الجزء 29

الفصل التاسع و العشرون

اذكروا الله ??

نبدا الفصل
بفلااااش باااك

رشا : يا محمود انت ليه مش عايز تقول لاهلك مش فاهمه انا يعني ايه المشكله لما يعرفوا انك هتتجوز

محمود كاذبا : اصل يا روشا ابويا عايز يجوزني واحده من قرايبي لو قولتوا ممكن ياذيكي ايه المشكله يعني احنا هنتجوز رسمي انتي مالك باهلي بقا

رشا : ابويا مش موافق اتجوز واحد من ورا اهله
محمود :يعني انتي مش بتحبيني و مش مستعده تضحي علشاني

"" رشا كانت شغاله مهندسه و تعرفت علي محمود و دخلت دماغه و عرف انها لا يمكن هتمشي معاه في الحرام ?
فقرر يتجوزها شهرين و خلاص و يتجوزها رسمي و يخلص و مثل عليها الحب بجداره ""

و بالفعل تزوجته حتي بدون موافقه والدهااا لانها ليست قاصر

و مرت الشهور و عيشها محمود دور الزوج المخلص فعلا و انه بيحبها و اتمتع معاها براحته
علي اساس انه بيحبها و كان ممثل باتقان الا ان كان جالس بشقته و رجعت من عملها مبكرا و سمعته يتحدث في الهاتف فهو لم يتخيل ان تاتي مبكرا لهذه الدرجه ?✋ .

محمود : ياعم عادي بقا اديني بتسلي مش هيحصل حاجه لما ازهق منها اطلقها و خلااااص تسليه حاجه جديده غير اللي بشوفهم
و كمان مكنتش هتردي من غير جواز

و دخلت رشا و هي في قمه غضبها و تعاركوا مع بعض و اكتشفت حقيقي شخصيته التي كان يخفيها عنهاا ??

و انفصلوا بدون طلاق رسمي حيث هو انشغل في موضوع القضيه التي اترفعت علي شركته التي يدريها و نسي موضوعها نهائي حتي توفي في حادث سير

و هي كانت حامل عندما انفصلوا في الشهر التاني
بااااااك .
____________

نرجع للصعيد في الصبااح الباكر
"" ورده اصبحت حامل في الشهر الخامس ""

و دخل الحاج سليمان و معه عبد الرحمن يحمل محمود بين يديه و كان نائم مثل الملاك ?

سهير : ايه يا حاج
سليمان : احمد ابن محمود ولدي صوح

فصمت الجميع و يفكر بذالك الطفل الذي سينضم لعيلتهم

نجيه : هات الولد يا عبد الرحمن ينام معايا
ام السعد
فجائت ام السعد
نجيه : طلعيه فوج لاوضتي و شيعي شوفلنا مربيه زينه للواد
فارس : يعني هي خالته و جده سابوه كده هوما لما صدقوا وله ايه ?

عبد الرحمن : خالته قالت انها هتبقي تشوفه بس لمااا ابوها ينتهي من عمليته لانه هيعمل عمليه في المخ احنا رحنا قبلناهم و ابوها شكله كان رجل طيب و لللاسف مقهور علي موت بنته الصغيره و فضل يوصينا علي احمد طلعوا طيبين جدا و فعلا ابوها مضايق علي بنته بسبب محمود انها سمعت كلامه و عصت ابوها و فالنهايه عانت من المرض و ماتت

زينب بطريقتها الطفولية : ما تجبيه يا ستو معايا انا و سلمي ينام معانا يعني وله ايه يا سلمي ??

سلمي : اه هاتيه يا ستو و احنا نهتم بيه ?
" فان سلمي تعشق الاطفال "

نجيه : واااه يعني انتم هتعرفوا
زينب : ثقي فينا و كمان لو احتاجنا حاجه ورده اكيد بتعرف تتعامل يعني عقبال ما تيجي مربيه ليه
ورده بابتسامه : اكيد ☺

نجيه : طيب ام السعد حطيه في اوضه زينب

و ذهبت ام السعد و هي حامله ذالك الطفل البرئ

نجيه : اللي فات مات و اجده احمد بجا مننا يعني لازم تعاملوه كلكم زين

سليمان : طبعا يا امي و هو حد يقدر يفتح خشمه
و نظر علي سهير كانها هي المقصوده بكلامه ?

و ذهبت سلمي و زينب و الجميع
ش
و كان فارس سيذهب لعمله
نجيه : تعال يا ولدي انا عايزه اتكلم معاااك
فارس باستغراب : طيب يا ستو
و طلعوا لغرفه نجيه
و جلست نجيه و جلس بمقابلتها فارس

فارس : ايه يا ستو علشان متاخرش علي الشغل
نجيه : انت اللي ايه
فارس مازحا : والله ما عملت حاجه يا بيه
نجيه: داخلين علي اربع شهور كتب كتاب ميته الفرح و الدخله عاد
يعني لما تعجزوا انا صحيح ستك بس انا اللي ربيتك و انت عارف زين انك كانك ابني و مش حفيدي انا خلاص يا ولدي كبرت و اللي جاي مش جد اللي رايح و انا نفسي اطمن عليك و اشوف عيالك انا بعتبرك ابني مش حفيدي

فارس : يا ستو بس الوضع يستقر شويه
نجيه ?? : تصدج بايه يا واض يا فارس انك عبيط و اهبل

فارس مازحا : ليه بس الغلط ده يا ستو ??

نجيه : لانك متوقع اني مش عارفه علاقتك بسلمي و معرفش ايه اللي حصل زمان

فارس بتوتر : عارفه ايه يعني ?

نجيه :ان محمود حاول يغتصب سلمي زمان

فارس بنفاذ صبر : طبعا ابويا اللي قالك ليها حق سلمي تقول انها بقت مفضوحه البيت كله عارف يعني وله ايه
نحيه ضربته بخفه علي ذراعه

نجيه : اتلم يا واد و اتكلم زين عن ابوك ?
سلمي نفسها هي اللي قالتلي
فارس باستغراب شديد : ازاي يعني ?

فلاااااااااااااش باااااااااك
دخلت نجيه لغرفه سلمي وجدتها تبكي
نجيه بلهفه : مالك يا بتي ايه اللي فيكي فارس زعلك
سلمي بدموع : لا
نجيه :يا بتي مالك جوليلي ايه اللي فيكي محش هيخاف عليكي جدي عاد

سلمي و هي تبكي : انا بتعذب و محدش حاسس بيا انا مجروحه اووي
و لقت نفسها في حضنها فهي تريد ان تشعر بالامان
فاحضتنها نجيه

نجيه : جوليلي يا بتي و انا هساعدك في اي حاجه
سلمي : هقولك يا ستو لاني مبقتش مستحمله

و قصت لها ما حدث بينها و بين محمود و عدم تصديقها لفرحه و كل شي حتي اليوم

نجيه : وااااه كل ده شيالاه في جلبك عاد و ساكته
و مسحت دموعها
نجيه : طب ايه اللي مضايجك دلوجت
سلمي : انا بقيت بحب فارس بس في نفس الوقت خااايفه حاسه ان برضو و انا معاه دماغي في القديم فارس عارف كل حاجه بس انا برضو مش متقبله نفسي ??

نجيه : تعالي نروح لاي دكتور لو ده اللي مضايجك عاد
سلمي : انتي فاكره اني يا ستو مفكرتش في كده فكرت بس انا خايفه

نجيهه : متخافيش يا بتي و انا متاجده ان فرحه متكدبش في حاجه و هيطلع كلامها مظبوط
جوي قلبك يا بتي متمنعيش نفسك انك تعيشي حره بدون اوهام عيشي مع اللي قلبك رايده حتي لو لقدر الله هتسيبوا بعض متبقيش مكسوره

سلمي : خلاص يا ستو انا هروح لعند دكتوره و هروح القاهره معاهم
نجيه : هاجي معاكي ?

سليم : لا يا ستو علشان محدش يشك لان عمرك ما نزلتي مصر و كلهم هيسالوا ليه و كفايا بقا انا هروح مع واحده صاحبتي رحمه
نجيه : طيب يا بتي و متجليجيش عاد ان شاء الله خير ربنا معاكي
و بعد ان رجعت خبرتها بان كلام فرحه صحيح

باااااااااااااك

فاما فارس انصدم هل حقا عندما ذهبت حتي تتاكد كم ذالك فحقا حتي الان تعاني من اخوه ياالله كم يغضب عندما يعلم حزنها فهو يتقبلها و احبها بكل صدق و لا يهمه شي فانه احبهااا و قابل بمضيها التي هي ليست لها ذنب فيه

فارس : انا مكنتش اعرف انها سافرت علشان كداا
نجيه : المهم يا ولدي سلمي بتحبك صووح
فارس بمكر : و انتي عرفتي منين ??

نجيه : هي اللي جالتلي يا واد و بطل تتلائم عليااا
انت عارف انها لو مش بتحبك كانت مشيت و طلبت الطلاج

فارس غامزا : ايه نهايه الكلام يا ستو ??
.
نجيه : بكفايكم اللي عشتوا طول حياتكم و انتم بتحبوا بعض يبجي ليه عاد البعد ده احنا نعمل الفرح و نفرحوا بيبكم و نشيل عيالكم

فارس مازحا : يا ستو انتي عارفه كويس
انا بالنسبالي لو عايزه الفرح بكرا و الدخله بكرا ده يوم المني يوم الهنا ههههههههه
شوفي بنت ابنك المشكله فيها و انا مش عايز اضغطها و سايبها براحتها

نجيه : متجلجش عاد هي هتوافج لو انت جولتلها و مهتجولش لا لانها خلاص وقعت في شوشتك

فارس : الله يكرمك بقا اروح الشغل علشان مطردتش و اقعد جنبكم تقشر بطاطس ???

نجيه : طيب يا ولدي ربنا معااك و اشوف عيالكم قبل ما اقابل وجه كريم

فارس : بعد الشر عليكي
و قبل يديها احتراما
و ذهب لعمله
______________________________
و مر اسبوعان و قد تمت خطبه فرحه لجمال و بدون احداث ملحوظه الا ان ييتزوجوا بعد 4 اشهر من يوم الخطبه فانه سيشتري منزل في الصعيد نظرا لان شغله في هذه المنطقه و والدته ستاتي للعيش مع ابنها
________________________________________________
في يوم
و ذهب فارس لعمله و جائت له الاخبار انه يستعد لمداهمه "" فارس من الافراد المهمه في الشرطه و هو من القوات الخاصه و لكنه يشتغل في الصعيد وينزل للمهامات فقط بناء علي طلب اللواء لانه لا يريد ان يشتهر بين الناااس حتي لا يعلم العصابات بوجوده فيضروه فانه من أكفأ الظباط ""

و اتصل به اللواء و اخبره عن مهمه يجب ان ياتي لها القاهره

و بالطبع فارس قال له انه سياتي في الغد
____________________
في القصر
معااذ كان يجلس يقرا احد الكتب بالحديقه فاليوم اجازه بالنسبه له??

فجاائت زينب و هي تحمل احمد الذي احبوه كثيرا حتي من برائته و جماله نسوا ما حدث و ابتدوا يتفاعلوا معاه جميع من في القصر الا سهير طبعا??

زينب : هو انت مشفتش ورده ؟
معاذ : لا مشفتش ورده
زينب : ممممم طيب
و كانت ستذهب ووجدت احمد يرخ صراخ فظيع ?

زينب و هي تري ماذا به

احمد كان يشاور علي معاذ

معاذ : هاتيه ككده
زينب : و تاخذه ليه الله مش ماليه عينك انا ??
معاذ : والله بيشاور عليا شكله بيفهم ???

زينب وجدته يريده حقا فاعطته اياه و حمله معاذ و ظل يداعبه و سكت الطفل مع معاذ و ظل يضحك ضحكات عاليه و كانه لم يكن يبكي منذ دقائق فاستغربت زينب من حالته
زينب : سبحان الله
معاذ : اصل الاطفال حساسه و عايزه ناس حساسه زيها ??✋

زينب : والله ايه كميه الحساسيه ديه
معاذ : بيعجبني فيكي لطافتك
زينب : طبعا من غير شهادتك لطيفه
معاذ : والله مش عارف لسانك ده قد ايه اهمدي كده ربنا يهديكي
زينب : هو انت شايفاني مجنونه
معاذ : لا شايفك قموره ههههههه
احرجتك صح انا كيوت و مش بحب احرج عموما

زينب :لا كيوت اوووي انت هاتقولي هات احمد بقا علشان ارجعه ??

و أعطاها لطفل بعد اان قبله من وجنتيه

و ذهبت زينب
_________________________
فجاء الليل و كان فارس يحضر حقيبته و بعد اسلحته الخاصه و اشيائه التي يحتاجهااا

فاما سلمي كانت مستغربه من انه لم يتصل بها ابدا طوال اليوم و حتي ان جاء متاخرا و لم ياكل معهم

فظلت مستيقظه حتي الفجر الي ان غفيت ساعه و صحيت مفزوعه
و هذا الفزع ليس كابوسها القديم بل انه كابوس اخر ........
و ارتدت ملابسها لتنزل فهي تعلم ان عمها و فارس يستيقظوا فهذا الوقت فهي ستنزل تطمئن عليه .....


إعدادات القراءة


لون الخلفية