الجزء 18
الفصل الثامن عشر والاخير
ظلت واقفة أمام النافدة تنظر إليه من خلال الزجاج
كانت كمن روحها معلقة باي حركة من ذلك النائم بالذاخل
حاول الكل بلا استثناء مواستها واخراجها من حالتها دون جدوى
عماد : يا نوجة لازما ترتاحي أنت بجالي كثير واجفة على حيلك أكد
الدكتور طمنا عليه وقال كلها شويا وفوق
ارتاحي يا جلبي عشان تجدري تكوني معاه لما يصحى
تحدت وتحدت دونما جدوى لم تتحرك من مكانها
كان الكل يرثي لحالها حتي والديه ثاترا اكثر على حالها
الا أن لمحته يتحرك
أغلقت عينها وفتحتهما اكثر من مرة لتتاكد انها لا تتوهم ثم اخدت تضرب على الزجاج وتنادي
نوجة : مهاب مهاب
ركض الجميع نحوها ،فوجدو أن مهاب قد استفاق
غمرت الفرحة الجميع
نوجة : عاوزة اشوف و عاوزة اذخلو
مجدي : اهدي يا بنتي دلوقتي يجي الدكتور ويطمنا
ونشوف لو تقدري تدخليلو
نوجة : لا حدخلو يعني حدخلو
ثم نظرت لعماد وقالت : عماد ارجوك اعمل حاجة خليهم يذخلوني
عماد: اطمني يا حبيبتي حتدخليلو بس اهدي
بعد قليل ذخلت نوجة الغرفة
رأته ممددا على بطنه ورأت الجرح المضمض على ظهره لم تستطع كبت دموعها وكتم شهقتها
سمعها مهاب
مهاب : انت هنا يا نوجة تعالي عاوز اشوفك
تقدمت نحوه وجتت على ركبتيها امامه ووضعت يدها على وجنته
نوجة : حبيبي انت بخير حاسس بوجع انت كويس
مهاب : انا كويس اطمني ورجعت كويس اكثر لما شفتك ،انت بخير يانوجة ماحدش قدر ياديكي مش كدا؟
نوجة : ماحدش يقدر ياديني طول ما انت جنبي
انت بطلي الحامي
مهاب: بحبك
نوجة : بعشقك
ظل مهاب في المستشفى لفترة لازمته فيها نوجة ليل نهار لم تسمح لأحد اخر بمساعدتها
ثم قضى فترة أخرى بمنزل نوجة في الصعيد بدلت فيها هده الأخيرة كل الجهد لتوفير العناية والراحة له
الان ثماثل لشفاء وأصبح قادرا على السفر
صالح : يعني ياولدي مش كنت جعدت معنا لحد ما شديت حيلك مليح ،ولا انت زهجت مننا
مهاب : لا والله يا حج انا عمري ما ازهق منكم بس انا بقيت كويس ومالهاش لازمه قعدتي ،
ثم لازم انزل مصر اطمن اهلي عليا خصوصا امي
من يوم ماسافرو وهي قلقانة
عماد: سيبو عراحتو ياحج ،كلاها يومين وعنسافر احنى ليهم ،عشان نخطبو اسيل زي ما اتفجنا مع الاستاذ مجدي ولا انت ناسي
مهاب مازحا : قول كدا انت بتزحلقني علشان تجي تخطب
عماد: هههه لا ابدا والله البيت بيتك لو عاوز تجعد اهلا وسهلا.
مهاب : لا تسلم يا ابو نسب اشوفك في مصر
وانت يانوجة لما ترجعي مصر تنزلي الشغل ،تدريبك لس ماخلصش .
نوجة : انا جيا معاك
مهاب : جيا معايا فين
نوجة : انت رايح فين ،جيا معاك بتنا يا مهاب مالك
دا بعد اذنك يا جدي طبعا .انا عاوزة اروح مع جوزي احنا كدا كدا مش حنعمل فرح
صالح : حجك يا بنتي روحي معاه هو بحاجتك دلوك
وجوزك راجل صوح ويستاهل
مهاب : تسلم يا جح دا من اصلك
صالح : عتوحشك يا غالية
نوجة وهي تحتضنه وانا اكثر يا جدي خلي بالك من نفسك
صفاء : حتقطعي بيا نوجة حجيب أميمة وجيلك مصر لازم تتعرفو على بعض بقا
نوجة : نتورو ،حستناكم، حتوحشيني اوى يا امي
صفاء محتضنة لها : وانت اكثر يا قلبي
عماد : وانا ملياش حضن اناكمان
مهاب: احم يلا يانوجة اتاخرنا
ثم سحبها من يدها وسار بها وهو يقول: قال حضن قال ،ان كنت أنا لس ماحضنتش .
قهقه الجميع ضاحكين على غيرة هدا المهاب
صعدا السيارة التي خصصها عماد لهم بسائقها لتقلهم الى القاهرة
حينها جلست بجانبه امسك يدها وقبلها
مهاب: مش كان الشرط الجواز بعد سنة
نوجة : أيوة انا الي شرطت وانا الي رجعت في كلامي
عندك مانع يا استاذ مهاب
بس لو مش عاوزني ومش مبسوط بمجيتي معاك انزل وهمت تدعي النزول
فأمسك بها وجدبها إليه
مهاب : رايحه فين تعالي هنا ، دا انا ماصدقت ،ولو ماكناش قدام جدك وعماد كنت عبرتلك انا مبسوط ازاي بس ملحوقة لينا بيت نعبر فيه برحتنا
نوجة : فكراتني هو احنا حنسكن فين صحيح
مهاب : مبدئيا حنقد مع اهلي في اوضتي
بس انا عندي فيلا قريبة منهم مش فاضلها كثير وتجهز وتنوريها يا احلى عروسه
بس انت كنت عاوزة تعملي فرح
نوجة : فرحي في وجودي جنبك
مهاب : بس برضو حعملك الفرح الي نفسك فيه بعد سنة .حيكون عيد جوازنا الاول وفرحنا انشاء الله .اتفقنا
نوجة : اتفقنا
عندما وصلو منزل مهاب رحب بهم الجميع واحتفو اكثر بنوجة وسرو بمفاجأة قدومها
مساءا صعدا الى غرفة مهاب سويا
نوجة : ثواني اجهزلك الحمام
جذبها مهاب إليه وحاوط خصرها بيديه فوضعت لااراديا يديها على صدره
مهاب : وحشتيني
نوجة : انا طول الفترة الي فاتت وانا معاك ماسبتكش لحظة وحشتك ازاي بقا
مهاب : انت بتوحشيني وانت معايا
نوجة : يا سلام
مهاب : طب اقولك وحشاني قد ايه
نوجة : قد ايه
مهاب : قد كدا ،ومال يلثم شفتيها في قبلة محملة بالشوق والحب والشغف بادلته هي فيها الحب بالحب
مهاب : بحبك وكل يوم بحبك اكثر
نوجة : بحبك اكثر،ححضرلك الحمام وبعدين نصلي
مهاب : حاضر
وهكدا استقبلت هذه الليلة حبهم واعلناها اول الليالي لهم كزوج وزوجته وبدأت فيها حكايات حبهم لا متناهية
بعد سنتان
في قاعة أفراح كبيرة كانت نوجة تجلس رفقة امل واسيل على إحدى الطاولات وامامها صحن طعام كبير
امل : انت بتاكلي في اخر زادك يانوجة ايه الاكل دا كلو حتحطي دا كلو فين
نوجة : اعود بالله ايه القر دا كلو يا امل وانت حتحسبي اللقمة عليا ،الله اكبر ياشيخة اشاحل ماكنتش صاحبة الفرح
والهليلة دي كلها معمولة ليا
اسيل : والله عمري ما شفت ناس تعمل فرحها بعد سنتين جواز
نوجة : كنا حنعملو في عيد جوازنا الاول ، بس انت عارفة اني كنت لي مخلفه حمزة فاجلناه لسنة دي
مع اني قلت لمهاب بلاش بس هو أصر وعملو
امل : طب كفاية اكل يا نوجة وقومي قعدي مع جوزك قصدي عريسك
نوجة : يادي ام الاكل الي حطيتي عينك في يا امل انت مالك ومالي جعانة يااختي
امل : انت حامل يانوجة
اسيل : حامل ازاي دي لس مخلفه جواد من ثلاث شهور
امل : ماهي حملت فيه بعد ما خلفت حمزة بشهرين بس
نوجة : يادي القر الي شغال الليلة دي ،انا قلت لمهاب بلاش الفرح حنتحسد ماسمعش الكلام
اسيل : بس يا ارنبة دا انت مابتكمليش سنة بين العيل والعيل
نوجة : ما انا قلت قبل كدا انا عاوزة عيال كثير
ماحدش ليه دعوة انا لي بحمل وانا لي بولد
امل : بس انت ملاحقه ازاي كدا،دا انت كمان بتشتغلي مع مهاب
انا سبت الشغل اول ماخلفت لجين بنتي ومش ملاحقه
نوجة : الحمدلله ربنا رزقني بام ابراهيم بعدما جوزها مات جبتها تعيش معايا وبتساعدني كثير اوي
وكمان، مهاب بيساعدني ،مهاب اب هايل على فكرة دي عيال مابتنمش غير على ايدو
اسيل: هو عرف بالثلاث
نوجة : لا لس كنت حقولو الصبح بي خليتها لبعد الفرح
تقوليلي ايه قال مهاب
اسيل: قوليلو
نوجة : انا حامل يا حبيبي واخواتك مستلمني ولا لجنة تنظيم الأسرة
مهاب : ماانا عارف
نوجة : عرفت ازاي
مهاب : يا حبيبتي انت من اول ما تحملي مابتبطليش اكل والدليل اهو يشير إلى الصحن
نوجة : شفتو اهو راضي اهو
امل : انت راضي بجد يا مهاب
مهاب : راضي ومبسوط كمان وانا اصلا الي متفق مع نوجة كل سنة تسلمني عيل لحد مايبقو ستة
نوجة : احنا اتفقنا على خمسة يا مهاب
مهاب : ستة من خمسة مش هتفرق يا نوجتي
اسيل : انو بتفقو على ايه خمسة وستة دا انا حملي الاول مطلع عيني ومش عارفه اداكنت حعيدها ولا لا
عماد : مالك بس يا حبيبتي مين الي زعلك وانا اجطملك رجبتو
اسيل : الحق يا عماد اختك حامل ثاني قصدي ثالث
عماد : الف مبروك ياخيتي ،عجبالنا يا رب
اسيل : عقبالنا ايه على الاساس الي فبطني دا كيس رز
عماد : جصدي على الثانين
اسيل : هو انت ناوي على الثانين زي اختك
نوجة وهي تراقص حواجبها : سلو عيلتنا يا حبيبتي
رامز وقدسمع الحوار:انا كمان عاوز عيال كثير يا املي ماليش دعوة
امل : منك لله يانوجة ،وباء وانتشر
نوجة :هههه وانا مالي انت الي قعدت تقري على الاكل
بعد خمسة وعشرين سنة
مهاب : انت فين يا نسمة وصلتي ولا لا
نسمة : وصلت يا بابا انا قدام المجموعة ،حروح اقابل العميل الرزل دا مش عارفه نروحلو احنا ليه مش هو الي يجيلنا الشركة
مهاب : دا عميل مهم جدا يا بنتي ولازم نتعامل معاه كويس لو كسبنالو القضية الي موكلنا فيها حنمسك الشؤون القانونية لمجموعة الشركات بتعتو
فبلاش عصبيك وتعاملي معاهم بمهنية اكثر فهماني
نسمة : يوه يا مهاب لما هو عميل مهم كدا ماكنت جتلو بنفسك ولا بعتلو حمزة أو أوس
مهاب : اخواتك مش فاضين الاثنين عندهم محكمة النهاردة وانا لوحدي فالشركة مافيش غيرك
نسمة : يبقا تسكت يا مهاب وتسبني اشوف شغلي
ولا انت مش واثق فيا
مهاب : في نسمة واثق في نوسة لا
نسمة : ابتدينا ,اقولك انا مروحة وانت ابعاتلو ماما
مهاب : اتلمي يابنت ماما ايه الي ابعتها انت اتجننتي
نسمة : بتغير على امي يا مهاب
مهاب : اه بغير والعميل الي بعتك ليه شاب صغير ثلاثين واحد وثلاثين سنة كدا مش اكثر عشان كدا
بعتك انت ارتحتي يااختي
نسمة: بتغير على مراتك و مش خايف عليا انا يامهاب دا انا بنتك الوحيدة
مهاب : انت يتخاف منك ياحبيبتي ،خف انت بس وماتبوزيش الشغل
نسمة : طب اقفل انا دخلت الباركيخ بتاع الشركة
أه ياابن الجزمة والله ماانا سيباك
مهاب : بتقول لمين كدا يا بت
نسمة : في حد خبطلي العربية من وراء يا بابا
والله لوريه شغلو
مهاب : اوعي تنزلي من العربية يا نسمة يانسمة
نسمة : انت يا استاذ انت رايح فين كدا
الشاب : فيه حاجة يا آنسة
نسمة : سلامة نظرك يا عنيا ،انت فارم العربية من وراء وتقول فيه ايه
الشاب : بس حضرتك الي وقفت فجأة
نسمة : وحضرتك كنت لازق في قفايا ليه علشان اول ماقف تخبطني مش في مسافة لازم تحترمها
ماترد ولا قطة كلا لسانك
الشاب : حاضر عندك حق انا حدفع بدل الاضرار الى حصلت لعربيتك
نسمة : مش عاوزة فلوس
الشاب : طب عاوزة ايه
نسمة: تعتدر لما تخبط في حد اول حاجة تعملها تنزل تعتدر مش تسيبو وتمشي
الشاب : اعتذر لمين انت عارفة مين انا
نسمة : لا ماعرفش ،بس اعرف مين انا واقدر اعمل فيك ايه لو ما اعتدرتش
الشاب : انا عندي اجتماع مهم ومش فاضي وانت معطلاني
نسمة : كلنا عندنا شغل اعتدر تمشي
جاء احد رجال الأمن راكضا نحوهما حيا الشاب تحية وقار
الرجل الامن : ايهم باشا ،خير حضرتك فيه حاجة
ايهم : الانسة عربتها اتخبطت شفوها وراضوها وتركها وغادر
حاولت نسمة اللحاق به لكن رجال الأمن منعوها
بعد مدة ذهبت نسمة الى الاجتماع مع صاحب الشركة لتجد أنه ايهم
ايهم : انت
نسمة : يا اهلا يا اهلا
ايهم : انت ذخلتي هنا ازاي
نسمة : هو انت ماتعرفش انا محامية الي حضرتك مستنيها
ايهم : مش ممكن انت محامية
نسمة : نسمة مهاب سراج الدين
وهنا بدأت قصة جديدة