الجزء 23
الفصل الثالث و العشرون
و نزلوا الجميع باستقبال ذالك الضيف المجهول
و ها هي دخلت سياره فخمه من باب القصر الي ان وصلت و كان الجميع منتظر لمعرفه من ضيوف السيده سهير??
و ها هو ينزل من السياره
شاااب وسيم للغايه و هو || ياسين الشناوي || ابن اخ سهير يعيش في القاهره يبلغ من العمر 29 و نزلت بعده اخته || داليا الشنهاوي || و هي اخته و تعيش معه بالقاهره و جائت زياره معه و هي تبلغ من العمر 22 و ذات ملامح شرقيه و عيون عسلي و رائعه و كانت جميله و هاديه و مهذبه في ملابسها فهي ترتدي ملابس فضفاضه وواسعه و محجبه
فسلموا علي الجميع و رحبوا بهم و كانت هذه اول مره سلمي تتعرف عليهم و اول مره تراهم طوال حياتها فهي اعجبت بشخصايتهم فانهم مهذبين جداا و محترمين و لبقين في كلامهم و كانهم ليسوا قرايب سهير فعلمت انهم يعيشون مع امهم في القاهره و ان اخ سهير متوفي و كل كام سنه ياتون زياره للبلد و هذه المره اصرت سهير ان تستضيفهم في قصرهااا و ليس في بيت والدهااا و ذالك ليس حبا بهم فهي لا تحب نفسها حتي تحب الاخرين
و لكنها تريد انن تثبت ان لها كلمه في القصر و انها ستتصرف كمان تشاء فانه قصرها التي تحارب من اجله و التي تري انها سيدته و وجود نجيه ما يزعجها فانها لا تستطيع تنففيذ امر غير بموافقه نجيه فدائما نجيه هي صاحبه اللكمه الاولي و الاخيره
و طلعوا لغرفهم
____________________
و في غرفه فرحه
فخبط سليمان
فرحه من الداخل : ادخل
فدخل سليمان و علي وجهه ابتسامتهه المعتاده التي تكن امان و ثقه لاي احد فانه رجل بمعني الكلمه و مراعي للجميع ??
سليمان : فاضيه اتحدد معاكي يا بنتي
فرحه : طبعا يا بابا اتفضل
و جلس سليمان علي كرسي ما بمواجهتها في الغرفه
سليمان : انتي طبعا اكيد اخوكي قالك علي طلب جمال
ما انا عارفه قبل ما يجيلي هيكون جالك?
فرحه بخجل : ايوه يا بابا قالي☺☺
سليمان : ممتاجد انا مش تايه عنيكم ايه جولك يا بتي موافجه علي جمال
فسكتت فرحه خجلا من تفصح عن موافقتها
سليمان : جولي يا بتي متتكسفيش مني انا رايد راحتك انتي عارفه انا بحبك انتي ازاي و عارف ان انتي و عبد الرحمن و فارس مضايجين مني ساعت لما تجوزت سهير من حوالي ٢٢ سنه
انتي عارفه زين ان امك مش جريبتي ناديه الله يرحمها و انا كنت عمري ما هتجوز عليها يا بتي هجولك عاد اللي حصل زمان و خلاني ارجع في جراري و كمان لاني عارف انا بجولك و مهتجوليش لحد مش عايزه تفتكري ان ابوكي في يوم ضايقكك لاي سبب
يا بتي انا عارف انك بتمثلي انك كويسه مع سهير و انك مش اجده
سهير بت خالي
و اصغر مني حوالي 10 و زياده تجربيا والله ما فاكر سهير غلطت مع واحد و انا اللي عرفت عنها كل حاججه خالي ساعتها كان هيبوس ايدي اني اتجوزها و استر عليها يا بتي خصوصا انه كان طيب و خايف عليها من اخوها اللي مات من كام سنه لو كان عرف حاجه زي ديه كان جتلهااا وحتي و انا اتجوزتها بسبب كده بس لازم تعرفي يا بتي حتي هي عملتلك حاجه اانا ختلك حقك من وراكي و من جدامك
فرحه في نفسها : انا عرفت ليه المؤذيه ديه عايزه تطلع اي بت انها مش كويسه و خصوصا بنات عيله مهران المفروض تشكر ربها ان لقت حد يستر عليها مش تعمل كده
فرحه : اان عمري ما ززعلت منك يا بابا ربنا يخليك ليااا يارب
سليمان : طيب يا بتي ايه جولك في جمال
فرحه : اللي انت شايفه يا بابا ☺☺
سليمان : يا بتي جمال راجل زين و يعتمد عليه و ابوه كانت البلد كله بتحلف بتدينه و اخلاجه و عمري ما هلاجي حد في شجعاته و طيبته و اصله واصل
فرحه بخجل : اللي اننت شايفه يا بابا
سليمان :يعني نجوله موافجين عاد ؟!!!!
فرحه بخجل : اللي انت شايفه يا بابا
سليمان : واااه عليكي بت واعره بجالك ساعتين اللي انت شايفه و انتي باين عليكي موافجه طوالي
و حضنهاااا بضحكه و هي ضحكه اب انها حقاا و جد من ياتمن عليه ابنته و يعلم انه سيصونها كعينيه
سليمان : الحمدلله يا بتي اني اشوفك عروسه قبل ما اموت
فرحه بحنزن : بعد الشر عليك ربنا يطول في عمرك يا بابا متجولش اجده
سليمان :الموت علينا حج يا بتي انا ناقص اطمن علي زينب و علي و انا عارف اني حتي لو جرالي حاجه ان فارس و عبد الرحمن مهيسبيهومش
فرحه : ربنا يخليك لينا يا بابا انت سندنا
سليمان : و يخليكي ليا ♥
فرحه : بابا هو انا ممكن اسالك علي حاجه
سليمان : طبعا يا بتي
فرحه :هو ايه اللي خلاك تخلي فارس يتجوز سلمي معن محمود مغتصبهااش فعلا و تقدر تتجوز عادي
|| سليمان و فرحه هي و باباها علاقه اصدقاء و ليست اب بابنته فهو ياخذ رايهاو هي كذالك و يتناقشون كثيرااا حيث هو يعجب بتفكيرها و عجلها التي يسبق سنها منذ زمن فذالك اكثر ما يزعج سهير ||
سبيمان : اخوكي اتجوز سلمي لما عرف انه رايدها و اكبر دليل هي تصرفاته انا عمري ما كنت هجبره انا من زامن كنت عايز اجوزها ليه حتي من اياام ما كان محمود عايش بس مكنتش بجوله علشان انا عارف مخ اخوكي و مش هيوافق ابدا لانه مكنش بيحب طريقتها و كذالك هي و لما اتجوز فقدت الامل انا كنت علطول بشفهم حتي زمان في اختلافتهم انهم لبعض بس كل شي نصيب و بيجي في وقته
فرحه : اها طيب
و بعد فتره تحدثوا في اشياء كثيره
ثم ذهب الحاج سليمان الغرفه
_________________________
بعد مرور يومان
و كانت سلمي واقفه في شرفه غرفتهاا تري القمر في الليل فهي من محبين الطبيعه ???
فتفكر ماذا ستفعل بحياتها هل ستتطلق ام تكمل في جوازتها نعم فهي تعترف الان انه احبته ??
و لكن ماا الفائده من ذالك تشعر بخيبه امل كانه يعرف جرحهاا و يعرف كل شي عنها فذالك حاجز بينه و بينها كانت تتمني ان يكون لا يعرف شي عنها كانت ستكون امامه بكل راحه اكثر فالان تشعر و كانه يعلم ماذا بداخلها نعم احبت راحتها لها احبت شخصيته احبت رجولته و شهامته و لكن تشعر و كانه يعلمها من الداخل و الخارج تشعر ان قلبها و عقلها انجرحوا اكتر عندما فتحوا الماضي فهي كانت تظن انها ستنساه فهي تري انه كل ماده يفتح جرحهااا زياده الان هي بين حيره هل ستكمل حياتها معه و تصبح زوجته حقا و توافقه
ام تتططلق و ترجع للقاهره فالان اذا تطلقت كيف ستتعامل مه بعد طلاقها فهي تحبه اصبحت تتخيله فارسها او منقذها او حلمهااا طوال عمرها حلمت بالامان و الراحه و الثقه باحد وجدتها فيه حلمت بالاحتواء وجدته فيه فانها اصبحت علي يقين انه تحبه و هي لا تحب ان يري ضعفها فهي امام عيونه الصادقه التي تنبع بالحب لها تشعر و كانها تمثال بلا روح لا يستطيع النطق ماذا ستفعلين ياسلمي ؟!!
فطلعت ادواتها و جلست بالشرفه فاما زينب كانت تغط في نوم عميق فهي حتي الان لم تذهب للقاهره و اصدقائها يبعثوا لها المحاضرات علي الواتس
فسلمي لم ياتي لها نوم فامسكت الوانها و اصبحت تلون رسمه فارس و عائشه ???
وجدت هاتفها يدق
فاحبت ان تجعله يظن انها ناائمه و لكنها لا تعلم انه راي نور الشرفه مضي من اسفل شرفته فنادا من فوق
فارس : سلمي سلمي يا سلمي انتي يا بت
سلمي و هي تنظر حولها فظنت انها تتخيل ?
فارس :يابت انتي فوقيكي بصي
سلمي و نظرت للاعلي وجدته يقف في شرفته
سلمي : انت ايه اللي مصحيك ??
فارس : مممممممم بكلم حبيبتي
سلمي بغيظ : نعم يا حبيبي ؟!!!???
فارس بخبث☹? : قولتي ايه ؟!
سلمي : مقولتش حاجه بقول بتكلم مين
فارس : يا كدابه اصلي خير اللهم اجعله خير سمعت انك قولتي حبيبي ??
سلمي : no no no
فارس : مكنتش اعرف انك كدابه
سلمي فضحكت بخجل : اديك عرفت أحيانا الصدق بيودي في داهيه ???
فارس غامزااا : يا ستي خليكي انتي بس صادقه و هتبقي عننب والله و ميت فل و قشطه???
بتعملي ايه
سلمي : بلون و بحط التعديلات الاخيره في صورتك انت و عائشه
فارس : ممممممم طلعيني حلو معني عارف اني حلو في كل اوقاتي ?
سلم : انت مغرور
فارس : و افتخر
سلمي : هوما قرايبكوا دول ملهمش حس ليه
فارس : لا هوما هادين كدا مش بيظهروا اوووووي يعني
الا في مواعيد الاكل و دايما الحاجه سهير قاعده معاهم ??
سلمي : اها
((( فففارس الان يضحك بداخله فهي زوجته و يحادثها و كانها جارته التي يعشقها سررا و كانه اصبح مراهق مره اخري )))
سلمي : فارس هو انت برج ايه
فارس : ممممممم تقريبا الجدي
سلمي : الجدي اهااا
فارس : بتفهمي في الابراج ??
سلمي بغرور : ططبعاا ?
فارس : ايه موصفاتي
سلمي :ممكن شخصيتك قويه و كمان بتتحمل المسؤليه شخصيه قياديه بتخطط للمستقبل مبتمشيش في حاجه غير و انت متاكد منها لما بتحب بتحب بضمير و مخلص جدا و ووفي
فارس غامزا : الله بحب بحب بصمير واخذه باللك انتي ☺?
ايه مفيش عيوب ههه
سلمي : لا فيه انت دكتوري و مبتحبش بسهوله الا بالضالين امين و مبتثقش اووي في اللي حواليك دايما مش بتدي الامان و مغرور جدا
فارس : حلو والله احلي برج ده وله ايه??
سلمي : مغرور فعلا?
و ظلوا يتحدثون لما يقارب ساعتين و اكنهم لا يدرون بالوقت كل ام يدرون بهم انه يتحدثون بعض كانهم مراهقين و احبوا ذالك الوقت التي تمنوا ان يدوم طويلا ثم خلدوا للنوم ......
_______________________________ .
في غرفه عبد الرحمن و ورده
كان عبد الرحمن جالس علي السرير يقرا احد الملفات التابعه بالعمل
ورده كانت تريد ان تتحدث معه لتخبره شيئا ما
ورده في نفسها :شكله مشغول اقوله بكرا و خلاص