الجزء 9

الفصل التاسع
دخلت منزلها تطير فرحا فوجدت ام ابراهيم
نوجة : ازيك يا ام إبراهيم وحشتيني يا ام ابراهيم انا بحبك يا ام ابراهيم
ام براهيم: وانا كمان بحبك يا قلبي .باين عليكي مبسوطة.ربنا يبسطك كمان وكمان يارب
ثم ذهبت الى غرفة والدتها واحتضنتها بشدة وقالت:
ازيك يا اجمل ام في الدنيا
فدوة : بخير ياعمري طول ماانت بخير .ايه الانبساط والسعادة دي كلها
نوجة: يعني مش حلو لما ابقى مبسوطة
فدوة : بالعكس دي احلى حاجة في دنيا كلها،يارب اشوفك مبسوطة ديما .
بس قوليلي انت راجعه بدري ليه خير حصل حاجة
نوجة : اصل فيه حفلة بليل في بيت الاستاذ مجدي وعزموني. حفلة عيد ميلاد بنتو اسيل
فدوة : بس دي بليل حتروحي ازاي لوحدك
نوجة : لا امل ومهاب ،قصدي الاستاذ مهاب حيجو ياخدوني
فدوة : مهاب قولتيلي ،اذا كان كدا معلش روحي انبسطي ياحبيبتي
نوجة : بس يا اما انا مش عاوزة اسيبك لوحدك
ام ابراهيم: وانا روحت فين، انا حفضل معاها نسهر ونتونس ببعض هو كدا كدا عمك ابو ابراهيم بينام من المغرب
نوجة: مش عارفه من غيرك كنا حنعمل ايه يا ام ابراهيم ربنا ما يحرمنا منك
ام ابراهيم : ماتقوليش كدا ،فدوة اختي وانت بنتي
فدوة: ربنا يديم المحبه يارب
ها قوليلى يا نوجة حتلبسي ايه في الحفلة
نوجة : مش عارفه يا اما حشوف حاجة مناسبة والبسها
فدوة : حاجة ايه الي تشوفيها ،انت تنزلي للمحل عند البت سماح زي المرة الي فاتت وتشتري فستان سهرة حلو كدا
نوجة : بس الميزانية كدا حتخرب
فدوة : ما تخرب هو انت بتروحي كام حفلة يعني
نوجة : ربنا يخليك ليا يا امي
فدوة : يلا روحي علشان متتاخريش
خرجت نوجة وذهبت لشراء الفستان
ام ابراهيم : ماقولتلهاش على تعبك ليه
فدوة : مش شايفها مبسوطة ازاي عوزاني انكد عليها يعني .ثم انا زي الفل اهو .انت بس الي مكبرة الموضوع.

في المحل
كانت نوجة تتجول بين الفساتين تبحث عن ضالتها لكن الاسعار كانت مرتفعة جدا
ثم رن هاتفها برقم غريب لم تجب لكنه عاد إلى الرنين مجددا فأجابت
نوجة : الو
مهاب : الو انا مهاب يانوجة
نوجة : أهلا يا استاذ مهاب
مهاب : ازيك عامله اي دلوقتي ،والصداع خف ولا لس
نوجة : لاخف الحمد لله
مهاب : الحمد لله .،ها قررتي حتيجي الحفلة ولا لأ
نوجة : حاجي انشاء الله
مهاب: طب اجهزي وأنا حعدي عليكي ،معلش امل مش حتقدر تجي معايا حتبقا مشغولة مع ماما بالضيوف
نوجة : ماتتعبش نفسك انا حتصرف
مهاب : حتتصرفي ازاي حتركبي تاكس لوحدك بليل
نوجة : أيوى بس حشوف واحد جارنا هنا عندو تاكسي مش غريب يعني
مهاب : جاركم سواق التاكسي مش غريب وانا الي غريب يعني يا نوجة
نوجة : لامش قصدي طبعا
مهاب : يعني انا قريب
نوجة : هااااا
مهاب : ضاحكا ،اجهزي يانوجة حعدي عليكي الساعه تسعه.
أغلقت الهاتف وظلت سارحة في كلماته حتى أفاقت على صوت سماح
سماح :ها يا نوجة لقيتي حاجة
نوجة : الفساتين تحفة بس الاسعار نار يا اختي
سمعت كلامهم صاحبه المحل فجاءت إليهم وقالت صاحبة المحل : بصي يانوجة انت حظك حلو انا عندي فستان سهرة حلو اوي ،كانت زبونة معرفة اشترتو من مدة ومالبستوش غير مرة أو اثنتين وبعدين تخنت والفستان بقا ضيق عليها عشان كدا جبتهولي اتصرفلها فيه ومش طالبة فيه سعر كبير.
مع أن سعرو الحقيقي خيالي
ها قلت ايه تاخديه
نوجة : ودي عاوزة كلام حاخدو طبعا المهم يكون محترم
صاحبة المحل ،لا متخفيش هو اصلا بتاع محجبات
حجيبهولك تقسيه

اشترت نوجة الفستان مع لاوزمه ثم مرت على إحدى محلات الصاغة واشترت سلسال ذهب بسيط وأنيق به قلب صغير منقوش عليه حرف الالف لتقدمه هدية لاسيل

في المساء تجهزت نوجة للحفلة وارتدت ثوبها باللون البنفسجي الغامق جدا وبدى بالفعل باهض الثمن وارتدت طرحة من نفس اللون لكن افتح بكتير
ووضعت بعض اللمسات من المكياج وملمع شفاه زهري فاتح ورشت القليل من العطر وهي تقول :
يعني ريم الخليل بس الي بتعرف تحط برفان مااحنا كمان بنحط اهو
ثم ذهبت الى غرفة والدتها
ام ابراهيم: بسم الله ماشاء الله عليك يا حبيبتي طالعه زي القمر
فدوة : وقد ادمعت عيناها : ربنا يحرسك من العين
ياعمري عقبال ما اشوفك بفستان فرحك يا حبيبتي يا رب
نوجة : ليه بس الدموع دي ياما انت عارفه اني ما مبستحملش اشوفها
فدوة : دي دموع الفرح يا بنت قلبي
نوجة : ربي مايحرمني منك يا غالية
جاءت على هاتف نوجة رساله من مهاب يخبرها أنه ينتظرها في الاسفل
ودعت امها ونزلت إليه
دهش مهاب من جمالها وسحرها واناقتها كانت بالفعل مثالية
ركبا السيارة وانطلقا وكان يحاول عدم النظر إليها لكن عطرها لم يتركه في حاله حتى ظن أنه الآن يتنفس عطرها بدل الهواء
ثم تذكر أنهما ذاهبان الى الحفلة وسيرها الجميع بهذا الجمال.وهذه الروعة ،فاشتعلت في قلبه نار الغيرة
ليوقف السيارة فجأة ثم أعطاه منديلا ورقيا وقال مهاب :امسحي الروج دا
نوجة : نعم
مهاب : نعم الله عليكي قلت امسحي الروج الي حطاه دا
وجدت نفسها راضخة تاخد المنديل وتميح احمر الشفاه
مهاب : اخر مرة تحطيه .واخر مرة تحطي برفيوم كمان
نوجة : تهز راسها مندهشة وراضخة
مهاب : و اه مش عاوزك تتكلمي مع اي حد في الحفلة
نوجة : ليه مش حعرف اتكلم زيهم يعني
مهاب : وأنا الي ديما بقول عنك ذكية مالك قلبتي بغباء دا ليه انا بتكلم على الرجالة مش عاوزك تتكلمي مع اي راجل في الحفلة حتي السلام ما تسلميش
فاهمة
نوجة : تومؤ براسها إيجابا
مهاب : ماكنت فضلتي في بيتكم احسن
نوجة مفرغة فاها: انت ماكنتش عاوزني اجي الحفلة
مهاب : انا ماكنتش عاوزك تطلعي من بيتكم اصلا وانت بجمالك دا.
خجلت نوجة من عزله الصريح لها فاحمرت وجنتاها
مهاب: ودا كمان ماتعملهوش
نوجة : الي هو ايه
مهاب : خدودك دي
وضعت نوجة كفيها على وجهها وضحكت برقة
مهاب : لا الا دي ماتضحكيش ماتضحكيش ابدا
وانطلق مجدادا بالسيارة وهو يقول : يا رب صبرني

كان قلبها يرقص فرحا فهاهو يصرح بغيرته عليها فماذا بعد ليصرح بحبه ؟!

في الحفلة
اجتمعت بعض الفتيات حول اسيل وقالت احداهن
هو اخوكي المز فين يا اسيل انا جيا الحفلة مخصوص علشانو
نطقت أخرى : احنا كلنا جاين هنا علشان الاستاذ مهاب مجدي سراج الدين المحامي
ماحدش معبرك يااسيل اصلا
اسيل : بس انت وهي ولا عاوزني اطردكم برى الحفلة
الفتاة : اهو اخوكي المز وصل اهو بس مين دي الي معاه
قال الجميع في صوت واحد مين دي يااسيل.
اسيل : دي سكرتيرة بابا في المكتب القديم
قالت فتاة كانت تحمل هاتفها وتصور :بس اعترفوا يا بنات البنت صاروخ
اسيل مش اوي ياعني .بس انت بتعملي اصلا يانادين
نادين : بصور .حصورلك الحفلة كاهلها ونزلها على صفحتي

اتجاهه مهاب نحو رامز فيما وقفت نوجة لتحيي والدته وامل اللتان رحبتا بها بحفاوة واثنت سلاف كثيرا على جمالها مما جعلها تحمر خجلا
لاحظ مهاب من بعيد ذاك الون الوردي يشرق على وجهها فيزيدها جمالا
فقال في نفسه : هي حتفضل تحمر وتحلو كدا طول الحفلة .ثم أردف يؤنب نفسه: ماانت الي جبتها بنفسك لغاية هنا كان لازم ترجعها للبيت اول ما شفتها كدا. الصبر يا رب

اتجهت نوجة مع امل الى اسيل التي كانت تقف مع خطيبها ايمن، فهنأتها وقدمت لها الهدية ،ردت اسيل ببرود .لكن المزعج في الأمر اكثر هو نظرات ايمن الوقحة لنوجة

في جهة أخرى وقف مهاب ووالده ومعهم رامز
أخبر رامز مجدي عن رغبته في الزواج من امل
ووجده مرحبا بالفكرة جدا مما جعل السعادة تملؤ قلب رامز

كانت تقف وحدها بعدان انشغلت عنا امل حين تقدم منها داك الوقح ايمن
ايمن : هاي انا ايمن سالم وانت
نظرت له نظرة مشمئزة وتركته واقفا وغادرت
ايمن : باين عليكي من النوع الثقيل عجبتني ياقطة

عادت نوجة لترافق امل
امل : انا مش مصدقه أن كل لي كنت بحلم بيه لسنين
تتحقق في لحظة
نوجة : علشان انت طيبة وتستهلي كل خير ياقلبي
امل : والله كلو بسببك انت .انت كنت فين من زمان اتاخرتي ليه
ضحكت نوجة على كلام امل ضاربة بتحدير مهاب عرض الحائط فهي كانت تراه أثناء حديثها مع اخته
وبعض الفتيات تلتففن حوله محاولات التعرف عليه
تملص منهن بأعجوبة واتجه نحو نوجة بعدها
تركتها امل لوحدهما
مهاب : مش قلنا الضحك ممنوع
نوجة : وحضرتك مالك ومالي خليك في المؤتمر الي كنت عاملو
مهاب : أحنا بنغير بقا
كادت تعترض فاوقفها قائلا : والنبي ماانت قائله كلمة
خليها ببركتها ياشيخة
ضحكة نوجة برقة
مهاب : قلت بلاش ضحك
نوجة بخبث : احنا بنغير بقا
مهاب : بترديهالي ايوى بغير ويغير جدا كمان واعملي حسابك لوشفتك بتضحكي ثاني حتروحي على طول
خجلت نوجة وتحركت من امامه
مهاب : رايحة فين
نوجة : حروح البلكونه اكلم امي

في جهة أخرى

رامز : ازيك يا امل
امل : الحمدلله وازي حضرتك انت يا استاذ رامز
رامز : حضرتك واستاذ ،على فكرة أنا كلمت باباكي وطلبت ايدك منو ووافق والخميس الجي حجيب اهلي ونجي نطلبك رسمي
ها موافقة
امل : موافقة على ايه
رامز : انك تتجوزيني يا امل
امل : طب ممكن اعرف الاول انت عاوز تتجوزي ليه
رامز : علشان بحبك يا امل من اول يوم ذخلت بيتكم وشفتك فيه
بس كنت خايف اصارحك تصديني وساعتها مش حخسرك لوحدك حخسر صاحبي كمان
بس لما
امل مقاطعة : بس لما عرفت بموضوع العريس خفت
تخسرني فتقدمت، مهاب حكالي
بس انت عمرك ماكنت حتخسرني يارامز .علشان انا كمان سلمتك قلبي من اول يوم ذخلت بيتنا بردو .
رامز : انت قلتي ايه
امل بخجل : قلت اني بحبك يا رامز
رامز بسعادة : انا مش مصدق نفسي، انا ممنون للعريس الي اتقدمك دا علشان خلانا نقرب لبعض
امل : لا أنت ممنون لنوجة لان مافيش عريس اصلا
رامز فارغ فاه : انا قلت البنت دي جبارة

كانت تحدت امها وتطمئن عليها حين أحست بيد توضع على خصرها التفتت فزعة لتجد ذاك الوقح ايمن، دفعت يده بعيدا عنها بقوة قائلة : شيل ايدك انت اتجننت
ايمن: ليه كدا ياقطة دا انا حتي حرضيكي حلو اوي جاوبته بصفعة قوية من يدها
نوجة : انت بتقول الكلام دا لمين . فوق لنفسك يلا مش كل الطير الي يتاكل لحمو، دا انا امسح بيك بلاط الفيلا هنا يازبالةانت.
ثم رفعت صوتها اكثر فتجمهرحولها الحضور وهي تقول: انت فكرني حخاف واسكت لا وحياة امي لنا عملالك محضر تحرش في القسم ياسافل ياواطي يا عرة الرجالة
تذخل مهاب غاضب فهو يعرف سلوك خطيب أخته جيدا
مهاب: فيه ايه يا نوجة الكلب دا عملك ايه
نوجة: السافل بيمد ايدو النجسة ويلمسني
لم يحتج مهاب لاكتر مما سمع لينهال على ايمن باللكمات حتى أطاح به أرضا ولولا أن امسك به رامز بعض الشباب بصعوبة لما توقف حتى يرديه قتيلا
أسرعت اسيل الى خطيبها وهي تقول : انت حصدق بنت الحوارى دي ، اكيد كذابة
وجد ايمن في كلام اسيل بصيص أمل لتخليص نفسه وقلب الدفة
ايمن : ايوى كذابة يا اسيل صدقيني دي هي الي جت تحاول تتكلم معيا وطلبت نمرة تليفوني ولما صدتها عمت الشويتين دول قدمكو
مهاب يحاول الهجوم عليه مجداا
مهاب: أنت لس ليك عين تتكلم وكمان بتكذب والله ماانا سايبك يا كلب .سيبوني
اسيل : ايمن مش كذاب .هي الي كذابة
نوجة : انت ايه .ليه مصرة ترخصي نفسك كدا ليه وانت غالية عند اهلك .
بتدافع عنو ليه انت شفتي نظراتو ليا بنفسك ،ولو سألتي اي وحدة من صحباتك حتقلك أني مش اول وحدة يعمل معها كدا ، الفرق الوحيد أن انا ماسكتش
وفضحتو .
انت الرجالة الي فحياتك ،اب عظيم مافيش احن من قلبو
واخ سند وظهر واهتمام، ليه تحطي معاهم واحد بمستوى الزبالة دا،
فوقي يا اسيل دامش مقامك
فوقي يالغالية ودسي على الرخيس.

عم الصمت والكل منبهر بكلام تلك القوية
.كلامها ضرب في الصميم ابتعدت اسيل عن ايمن وارتمت باكية في حضن امها
استدعى مجدي الأمن ليرمو ايمن خارج المنزل

اقتربت نوجة من مهاب وقالت : عاوزة اروح بيتي من فضلك
سار معها وركبا السيارة وانطلق الى منزلها وكان الصمت سيد الموقف
الا ان توقف مهاب بالسيارة فجأة، صمت قليلا ثم قال : نوجة انا بحبك وعاوز اتجوزك
الصمت كان ردها
مهاب ساكته ليه
نوجة : انا مابفكرش في الجواز دلوقتي
مهاب : عارف وعارف أن السبب انك مش عاوزة تيسيبي والدتك
بس انت مش حتسبيها احنا حنخدها تعيش معانا
اظن مافيش سبب ثاني كدا
نوجة : لا فيه ،فيه أن انا وانت من عالمين مختلفين
والي حصل قبل شويه بثبت كدا
مهاب : الي حصل قبل شوية يثبت حاجة وحدة بس
اني اخترت صح وانك الإنسانة الوحيدة الي بتمنى تكون مراتي .انت اذكى من فكرة الفرقات دي بلاش تحطيها حجة
ثم انت بتجاوبي على مسألة الجواز بس
انا قلت اني بحبك ما سمعتيش ولا ايه ،بحبك يعني اتجوزك دي مسألة مفروغ منها
نوجة ترفع حاجبيها مستغربة كلامه
مهاب : ماتبصليش كدا ،طب وحياة امك يانوجة لو ما وافقتي .لكون رافع عليكي قضية وطالبك في بيت الطاعة
نوجة : بيت الطاعة ايه ،انت اتهبلت يا مهاب مش لما نتجوز الاول
مهاب غامزا : حنتجوز حنتجوز انشاء الله
بس سيبك من دا وسيبك كمان من كلمة اتهبلت الي عمرو ماحد اتجرأ وقالهالي
اسمي من غير استاذ طالع من بقك زي العسل
نوجة : بضحكة رقيقة
طب يلا يا استاذ اتاخرت على امي بدل ما العسل يشر على دماغك
مهاب وهو يدير السيارة : يلا يا رخمه اقلها عسل
تقولي يشر على دماغك،الصبر من عندك يارب .


إعدادات القراءة


لون الخلفية