الجزء 25

الفصل الخامس و العشرون
____________
فمر اليوم الاول بعد سفر سلمي و زينب و معاذ بدون احداث ملحوظه ☺?
في القاهره هي توجد رحمه واقفه امام مستشفي التي قالت لهااا سلمي ان تنتظرها امامهااا
فجائت سلمي حيث نزلت من سياره الاجره و اعطته اجرته
رحمه : اهلا بالحلوه بقالي ساعه واقفه في الشمس هو لازم نروح في عز الضهر كده ☹
سلمي : اصلي مبنزلش بليل زي ما انتي عارفه و المفروضض اني اكون في المعرض دلوقتي
رحمه : انتي متاكده يعني انك عايزه تعرفي
سلمي : اكتر من اي وقت فات
رحمه : انا ياما كنت بتحايل عليكي مكنتيش بترضي
سلمي تتصنع الثقه : عندي الشجاعه اني اواجه
رحمه : علي فكره انتي قولتي ان فارس قالك انه قابلك باي حاله
سلمي : انا اللي لازم اقبل نفسي الاول ?
رحمه : بس لازم في كل النتائج تبقي محتفظه بهدوئك و بكل حاجه و انه قضاء ربنا بكل الاحوال يعني ان شاء الله خير تمام !!
سلمي : متقلقيش انا لو مش قد اني اجي هنا مكنتش جيت
رحمه فهي تعرف صديقتها انها ضعيفه جداا لا تستطيع المواجهة : طيب ربنا يسترهااا
/// فاما رحمه كانت تعلم ان سلمي ليست واثقه و لكن حاولت ان تريحيها ///
و دخلوا للمستشفي و سالوا عن دكتوره نساء و توليد تدعي مادوناا و هي دكتوره جميله جدا و مرحه في سن 35 مسحيه و قد قالت احدي صديقات سلمي عليهاا و اشهدت بكفائتها
و حجزت سلمي هي رحمه و كانت سلمي برغم شجاعتها الا انها بداخلها تموت رعبا اذا كان قد تم اغتصابها فعلا و عليت دقات قلبها توترا ☹?
و قطع حبل افكارها ندهت الممرضه عليهاا
الممرضه : مدام سلمي محمد مهران
سلمي بتوتر : انااا ?
و دلفت هي و رحمه للداخل
و جلسوا امام الدكتوره
مادونا : ممم اهلا نورتوا
سلمي : بنورك يا دكتور
فاما سلمي سكتت و كان الكلام اتسحب من فمها و كانها لا تستطيع التكلم ?
رحمه : اتكلم انا يا دكتوره ؟!
مادونا بابتسامتها المشرقه: مممم انتي مدام سلمي
رحمه:لا صاحبتها بس ممكن اتكلم بدالها
مادونا بابتسامه : مممم هي المدام مش بتتكلم ليه
سلمي و قد ادمعت عينيها و كان شجعاتها ذهبت
رحمه وجدت ان صديقتها ذهبت كل شجعاتها منها في ذالك الموقف فقررت ان تتصرف هي
رحمه : معلش يا دكتور اسمعيني
"" و قصت لها رحمه ما حدث باختصار شديد فان رحمه جريئه اكثر من سلمي ""
فاما سلمي كانت ساكته
فاما مادونا سمعت بانصات لما قالته رحمه و تعاطفت مع سلمي جداا و كانت تدعي بداخلها ان تبشرها باخبار خيرر
مادونا : مممم خلاص يا سلمي تعالي معايا للكشف و خير يارب?
و ذهبت سلمي الي سرير الكشف و كانت تذرف دموعااا فهي لا تتحمل فحاولت ان تهدي من نفسها مرارا و تكرارا و حاولت ان تبث الشجاعه في نفسهااا و انها ستتقبل الامر اي ان كان و لكن ذهب كل النصايح و الكلام عندما بقت في الامر الواقع
فاما مادونا انتهت من كشفها المعتاد فاما سلمي عدلت من هيئتها و ذهبت وجلست امامهاا و كانها تنتظر حكم الاعدام ام البراءه فهي تقسم بداخلها اذا قالت لها ما تظنه منذ سنين ستنهار و لن تستطيع ضبط اعصابهااااا ☹☹?
مادونا بابتسامتها المشرقه : انتي اتجوزتي يعني
سلمي : كتب كتاب بس
مادونا بتفهم : مممممممم طيب
رحمه بقلق : ايه يا دكتور
مادونا مازحه : يعني هقول ايه غير الانسه هستناها تكشف عندي لما تتجوز و تحمل و انا اللي هولدها هاااا انا بحذركم ?
سلمي بقلق : يعني ايه
مادونا : يعني انتي كويسه و الاغتصاب متمش انتي بنت
فاما سلمي ذرفت دمووووع شديده و كانها حتي الخبر بان الاغتصاب لم يتم تحمله صعب فاصبحت لا تعلم اهي تبكي من ماذا هل من الفرحه طبعا من الفرحه حقااا ☺?
_______________________________________________
وذهب جمال لقصر مهران بناء علي طلب الحاج سليمان و اتفقوا ان ياتوا هو و والدته لقرائه الفاتحه بعد اسبوعين و بلغه موافقه العروسه طبعا ??
مش هحكيلكم عن جمال كان هيجيله سكته قلبيه من الفرحه ???
اما فرحه و قد شعرت انها تكن المشاعر لجمال??
و لكنها ستفصح عنها عندما يكون حلالها ?✋
و اما بعد ما انتهي جمال من مقابله الحاج سليمان
جللس مع فارس بالحديقه و كان فارس عصبي للغايه اليوم
جمال : مالك يا بني هو انت كل يوم بحال?
فارس بغيظ : البركه فيها مشيت برضو
جمال : ما يمكن وراها حاجات مهمه فعلا هناك
فارس: يعني المعرض بتاعها اكيد مش اللي رجعها لانها كانت هتقعد مره واحده قررتت ترجع ?
جمال : خلاص يمكن لقت ان زينب و فرحه ماشينن فهتقعد لوحدها تعمل ايه و انت عارف ان علاقتها بننات عمتك وحشه
و كمان مرات ابوك مش بطيقها
فارس : اووووف بقا معرفش هي مشيت و خلاص حاسس اني مفتدقها اووي و ده معصبنييي حتي لو مكناش بنتكلم كتير يس برضو ده خلتني مراااهق و اكلمها من البلكونات و فيس ? و لا كانها صاحيتي مش مراتي ??
جمال : يااااه شكلك تحس انك كيوت و بتتكلم عنها غير فارس اللي بينفخنا في القسم ???
________________________________________
في القاهره
بعد ان خرجت كل من سلمي و رحمه من المستشفي ذهبوا لاحد الكافيهاات
.
فكانت سلمي حتي الان تبكي لا تعلم حتي هي تبكي من فرحتهااا ام ماذا هل حقاا حديث فرحه من الاول كان صحيح هل حقاا رغم ما فعلته من ذنوب بالماضي من لبسهاا و طريقتهااا و انهااا حتي الان الله صاينها كم ان الله يكرم عباده كثيرا رغم اخطائهم فكانت في دوامتها تريد الصراخ لاول مره من الفرح و ليس من الخوف اما رحمه كانت تفهمها جيدا فرحمه مثال للفتاه المتدينه العالمه بتعاليم دينهااا و هي من غيرت حال سلمي ٣٦٠ درجه هي من جعلتهاا تصلي و تقوي نفسها الضعيفه
هي من جعلتها تحفظ بعض الايات و تقرا في المصحف الشريف و علمتها بعد الثوابت الدينيه و تعاليمه التي يجب ان تطبق في حياتنا نعم فان لو سلمي الان تغيرت للاحسن باي نسبه فانه من رحمه
"""" فحقا يا ليت يوجد بحياتنا صديقه مثل رحمه فحقا يجب علي الانسان اختيار اصدقائه و يختار صديق يقويه و ليس يضعفه يدفعه لفعل الخير لا الشر """"
رحمه: خلاص يا سلمي في ايه المفروض تكوني فرحانه ان ربنا لسه صاينك و حماكي رغم كل حاجه لازم تتصدقي دايمااا هااا
و اشكري ربك لما تروحي صلي ركعتين شكر علشان تعرفي لما كنت بقولك ربنا هيعوضك يمكن كل اللي حصلك ده اختبار حصلك علشان تفوقي لنفسك و تسمعي كلامي و تتغيري للاحسن الحمدلله قولي الحمدلله دايما
سلمي: الحمدلله ?? عارفه اللي واجعني اكتر ان لما علمتينا حاجات كتير عن اخلاق الفتاه في الاسلام كنت بحس نفسي مذنبه برضو ياريت كان حد من اهلي علمني الحاجات ديه
رحمه:الحمدلله دايما علي كل حال و كل وقت و كمان خلاص المهم انك كويسه و قربتي من ربنا
ايه بقاا هتعملي ايه مع فارس
سلمي :انا حبيت فاااارس فعلاا بس انا لسه موجوعه ايوه انا جسديا كويسه لكن نفسيا مجروحه يا رحمه عارفه لو كل ده اللي حصل من غير ما يكون عارف و انا عرفت اني كويسه يمكن كان هيبقي احسن من كتير انا بخاف انه يكون شفقان عليا غير كده كمان انا احيااانا يضايق انه عارف كل حاجه بحس انه عارف جوايا ايه عارفه يعني بحس شايفني من جوايا ده بيجوعني كان نفسي ميكونش يعرف عني حاجه
رحمه:يعني هتعملي ايه
سلمي: معرفش كل اللي اعرفه اني بقيت بحبه بجد كان ربنا حببني فيه رغم اني زمان اقسم بالله اللي كان يقولي اني ممكن في يوم من ايام اتكلم مع فارس كويس و الله كنت اقول عليه فتااي ده انا لو كنت اعرف اني في مكان مكنتش بخش فيه دايما كنت بحس انه مش طايقني و بيحتقرني كانت فرحه تقولي بسبب لبسي و طريقتي و دايما اخرنا ازيك الحمدلله و خلاص
بس انا كنت بعملها فيهم عند عارفه زي اللي خايف الناس دول يسطيروا عليه فبيحاول يمثل قدامهم القوه و انه يعرفه انه كلامه هيمشي ده بالنسبالي كان كده لاني عموما مكنتش طريقه
لبسي كده لما عرفت ان ليا عيله و طبعا عارفه ظروفي مع بابا و ماما من زمان فكنت خايفه ان الصعايده طول يقرفوني بقا فكنت بحاول اعمل نفسي قويه معن لو حد بصلي ممكن اعيط والله انا كنت بفكر بعقليه غريبه عن اي حد
رحمه: بصي من كلامك فارس بيحبك فعلا حاولي تنسي الماضي كلنا بنمر بظروف في حياتناا بتجرحنا و بتقوينا يعني مثلا انتي لو مكنش حصل كده ممكن مكنتيش تتقربي من ربنا او تسمعي كلامي بصي لنصف الكوبايه المليان متبصيش علي الفاضي يعني قارني نفسك بسلمي قبل و سلمي بعد شوفي مين احسن☺?
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
.................بسم الله الرحمن الرحيم .................
عسي ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم
..................
يعني عمر ربنا ما بيعملناا حاجه الا و هي فيه الصالح لينا مهما كانت الحاجه ديه صعبه و احنا بنفكر اننا مش هنتجاوزها بنعديها عادي و كله بيمر
ربنا بيبلي البني ادم دايماا و البلاء بيكون هين لان ربنا مبيديش شخص حاجه الا و هو قادر يستحملها و عمرك ما تكرهي شي و هو ممكن يكون خير ليكي
"""" حتى في لحظة خطئك ، ينقذك الله قبل أن يزداد الأمر سُوءاً ?""""
سلمي: انتي ازاي كده بجد يا رحمه انا كل مادا يعجبني كلامك و عقلك جداا انا كل مادا بتعلم منك
رحمه: كلنا عايشين في الحياه بنتعلم و مهما وصلتي لازم تعرفي ان في حاجات متعرفهااش لازم الانسان طول مهوا في حياته يتعلم و يصبر المهم نرضي بقضاء الله عز وجل
سلمي : طبعا الحمدلله علي كل حال
هو انتي ليه بقالك كام شهر مش بتيجي المعرض و من لما بقيتي مبتجيش و احنا مبقناش نشوف بعض زي الاول انتي حتي مبقتيش تيجي من قبل ما موضوع فارس و عمي يجي و الكلام ده
رحمه: اخويا يوسف ياستي و مشاكله اللي مبتخلص
سلمي: عمل ايه تاني
رحمه:داخل علي السنه مش بيشتغل و انتي عارفه حالنا و ان هو اللي كان بيصرف علي البيت و من لما خطيبته المؤذيه سابته و هو بقا ملموم علي شويه صيع و انا اطريت اشتغل في شركه كمصصمه والله لولا ان صاحبهاا الله يرحمه عارف بابا الله يرحمه معرفه كده يعني علي الماشي و قولت لبنته اشتغل معاهم و كده
مكنتش هشتغل و انتي عارفه ان الشغل صعب جداا الايام ديه انتي عارفه ان المعرض فلوسه قليله
علشان مصاريف علاج امي انتي عارف ان بابا يعني كان موظف علي قد حاله و معاشه مبيكفيش غير يدوبك ايجار الشقه و الميه و النور و احيانا مبيكفيش كان نفسي افضل شغاله في المعرض بس بقاا الحلو ميكملش علي الاقل انا كده شغاله مصمممه قريبه شويه
سلمي : مهوا من زمان نفسي اساعدك و انتي مبترضيش
رحمه:انتي عارفه اني مش بقبل فلوس من حد او حاجه انا لو بحيلك بحكيلك علشان انتي صاحبتي
سلمي:والله انا مش قصدي مش عيزاكي تفهميني غلط انا بس نفسي اساعدك باي طريقه انتي علطول بتساعديني انا نفسي في مره اقف جنبك زي ما انتي واقفه جنبي دايما
رحمه:ياستي انا كويسه متقلقيش و كمان الشركه اللي بشتغل فيها حلوه مش وحشه و الحمدلله احسن
المشكله ان اخويا عايز يبيع ذهب امي اللي شايلاه علشان جوازه او جوازي او اي حاجه ضروريه عايز يضيعه علي المسخره استغفر الله العظيم
هقول ايه ربنا يهديه
سلمي: يارب
طب اشتغلتي فين
رحمه: في شركات الشناوي للازياء و المنسوجات
سلمي: ربنا معاكي يارب
لو احتاجتي اي حاجه قوليلي ارجوكي احنا اخوات
رحمه بابتسامتها : اكيد???
و بعد و قت ذهبت كلا منهم لبيتها
__________________
فاما في القصر علم الجميع بحمل ورده للمره الثانيه و فرحوا جداا بهذا الخبر لوجود حفيد مره اخري في القصر
ففرح سليمان للغايه و بداخله يريد حمل طفلا لفارس ولده فهذه امنيته ان يري ابن ابنه الاكبر قبل ان ينتهي عمره و اجله فانها امنيه اب ?
__________________
في بيت سلمي
فذهبت فكانت زينب تذاكر في الشرفه اما فرحه بعد الانتهاء من تسوقهاا و شرائها لبعض الاغراض نامت
اما سلمي كانت حزينه للغايه فان فارس لم يتصل بها منذ ذهابها اهل هو لا يفتقدها تبااااا
فانها ستمووت لمعرفه ما هذا التجاهل ففتحت الفيس و كذالك الواتس ووجدته مغلق منذ الصباح ماذا يحث اهل حدث شي له !؟ ام ماذا
فقررت ان تتصل به
.......


إعدادات القراءة


لون الخلفية