الجزء 17

الفصل السابع عشر

فجاء اليوم التالي و كانوا يفطروا كلا من معاذ و سلمي و زينب و فارس
فارس : انا راجع انا و زينب الصعيد النهارده
معاذ : اه
== لو مكنش اخوكي هناا كنت مسخرتك??==

فارس : عمك عايز يشوفك و عايزك تيجي معانااا تشوف البيت اللي اتربي فيه عمو محمد الله يرحمه
سلمي : ايه يا معاذ رايك
معاذ : انا نفسي اشوف عمي و كمان متحمس اني اول مره اروح الصعيد
سلمي : يعني هنروح كلنا
معاذ : اهاا
زينب : انا شبعت هقوم اكمل تحضير الشنط
سلمي : تماام و انا جايه معاكي

و ذهبوا للتحضير الشنط و كذالك فارس و معاذ
و بعد وقت انطلقوا للصعيد
________________
في الصعيد و كان سليمان منتظر ان يقابل ابن اخوه الذي لم يراه و لو لمره واحده بسبب الظروف فطول حياته يعيش بالخارج و لم ياتي ساعت وفاه والده بسبب تعطل المطارات في ذالك الوقت لم ياتي بعدها بكم شهر و كان سليمان في الصعيد
اما نجيه يكاد الشوق يقتلها لرؤيه حفيدها الاخر الذي قلبها يتطقع و تبكي لوحدها فانها رغم انها تبان للقويه للجميع الا انها تموت بداخلها فلقد رات موت كره عينهااا ??

و موت حفيدها الاصغر فانها امراه من جبل تظهر امام الجميع
بانها جبل لا ينهز
و لما تذهب لغرفتها تراجع ذكرياتها فوفاه زوجها و بعدها شالت حمل القصر الي ان كبر ابنها الاكبر
اسماعيل و تحملت شوقهاا لابنها و هو مسافر و بعد ما استقر قبل وفاته بعام حيث كان يتنقلل بعد طلاقه و يترك ابنته و يسافر
يموتت و بعد ذالك تسمع خبر موت حفيدها الاصغر فكم انها قويه
لتستحمل كل هذا العناء و برغم ذالك نري من صمود عجيب ??
فحقاا في هذذا الموقف تتناسب معه الايه القرانيه الكريمه
في قوله تعالي :.
"" لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا ""

ان عمر ما ربنا بيدي الانسان عبئ أو عناء او مشاكل او جهد الا و هي قده فلا يكلف نفسا الا ما في جهدها و طاقتها
و بعد وقت جاااء الجميع الي الصعيد و كان قد حل المساااء
و دخلوا للقصر فحضنه سليمان ليزول شوقه فهو يحلف انه يحب سلمي و معاذ كانهم اولاده و اكثر
فدائما يلوم نفسه علي ما حدث لسلمي فهو يري انه لم يستطع حمياتها منهم ??

فاما نجيه عندما راته احضتنه لفتره شعرت و كانها حضتنت ابنهاا? كم يشبه تقسيمه وجهه و جسمه و ابتسامته لم يختلف عن والده الا في لون عينيه
و هذه المره لم تستططع اخفااء دموعها
و ابتعدت عنه و امسكت وجهه بين يديها
نجيه : واااه يا معاذ كاني شايفه ابوك جدامي
يا ولدي الحمدلله اني شوفتك جبل ما اموت يا ولدي
معاذ قبل يديها احتراما : بعد الشر عليكي يا نينا
( معاذ يتكلم 4 لغات و لكنه لم يتخلي عنن اصله ابدا و يتكلم كانه مصري )
حتي معاذ شعر نفس شععور سلمي بالامان مع هذه العيله فانهم حقا رغم كل شي تشعر معهم بجو عائلي لم يستطيع كلام من سلمي او معاذ الحصول اياه
سليمان : ده ولدي عبد الرحمن اصغر من فارس و ديه مرته ورده و بنتهم عائشه و ورده بتكون بت عمتك
عبد الرحمن: نورت الصعيد يا معاذ سلمي علطول بتحكي عنك ??
معاذ : ده نوركم
و احضتنه
ورده : اهلا يا معاذ
و صافحها معاذ
معاذ : اهلا بيكي
و حضن تلك الصغيره عائشه
عائشه:ده عيونه خضرااء زي سلمي??? و في شبه منها معنها بيضه و هو قمحاوي
فضحك الجميع
سليمان:مهوا اخوات يا بتي ?
عائشه بطفوله:ممممم يعني انا لو جالي اخ او اخت هيبقوا شبهي??
سليمان:ايوه يا بتي ان شاء الله
فنظرت ورده لعبد الرحمن
نظره لا نفهم اذا كانت الافصاح عن الحب او طلب السماح و الغفران ام ماذا؟!

سليمان : و ديه بتي فرحه
فرحه : اهلا يا معاذ سلمي طول عممرها نفسها تكون معاك
معاذ : اهلا بيكي ان شاء الله مش هنسيب بعد تاني??
سليمان : و ديه بتي زينب اكيد عرفتها هناك
معاذ بغيظ : اه عرفتهاا
معاذ في نفسه: ده انا حافظها و حافظ اسطواناتها صم??

سليمان : و ده الصغير علي اخر العنجود
علي : اهلا يا ابن عمي
معاذ : اهلا بيك
سليمان : فين سهير يا امي
نجيه : بتزور اخوها يا ولدي
سليمان : طيب اطلعوا علي اوضكم لغايت العشاء
تلقيكم تعبانين من السفررر
فالجميع رد عليه و طلع و لكن فرحه استوقفت فارس
فرحه : فارس لمت ترتاح تعالي اوضتي عايزه اتكلم معاك
فارس فهم ان جمال قابلهاا فهو قال له في الهاتف
فارس : حاضر
و ذهب لغرفته
________________
اما سلمي لم تنم فهي تعلم ان رجوع معاذ برغم انها فرحت فرحه بمفاجاته الا انها تعلم انه القادم ليس بخير فانها كانت تتحجج ان العرس بعد رجوع معاذ فالان اذا قالوا لها ماذا تقل يا لها من حيره ماذا افعل ؟!
و طبعا وضعت سماعتها في اذنيها و استمعت اغنيه
( يا مريتي )
يا مرايتي من كم سنة لليوم
قد ايش تغيرت؟
يا مرايتي من كم سنة لليوم
انا كم مرة خسرت؟
يامرايتي ياللي بتعرفي حكايتي
انتي بتعرفي شو شفت
وبتعرفي
من شو خفي
كم مرة بوجهك وقفت
قلتلك هيدي نهايتي?
يا مرايتي ياللي بتعرفي حكايتي
زهئانه من كل الدنيا
تعبانه مدري شو بني
كل يوم عم عيشوا سنه
معئول هيدي نهايتي؟
يا مرايتي شو ضيعت شو لئيت
وشو باقي فرص
يا مرايتي
قلبي تعب عن جد
من كل القصص
يا مرايتي
ياللي بتعرفي حكايتي
مقهورة من غدر البشر
مهمومة قاتلني الضجر
في جروح عم تترك أثر
ترسم طريق نهايتي
يامرايتي
ياللي بتعرفي حكايتي
مجروح قلبي وما جرحت
ع جروح قلبي تمرجحت
من يوم يومي ما فرحت
قولي لي وين بدايتي؟
يامرايتي
من كم سنة لليوم
قد ايش تغيرت
يامرايتي

علي لسان سلمي : حتي لو فعلا انا ابتديت احبه اقوله ايه ده اصلا لو صدقني فرحه ايوه هتشهد معايا بس خلاص اخوه مات هستفاد ايه من فتح جرح انا بس اللي هنجرح?
فيه لازم سبب قوي علشان اسيبه المشكله اني ابتديت اتعلق بيه
و كمان ممكن لو عرف يسبني اصلاا هو زمان مكنتش بتعجبوا طريقتي و هيفكر انه كان بمزااجي انا برضو معرفهوش اووي
و لو كلام فرحه صح و انا كويسه برضو احنا مختلفين عن بعض
و لو كلامها غلط هتبقي مصيبه يارتني عندي الجراه اروح لدكتور او دكتوره و اتاكد بنفسي انا اجبن من مواجهه الحقيقه يااارب كن معايا و اعملي اللي في الخير توكلت عليك?
____________________________
فذهب فارس بعد ان ارتاح
الي غرفه اخته و دق البابا
فرحه : ادخل
فارس : مممممم جيت زي ما قولتي اهو?
و اغلق الباب و جلس علي احد الكراسي في الغرفه
فارس : عايز تقولي ايه بقا
فرحه بخجل : مممممم جمال صاحبك جالي الشغل من كام يوم و انت مسافر ?
فارس يتصنع الغضب : و هو يجيلك ليه ??

فرجه : معرفش انا لقيتهه جاي فجاه
فارس : مممممممم و هو عايز ايه يعني
فرحه : يعني هو مقالكش حاجه
فارس بخبث : هيقولي ايه
فرحه : فارس متعصبنيش
فارس : لا ده انتي معلمه و بقيتي بتتعصبي لا ده انتي تيجي تمسكي القسم بدالي بقا بصوت رفاعي الدسوقي ???
فرحه وو قد ضحكت علي مزاح اخاها
فرحه : ممممممممم هو قالي انه عايز يعني يتقدملي
فارس : نهاره مش فايت ده انا هبيتوا
في القسم
فرحه بخوف : حرااام ليه يعني
فارس بخبث : ليه خايفه عليه
فرحه : مش القصد يعني
فارس : اناا كنت عارف من الاول
فرحه بغيظ : و سايبني بقالي ساعه بتكلم و مش عارفه انطق
فارس : اه هههههه
ايه رايك بقاا
فرحه : ممم هو انت رايك ايه يعني
فارس : هو انا اللي هتجوزه وله ايه هو ده ناقص كمان اتجوزه و اشوفه 24 ساعه بالمره ???

فرحه : لا مش قصدي يعني انت رايك ايه في ايه
فارس : انا لو شايفه وحش مكنتش هسمح يجيلك
المهم انتي رايك ايه جمال راجل بجد يعتمد عليه
فرحه بخجل : بص مش عارف اصلي متفاجئه شويه
فارس : ده الاستاذ طلع بيكراش عليكي من زمان و انا قرطاس جوافه
فرحه : بجد
فارس : في ايه يا فرحه حاسك موافقه ??
فرحه : ممممم بص اقله يتقدم و خلاص انا صليت استخاره
فارس : لا والله متنازله يعني حضرتك كده
فرحه : اااه هههههه
فارس و حضنها
فارس : جمال هيصونك ان شاء الله لو ليكم نصيب مع بعض انا متاكد لانه لو مصنكيش هقتله ععععع???
فرحه : بعد الشر عليه
فارس : اطلع منها يعني اخص عليكي
فرحه : هو انا ليا غيرك ربنا يخليك ليا ??
فارس و قبل جبينها بحنان
فارس : و يخليكي ليا يا فرحتي
فرححه : هو كده هتعملو الفرح علشان اخوها رجع
فارس : مش عارف لسه
فرحه بتوتر : فارس هو بابا قالك علي كل حاجه
فارس : متقلقيش انا عرفت كل حاجه
فرحه : بجد
فارس : اييوه و متقبلها باي حاله هي فيها
ثم اكمل مازحا حتيي لو ناقصه ايد ههههههههه
و الاهم تنقص فولت العصبيه و كمان لو نقص حته من اللسان هيبقي هايل???

فرحه : فارس بجد انت رااجل
فارس : طول عمري يا بت وله بتحبي اديكي بالافا يعني
فرحه : حرمت يا بيه خلاص ??
فارس : بس انا عتابي انك مقلقليش في ساعتها
فرحه : سلمي قالتلي انا لو حد عرف انها عمرها ما هسامحني ابدااا و قالت انكم هتظنوا فيها غلط
فارس : خلاص طيب قفلي علي الموضوع و انسيه تصبحي علي خير
فرحه : و انت من اهله يا حبيبي ??
و ذهب لغرفته
_________________
و جاء اليوم التالي و ارتدت سلمي فستان يصل لحد قدميهاا لونه كحلي و ارتدت طرحه كشمير و لم تضع اي ادوات التجميل و ارتدت حذاء رياضي
و نزلت هي و زينب
و ابتدوا الجميع يفطروا فكان شي معتاد بالنسبه للجميع
الا معاذ يشعر بالدفي التي طالما حلم به فحتي عندما كنوا يفطروا زمان مع عائلتهم كانوا يحون عن العمل و عنائه و احيانا يكونوا بعملهم و يفطر مع لمي لحالهم و معظم الوقت كان بمدرسته الداخليه

نجيه : ملكيش حجه عاد يا بتي اخوكي جه من السفر عايزين نفرحوا بجا بيكم نفسي اشيل عيالكم
..........


إعدادات القراءة


لون الخلفية