الجزء 19

الفصل التاسع عشر

فخبط علي الباب
سليمان من الداخل :ادخل

فدخل فارس مكتب والده
فارس : السلام عليكم??
سليمان : و عليكم السلام
عبد الرحمن : و عليكم السلام
سليمان : تعالي يا ولدي
و جلس فارس
سليمان : خير يا ولدي في حاجه

فارس : جمال صاحبي عايز يقابلك يا ابوي
سليمان : ليه يا ولدي
فارس : جمال طالب ايد فرحه
فاستغرب كلا من سليمان و عبدالرحمن
سليمان : و انت رايك اايه يا ولدي
فارس : جمال صاحبي راجل و انا متاكد لو ليهم نصيب في بعض انه هيصونهااا و احنا عارفينه من زمان
سليمان : و انت رايك ايه يا عبد الرحمنن
عبد الرحمن : جمال الصراحه طول عمره محترم و عمره يعني ما عرفنا عنه حاجه عفشه و طول عمره واقف معانا اكنه من العيله و ابوه الحاج نيازي الله يرحمه كان معروف بطيبه اصله
سليمان : و انا رايي ميختلفش عنكم خليه يجي يوم الخميس و انا لما اجعد معاه اسال فرحه
و اللي فيه الخير يجدمه ربنا
فارس : ان شاء الله
عبد الرحمن : ان شاء الله
فارس طيب يا بابا عن اذنكم اسيبكم انا بجا
سليمان : ماشي يا ولدي تصبح علي خير
فارس : و انت من اهله
و كذالك عبد الرحمن
و طلع فارس لغرفته
______________
و بعد وقت طلع عبد الرحمن هو الاخر
و دخل غرفته
و وجد ورده مستيقظه علي غير العاده و جالسه
و لم يجد عائشه في الغرفه
عبد الرحمن خلع عمته و فتح دولابه
عبد الرحمن:اومال فين عائشه
ورده : نامت مع فرحه زي ما انت عارف شبطتت فيها
عبد الرحمن :اها
فكان داخل للحمام ووقفت امامه
ورده: عبد الرحمن استني
عبد الرحمن باستغراب : ايه
ورده: عبد الرحمن انا اسفه ☹☹
عبد الرحمن : مممم و ده من ايه
ورده و ادمعت عينها فهي حقاا تشعر بالحزن تجاه ما فعلته فكانت ستخرب حياتها و اتهمت فارس و سلمي بالزور : علشان اللي عملته و تقصيره تجاهك و تجاه بنتنا و اني حطيت اوهام في راسي و اني كنت بدخل في اللي ليا فيه و مليش فيه انا اسفه بجد والله انا عجلت و خلاص انا مهيبجاش ليا صالح بحد عاد نفسي تسامحني و نرحع زي الاول
عبد الرحمن حقا شعر بصدق كلامها و مسح دموعها و بابتسامته الجذابه :خلاص يا ستي ? متزعليش انا مسامحك متبكيش عاد
ورده بابتسامه:بجد? اوعدك اني هبجي ليك انت و بتي بس و مليش صالح بحيات حد واصل
انا بحبك يا عبد الرحمن و عمري ما هصايقك تاني انا فقت من غفلتي و من شيطاني و انا عرفت اني كنت بعملك مشاكل و ادوشلك دماغك علي الفاضي و بالعكس انت برغم كل اللي عملته مستحملني حد غير ان طلقني من زمان انا اسفه يا عبد الرحمن و حيات عائشه سامحني

عبد الرحمن :و انا مصدقك❤?

/ نعم انه يصدقها فانه يري الصدق في تصرفاتها منذ مده /

ورده اقتربت منه و دفنت راسهاا في حضنه و حاوطت خصره ❤?

و كانها تريد الشعور بحبه و حنانه مره اخري التي افتقدته بسبب جشعها و حربها و كلامها التي لا يفيدها بشي بالعكس كان يبعدها عن سعادتهااا و ياخذ الكثير من الذنوب لاجل لا شي بالنهايه فهي حقا كانت حمقاء السعاده بين يديهاا و هي تبحث عن سراب
فحضنها عبد الرحمن .......
______________

جاء اليوم التالي و كانت زينب تسقي الورد التي تزرعه فهي من عشاق الخضره و الاشجار❤?✋
فكانت الساعه حوالي ٦ صباحاا
فجاء معاذ من الخلف
معاذ: بتسقي ورد ايه الرقه ديه?
زينب : بسم الله الرحمن الرحيم براحه اتنحنح قول اي حاجه هقطع الخلف ??
معاذ: هو انا بجد في سؤال محيرني انتي في كليه ايه
زينب:و انت يتسائل ليه
معاذ:عادي مجرد فضول
زينب: مممم هندسه سنه ٣
معاذ: It's strange
زينب: غريبه ليه يعني
معاذ:غريبه حضرتك بلسانك ديه تبقي في هندسه
زينب:انت بتغلط ليه طاه
معاذ:و ما شاء الله عليكي ملاك ده انتي رسيتيلي مرشح في التليفون
زينب بغيظ:كنت طارق مزعج ازعق نومي و فضلت ترن و التليفون كان جنبي
معاذ:لا انا غلطان فعلا المفروض اراعي احوال الناس اللي قاعده مع اختي بالمره
زينب : اه بالظبط?
معاذ:انتي ايه اللي مصحيكي دلوقتي
زينب :و انت مالك
يعني انا سالتك??
ثم اكملت بفضول : صاحي ليه بقا?✋
معاذ:you are crazy
زينب:حاجه زي كده
معاذ : والله انا مبعرفش انام في مكان معرفهوش لاول مره مش بيجيلي نوم فقولت انزل اتمشي في الجاردن شويه
زينب:مممممم
معاذ:انتي صاحيه لسه بقا
زينب بلهجتها الصعيديه:انا بسجي الورد كل فجريه ?
معاذ:بسجي
زينب:اه اجده عن اذنك و ذهبت لغرفتها

في الطرف الاخر من القصر حيث كانت سلمي تنم و فاقت ووقفت في نافذه غرفتها و كانت تراه و هو يفعل تمارينه و كانها اصبحت تعلم معظم عادته
و تصبحت تفيق كل يوم لتراه في الصباح فهي تقسم ان ذالك الفارس به سحر لم يوجد في اي رجل ام عيونه صادقه لدرجه انها تجعلك تشعر بالامان
هل انت رجل مثلهم؟! ام انك تشبه ملاك بهيئتهم؟! لماذا لا استطيع ان اجد الخيانه في عينك او عدم الشعور بالامان انا مكسوره و مع ذالك تشعرني بالامان ما بك من انت ؟!
__________________
و كان فارس بعمله
فارس:خلاص ابويا هيجابلك يوم الخمس ان شاء الله الاول هيقعد معاك لوحده حتي انا و اخويا عبد الرحمن مش هنبجي موجودين
جمال بقلق :مش مرتحالكم هيستفرد بيا وله ايه??
فارس: انت جيت لقضاك??
جمال:يا نهار مش فايت
فارس بابتسامته: متقلقش??✋
جمال:خايف يا لمبي???
فارس متخافش يعني هو هيغسلك و ينشرك و يطلع اللي جواك و اللي مخبيه و كل حاجه?
جمال:استرهاا معايا يارب احنا غلابه?✋
و اكملوا عملهم
_______
حل الليل
بالقصر حيث غرفه سلمي
فجائت ساميه الي القصر و طلعت و زينب
ساميه خبطت الباب
سلمي من الداخل :ادخل
فدخلت ساميه بابتسامته الصفرااء
ساميه:كيفك يا عروسه
سلمي:بخير و انتي
ساميه:انا زينه
سلمي : هاا خير
ساميه:اصلي جيت اطمن عليي مسفتكيش تحت و كده قالوا انك فوق
سلمي: ده من امته
ساميه:من زمان جوي جوي انتي بت خالي يعني خيتي بالظبط
سلمي في نفسها:استر يارب
سلمي:اهاا
ساميه:جيت اتحدد معاك بخصوص فارس
سلمي:ماله فارس
ساميه:اصل يعني انا حبيت احذرك
سلمي :تحذريني من ايه
ساميه:منه انا اصلااا مكنتش موافجه انه يتجوزك خالص
سلمي: ليه ??
ساميه:فارس ايده طرشه هو في الاول بيرسم طجم الحنيه و بعدين بيقلب مره واحده
سلمي:و بعدين
ساميه:و لا جبلين يعني لازم تاخدي حذرك لانه ملوش امان
سلمي:خلصتي
ساميه:ايوه
سلمي :خليكي في خالك و متدخليش في ايه اللي ملكيش فيه
ساميه بغضب : يعني انا غلطانه اياك علشان رايده مصلحوتك
سلمي بغضب اكبر منهاا:انا اللي اعرف مصلحتي فين مش انتي
ساميه : ابجي اسالي مرته طلجها ليه عاد
و خرجت
فكانت تحدث نفسها
اما سلمي كانت غاضبه ليس منها فهي لا تعني لها شي و هي تعلم مدي غيظها و لكن هي تقول ماذا لو ما تقوله هذا حقيقه
او ماذا ستفعل !؟
ما بك ياسلمي هل احببتيه زواجك منه حبر علي ورق و لن يصبح حقيقه ما بك لماذا تشغلين نفسك به اليست انتي من قالت انها لن تتزوج بعد ما حث لها البست انتي لا تعرفين ما حدث حقا ز لستي علي ثقه بهم هل ستعطي قلبك له و انتي تعلمب انك الوحيده اللي خسرانه فانتي تعلمي جبدا انه تزوجك من اجل والده ليس من اجلك و حتي و ان كان من اجلك هل كان سيفرق معك كثيرا ؟!
ووجدت رساله علي هاتفها ........
_____________
لم تستطع التحمل عندما وجدت هذه الرساله فذهبت لغرفه فرحه و خبطت عليها
و سمحت لها فرحه بالدخول

علي لسان سلمي:مكنتش عارفه اعمل ايه لما شوفت الرساله ديه ملقتش باب اروحله او حد الجاله غيرها ديه الي بكذبهااا و مع ذالك قلبي وداني ليها كأنها هي اللي هتريحني

دخلت سلمي : فرحه هي كلمه واحده
فرحه باستغراب: فيه ايه
سلمي:انتي عرفتي الكل الموضوع لسه هتكذبي عليا تاني
فرحه:والله العظيم ملحقش احنا لحقناكي انتي لسه بنت يا سلمي صدقيني وانا مقلتش لحد حاجه
سلمي: ازاي يعنيي و ايه ده
و اعطتها هاتفها
فرحه:ريتال
سلمي: ايوه زفته النيله
فرحه بتوتر:اصل اصل فارس ....
سلمي:ماله ??
فرحه :معرفش بقا انا ازاي ريتال ديه عرف

سلمي بغضب و بصوت عالي:يعني اوعي يكون عارف و راح يفضحني مع طليقته و عمال يمثل عليا كانه ميعرفش حاجه
نهاركم اسود انا خلاص مبقاااش يهمني حد و لا هعمل اعتبار لحد
فرحه:استني بس افهمك
سلمي:انا لسه هستني بقالك ساعه مش عايزه تفهميني حاجه انا هروحله يفهمني هو بنفسه و متما كده كده هي خربت و الناس كلها هتعرف فهخربها بايدي انا سكتت و استحملت منكم كتييير

و خرجت و يكاد الغضب يتطاير من عينيهاا
و ذهبت لغرفته حتي فتحت الباب بقوه حيث خبط في الحائط تكاد تفزع اي احد........

كان فارس جالس علي سريره
و غضب جدااا من تصرفهااااااا ......
______________
في بيت كريمه
كريمه:يعني انتي لسه مش موافجه عي العريس
ساميه : .....


إعدادات القراءة


لون الخلفية