الجزء 16

الفصل السادس عشر

و فتح فارس البابا و تفاجي من ما يراه امامه
و انه شاب
فارس : افندم
معاذ : سوري شكلي خبطت غلط
فارس: انت عايز مين؟!
معاذ هي مش ديه شقه سلمي محمد مهران ؟!

فارس بحده : ايوه مين حضرتك
معاذ : انت اللي مين
فارس بحده : انا جوزهاا انت اللي مين بقا ؟!
معاذ : انت فارس ؟؟
فارس : واضح انك عارفني كويس تعرف مراتي منين بقا
معاذ : مكنتش اعرف انك غيور كده ??
فارس بعصبيه : الله اما طولك يا روح ?
معاذ : انا معاذ ابن عمك
فارس باستغراب : انت معااذ
معاذ: بيقولوا ??

فارس حضنه و ادخله للداخل
فجاائت سلمي اول ما راته ركضت و ذهبت لتحضنه

معاذ : سلومتي عامله ايه
سلمي : انا مش مصدقه عيني
انت جيت ازاي و امته و مقولتش ليه
معاذ : حبيت اعملها مفاجاه ليكي
سلمي : احسن مفاجاه
فخرجت زينب
زينب : مين الاخ ده يا فارس
معاذ في نفسه : الصوت ده مش غريب عليا شكلها هي ام لسان

(فنظرت في ملامحه و علمت انه معاااذ من الصور التي كانت تراها مع سلمي )

زينب : انا هروح اصلي العصر واجي
فارس : ياهبله سلمي الاول
زينب : الصلاه اهم يا فارس يا بني
و ركضت للغرفه
فارس : مالها ديه
معاذ باستعباط : مين ديه يا سلمي
سلمي : ديه زينب بنت عمك و اخت فارس
معاذ في نفسه : جزمه و انا هفرجكك
معاذ:بس هو فارس قاعد هنا ليه
فارس:كان عندي ماموريه هنا

و جلسوا و ظلوا يتحدثوا
ثم حضروا له غرفه لينام بهااا و يتسريح من عناء السفر
______________
اليوم التالي

فاما فارس كان في احد المولات التي يذهب اليها يوم معين كل شهر يشتري احتياجته
فوجدها امامه و تخطاها
ريتال مسكت يده
ريتال : فارس استني متمشيس ديه مش صدفه انا جايه علشانك
فارس بعصبيه و شال يديها من يده : انا مش قتللك حتي الصدفه مش عايزه اشوفك فيها?
رييتال : طب نتكلم شويه مهما ان كان بينا عشره
فارس : و انتي كنتي صونتيهاا اصلا وله تحبي افكرلك
ريتال : نتكلم شويه مش هتخسر حاحه و حيات طنط ناديه اللي محبتش في الدنياا قدهااا
فارس : صبرني يارب خلصينا في يومك ده

و جلسوا باحد الكافيهات التابعه للمول
فارس : اخلصي مش فاضيلك
ريتال : انا لسه بحبك
فارس بضحكه ساخره : لا و بصراحه محدش في الدنيا لغايت دلوقتي وضحلي قيمتي عنده غيرك
ريتال : اتريق برحتك انا لسه بحبك و رفضت اتجوز تاني من بعدك انا كنت بعمل كده و مكنتش عايزه اخلف كنت خايفه اني لو خلفت تطلقني و تاخذوا ابني او بنتي مني
فارس : صدقي كده هموت من الضحك اكتر يا متعلمه يالي بتفهمي هناخذه منك ازاي يعني و بعدين شايفانت عصابه وله ايه و بعدين لو مشكلتنا معاكي الخلفه كنت طلقت علطول لما عرفت انك بتاخذي برشام الحمل اساتنيتك تتغيري بس الغباء ليه ناسه و انتي اساسه
و انتي هينتي اهلي و انا اللي هين اهلي محطوش تحت رجلي حتي ??

ريتال : ده كان اعتقادي و بعدين انت اتجوزت كمان و انا مفرقتش معاك نسيت انا اول حب في حياتك
فارس : هو انتي فاكره اني هفضل عايش علي ذكري جنابك ??
تبقي هبله
ريتال : فارس تعالي نرجع لبعضض و ننسي اللي فات و نفتح صفحه جديده و انا يا سيدي هقعد معاك في اي مكان حتي لو في الصعيد مش هقول لا

فارس : والله و دييه الحنيه ديه من امته ان شاء الله ريتال هانم بجلاله قدرها تقعد في الصعيد ده انتي كنا بنعمل مشاكل علشان تقعدي يومين زياره بس ?

ريتال بدموع مصتنعه لتوثر به
ريتال : عرفت قيمتك يا فارس لما بعدت عنيي
??
فارس : والله طب كويس خليكي تفضلي عرفاها لاني لو بموت مش هرجع لواحده زيك كل همها في حياتها شكلهااا ونفسها و سوري نسيت الفلوس برضو ??
ريتال : انا اتغيرت والله
فارس : لنفسك مش ليا اتغيري لنفسك يمكن تلاقي حد كويس لكن انا دلوقتي راجل متجوز و دموعك مش هتخيل عليا
ريتال : انا عارفه انها بنت عمك اللي مش بطيقها و اكيد باباك هو اللي غصبك علبيها
انا مموافقه ارجعلك حتي و لو هيبقي فيه واحده تانيه علي ذمتك
فارس : عارفه هعيط منك والله بجد ليه و تنازلي كل ده ??
ريتال : علشان بحبك و عارفه ان الجواازه التانيه انت مش عايزاها
فارس : والله ديه نظريتك اانتي اللي فاهمه كده او يمكن حد تاني اللي قايلك كده
انا بحب سلمي و هتجوزها انا و انتي صفحه و خلصت و مشش اتقفلت بس لا ديه اتقعطت و حرقتها بايدي
و معرفش ايه اسبابك اللي تخليكي تيجي هنااا و تمثلي عليااا
بس عيب اوووي في حقك فعلاا
انا همشي
و ياريت مشفكيش تاني لاني بقرف من نفسي اني كنت في يوم بحبك انتي ??✋
و ذهب
ريتال:ماشي يا ابن سليمان انت حر بقا ? .....

______________________
في البيت حيث كان فارس
جالسا في شرفته
و جائت زينب
فارس : انا راجع الصعيد بكرا و انتي هترجعي معايا
زينب : ليه بس ازاي و انا هرووح الجامعه ازاي و امشي ليه
فارس : دلوقتي انتي مش قاعده مع سلمي بس اخوها هنا و قعدتك ميصحش هنا
زينب بحزن : و الجامعه طيب ?
فارس : هشوفلك حل بس دلوقتي قعادك مينفعش
فجائت سلمي
فلقت ملامح العبوس علي وجهها
سلمي: في ايه مالك يا زينب
زينب:هرجع الصعيد بكرا
سلمي بحزن : ليه يعني
فارس:والله ابن عمها في البيت و ده تقيد حريتها و حريته فترحع الصعيد لان ديه مش اصول
سلمي:والله اخويا محترم??
فارس:مقولتش حاجه الاصول اصول و بعدين مينفعش انها تقعد هنا خالص و هو موجود
سلمي:و جامعتها و بعدين انا معرفش اقعد من غيرها

فارس:ممكن تطلعوا تقعدوا في شقه محمود
سلمي بفززعععع:لا طبببببعاااا

فارس فتذكر ما حدث سابقا
كان يحطه لاقتراح و نسي كل شي
فارس: ممممم و الحل
سلمي :طب سيبها و اخلي معاذ يطلع هو فوق
فارس:مممم و نمشي الراجل من بيت اخته علشان اختي
سلمي:هو مش هيسافر يعني
هو يطلع فوقينا لكن احنا مش هنطلع فوقق ابداااا
فارس : انتم حرين
و تلقي اتصال من والده
و انهاه
فارس:ابوياا عايز معاذ يجي معانا البلد
سلمي:اهاا نقوله الصبح لو كده هو اصلا لسه مفضاش شنطته??
فارس:و طبعا انتي جايه
سلمي: طبعا يعني لو كله هيروح هقعد لوحدي
فارس:يعني انا هسيبك تقعدي لوحدك?
سلمي: اومال بتسال ليه??
فارس: بحب ارخم??
____________
و كانت ورده في بيت والدهاا

في غرفه اختها بعد ما علمت بامر العريس

ورده: انا من راايي توافقي عاد?
ساميه بغضب :قصدك يعني ايه
ورده:لان هتفضلي قاعده تحاربي علشان سراااب حاجه انتي متخيالها ياخيتي و هتضيعي عمرك
ساميه:بس ده مكانش كلامك من الاول
ورده:لاني فوقت و نفسي تفوقي انتي السبب في ان تتدخل الاوهام في دماغي من لما كنت حامل في عائشه بجيت امشي وراا كلامك و كلامك خلاني اتهان بالعكس متصنتش
فارس بيهني و ستي بتهيني و عبد الرحمن مد ايده عليا قدامهم و هو عنده حق انا كنت بخرب الدنيا من غبائي و سماعي لكلامك انا فعلا ماليش غير جوزي و بنتي بسبب كلامك انا كنت هخسرهم لمجرد حاجات و تاذيه نااس انا مش هستفاد حاجه باذيتهم بالعكس انا بضر انا مش عارفه ازاي اثرتي فيا بالطريقه ديه انا كنت بخسر جوزي و رغم كل ده مستحملني بسبب كلامك عبدالرحمن مكنش بيطيق يبص في وشي انا فعلا كنت غبيه و مبفهمش لما سمعت كلامك و ستي بقت بتعاملني وحش

ساميه بغضب : دلوقتي بقيت الساحره الشريره يعني ???
ورده:اااه انتي رايده الخراب للكل انا خلاص عجلت
ساميه:يعني ايه??
ورده:يعني لو معجلتيش يا بت ابوي انا مليش صالح بيكي عااد و كفايا اللي عملته و نفسي عبد الرحمن يسامحني
ساميه:ماشي يابت ابوي انا بعد اجده هتصرف لحالي و هكون لحالي براحتك عاد


إعدادات القراءة


لون الخلفية