الجزء 13

الفصل الثالث عشر

سلمي: اخبط علي اوضته بقا و له اهبب ايه لا انا خايفه بقا افرض زعق او اتعصب عليااا و بعدين كل واحد في اوضته مش هيسمعنا بس انا عايزه اخذ اذنه انا هقوله يطلع علشان اتكلم معاه شويه
أنا مرعوبه???
مهي الجزمه زينب حططنني في الامر الواقع و مردتيش تطلع

فحسمت امرها و دقت علي بابا غرفته
ففتح الباب

فارس : سلمي ؟! في حاجه
(فاستغرب منها فهي من يوم كتب الكتاب لم يراها و شعر انه ضربات قلبه في ازدياد ما بك ايها القلب ؟! ?)

سلمي بخجل : ممكن تخرج عايزه اتكلم معاك ?
فارس : طيب
و اغلق باب غرفته و خرج وقف و سند علي الباب و عقد يديه امام صدره ?

فارس : ايه ؟! انا افتكرت مش هنشوفك تاني من يوم كتب الكتاب و احنا مش سامعين صوتك ايه للدرجاتي هو انا وحش وله ايه ?

سلمي بخجل و هي تنظر علي الارض فهي حتي لا تجرؤ علي النظر في عيونه :لا مش قصدي
فارس :هو انا كل ما اكلمك هتبصي في الارض??
سلمي بغيظ:يعني ابص فين ?
فارس :في عنيا حتي لونها عسلي و حلوه???

سلمي : بغضب : علي فكره انا اشكك انك بتتعصب??
فارس: والله انا مش عايز اتعصب عليكي ديه المشكله والله اتمني متشوفيش وشي التاني او عصبيتي ??
سلمي متوتره : هاااا
فارس:مممممم خلاص كنتي عايزه ايه

سلمي : انا عايزه ارجع القاهره انا و زينب علشان جامعتها اول الاسبوع الجاي و انا ورايا حاجات
و قولت لعمي قال استاذن منك علشان يعني ...
فسكتت ?

فارس مقاطعاا : علشان يعني انا جوزك و المفروض اديكي الاذن مستخسره تنطقيها?

سلمي بخجل :اهاا لسه مش مخدتش علي كده
فارس:ممممم لا حاولي تاخذي ??
سلمي بضيق : طيب

فارس : مممم انتي عايزه تروحي يعني؟?
سلمي : ايوه
فارس : خلاص انا هوصلكم هتمشي بكرا
سلمي : اه هو احنا كل لمااا نسافر هتوصلنا ??
فارس:لو الهانم عندها مانع ?
سلمي: لا مش قصدي يعني مواركش شغل
فارس: افضي علشانكم??

سلمي في نفسها:ماله ده انا ملصمه نفسي بالعافيه ارحمني بقاا اوووف اللي مضايقني اني بحس و انا بتكلم معاه بالامان ايه المختلف فيه ده انا كل الرجاله اللي بتعامل معاهم بسلم عليهم بحسااب عايزه افهم فيك انت ايه مختلف و حتي لو فهمت كل شي منتهي قبل ان يبداا يااريت كنا اتقابلنا في وقت و ظروف غير ديه??

فجائت ورده
ورده : مساء الخير علي العراييس
في حاجه ؟!
فارس : مش هنبطل بقااا المفروض لما اقف ممع مراتي اخذ الاذن منك ؟!! ? اسف بجد

ورده باحراج : مقصديش يعني
انا كنت جايه لفرحه
فارس : فرحه في الاوضه اللي في الوش اتفضلي

سلمي كانت في داخلها مبسوطه لاحراجهااا?? و ابتسمت رغم عنهاا ?
و ذهبت

فارس و انسحر بابتسامتهاا ?? و شرد
سلمي باحراج : طيب شكرا انا هروح اقول لزينب

و ذهبت مسرعه الي الاسفل فهي حتي تتوتر من نظراته حتي الان تشعر و كانها بحلم فكيف اصبحت زوجته ???
فارس : مجنونه ☺?
_________________

في غرفه الحاج سليمان و زوجته سهير

سهير : يعني انت وافجت ان زينب تروح ؟!

سليمان : طبعا علشان الجامعه بتاعتهاا
سهير : انا مش عارفهه ايه الحريه اللي انت عطيتها للبت انت دلعتها زياده عن اللزوم تروح و تجعد في شجه لحالها من امته و كانت عوايدنا اجده يا حاج

سليمان : انا حر ببتي و بعدين انا واثج فيها و هي معاها بت عمها و مرات اخوها و كمان الست مني معاها
سهير : البت خلاص جابت 20 لازم تتجوز علام ايه و زفت ايه ما اختها اتعلمت خدت ايه يعني

سليمان : في ايه يا مره لما تخلص دراستها الاول
سهير : هو كلام فارس هيمشي عليناا
عايزها تجعد زي اخته لغايت لما وصلت 28 من غير جواز عايز يخلي زينب جاره كيف
فرحه تمام عيارها فلت و هو عايز بتي تبجي زيهاا??
فاما سليمان لم يتحمل ان تقول علي ابنته هكذاا
فضربها بقلم بكل ما اوتته من قوه فانهااا المره الاولي ليرفع يديه عليها

سهير بصدمه و هي تضع يديها علي كتفها

سهير: انتي بتضربني بعد العمر ده يا حاج
سليمان : اه و اكسرك كمان لو هتجيبي سيره بتي بطريقه عفشه بتي اشرف من الشرف و هي مش جاعده علي دماغك فرحه جاعده في بيتها و بيت اهلهاا مش جاعده في بيتك اياك
و فارس بيحب اخته و عايزاها تتعلم و ديه رغبتها بردك و فارس بيحبها اكنها اخته شقيقته بعد اجده لما تتكلمي عن فرحه تتكلمي زين يا اما انتي حره و هتهون عليا عشره السنين كلهااا بلاش كلام ماسخ

سهير بغيظ : ماشي يا حج براحتك انتي بتهيني
سليمان : انتي اللي بدائتي انك تهيني بتيي انا عايز افهم اشمنعا محمود دونا عن فارس و عبد الرحمن و فرحه بتحبيه اجده
سهير: عادي يعني كان يسمع كلمتي?
سليمان : ماشي يا سهير احمدي ربناا اني لسه عامل خاطر لابوكي الله يرحمه و لعيالك و الا كنت هتصرف تصرف تاني
سهير : لا والله كتر خيرك
و بعد المناقشه نااموا و اما سهير لم تنم فهذه اول مره يضربها من اجل ابنته فهي لن تمر هذا الشي علي خير ؟!
________________________
في بيت الحاج ناجي والد _ ساميه و ورده
ناجي : في عريس متجدملك يا ساميه
و هو كان متجوز و مراته ميته و عنده بتين

ساميه بفزع : لا انا مش عايزه اتجوز يا ابوي تاني لاع
كريمه : يعني هتفضلي جاعجده جارنا
ساميه : من حجي اكون موافجه اني اتجوز
كريمه محذره : واااه يعني اانتي مش موافجه ليه ست الهانم منتظره حاجه تانيه
ساميه:مجصديش عااد يعني سيبوني افكر
ناجي: من حقجج فكري يا بتي بس العريس زين و انتي مطلقه و معندكيش اخ راجل يا بتي انا خاايف اموت و اهملك لحالك
ساميه: ربنا يطول في عمرك يا ابووي
ناجي: فكري يا بتيي و قوليلي
ساميه باستسلام: طييب
__________
و كانت ورده جالسه بغرفتها و كانت عائشه نائمه بجانبها
اما عبد الرحمن بالخارج
و شردت ورده ??
..........

فلااااش باااااك
ورده : عبد الرحمن هيفرح اووووي لما يعرف اني حامل ?
سااميه : و طبعا لازم يفرح ده هيبجي اول حفيد في عيلهه مهران و اخوه فارس لسه متجوزش و الله و اعلم هيخلف وله لا

ورده : ليه بس ربنا يرزقه فارس طيب و عمره ما اذي حد
ساميه بغيظ : انا بدعيله ميخلفش ?
ورده : ليه بتجولي اجده حرام عليكي

سامميه : حرمه عليكي عيشتك
هو اللي راح اتجوز و كان خاابر زين اني بحبه و كسرني و بسببه خلاني اوافج علي اول عريس جالي و خلاص شهور و هتجوز

ورده : خلاص يا حبيبتي خليكي في جوازتك و ان شاء الله خير
ساميه : خلاص خلينا فيكي
انتي مش لازم تكوني مدلوقه عليه اوي كده
ورده : كيف يععني ده جوزي ?

ساميه : يعني مش كل حاجه تنفذيها بطلي طيبتك ديه هتخلي سهير و نجيه يسيطروا عليكي
ورده : ليه ده ستي بتعامملني زين جوي مشفتش منها شي عفش اما مرت خالي نفس معاملتهااا الطبيعيه لاي حد

ساميه : يوووه طيبتك ديه هتوديكي في دايهه لازم اجده تفوجي متبجيش طول النهاار بتفكري تسعديه لما يلاقي كل حاجه اجده ماشيه مممكن يسوق عليكي و يتجوز عليكي

ورده : ايه اللي بتجوليه ده ??

ساميه : اسمعي عبد الرحمن طيب من نوع الرجاله اللي تمشي معاها كويس يتعوج عليكي هيلاقيكي زي الخاتم في صباعه فيسوق فيهااا بقااا
انا اكبر منك و ادري بمصلحتك
ورده : انتي فظيعه عبد الرحمن عمره ما عاملني وحش ابداا

ساميه : خلاص انتي حره اانا نصحتك يا بت ابوي
ورده : انتي ليه بتخلي الشيطان يدخل في دماغك

ساميه بخبث : اجده يا بت ابوي انا اجده برضو في حد يتمنالك الخير قدي

باااااااااااااااااااك
........
و كان عبد الرحمن جاء منذ وقت و لقاها شارده
عبد الرحمن : انتي يا ورده
انتي فينك انا من بدري جيت و عماله افتح الدولاب و ارزع فيه عاااد و انتي و لا كانك اهنه
ورده : مفيش حااجه بس كنت شارده شويه
عبد الرحمن : طيب انا داخل اتسبح
ورده : احضرلك العشاء طيب وله كلت براا زي عوايدك
عبد الرحمن بنظره عتاب : لا كلت برا
والله لو انتي كنتي بتستني تاكلي معاايا مكنتش هاكل براا ??

و دخل الحمام
______________________
و جاء اليوم التالي و ذهب كلا من زينب و فارس و سلمي للقاهره
و سلموا علي الجميع و اوصلهم لبيتهم
و ذهب
_________________________
و جاااء اليوم الذي يليه و كانت زينب نائمه و هي و سلمي
و لكن افاقت سلمي علي صوت دوشه في الخارج فقامت
_ كانت ترتدي هوت شورت و بدي بحملات ابيض و قامت حتي تري ماذا تفعل السيده مني بالخارج _
و خرجت سلمي و هي تري .......


إعدادات القراءة


لون الخلفية