الدرج
صفاء : مش غصب مافيش راجل بتجوز غصب يا نوارة وابني راجل زي عمو احمد .
وعملي الي تعمليه ابني مش حيتجوز بنت مدام مش عاوزها
نوارة : هو الي مش عاوزها ولا انت
صفاء : احنا الاثنين .فبعدو عن سكتو ،يا رب ايه اللزقه دي
نوارة : لنفسها ,جايلك يوم يابت السكندرية جايلك يوم

في نهاية النهار أمام المول

نوجة : اه ياربي رجليا ورمت من اللف .ماكنت رحت البت سماح المحل اخترت اي فستان وخلصنا
اسيل : لا يا حبيبتي اللف دا من طقوس العرايس
لازم تلفي كعب داير عشان تحسي انك عروسة
نوجة : ههههه طب عقبال مانلفلك يااختي
اسيل : بس والله الفستان الي جبناه ياخد العقل
ربنا يستر على مهاب لما يشوفكك
نوجة : قصدك ربنا يستر منو ،والله مانا عارفة اهلي لي صعايدة ولا انتو
اسيل وقد وصلو السيارة : ياربي ايه دا عجل العربية كلو نايم
نوجة : غريبة حصلت ازاي دي
اسيل : حنعمل ايه امل قالت إنها مش حتقدر تيجي عندها مشوار مع رامز .راوحو يحجزو قاعة الخطوبة
نوجة : واخوكي عندو شغل كمان
اسيل : طب حنعمل ايه يارب نلاقي تاكس بسرعة
نوجة : اقولك على حاجة أنا حتصل باخويا عماد
اهو اجرب الاحساس دا ولو لمرة
اسيل : احساس أية
نوجة : هههه انو يكون عندك اخ تغلسي عليه
ثم اتصلت بعماد الذى اخبرها بصدر رحب أنه قريب من المكان وسيأتي فورا
نوجة : الحمدلله زمانو جي
وتتعبيه ليه وانا موجود
التفتو الي المتكلم فوجدوه ايمن
اسيل: انت ايه الي جابك هنا عاوز ايه
ايمن : عاوزك يلا اركبي انا لي حوصلك
نوجة : مش حتروح معاك في حتة وامشي من هنا احسنلك
ايمن : اهلا بابلة الناضرة ،الي ميلتي دماغها وخلتيها تفكر تلعب مع ايمن سالم
ثم امسك اسيل من يدها
ايمن : حتيجي معاي يا اسيل ومافيش حد حيمنعني
كانت اسيل تشد يدها محاولة الإفلات منه
اسيل : مش حروح في حته سيب ايدي ،هو انت مابتفهمش مش عوزاك مش طايقه ابص في خلقتك اصلا
وبضرب نفسي مية جزمة اني قبلت اتخطب لواحد زيك ،انت مش راجل اصلا
رفع ايمن يده ليصفعها : اخرصي انا حوريك راجل ازاي
فوجد يدا وقوية تمسك بيده لتمنعه
وفي ثانية كانت يده ملتوية خلف ظهره
عماد : عتمد يدك على حرمة يا عرة الرجالة
ايمن : وانت مالك دي خطيبتي
نظر عماد إليهما فحركت اسيل رأسها نافية .
فيما اندفعت نوجة تقول : كذاب والله هي فسخت الخطوبة من زمان بس هو الي مش راضي يسبها فحالها
مش بعيد يكون هو الي عمل كدا في كوتش العربية
دا كان عاوز ياخدها معاه غصب
اشتعلت النار في عيني عماد وبضربة رأس واحدة أطاح ايمن أرضا بعد أن كسر أنفه
عماد : لو لمحت طيفك جارها ثاني معتلومش الا نفسك
للحظة نظرت اسيل لذاك الذي يقبع أرضا أنفه يلامس الاسفلت في خزي ،ثم الي ذاك الشهم حاد النظرة شامخ الانف والهيبة
أدركت حينها معنى كلمة رجل وعلى من يجب أن تطلق
تحرك أمامهم نحو سيارته وتبعته هي ونوجة
وقلبها وعقلها يطالبان بهذا الرجل.

في السيارة

اسيل : اوعي تقولي حاجة من الي حصلت لمهاب مش عاوزة اضيع عليه فرحتو. اوعديني يانوجة
نوجة : بس لو اتعرضلك ثاني
اسيل : انا حكلم بابا يتصرف معاه بس مش دلوقتي بعد كتب الكتاب.
نوجة : طيب بس انت حتنزلي معايا بكرى الصعيد انا مش حسيبك هنا لوحدك بعد الي حصل
عماد : في نفسه : يسلم خشمك يا خيتي ،ربنا ما يحرمني منيكي
نوجة وهي تضرب كتف عماد : يسلم راسك يابطل

في الصعيد
نوارة على الهاتف
نوارة : لاع ما رجعتش في لي اتفجنا عليه حتنفد زي ما امرتك جبل سابج
عبلغك باليوم الي لازم تخلص فيه .


إعدادات القراءة


لون الخلفية