الجزء 12

مهاب : يعني ازاي يعني كل الوقت دا وانت مش عارف انها اختك والست الوالدة ما تكلمتش من زمان
وليه جايا بعد العمر دا وتتكلم
عماد : فيه ايه عاد هو تحجيج اياك
يا سيدي اتحدتث دلوكيت لاني كنت را......
لم يكمل كلامه لان الحج صالح قاطعه قائلا
صالح : مجاتش ظروف تتحدت فيها جبل سابج لان نجوان وامها كانو جاطعين صلتهم مع العيلة وانت خابر دا زين
لم عرفت أن نجوان معاودة البلد جالت على حكاية الرضاعة دي
اكمنها بتوصي عماد على خيتو
عماد : وإني جولتلها اني مش محتاج وصاية ونجوان في عنيا الثنين ،والله لوعرفت انها خيتي جبل سابج ماكنت فارجتها واصل
مهاب لنفسه : ياريت ماعرفت
صالح : ساكته يعني يا بتي ولا تجوليش حاجة
نوجة : اقول ايه ياجدي ،انا يا ما تمنيت يكون ليا اخ واخت طول عمري ماعرفش من العيلة غير كلمة امي بعد ابويا الله يرحمه.
ولما امي ماتت الله يرحمها كنت يبكي موتة عليتي
كلها فيها
بس انتو جاين تقولو أن ليا ام اخ واخت عيلة كاملة يعني ،ولا كاني بحلم
صالح : مبسوطة يعني
نوجة : ايوى وجدا كمان
عماد : ربنا يبسطك كمان وكمان يا نجوان يا خيتي
ولا اجولك يا نوجة كيف ما عيندهولك اهنا
نوجة : انت تقول اي حاجة، دوسي يا راجل ولا يهمك
ضحك الجميع الا مهاب الذي كان سيفرقع غيرة وغيضا
خاصة عندما اقترب عماد اكثر من نوجة ووضع يده على كتفها
عماد : ها يانوجة عتاجي بيت اخوكي دلوكيت
نوجة : طبعا يا عماد انا اصلا متشوقه اشوف امي صفاء واممية
عماد : وعيال أميمة كومان دي حداها توأم
نوجة : الله دانا طلعت خالة كمان
عماد : احلي خالة فالدنيا كلياتها .
نقد صبر مهاب
مهاب : قومي يانوجة هاتي لجدك واخوكي حاجة يشربوها
نوجة : امل في المطبخ بتجهز القهوة
مهاب : شوفيها اتاخرت ليه ثم انا عاوز شاي مش قهوة
نوجة : ماقلتش من الاول ليه
مهاب : اديني قلت قومي
صالح مبتسما فهو ادرك غيرة هدا الشاب على حفيدته
جومي يا بتي ساوي لجوزك الي رايدو
نهضت نوجة واتجهت المطبخ وما لبث مهاب أن استاذن ولحق بها
ضحك صالح
عماد : عتضحك ليه يا جدي
صالح : اصل الواد كان عيفرجع منيك . جاي فيوم وليلة . تجرب وتحضن في مرتو وتجول خيتي
عماد : واه يا جدي مش خيتي صح
صالح : خيتك صح بس خف عاد ،الراجل باينلو دمو حامي ماريدينش نعمل بيناتهم مشاكل
عماد : مالوش كلام عندي خيتي واعمل مابدالي
صالح : طب جولي كنت عادور عمين اول ما ذخلنا
عماد : عادور عمين يعني ياجدي ماعدورش على حد
صالح : عجدك يا ولد ،يعني ما عدورش ع البنة
الي تخرصت أو ماشفتها .المرة الي فاتت
عماد: هاااا لاع واعدورش
صالح: ومش رايد تعرف هي مين كونان
عماد : ااا وانت عتقدر تعرف هي مين ياجدي
صالح : يعني رايد اهه
عماد : رايد يا جدي رايد .
صالح: هههه باينلك طبيت ياولد الزيات
ذخلت عليهم امل بالقهوة فيما بقيت نوجة في المطبخ تعد الشاي لمهاب
امل : اتفضلو
صالح : يزيد فضلك يابتي
جوليلي يا بت انتو صجبات نجوان اصل في بت ثانية ماتتخيرش عنيك جابلنها المرة الفاتت أهنئ
امل : ايوى صحباتها والي قابلتوها المرة الفاتت دي اختي اسيل
صالح : واتو ساكنين جارها اهني في الحارة على كد
امل : الحقيقة لا ياحج احنا ساكنين في حته ثانية
صالح : ماعلش يابتي اصلي شفتكو بتجعدو معاها طوالي جولت اكيد ساكنين جريب يعني
امل : لا بس مكتب بابا هنا في الحارة ،مااحنا بنات
الاستاذ مجدي سراج الدين يا حج
صالح: خيات مهاب يعني ، يازين الأصل وزين المعرفة
امل : تسلم ياحج عن اذنكو
صالح : طلع خية مهاب ،ابجى جول دلوكيت خيتي واعمل مابدالي عشان يطلعهم عجتتك

ماحدث في المطبخ
بعد خروج امل بالقهوة
مهاب: شايفك مبسوطة
نوجة :حد يطلعلو عيلة وما يتبسطش .
مهاب : يعني عادي انو فجأة طلعلك اخ كدا
نوجة: اصلي متعودة على المفاجآت من النوع دا .ماانا من يومين طلعلي جوز فجأة كدا بردو
مهاب: بس شايفك اتقلمتي مع حكاية الاخ دي بسرعة
ضحك وهزار واحضان
نوجة : وماتاقلمش ليه مش اخويا بردو
مهاب وهو يقترب منها حتى بات لايفصل بينها شئ
مهاب : طب ماتاقلمتيش معايا انا ليه مش جوزك بردو
نوجة ببلاهة: اتقلم معك ازاي يعني
مهاب : كدا ثم جدبها إليه من خصرها وهو يلثم شفتيها بقبلة شغوفة بث فيها جنون غيرته عليها
لتخسر نوجة بها كل نقطة قوة تملكها وغدت بين يديه اضعف إنسانة في الكون
ووجدت نفسها دون وعي تتشبث بقميصه من الجنبين
أنهى قبلته التي قال فيها

انت لي يا امرأة لا اب ولا اخ انا في الحب لكي كل الأقارب .لمستكي ملكي وانا لا اشارك ملكيتي أحد

مهاب بعد ان ابتعد عنها قليلا : روحي اغسلي وشك الي قلب زي الفراوله دا، واياك تستفزيني ثاني
اللمس ممنوع لا اخوكي ولا حتى جدك فاهمة
والا والله العظيم ما انت معتبه الصعيد دي اصلا
يانوجة وابقي خلي اخوكي الي طلعلك في البخت دا ينفعك
أما نوجة فكانت بذاخلها تقول
ماذا فعلت بي يا رجل ايعقل اني قضيت عمري احارب لابقى قويه ثم تأتي انت فاعلن ضعفي امامك دون حرب،

في مكان آخر
كانت اسيل تخرج من الجامعة لتركب سيارتها حين استوقفها ايمن
اسيل: عاوز مني ايه ثاني يا ايمن قلتلك خلاص
كل الي كان لنا اتهى
ايمن : يعني انت بسهولة دي بطلتي تحبيني
اسيل : لاما بطلتش انا اكتشفت اني حبتكش اصلا
ايمن : اعقلي يا اسيل احنا ديما بنتخانق ونرجع تاني عادي مش اول مرة يعني
اسيل : مش المرادي انا خلاص فوق ابعد عن سكتي مش عاوزة اشوف وشك تاني .ولا والله اخلي بابا يشتكيك في القسم واعملك محضر بعدم التعرض
ثم تركته وافقا وركبت سيارتها وغادرت
ايمن : بقا انا تعملي معايا كدا يا اسيل طب وغلاوتك ماانا سيبك وبكرى اجيبك تبوسي رجلي علشان ارضى
اتجوزك


إعدادات القراءة


لون الخلفية