الجزء 8

الفصل الثامن
امل : بليز وافقي يانوجة بليز، والله ماما بنفسها الي أصرت اني اعزمك تعالي مش حتخسر حاجة
نوجة : مش عارفه يا امل انا ماليش في الجو دا ،ثم مبحبش اتخر على امي واسيبها لوحدها
امل : يا نوجة يا حبيبتي دي حفلة صغيرة بس لا جو ولا بتاع ،ولو على ماماكي اكيد حتلاقي حد يفضل معها الساعتين دو .
نوجة : __'''"'"""
امل : ها سكتي ليه ،بقلك ماما الي عزماكي ؛ ولا تحبي اخلي مهاب بنفسو يعزمك
نوجة : لا لا مالوش لزوم .انا حكلم امي الأول بعدها ارد عليك
امل : يادي النيلة هو احنا جايين نخطبك احنا عازمينك على حفلة ،انت مكبرة الموضوع
خجلت نوجة من كلام امل واحمرت وجنتها
امل : مالك قلبتي طماطم .ههههههههه علشان قلت نخطبك .طب ما احنا فيها انا ممكن اخلي مهاب يطلب ايدك دلوقتي ،علشان تبقي تحضري الحفلة بشكل رسمي وانت من العيلة يعني
نوجة : ايه العك دا استاذ مهاب يخطبني انا
امل : جوازك من اخويا عك، ليه مايشبهش ولا مايشبهش
نوجة : انا لي الي ماشبهش يا امل
امل : ياسلام من أمتي ثقتك في نفسك قليلة كدا
نوجة : الثقة اني اعرف مكاني كويس , رحم الله امرئ عرف قدر نفسه
امل : بس انت قدرك كبير اوي عندنا كلنا ,انا وماما وبابا وحتى مهاب انت شفتي دافع عنك قصاد سالي ازاي .
نوجة : دافع عن الحق يا امل ،ثم الاحترام المهني حاجة والحب والجوائز حاجة ثانيه
ويلا بقا صدعتيني كل دا علشان حفلة , يا ست ححاول اجي
امل : طب سؤال اخير
نوجة : اللهم ما طولك يا روح اسألي خلصيني
امل : لو اخويا مهاب جا وطلب ايدك توافقي ولا لا
نوجة : مش بفكر في حاجات مستحيلة
امل : دا مش جواب على فكرة.
نوجة : اهو دا الي عندي ويلا كملي اكلك خلينا نرجع الشغل
اكملو طعامهم ،لمحت امل رامز يقف أمام طاولة بعيدة يحدث مع بعض الموظفات ويمزح ويضحك
فبقيت تنظر له و هي تشعر بالغضب
نوجة : مالك قلبتي ليه
امل : تخفض رأسها لا ابدا ما فيش
نوجة تنظر الى تلك الجهة وترى رامز
نوجة : بتحبيه
امل : هو مين دا
نوجة : الاستاذ رامز ,انا لاحظت نظراتك ليه قبل كدا
امل : هو انا مفضوحة قوى كدا
نوجة : ماقلتليش بتحبيه
امل وقد ادمعت عيناها : من اول ما عرفت ايه يعنى حب . من اول ما بدأت صداقتو بمهاب .بس هو مش شايلني من ارضي
نوجة : مين قال كدا
امل : ماانت شيفاه اهو واقف بيضحك مع البنات وعايش حياتو
نوجة : دا الي شفتيه انت .لكن انا شفت حاجة ثانية خالص
امل : شفت ايه
شفت : انو من اول ما ذخلنا الكافتيريا كان هومخلص
غدا وحيمشي بس اول ما لمحنا رجع قعد مكانو
وشفت انو وقف كذا مرة وكان جي علينا بس اتردد وفضل مكانو.وعلشان انت كنت مدياه بظهرك راح ووقف مع البنات دول علشان يبقى شايفك .ولو رفعت راسك دلوقتي حتلاقيه حيكلك بعنيه نفسو يعرف بتعيطي ليه .
رفعت امل رأسها والتقت عينها الدامعة بعيني رامز الحائرة . اخفضت رأسها سريعا وقالت : دا بيبصلي فعلا، طب اعمل ايه طيب.
نوجة : كملي بكى
امل : نعم
نوجة : زي ما بقولك عيطي.حطي ايدك على وشك اعملي نفسك بتعيطي.
فعلت امل ماقالته نوجة
واخد نوجة تسطنع الطبطبة عليها .ثم قالت قومي روحي للحمام .وحاولي تتاخري شويا .
نهضت امل وذهبت الى الحمام كما طلبت منها نوجة
وما هي الى دقائق حتى تقدم رامز من طاولة نوجة
رامز : سلام عليكم
نوجة : وعليكم السلام اهلا يا استاذ رامز .خير عاوز حاجة
رامز : احم انا انا احم انا لاحظت أن الانسة امل بتعيط خير حصلها حاجة
نوجة : لا ابدا خير انشاء الله .اصل في عريس متقدملها واهلها موافقين عليه بس هي محتارة مش عارفه تاخد قرار .وعلشان امل إنسانة حساسة اوي ماقدرتش تمسك نفسها وعيطت
وقف رامز مصدوما مما سمعه ،هل يعقل انها ستتزوج غيره .
نوجة : مالك يا استاذ رامز
رامز : هي ممكن توافق
نوجة : هي محتارة ,بس انا من راي ان العريس كويس ومايتسبش
عادت امل الي مكانها وجلست
ورامز مازال يقف مصدوما
إشارت امل لنوجة متسائلة .فأشارت لها نوجة : أن اصبري
افاق رامز من حالته على يد مهاب تضرب على كتفه
مهاب : انت بتعمل ايه هنا كل دا بتتغدى
رامز : بدون مقدمات .مهاب اناعاوز اطلب ايد الانسة امل اختك.اتسعت عينا كل من مهاب وامل من الصدمة
فيما ابتسمت نوجة في انتصار
شد مهاب يد رامز وقال : تعال معايا حنتكلم في حته ثانية .وسار به إلى إحدى الطاولات البعيدة

نوجة : مبروك يا عروسة
امل : انا مش مصدقه الي حصل
نوجة : لا صدقي انتو لاثنين كنتو بتستعبطو وانا
خلتكو تبطلو عبط
امل : عملتي ايه قوليلي
نوجة: ضاحكة لا دا سر المهنة
امل : يعني رامز كمان بيحبني ،طب ليه ماكلمنيش قبل كدا ولاحتى لمحلي
نوجة : اظهار انو كان خايف من ان ردت فعلك تخسرو صاحبو
امل : وايه خلاه يغير رأيو
نوجة , خاف يخسرك انت يا قلبي ،يلا بينا اتخرنا على الشغل

في الجهة الأخرى
مهاب : ها قول ايه الحكايه
رامز : الحكاية ولا رواية زي ما قلت انا عاوز اتجوز امل اختك
مهاب : فجأة كدا .طب ايه خلاك تنطق دلوقتي ماانت بقالك كثير بتبص عليها من بعيد لبعبد
رامز : انت كنت عارف بمشاعري نحيتها
مهاب : عارف ومستنيك تنطق وماهومش معقول اجي اقولك تعالى اتجوز اختي
رامز : فرحا ياحبيبي يا مهاب .دا انا كنت خايف اخسرك لو عرفت
مهاب : انت عبيط يلا انت صاحب عمري مش حلاقي احسن منك اجوز اختي
رامز : طب وامل
مهاب : ما لها امل
رامز : خايف ترفض
مهاب : لا مش حترفض انشاء الله اطمن
رامز : طب والعريس
مهاب : عريس مين
قص رامز على مهاب مااخبرته به نوجة عن حكاية العريس
مهاب : طلعتي انت يا نوجتي الي نطقت ابو الهول
رامز : انت بتقول ايه
مهاب : بقول خير انشاء الله ياحضرت المحامي
متنساش تيجي الحفلة بالليل وحنكلم بابا سوى
رامز : مش لما نعرف راي امل الاول
مهاب : لا ما انا عرفت خلاص راي امل وهي موافقة
رامز : فرحا ،انت متاكد عرفت ازاي
مهاب : من العريس.
.
في وقت لاحق في الشركة
كانت نوجة في مكتب مهاب عند السكرتيرة تحضر بعض الأوراق حين حضرت إلى المكتب شابة جميلة
جدا ترتدي ملابس أنيقة تدل على ثراء صاحبتها
تطلق لشعرها مصبوغ بالاسود مائل للاحمرار العنان
كانت تبدو كعارضة ازياء خرجت لتو من مجلة
ناهيك ذلك العطر الأنثوي الملفت الذي ملأ المكان بمجرد دخولها
ثم كلمت السكريتيرة بترفع
الشابة : الاستاد مهاب موجود
السكرتيرة : موجود نقولو مين حضرتك
الشابة : ريم الخليل
السكريتيرة : اهلا اهلا يا آنسة ريم الاستاذ مهاب مستني حضرتك ثواني اديلو خبر بس
ذخلت بعدها ريم مكتب مهاب
نوجة : مين دي يا ملك
ملك السكرتيرة: دي الانسة ريم الخليل بنت الملياردير الشهير اكرم الخليل ،من كبار رجال الأعمال في مصر
نوجة : وجيا هنا ليه هي عندها قضية
ملك : هي قضية تافهة كدا مش عارفه هي جيا بنفسها هنا ليه
نوجة :بصوت منخفض ماهي باينة جيا ليه دا كفاية البرفان الي حطاه .
ملك : بتقولي حاجة يا نوجة
نوجة : ما بقلش عن اذنك وتاخد الاوراق وتخرج

في مكتبها
كانت تجوب المكتب ذهابا وايابا
نوجة : انا مالي انا مالي باكل في نفسي ليه .ليه حاسة أن عاوزة اروح اجيب البتاعة لي اسمها ريم دي من شعرها وارميها برى الشركة
اهدي يا نوجة ماينفعش كدا يااختي الي يشوفك يقول غيرانه عليه

ايوى انا غيرانه لا انا حطق من الغيرة .
ثم وضعت يديها على رأسها وقالت : واغير ليه انا مالي بيه انا
امل : مالك يا نوجة
التفتت نوجة وهي مازلت تضع يديها على رأسها إلى امل التي ذخلت عليها فجأة
نوجة : ها مافيش يا امل اصل اصل عندي صداع صداع حيفرتك دماغي
امل : سالمتك انت كنت كويسة قبل شويا
نوجة : مش عارفه .صداع ظهر فجأة .انا حستادن واروح البيت أرتاح شويا .
امل :طب خليكي أن حذخل الملف دا لمهاب واستاذن ليا ولكي واجي اوصلك .
نوجة : مالوش لزوم يا امل
امل : وهي تغادر المكتب مسرعة : لا طبعا مش حسيبك تركبي مواصلات وانت بشكل دا

ذهبت امل واستاذن بالذخول الى مكتب مهاب الذي كان مازال رفقة ريم
امل : مهاب انا حستادن اروح انا ونوجة
مهاب : خير يا امل في حاجة
امل : اصل نوجة عندها صداع تعبها اوي , وانا حروح اوصلها البيت
خرجت امل وجلس مهاب قلقا في مكانه
تم رفع الهاتف واتصل برامز وطلب منه الحضور فورا لمكتبه ،عندما وصل رامز، وقف مهاب يتجهز للمغادرة وقال : انا بعتذر من حضرتك يا آنسة ريم بس في ظروف جدت ولازم استاذن . الاستاذ رامز محمود حيكمل معاكي
ريم : مش معقول يا استاذ مهاب انا واخده معاد من حضرتك مخصوص وانت حتسبني وتمشي
مهاب بنفد صبر : انا قلت لحضرتك في ظروف جدت
خطيبتي تعبانة وعاوز اروح اطمن عليها ،ومش حقدر اكمل مع حضرتك .لو مش عاوزة تكملي مع الاستاذ رامز ،فانا اسف ححد لحضرتك معاد جديد، عن اذنك
وغادر مسرعا
وكانت ريم مصدومة من كلمة خطيبتي فقد ذهبت آمالها مهب الريح

وصلت امل ونوجة الجراج وقبل أن يصعدا سيارة امل وجدا مهاب أمامهما بسيارته
مهاب : سيبي عربيتك واطلعو يا امل انا لي حوصلكم
ابتسمت امل لتصرف أخيها العاشق وسحبت نوجة
من يدها واذخلتها معها إلى السيارة

نوجة : في نفسها هو ساب المزة وجا يوصلني ليه يكنش بي....... لا لا مستحيل .مستحيل ليه امال الي عملو معناه ايه .بيحبني يالاهوي بيحبني
مهاب : حنروح المستشفى الاول
نوجة : فزعة لا لا انا كويسة ما فيش داعي ، شوية صداع بس امل الي كبرت الموضوع حبة اسبرين وحبقى زي الفل
امل : طب حتقدري تجي الحفلة بليل
مهاب : انت كنت جايا للحفلة
نوجة : مش عارفه حقول لامي الاول
مهاب : طب لو قررتي تجي اتصلي بامل وانحنا نجي ناخدك ماتجيش لوحدك .
امل : أيوة يا نوجة مهاب عندو حق مش تركبي تاكس لوحدك بليل
نوجة : حاضر حشوف ظروفي الاول
وصلو إلى حارتها
مهاب : انزلي يا امل وصليها للبيت
نوجة : مافيش داعي انا كويسة ثم امي كدا حتتخض خليكي يا امل
.وشكرا تعبتكو معايا
امل : ماتقوليش كدا .احنا لينا كم نوجة يعني
مهاب : عندك حق يا امل هي نوجة واحدة بس
اخفضت نوجة رأسها واحمرت خجلا فنزلت من السيارة وهي تردد : والنعمة بيحبني , بيحبني
وصعدت شقتها وقلبها يرقص فرحا
فقد دق الحب بابها واي حب، حب المهاب
بطلها الحامي


إعدادات القراءة


لون الخلفية