الجزء 17
الفصل السابع عشر:
تجتلي مين انت تجننتي يا رحمة
رحمة : لاع ماتجننتش اشمعنا حتخلصي على بت فدوة ودي لاع
انا رايدة اخلص على المصروية دي الاول ،دا جايلي بعضمة لسانو انو عيتجوزها جريب يا اماي
نوارة : نجوم نجتلها عاوزانا نتعدم عشان ترتاحي
بت فدوة وديتها معروفة ومافيش حد عيعرف أن احنا الي وراها بس دي عتعمليها كيف
رحمة : اتصرف انت يا اماي بس مش رايدة بنت المركوب دي تلحج تكون على عصمة عماد دجيجة واحدة
نوارة : عتصرف ماتجلجيش .الراجل الي كنت حطاه يراجب بت فدوة في مصر كان جالي انو في واد كده
كان تهجم عالبت دي وعماد تخانج معاه وضربو
عنبعت نشوف ايه حكايتو معاها يمكن يساعدنا
ونخلص منيها
رحمة: ولو طلع مافيش حكاية ولا حاجة عنعمل ايه ساعيتها
نوارة : عتجفليها ليه .ساعتها نبجا نشوف
رحمة : ساعتها حجتلها بيدي يا اماي،مش حسيبها عايشة دجيجة.دي ضربتني بالجلم جدامو يا اماي
نوارة : تنجطع يدها يا جلب امك ،حسابها معايا ماتخفيش المهم دلوك نخلص من رأس الحية بت فدوة لاول وهي جربت نهايتها .
كانت الاستعدادات قائمة على قدم وساق لتجهيزات كتب الكتاب
نوجة : ايه دا كلو يا جدي انا قلت مش عاوزة حاجة من كل دا ،انا امي لس ما ربعنتش يا جدي
صالح : وإني مش ناسي يا بتي ،بس دي عاداتنا أهني لازما ندبحو ونوكلو الخلج والناس ولا كيف يعرفو أن بتنا اتزوجت
نوجة : خلاص يا جدي بس مش عاوزة لا غنا ولا رقص
صالح : حاضر يا بتي عخلي عماد ،يحرج عليهم لا يضربو مزمار أو طبل
روحي انت بس جهزي حالك يا عروسة ،ربنا يسعدك يا جلب جدك
نوجة : ربنا يخليك ليا يا جدي
بعدة مدة
في غرفة مهاب
رامز : عشت وشفتك عريس يا استاذ مهاب
مهاب: عقبالك يا رامز
رامز : ماهي كانت قربت ،بس انت خدت العلية ونزلتنا الصعيد
مش كنت كتبت الكتاب في مصر كنت زماني عريس معاك دلوقتي
مهاب : أن جاي تقر عليا يا رامز
رامز : لا يا وحش ربنا يهنيك
مهاب : تسلم يا صاحبي
أطلت امل بعد أن دقت الباب
امل : العروسة جاهزة ياعريس
اللهم صلي على النبي قمر يا ميهو قمر
مهاب : طول عمري يا بت
امل : بس البت نوجة تستاهل بردو
مهاب: طب ابعدي اروح اشوف عروستي
امل : ماشي حتبعنا من اولها ماشي
مهاب: خليكي في خطيبك انت بس
وخرج من الغرفة وقلبه يسابقه الى محبوبته
كانت امل ستلحق به جدبها رامز من يدها
رامز : ماشية ولا معبراني مااخوكي لس قايل خليكي في خطيبك
مش كفاية نازله فيه قمر ياميهو قمر ،ولا عبرتيني
بكلمة ،ايه برص على الحيط انا
امل : الله مش اخويا وعريس
رامز : وانا حبيبك وعاوز ابقى عريس
امل : خلاص نخطبلك انت اختار العروسة بس
رامز : لا وحياة امك جوى العبط دا مبقاش ينفع معانا
دا احنا مقضينها عشر سنين استعباط لما جالي تخلف
انا عاوز اتجوز يا امل
امل : يعني عاوز ايه مش فاهمه
رامز : لما ننزل مصر نصك على الخطوبة ونعمل فرح
قلت ايه
امل : قلت ماشي الي تشوفو
رامز: ياامل انا مش قاد... .......
انت قلتي ايه
امل : قلت موافقة
رامز : موافقة على ايه بضط افهم
امل : مالك يا حبيبي ،موافقة نعمل الفرح بدل الخطوبة
رامز : موافقة وكمان حبيبي ،لا انا الحق مهاب علشان اكتب الكتاب معاه
امل : ماينفعش يا حبيبي لازم باباك ومامتك يكونو موجودين لما نرجع مصر احسن
رفع رامز يدها وقبلها
رامز : اوعي تبطلي كلمة حبيبي دي
امل : انا مش مبطلاها ،بس
رامز : بس ايه يا امل
امل : انت بتقول امل بس وهو انا مش
رامز : ايه
امل : احم مش حبيبتك يعني
رامز : ياخبر دا انت حبيبتي وقلبي وعمري وروحي كمان ، بس انا بقالي كثير بندهلك آنسة امل وماصدقت ندهت اسمك حاف ، علشان كدا بس متمسك بيه ،طب بصي انا حندهلك يا املي
علشان انت حبيبتي وامل حياتي
امل : طب يلا ننزل مؤذون زمانو على وصول .وانت شاهد لو اتخرت مهاب حيعلقك
رامز : عندك حق يلا يا املي
وقف يتاملها مبهورا بهذا الجمال الذي سيكتب باسمه أمام الله وعباده ابتداءا من اليوم
سلاف : واقف بعيد ليه ياحبيبي تعالى خد عروستك
صفاء مازحة : مالك يابني لو العروسة مش عجباك ممكن نغيرهالك على فكرة
اسيل : تغيري ايه ياطنط دا ممكن يرفع علينا قضية لو ماخدهاش دلوقتي
مهاب : احم ممكن تسيبونا دقيقة من فضلكم .حننزل وراكم على طول
تفهم الجميع طلبه وخرجو تاركين لهما الغرفة
وبدون مقدمات اقترب مهاب منها وضمها بقوة
مهاب : انت احلى من كل الي حلمت بيه .عارفة انا بحلم بيك من أمتي من اول يوم شفتك فيه
انا بحبك انابعشقك يانوجة
نوجة : انت راجلي وحمايتي وحبيبي ، مهاب انا بحبك
كاد الحضن يطول اكثر لولا ادراكهما لوجوب النزول
ثم عقد القران والاعين الفرحة السعيدة ترقب هدا الثنائي الجميل تخللتها أعين حاقدة تكيل الكيد أعين تكحلت بشر الشياطين فباتت منهم
بعد أن أعلن المؤذون إتمام الزيجة علت أصوات إطلاق النار في المكان
نوجة :ليه كدا ياجدي مش اتفقنا
صالح : والله يابت مش بيدي دي ناس رايد تجامل
انت عارفه العيلة وجيمتها في البلد
صفاء : طب يلا نخش جوى الفيلا احسن علما الهيصة دي تتفض
تحرك الجميع بمن فيهم العروسين لذخول المنزل
كان يسير خلفها حين لمح لمعة سلاح من بعيد صوبت
نحوها وماهي الا ثانية واحدة كان فيها يذخل جسدها بين أحضانه ليستقبل ظهره الرصاصة .
التف الجميع اثر صرخته بجملته الأخيرة
مهاب : خلي بالك يا نوجة
والتفت إليه وهي لا تزال في حضنه
نوجة : مهاب مالك
ابتسم واغمض عينيه وسقط ،لتسقط معه
نوجة : مهاب قوم مالك ايه الي حصل حد يفهمني ايه الي حصلك يا مهاب قوم
بعدها لم تكن تعلم مايحدت أمامها لم تفقد الوعي و لكنها فقدت الإدراك
ولا تعرف كيف حدث وأصبحت أمام غرفة العمليات
طلب الذكاترة دما وتبرع له عماد فقد كان نفس زمرته
لكن ما لبتت الممرضة وعادت تطالب بالمزيد
احتار الجميع بقلة حيلة فلا أحد يوافق زمرته
همت الممرضة بالانصراف لكنها سمعت صوت التى استفاقت لتو من صدمتها
نوجة : انا نفس الزمرة خدي مني
استفاقت لتنقده استفاقت لترجع حاميها الا الحياة إلى حضنها
بطلها الحامي لقد كان كذلك بالفعل،حماها سلم روحه للهلاك من أجلها
لا تذهب حبيبي مازلت احتاجك فلتعد لي يا بطلي
فانا رغم القوة التي يراها الجميع فيا ،ضعيفة هشة
تحتاج حمايتك عد وانا لن ااعيش دونك
تسللت هاربة من الفيلا وسط جمع الناس تلعن وتسب حظها فللمرة الثانية تخفق في النيل من غريمتها
وصلت القصر وصعدت غرفة ابنتها وتلهت
رحمة :مالك يا اماي ايه ال حوصل
نوارة : ماماتتش ماماتتش .جوزها حماها جوز ها فداها كيف ما احمد فدى امها جبل سابج
فتح الباب على مصرعيه ليدخل منو زوجها
عبد الرحمن : انت الي عملتيها يا نوارة
نوارة : قصدك ايه عملت ايه ،اني ماعملتش حاجة
عبد الرحمن : اني متؤكد انك وراء العملة دي انت كنتي ناويه تتخلصي من بت فدوة مش كد
نوارة : انت اتجننت يا عبد الرحمن والتخلص من بت فدوة ليه ايه الي بيني وبينها
عبد الرحمن : بيناتكم حجدك على امها ،امها الي اخوي احمد اختارها حتى بعد الي عملتيه فيها
ايوى ايوى اني عارف انك الي دفشتي فدوة من عالسلم .ووجعتيها
اني سكت عشان هي الي ترجتني اني كنت ناوي افضحك بس هي جالتلي ما تخليش النار تولع اكثر
وعلشان اطفي النار اتجوزتك علشان احميهم من شرك
لكن ماجدرتش نارك ماعتطفاش يا نوارة شرك ماعيخلصش
ادعي ربك الولد يطلع منها والا جسما بربي انا الي عطلع روحك بيدي
واياكي تطلعي من الجصر سمعاني اياك تتحركي من مطرحك انت وبتك فاهمة ثم خرج تاركا اياها في رعب من القادم
رحمة :عنعمل ايه يا اماي
نوارة : واحنا فيدنا ايه نعملو عنستنا ونشوف
رحمة : طب وبنت الفرطوس الي اسمها اسيل دي
عنسيبها تتجوز عماد
نوارة : شوف اناي في ايه وانت في ايه يتحرج عماد والي عيتجوزها عماد
انت ماسمعتيش ابوكي جال ايه ،دا خابر كل الي اني عملتو الواد لومات اني عروح فيها
رحمة : لاع ابوي عيحبك مش ممكن ياذيكي
نوارة : ابوكي عمر ماحبني ،ابوكي اتجوزني علشان يسكتني انا وابوي ويبعدني عن طريج احمد
وانا كنت خابره كدا زين وعلشان كده سكت لما عرفت انو اتجوز علي من خمس سنين
رحمة : يا حزني ابوي متجوز عليكي يا اماي ،وسكتي كيف
نوارة: أيوة متجوز ومخلف كمان ،سكت عشان عمري ماحبيتو اني حبيت احمد بس
وعملت كل اعملتو علشان احمد بس
رحمة : وإني ععمل اكثر المرادي عشان عماد يا اماي
عماد ليا ولا يمكن يكون لغيري
ثم جرت نحو الدرج وأخرجت و مسدسا ركضت خارجة من القصر تتبعها والدتها
في المستشفى خرج الطبيب من غرفة العمليات فركض إليه الجميع
مجدي : طمنا يادكتور
الدكتور : الحمد لله قدرنا نطلع الرصاصة نحمد ربنا انها ماكنتش قريبة من العمود الفقري
بس المريض نزف كثير والحمد لله بردو قدرنا نعوضو بالدم الي تبرعتولو بيه
فاضل بس يعدي الأربعة والعشرين ساعة دول على خير ومتحصلوش اي مضاعفات ونقدر ساعتها نطمنكم عليه خالص
رامز : الف شكر يادكتور
بدأ الجميع بحمد الله والتضرع لهلاتمام شفاء
كانت تقف في الزاوية فاقدة للحياة حالها كحال النائم في الغرفة بين الأجهزة
كانت تركض في ممر المستشفى وامها تتبعها
نوارة : استني يا رحمة عتعملي ايه استني يابت عتودي نفسك في داهية
رحمة : سبيني يا اماي عخلص عليها مش حتاخدو مني يا اماي مش حتاخدو مني
ركضت وركضت إلى أن وصلت حيث يقف الجميع
صرخت نوارة : لا يابت اوعك تعمليها عتروحي نسفك في داهية
التفت الجميع اثر الصرخة فوجدو رحمة تقف موجهة
السلاح الى اسيل
وقف عماد أمامها دافعا اسيل خلفه وقال : اعجلي يا رحمة انت حتعملي ايه انت تجننتي اياك
رحمة: ابعد انت يا عماد مش حسيبك تفدي البت دي كيف ما عمل زوج بت عمك
انا حخلص عليها هي
نوارة : اعجلي يا بتي وهاتي السلاح والي عاوزاه حيكون
رحمة : لاع يا اماي اني عجتلها بيدي ،مش عغلط كيف ماغلطتي انت مع فدوة وبتها
نظر الجميع بصدمة الى نوارة
نوارة : اكتمي يابت وهاتي السلاح ومدت يدها اليه تسحبه منها ولكن رحمة تشبتت به أكثر
رحمة : سبيني يا اماي سبيني اجتلها وارتاح
مش كنت ديما تجوليلي عماد ابن عمك ليكي
سبيني يا اماي مش عسيبها تاخدو مني
نوارة : هاتي السلاح يا رحمة كدا تتسجني وتنعدمي
هاتي السلاح بجولك
فجأة سمعو صوت إطلاق النار واتسعت عينا كل من
رحمة و نوارة لتسقط بعدها رحمة غارقة في دمها
نوارة: جومي يابت مش انت الي لازم تموتي جومي يا جلب امك جومي يا رحمة جومي عجوزك عماد كيف ماانت رايدة مش انت الي لازم تموتي
ثم هجمت على نوجة
نوارة : انت الي كان لازم تكوني مطرحها انت لي كان لازم تكوني مطرح جوزك
انت وامك كيف الجطط بسبع ترواح ماجدرتش اخلص منيكم
بتي مش لازم تموت انت الي لازم تموتي
امسكها عماد ورامز ومنعاها من الاقتراب من نوجة
التي لم تعرها انتباها على الاطلاق فقد كانت تنظر لمهاب من زجاج نافدة العنايه الفائقه وهي في عالم اخر
بعد قليل وصلت الشرطة واخدت نوارة ذهب معهم عبد الرحمن وفي نيته الشهادة بكل جرائمها