الجزء 24

الفصل الرابع و العشرين

و جاء اليوم التالي و استيقظ كلا من فارس و سلمي براحه كبيره لم يحصلوا عليها منذ زمان ☺☺

حيث ذهب فارس لعمله و لو يوم لم ينفعل ابدا علي اي احد في القسم

اما سلمي في غرفتها ارتدت فستان قصير و صففت شعرها و جعلته مموج و قامت متاخره عكس طبيعتها كما ان زينب مستغربه فان منذ ايام ذالك الكابوس المزعج التي تحلم به سلمي و تقوم من نومها مفزوعه لاجله اصبح معدوم فتنام كل يوم برااحه و طمائنيه عاليه ???✋
فاصبحت زينب
و كانت بتصصف شعرها و مشغله اللاب علي اغنيه
اليسا (( عايشه حاله حب )))

عايشه حالة حب معاك واخداني
وصعب انها تتكرر تاني
وبعيشها لو انت بعيد او قدامي
واخيرا الايام رضيو عليا
اخيرا جه يا حبيبي يوم ليا
ارتاح من قسوة ايامي
سيبني اسرح فيك شويه .. وانسي ايام ضاعو مني
نفسي عمري يعدي بيا وانت بعينيك دول حاضني
وانا جنبك شايفه منك حاجه من ريحة ابويا
حب الدنيا دي جواك ومعاك .. شايفه حنية أخويا
وانت هنا معايا .. بدعي من جوايا
تجمعني الايام بيك .. ربنا يقبل دعايا
عايشه حالة حب معاك واخداني
وصعب انها تتكرر تاني
وبعيشها لو انت بعيد او قدامي
واخيرا الايام رضيو عليا
اخيرا جه يا حبيبي يوم ليا
ارتاح من قسوة ايامي
كل يوم بينك وبيني .. مش هيبقي يوم وعدى
بكره يجي وتلاقيني .. نفس احساس النهارده
من هنا ورايح سنيني .. ناويه اعيشهالك بحالها
وانا صعب سنيني فى يوم تتعاش ..
غير لإنسان يستاهلها
وانت هنا معايا .. بدعي من جوايا
تجمعني الايام بيك .. ربنا يقبل دعايا
فكانت زينب متعجبه من حالها و انفعالها مع كلمات الاغنيه فنادت فرحه لتاتي حتي فرحه صدمت من ضحكتها التي شعرت و اكنها اول مره تطلع من قلبها

فرحه : انت واخذ بالك من اللي واخذ بالي منه يا فخري
زينب : والله واخذ يا حج عجه و مستغرب ده انا ناديتك علشان متجننش لوحدي?✋
فانتبهت سلمي لهم

سلمي باحراج :ايه بتبصوا كده ليه??
فرحه: انتي اللي ليه ايه??

سلمي: عادي يعني اول مره اسمع اغنيه

زينب مازحه :اول مره تبقي اغنيه رومانسيه فين ايامك يا احمد يا شيبه وله طارق الشيخ??
نسيت نفسك با برعي ☺
سلمي بتوتر: عادي

فرحه مازحه و غامزه:انا شامه ريحه مش لطيفه في الموضوع ? .
سلمي مازحه:ارشلك معطر يا بيبي??
فرحه: مممم انتي عملتي حاجه في الواد وله ايه ?

سلمي:يعني هعمل ايه يعني
فرحه:ممممم معرفش?

زينب مازحه :ما شاء لله خودها مورده و الضحكايه من الودن للودن ?
فرحه غامزه: تفتكري من ايه يا زينب ?

زينب غامزه : خير اللهم اجعله خير
كنت بحلم اني نايمه و في كده صوت عصافير بيتكلموا امبارح و انا محبتش اهشهم و عملت نفسي لسه نايمه ?

سلمي باحراج فبذالك لقد سمعتهم?

فرحه:ممممم شكلي خدت بالي مين هوما العصافير
سلمي:انت مؤلفين يعني كل ده علشان اغنيه عايشه حاله حب يا جماعه اغنيه في ايه مش كده

زينب:في ضحكه علي وشك بتحاولي تداريهاا ? و فستان و صاحيه متاخر عن العاده و كمان عماله تعملي في شعرك بقالك ساعتين

سلمي: و انا من امته مش مهتمه بنفسي يعني?

زينب:لا بس مش اول ما تصحي بالروقان ده

سلمي مازحه:شكل شبشبي وحشك يا سميحه "" بصوت روجينا ""??
فرحه : ياستي احنا غلطانين بنطمن عليكي
زينب:لا اطمني قريب هتلاقيها فوقيا علطول نايمه بحضن حد تاني و تخوني الواطيه☹?✋
فرحه ضحكت

سلمي:هو وحشك صح
و ظلت تجري وراها و هي تقف حوالين السرير بجانب و سلمي بالجانب الاخر
زينب:اعقلي يا سلمي
سلمي: لا هتجنن عليكي??
زينب:ياله بقا و هالله هالله علي الفنله
و سجلي بقا يا فرحه ورايا
و ان شاء الله اقل من سنتين و البت ديه هتكون خلفت من الحاج اللي فوج ياله مهي ضرب بضرب بقا اخربها ??

ففرحه ماتت من الضحك

و كانت مبسوطه بداخلها لان سلمي رجعت لتلك العنيده و صديقتها فرجعت تمازحها مثل قبل و كان لم يحدث شيئا بينهم?

و بعد وقت من المرح كل واحد ذهب لتكمله ما يريده ففرحه ذهبت لعملها و اما زينب اكملت دراستها و سلمي كانت ترسم لوحاتها
و كتبت منشور ما بالفيس بوك

"رَبَّيْ وَإِنْ رَأَيْتَنِي أَمْشِي فِي خُطَى البُعْدِ عَنْكَ، صَحِّحْ مَسَارِي وَرُدُّنِي إِلَيْكَ رَدًّا جَمِيلًا" ❤️??
و راها فارس و تفاعل معها love

"" اصل اقولكم من ضمن الحاجات اللي حصلت ضافوا بعض فيس وواتس و انستا و تويتر و كله
متسالنوش ازاي مكنوش ضايفين بعض من زمان لانهم مكنوش بيفكروا في كده ابداا لان لغه حوارهم مع بعض معدوه و أضافوا بعض و حتي سلمي غيرت حالتها الاجتماعيه لمتزوجه من فارس و كذالك هو ?? ""

فاتصلت بها صديقتها رحمه التي لم تراها منذ فتره و بسبب انشغالها و ذهابها الصعيد و للاسف كانت رحمه لا تاتي للمعرض في الفتره الاخيره

رحمه:زباله مش بتسالي
سلمي:بجد اسفه والله جدا انا في دوامه و حصلت تغيرات كتيره
رحمه:احكيلي يا آخره صبري
فقصت لها ما حدث بالفتره الماضيه باختصار
رحمه :كل ده حصل
سلمي:اه انا موجوعه اوووي يا رحمه انا بقيت بحبه فعلا انا اللي بمقتش عارفه ابعد عنه

رحمه:صلي استخاره و متما هو عارف كل حاجه يبقي موافق و باين من كلام انه هو كمان بيحبك
سلمي:صليتها بس انا حاسه برضو بوجع حاسه اني مكشوفه قدامه يعني واجعني اووي انه عارف اللي حصلي
رحمه:بس انتي بس حاطه اوهام في دماغك اللي زي فارس حسب ما انتي بتحكي لو هو مش عايز يتجوزك محدش هيقدر يجبره علي حاجه
سلمي:معاكي حق
رحمه:ربنا يهدي

سلمي :انا كنت لسه هتصل بيكي يا رحمه مفيش حد غيرك هيقدر يساعدني في الموضوع ده
رحمه؛ قولي طيب و لو هقدر هساعدك اكيد مش هتاخر عنك
...........
_____________
في القسم حيث كان يجلس فارس و جمال
جمال:هو انت رايق اوووي كده ليه النهارده

فارس:مش فاهم
جمال بمكر:عمال تضحك مع نفسك و شايف الابتسامه و كمان متعصبتش علي اي حد في القسم النهارده ☺?
في حاجه ان شاء الله
فارس:عادي
جمال:عليا انا
فارس:?? مفيش ثق فيا
جمال:هعمل نفسي مش واخذ بالي??
فارس :عين العقل?

جمال: هي فرحه وافقت?
فارس:تدفع كام و اقولك قبل الحاج☹
جمال :صحيح احنا في زمن مادي و كله علي يادي

فارس:خلاص بالها?
جمال : يا راجل بضحك معاك? انا راجل مش دفيع يدفعها خدمات اجتماعيه
قولي بقا قبل رد الحاج اكيد عارف
فارس:طيب?
جمال: قول يا فروستي بقاا

فارس : وافقت
جمال : و عهد الله انت احسن فارس ???

فارس:علشان تعرف قيمتي☺

و اكملوا يومهم الطبيعي و كان جمال في غايه السعاده و كذالك فارس ??
__________
و نزل
معاذ الحديقه التابعه للقصر وجد زينب جالسه تذاكر في الحديقه

معاذ:clever ?
زينب:با فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم
معاذ:راحه تقفي علي عربيه كبده
زينب: ياريت?
معاذ:خدي ده

و اعطاها شنطه شيك جداا من ماركه معروفه
زينب:ده ايه ده ان شاء الله
معاذ:هديه جايبهالك مخصوص من امريكا

زينب بحده : مش باخذ هدايا من حد?
معاذ: شوفيها بس هتعجبك
زينب بفضول: يوووه
و فتحتها وجدت سكارف لونه زيتي به ورد رقيق شي جدا فان حقا زوقه رفيع

زينب:سكارف?
معاذ بسخريه و مزاح :بس مش علي رقبتك ياختي علي بقك علشان تبطلي دبش

و ذهب و تركهااا تغلي مكانها من الغضب و الغيظ??

___________
ورده كانت في غرفتها و ذهبت لعند الدكتوره و تاكدت انها حامل ???
و انبسطت جدا و صلت لربها شكر ?

انها ستصبح اما مره اخري
و دعت ربها ان يسامحهااا و يغفر لها و دعت لفارس و لسلمي بحياه سعيده و ان يسقط حلمها و لا يتحقق

و جاء عبد الرحمن من العمل و اغتسل و تعشوا سوا كانوا جالسين في غرفتهم و كانت عائشه بحضن عبد الرحمن و ورده جالسه بجانبهم
فورده ابتسمت هل حقاا عندما تراجعت اصبحت حياتها سعيده من قبل هل الله يسامحنا ؟!
نعم فان الله غفور رحيم و شديد العقاب و دعت ان الله يغفر لها عن ضالتها

ورده:عبد الرحمن
عبد الرحمن بانتباه : ايه يا ورده
ورده بخجل :ممم عبد الرحمن انا حامل???

فاما عبد الرحمن ابتسم فهو سيصبح ابا مره اخري و عائشه فرحت جداا
عائشه:يعني هيبقي ليا اخوات زيك انتي و زي بابا

ورده:مبتسمه : اه?
و عبد الرحمن حضنهم هما الاثنتان ??
و حمد الله علي نعمته

___________
_____
فاما سلمي ابغلت الجميع انها ستنزل القاهره
و ذهبت هي و معاذ و زينب و فرحه
و اوصلهم فارس للقاهره و رجع هو

فارس حزن فانه ظن انها ستبقي فلماذا ذهبت ؟!
هل حقااا لا تريده و لكن كيف يبان في كلامهااا انهااا تحبه و لكن لماذا ذهبت
هنعرف السبب بعدين .....


إعدادات القراءة


لون الخلفية