الجزء 1

الفصل الأول

تبداء قصتنا في مكان ما باحد المناطق الراقيه في المناطق الجديده

ندخل الي شقه فخمه تتكون من طابقين

و نذهب للطابق العلوي و هي به بطلتناا و تنام علي فراشها و كان شعرها الاشقر مغطياا وجهها

/ بطلتنا سلمي ذات ٢٥ عام ذات عيون خضراء يسحر بها من ينظر اليهااا و ذات شعر اشقر طويل يصل الي الخصر تمتلك جمال خااص و ذات بشره بيضاء كالحليب فيرجع جمالها الي والدتها اللبنانيه

ذات الاصول الروسيه

تزوج اباها الدكتور محمد مهران و كان جراح كبير تزوج من والدتها و انجبت سلمي و بعد بلوغ سلمي و اخاها التوائم معاذ

سن ١٤ تطلقت والدتها من والدها و اتي بها الي مصر و ترك اخاها معاذ مع امه في امريكاا

اما هو فكل عام

كان في بلد ماا بخصوص شغله الي ان توفي منذ خمس سنواات و تركها بامانه اخوه الصعيدي سليمان مهران و التي يحبها كانها ابنته و اشتري لها شقه

بمصر تمكث فيها اثناء جامعتها مع ابنته زينب التي تكون في كليه هندسه سنه تانيه اما بطلتنا خريجه فنون جميله /

افاقت سلمي علي صوت زينب

/ زينب سليمان مهران ذات ٢٠ عاما طيبه القلب تحب سلمي و كانها اختها و تعيش معها منذ ان ذهبت للكليه هي

ذات بشره قمحاويه و عيون عسليه و شعر يميل الي اللون البني و شخصيه مرحه للغايه و محبه للجميع /

زينب :قومي يا سلمي بابا جه و عايزك برااا

سلمي بنعسان: ايه يا بنتي عمي ايه اللي هيجيبوا دلوقتي انتي بتهزري علي الصبح الساعه كام انتي عايزه تقوميني و خلاص ايه زينب بطلي حركاتك ديه

زينب: الساعه ٩ والله بابا براا يا بنتي قومي

سلمي بانتباه:عمي براا فعلا?

زينب :اه جاي بقاله ساعه و داده مني عملت الفطار علشان نفطر سوا قومي بقاا

سلمي فقامت و هي ليست راضيه علي تلك الزياره المفاجاه فان قلبها يخبرها ان هناك خطب مااا

فعمها منذ سنتان من وفاه ابنه محمود لم ياتي الي هناا ابدا بالنهايه اغتسلت و بدلت ملابسها و ارتدت تيشرت ابيض عليه رسمه بنت و بنطلون اسود و تركت شعرها مفروضا علي ظهرها فانهاا علمت انه لم ياتي احد معه فلم تلبس حجابها و خرجت للخارج

/ سليمان مهران يبلغ من العمر ٥٦ عام و هو صعيدي و عم سلمي غني جداا عايش ببلده و ارضه لديه 4 اولاد فارس الابن الاكبر و بعديه عبد الرحمن و بعديه محمود و قد توفي منذ عامين نتيجه لحادثه ما و ابن صغير بالثانويه العامه يدعي علي

و بنتين اكبرهم فرحه و زينب الابنه الصغيره/

سلمي: السلام عليكم

سليمان : اهلا بالغاليه بت الغالي

و احضنها

سلمي:اهلا يا عمي?

سليمان:سيبنا يا زينب هبابه مع بعض

زينب:حاضر يا بابا

و ذهبت زينب

سلمي :بقلق : خير يا عمي

سليمان :جاي اتحدد معاكي في موضوع اجده و ان شاء الله متكسفنيش

سلمي: اتفضل يا عمي و عمري ما اكسفك ابدا

سليمان: بت اصول

ايه رايك في فارس ولدي

سلمي: باستغراب: رايي من ناحيه ايه يا عمي

سليمان: يعني اخلاقه و كده يعني

سلمي بقلق : ابن حضرتك و اكيد محترم

سليمان: زين زين يا بنتي انا جاي اطلب يدك لابني فارس

سلمي بفزع: لا لا لا يا عمي انا مش عايزه اتجوز

سليمان : ليه يا بتي بس انتي اتخرجتي خلاص و كمان بقيتي ٢٥ سنه يعني مش صغيره

سليمان:انت بت اخوي يعني بتي و انا بجولك ابني هيصونك

سلمي بتوتر:لا انا مش موافقه علي فارس

سليمان:اديني سبب مقنع

سلمي: كان متجوز قبل كده

سليمان: بس هو طلج يا بتي و بعدين مش عيب للراجل يتزوج و تطلج ده شرع ربناا و تتزوج تاني ايه المشكله

سلمي:انا طول عمري بعتبره زي اخويا الكبير

سليمان: ايوه بس هو مش اخوكي هو ابن عمك و يجوزلك يا بتي و انتي عارفه واصل انتي كيف غلاوتك عندي مثل فرحه و زينب بتي و اكتر انتي وصيه اخوووي و بعدين احنا عايزين نفرحووا انا من يوم ما مات محمود ولدي من سنتين و الفرح مدخلش دارنا عاد

سلمي : يا عمي افهمني انا كنت بشوفه كل كام سنه مره و بتكلم معاه كلام علي قد السؤال و هو مش بيطيقيني اصلاا و بعدين فرق السن ٨ سنين كتير

سليمان بضحكه:والله انت بتطلعي القطط الفطسانه في الواد

سلمي في نفسها: يعني اقولك ايه يا عمي كل اسبابي صح بس المصيبه اللي انت متعرفهوش اتكلم اقول ايه بس يا ربي ساعدني

انا مينفعش

سليمان: انتي طول عمرك بعيده عننا يا بتي امك كانت مش من مصر من لبنان و ابوكي كان هناك و يوم ما رجع بيكي و انتي ١٤ سنه كان طلج امك و دلوقتي ابوكي ميت من ٥ سنين و انا نفسي اطمن عليكي وسطينا و تكوني مع راااجل عارف انه هيصونك لانك لحمه و دمه والله مش عشان ابني فارس ضابط يعتمد عليه و عمره ما هياذيكي واصل

سلمي بحزن : يا عمي متضغطش عليا

سليمان:يا بتي انا عايز مصلحوتك طب تعالي عندنا انتي و البت زينب و اقعدي معانا كام يوم و اتعاملي معاه و قولي رايك و انا مهجبركيش علي حاجه بس انا نفسي اطمن عليكي يا بتي انتي وصيه المرحوم ❤ و ستك هتفرح اووي لو جيتي عندنا

سلمي باستسلام: حاضر يا عمي

سلمي في نفسها:يا نهار مش فايت انا ههبب ايه بقااا انا مينفعش اتجوزه خالص انا هحاول اتكلم معاه و يرفض هو احسن

سليمان:حضري نفسك بكرا هتسافر كلتنا علي الصعيد

سلمي:طييييب

__________

و نذهب للصعيد الي مكان ماا حيث يوجد بيت

اقل ما يقال عنه قصر بمعني الكلمه فينبع بالوقار و يدل علي غني من يقيم فيه

في غرفه من غرف القصر

حيث يرتدي عبد الرحمن بدلته و يظبط ثيابه امام المراه / عبد الرحمن في الثلاثين من عمره ابن سليمان مهران متزوج منذ ٧ سنوات و لديه

ابنه عمرها ٥ سنوات تدعي عائشه و متزوج من ابنه عمته /

و تاتي زوجته ورده و هي ابنه عمته تبلغ ٢٦ عام لم تذهب لجامعه اكتفت بدبلوم تجاره تمتلك معظم ملامح نساء الصعيد/

ورده و تربط له الكرافت:متعرفش عاد

ايه اللي حوصل

عبد الرحمن بلا مبالاه :ايه اللي هيحصل يعني

ورده:ابوك قرر يزوج بنت عمك ل فارس اخوك

و البت ديه اصلا مش بتنزلي من زور سمعتهم بيحكوا مع ستو و هيجوا بكرا

عبد الرحمن يمسك اديها بقوه افزعتها:انا بحذرك تعملي مشاكل اديني بقول اهو اللي يتجوز يتجوز و اللي يطلق يطلج عاد انتي ملكيش صالح بحد واصلل و بطلي شغل كيد الحريم ده علشان مش فاضيلك و لو ما حترمتيش نفسك هكسر دماغك و ابعتك لبيت ابوكي فبلاش حركاتك ديه ملكيش صالح بحد ربي بنتك و خليكي في حالك لان حركاتك ديه مش هتخيل علياا انا حافظك صم لو انتي هنا لغايت دلوقتي ده علشان خاطر عمتي و بنتك بلااااش مشاكل انا بحذرك اهو

و تركها بعصبيه و ذهب فهو يعلم حقد و غيظ زوجته من اي واحده تدخل للبيت كسلفه لها خصوصا ابنه خالها التي تحقد علي تعليمها و حريتها

و لان فارس لم يتزوج بنت عمته التي تطلقت منذ شهرين و لم يتزوجها حتي قبل زواجه الاول حيث تزوج من دكتوره صيدلانية فابنه عمته /اختها/ ساميه تحبه كثيرا و لكنه لايعر لها انتبها

___________

في القسم حيث يتواجد فارس

/ بطلنا قمحاوي البشره مثل اغلب رجال الصعيد٣٣ سنه ذو جسد رياضي فانه ظابط شرطه كان يعمل في مصر لفتره طويله منذ تعينه و هو عيشته كانه مصري و ليس صعيدي و هذه الفتره تزوج ريتال و هي امراه مصريه تزوجها ٤ سنوات و تطلقوا منذ سنه لم ينجب منهاا هو له ٦ اخوات منهم واحد متوفي و له ٣ اولاد و بنتين له اخ و اخين اشقاء فقط و هما عبد الرحمن و فرحه و محمود اما زينب و علي من ام اخري حيث توفتت والدته منذ ٢٦ عام و تزوج والده بعد وفاتها بعامين و انجب زينب ٢٠ عام و

علي ١٦ عام

فانه ذو شخصيه صارمه ويحب اخواته كثيرا ووالده لا يرفض له طلب فانه الابن الاكبر فلم يعارض زواجه من مصر و لم يعارض دخوله الشرطه فهو دائما يحقق رغباته/

صديقه المقرب الي قلبه جمال

فدخل جمال عليه

/ صديق طفولته فهو مثله بالعمر و لكنه لم يتزوج حتي الان نظرا لظروف شغله فهو والدته تمكث في الاسكندريه و يخدم هنا في قنا هو صعيدي الاصل و لكن بعد وفاه والده انتقلوا للعيش بالاسكندريه مع عائله والدته منذ الطفوله هو صديق فارس و كانت طموحاتهم كليه الشرطه زي بعض/

فارس كان شارد

فلاااااااش باك

فارس :خير يا حج كنت عايزني في ايه

سليمان: اجعد بس يا ولدي

فارس : خير يا حج

سليمان: انت مش ناوي تتجوز

فارس: خلاص اتجوزت و طلقت

سليمان: لازم تتجوز تاني يا ولدي و اطمن عليك انك بخير

فارس : ان شاء الله لما الاقي الانسانه الصالحه

سليمان: انا لقتهالك

فارس: مين

سليمان: سلمي بنت عمك الله يرحمه

فارس بغيظ:سلمي اللي مدلعه و شايفه نفسهاا و بتلبس لبس ماشاء الله عليها يعني ديه بتقعد قدامنا بالهوت شورت يا حج في ايه و بعدين ايه الي جابها في دماغك

يا زين ما اخترت

سليمان: اتغيرت يا ولدي كتير انتي اللي بقالك سنين مشوفتهاش

فارس: و ايه اللي طلعها في دماغك فجاه يعني انا طول عمري بعتبرها زي فرحه و زينب

سليمان:عايز الم لحم اخوي

و بعدين انا طول عمري ما اجبرتكش علي حاجه اتجوزت اللي اختارتها و طلقت و احنا منعرفش لغايت دلوقتي ليييه طلقت مراتك و دخلت الشرطه بدل ما تشتغل مع ابوك و قولت اسيبه يعمل اللي هو عاوزه لكن ديه اول مره اطلب منك طلب و بعدين انت هتترهبن يعني علي بنت مصر

فارس: يعني انتي مكنتش عايزاها علشان مش من البلد عايزني اتجوز واحده امها مش مصريه اصلاا و كمان عايشه في القاهره برضو سبحان الله محسسني انها جايه من النجع يعني?

سليمان: ديه بنت محمد مهران يعني بنت عمك يعني دمها صعيدي زيها زيك وكمان قعدتها في مصر مبجااش ليه لزمه هي خلصت جامعه من ٣ سنين و انا ملقتش غيرك و بعدين انت محتاج تتجوز اياك هتقضل اجده طول عمرك يبقي جنيت

فارس: يا ببابا ديه مدلعه دلع اكتر من ريتال بكتيير و انت عارف انا بتعصب و مش بستحملل و بعدين انا بقا شغلي في الصعيد ازاي هتوافق تقعد هنا و هي كانت بتيجي زيارات كل كام سنه

سليمان: ملكش صااالح انت انا هقنعها المهم انك تكون موافق يا ولدي انا نفسي ارتاااح

فارس: اللي تشوفوا يا بابا

فارس في نفسه:ده انا هطفش اهلها قبل الخطوبه اصلا ديه بسكوته رقيقه متستحملش زعيقه او عصبيه مني الله يكون في عونها اصلاا ده ريتال كنت بحبهاا بس كانت عصبيتي بتغلبني اصلااا

اعمل ايه بقا في اللي انا فيه ده يعني جوازتي الاولي اتجوزت براحتي في التانيه هتجبر شغل الصعايده و الم اللحم ده مش بحبه ??

باااااااااااااك

جمال: ايه اللي واكل عقلك يا ابني

فارس:اصل ابويا ناوي يجوزني تاني??

جمال مازحا : ياختي بطوطه خايفين عليكي عايزين يستروكي علي حياه عينهم ياختي بطه??

فارس:كلمه كمان هخليك ترجع لامك في الاسكندريه رجلك مكسوره وواخذ رصاصه في كتفك

جمال:خلاص يا عم حد لاقي دلع و ميدلعش اتجوز و اتمتع و عيش سنك

و مين تعيسه الحظ اقصد سعيده الحظ??

فارس: سلمي بنت عمي اللي مات

جمال:المزه اللبنانيه اللي كانت بتيجي زمان و هي صغيره الشقره ديه ?

فارس :متحترم نفسك

جمال:انتي بتغيري يا قلبي??

فارس : انا مش هخلي امك تشوفك هبيتك هنا هوريك??

جمال: مش قادر علي بعدي ??

خلاص هتكلم بجد ايه المشكله

فارس: انا كنت مبسوط اني كده عايش بطولي لكن جواز تاني و انا لسه موجوع من ريتال مقدرش و كمان البت ديه مدلعه اووووفر ده انا تقريبا لو زعقتلها هتفيس مني انا بقالي ٤ سنين مشفتهااش بس انا اعرف انها من الاخر شايفه نفسها المشكله ابويا اول مره يطلب مني حاجه و خايف علي زعله او اني اخذله فوافقت و خلاص

جمال:مممممم يعني هتتجوز

فارس:اه اهو في النهايه هتبقي في البيت معانا و ديه امنيه ابويا اننا نتلم و اهي بقا لو نشفت دماغها هكسرهاا

جمال : البت كانت شابه مكنش يومها??

فارس:مممممم يمكن هي تطفش يعني مظنش انها هتحب القعده هنا اصلا ديه كل سنه في بلد شكل لما كانت بتسافر مع عمي و قاعده في مصر بالعافيه تخيل لو جت هنا كمان

جمال:يعني البس يا معلم???

فارس: مش الصعيد حلو وواحشك خليك معانا??

جمال:سؤال معلش بس هي البت ليها اخوات حلوين زيها ???

فارس : و حيات امك??

ليها اخ اكبر منها تقريبا او توائمها مش فاكر بالظبط زي بباباه عايش في امريكا

جمال: اهاا

و اكملوا شغلهم

_________

في قصر عائله مهران

تنزل مراه عجوزه و لكن ملامحها تظهر القوه و الشده فهي والده سليمان الهواري

تخطت عمر السبعون و لكن نظره منها ترعب الجميع و مع ذالك حنيتهاا لا يفوقها شي /نجيه/

و نادت علي الخدم

و تقابلت مع زوجه ابنهاا /سهير/ و هي فهي تبلغ من العمر ٤٥

نجيه:بظت ابني هتشرفناا بكراا الكل يستعد ليستقبلهاا

سهير:البيت منور بالي فيه?

نجيه و قد نظرت لها نظره ارعبتها: مسمحتلكيش تتكلمي يا مره انتي اكتر واحده لازم تعرف ان بت ابني لو اضايقت بس هتشوفي وشي التاني اللي لغايت دلوقتي حيشاه عن عمايلك

لقد سكتت سهير ?

و جائت ورده

ورده:يسعد صباحكم

نجيه:اهلا بالغندوره لسه فاكره تصحي اياك

ورده:يا ستو صحيت وقت ما عبد الرحمن كان ماشي و نمت تاني

نجيه: لا ابقي فوقي و متناميش

و فوقي لنفسك و فوقي لجوزك لان والله لو اتجوز عليكي محدش هيلمواا

ورده:انتي ستي علي فكره برضو مش هو بس

نجيه: ايوه ستك بس الواااد غلبان مستحملك و مستحمل مشاكلك و بهدلتك في نفسك و اهمالك لبنتك كل يلي همك يلي عم بيحوصل في القصر

فوقي لنفسك اديني بحذرك اهوو الواااد كان ماشي متعصب بسببك الراجل هيوصل لمرحله مش هيتحرم فيها و لا يعمل اعتبار لحد مش عارف ايه اللي جننك كده

ورده:كل يوم نفس الكلام نفس الكلام

نجيه:ياريتوا بياثر

سهير:صحيح يا امي/احتراما لحماتها /

البت سلمي وافقت صووح علي الجواز

نجيه:لا لسه معرفش حاجه هنعرف بكراا

لما تيجي جهزوا لها جناحها

ورده:سفيره عزيزه جايه يعني

نجيه:تصدجي ان الواد لو مطلقيش انا اللي هقوله علشان اخلص من بخ سمك و لسانك العقربه

ورده:انا طالعه لعائشه

نجيه: و ياريت تركزي و تجيبي اخ او اخت ليها بدل ما انتي حاشره نفسك في اللي ليكي فيه و ملكيش فيه

ورده ذهبت و هي تذفر بضيق

و جائت فرحه/ هي اخت فارس و عبد الرحمن شقيقتهم بعمر ٢٨ لم تتزوج او ترتبط باي شكل حتي الان حتي زوجه اباها دائما تقول كلاما من تحت لتحت لتضايقها و لكن ستهااا تاخذ حقهاا و هي مهندسه زراعيه و كانت اقرب صديقه لسلمي حتي ما حدث شي جعلهم يتحدثون برسمياات و ذالك الشي يوجعهم و لكن ما باليد حيله/

فرحه:صباح الخير عليكم

و قبلت يد ستها

نجيه:صباح النور علي ست البنته كلهم

سهير بابتسامه صفرا:صباح الخير يا فرحه

نجيه:رايحه للمزرعه

فرحه : اه يا ستو ورايا شغل

نجيه:ربنا معاكي يا حبيبتي

فرحه:تسلميلي

و ذهبت

سهير:ربنا يفتحهاا في وشهاا عاد و نفرحووا بيها جريب

نجيه بسخريه:فيكي الخير يا سهير

ربنا ميحرمناش واصل

من دعواتك الصادقه??

زينب هتيجي مع سلمي و سليمان

سهير:اه بنتي وحشتني اووي

نجيه:متشوفيش وحش قوموا و قولوا للخدم يجهزوا جناح البنت و بكرا عايزه احسن اكل بتعمل لاستقبال بت الغالي

سهير:حاضر يا امي?

و ذهبت

________

فجاء الليل و رجع عبد الرحمن لبيته

و لقي عمته كريمه/تبلغ من العمر٤٨ عام/

كريمه: اهلين يا عبد الرحمن

عبد الرحمن:اهلا يا عمتي منوره

كريمه : ايه يا ولدي شديت مع البت ليه

عبد الرحمن:انا حذرتها عاد

انا راجل طول النهار في الشعل مش فاضي لكلام الحريم انا اجي مرت ابوي تشتكي و هي نشتكي و تتعارك مع اخواتي بعد الشغل و اقولها بطلي مشاكل مفيش فايده انا حذرتها قدامك يا عمتي لو عملت مشكله مع بت عمي هرجعها لدارهاا انا مش فاضي لكلامها و مشاكلها

كريمه:عداك العيب يا ولدي انا يلي بتي غلطانه من ساسها لراسها.....

انا هكلمهاا و ووعيها عن حركاتها ديه

____

جاء اليوم التالي و انطلق سليمان بابنته و ابنه اخيه

و ذهبوا للصعيد و استقبلهم الصعيد استقبال حافل فمنذ خمس سنوات منذ وفاه والدها لم تذهب الصعيد

و ذهبوا للقصر و ووجدوا الجميع في استقبالهم

و انبهرت بتجديد القصر فانه كل عاام يجددوا جميع اثاث القصر ماعدا الاشياء ذات القيمه او لها اهميه خاصه عندهم

و اول ما دخلت وجدت ستها نجيه

نجيه: اهلين ببت الغالي فاحضتنتهاا نجيه

سلمي : اهلا بيكي يا ستوو

و قبلت يداها و استغرب الجميع بحجابهاا فانهم من موت والدها لم يروها و لم تحضر عزاء ابن عمهاا

سهير:اهلا بيكي يا عروسه

سلمي في نفسها:عروسه ايه و زفت ايه انا لسه موافقتش الا و مش هوافق انا حايه جبر خاطر لعمي مش اكتر

سليمان: خلوها تدخل اوضتهاا ترتاح فيهاا

سلمي: عمو معلش ممكن طلب

سليمان: اتفضلي يا بتي البيت بيتك

سلمي: انا عايزه اقعد مع زينب في اوضتهاا انا مش بعرف انام لوحدي

ورده:بتخافي اياك ?

فنظرت لها نجيه نظره احرقتهاا من الداخل

نجيه وجهت كلامها للخدم:ودوا خلجاتها و حجاتها لغرفه البت زينب

سلمي ببرود:اهلين بنت عمتي

ورده بغيظ:اهلين بيكي?

سليمان:فين الواد فارس و الواد عبد الرحمن

سهير: فارس في القسم من امبارح مطبق هناك

عنده شغل قال هيجي علي الغذاء ان شاء الله عبد الرحمن في الشغل

سليمان: تمام انا هطلع ارتااح لحد الغدااء

كريمه مجاتش تشوف بت اخوهاا هي و بتها ساميه

ورده:هيجوا يا خالي كمان شووي

سليمان: ماشي يا بتي

و بيطلع لجناحه فانه كبير عائله مهران الان

و جائت فرحه

فرحه اول ما شافت سلمي نسيت كل اللي حصل بينهم زمان و راحت احضتنهاا و كذالك سلمي فنسوا ما حدث من ذكريات اليمه في مده هذا الحضن كما كان يفتقدونه فانهم يحبون بعضااا لدرجه كبيره و لكن دائما تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن و انهارت علاقتهم لسبب

هنعرفه بعدين

ورده: بس اتحجبتي يعني يا سلمي ياي كان يشوف خلجاتك زمان ميشوفهاش هلا

سلمي: ربنا لما بيهدي بقاا عقبالك هديان النفوس مش بالساهل??

نجيه:ربنا يهدي الجميع يا بتي

و طلعت بعد فتره من الترحيبات و السلام ليرتاحوا بجانبها مع زينب فانهاا تخشي النوم لوحدها

و استيقظت من نومهاااا

علي صوت زينب لتقوم للغذاء و ارتدت ملابسها عباره عن عبايه سودا رقيقه جدا و ارتدت حجابها ذا اللون الوردي و كان عيونها الخضراء ساحره كعادتها و لم تضع اي ادوات الميكب و ذالك يزيدها جمالا اكثر و اكثر

سلمي في نفسها:طبعا جاي بعمته و عبايته كالعاده لما كنت اشوفه زمان يعني اصلا حتي لو جاي ببدله سبور انتي هتوافقي اتنيل اسكت احسن لازم الاقي سبب للرفض

فنزلوا جميعا و جلسوا علي المائده و جاء فارس

دخل من باب القصر

فارس في نفسه: طبعا لبسالنا كب و هوت شورت بتاعهاا نناقص تقعد في الصعيد بالبيكيني

اديني هخش و اشوف منيله ايه....


إعدادات القراءة


لون الخلفية