الجزء 5

الفصل الخامس

مرت الايام سريعا وعاد العروسين تغمر قلوبهم السعادة
همسه : احنا جينا يا تيته انتوا فين يا اهل الدااااار

اسرعت فضة تطوي الارض طيا بخطواتها تصدح بالزغاريد : حمدلله علي سلامة الحلوين ، تعالي في حضن عمتك يا روح قلبي اتوحشتك قوي

......... : عمتو وحشتيني اووووووي ، فين جدو وتيته وفين حمزة وحشوني اوي

هشام : طيب بالراحة يا قلبي اما نسلموا علي اللي هنه لاول وبعدين نسألوا علي الباقيين ، ازيك ياما اتوحشتك فين ابوي وباقي الناس

........ : ازيك يا قلب امك اتوحشتك قوي يا ولدي ، خالك ومرت خالك في شرم الشيخ ذي ما انتوا عارفين ، وچدك في الارض ويا العمال هو وابوك وچدتك نايمة شوي اطلعولها

......... : طيب وفين حمزة

......... : حمزة راح دار عمتك قسمه لچل يشوف مالك وزمانه راچع ، روحوا صحوا چدتكم اقعدوا وياها لحد اما اچهزلكم الوَكل

همسه : انا هستني جدو اما ييجي ، هشام اكلني في الطريق مش جعانه دلوقت يا عمتو

........ : ربنا يا ولدي يچعلك حنين علي طول ، طيب روحوا لحضن ستكم زمانها اتوحشتكم قوي

......... : ايوه وهيا كمان وحشتني اوي ، يالا يا هشام تعالي نشوف تيته

........ : يالا يا قلب هشام
معلش ياما نادمي علي ثريا والبنات يطلعوا الشنط ف الاوضة

........ : من عيوني يا قلب امك ، روح ويا عروستك ربنا يهنيكم وتملوا عليا الدار بالعيال يااارب

........ : واه متستعچليش يام هشام لساتنا متچوزين مكملناش حاچه ، مستعچله علي الوِلد ، خليني أعيش معاها شوي واشبع منيها وبعد اكده تتشغل بالعيال انما دلوك علي الحامي اكده

......... : ايوه يا واد علي الحامي اكده ، هاتولي انتوا بس الولاد واتهنوا انتوا ببعض ذي ما انتوا عاوزين وآني موچوده وهربيهم وهرعاهم وهطلعهم احسن من ابوهم وامهم ، ما المثل بيقول اعز من الوِلد ولد الوِلد ودول بقي ولاد همسه وهشام مش اي حد فشوف بقي غلاوتهم هتبقي كد أيه

......... : طيب ياما قولي يارب
....... : يارب يا ولدي يااااارب

همسه : يا هشام تعالي بقي يالا انا مستنياك عاوزه اشوف تيته

هشام : چاب اهه يا قلبي
افوتك دلوك ياما لچل ما اطمن علي چدتي

فضه : روح يا ولدي الله يهنيك بعروستك وتملا عليّ الدار بالعيال
همسه اسرعت وطرقت الباب فلم تستجب لها غنية
_ : الظاهر انها نايمه ،، افتحي خلينا ندخلوا نصحوها

فتحت بهدوء ودلفوا يقتربون من فراشها ووضعت همسه علي جبينها قبلة حانية وتحدثت بهمس : تيته احنا جينا ، قومي وحشتينا
استيقظت غنية والابتسامة تظهر علي محياها واعتدلت من نومها لتحتضن همسه قائله : يا قلبي يا قلبي اشتقالك يا بت الغالي ،، تعال ف حضني يا واد ولا كبرت اياك ؟؟

اقترب منها هشام يحتضنها ويقبل يديها قائلا : ومهمي كبرت هكبر عليكي يا چدتي ازاي ديه

غنية : اتوحشتكم قوي وكنه البيت فضي عليّ آني وامك وابوك وچدك من وقت ما سافرتم وسافر الغالي وأخد حنين

قوم قوم يا ولدي روح افتح الخزانه وهات الصندوق الخشب الكبير

وقف هشام وتوجه نحو الخزانه وفتحها واحضر منها الصندوق الخشبي الكبير المطعم بالنحاس والاحجار الكريمة ووضعت علي الفراش امام غنية قائلا : اتفضلي يا چدتي أهه الصندوق

فتحته غنيه واخرجت منه عقد كبير من اللؤلؤ الحر وبه دلايه كبيرة من الذهب المطعم بالألماس منقوشه بإسم الله واعطته لهمسه قائله : و دي نقوطك من چدتك ،، تعرفي أن العقد ده من چدتك الكبيرة أمي الله يرحمها وندرت ندر بيني وبين نفسي اذا اعطاني ربي الصحة وعشت وشوفت ولاد ولادي هيكون العقد ديه من نصيب اول حفيدة وكان من نصيب الغالية
اما انت يا ولدي فنصيبك خمس چنيهات دهب من چنيهات چدك ابوي مش چدك عبكريم ،، تعرفوا ان ابوي الله يرحمه كان بيچمد فلوس كتير علي اكده كل ما يكون معاه قرشين يروح يچمدهم چنيهات دهب وآني اخدت ورثي وچدكم عبكريم قالي فلوسك ومالك حلال ليكي آني معوزش مليم خليهم وياكي تبعيهم وتشليهم فلوسك انتي حرة فيهم فكان الندر ان بعد چواز اول حفيد ليا يبقي نصيبه خمس چنيهات وهفرج علي الوِلد كلاتهم حقهم فرحة چوازكم دي بقي غير دهب امي اللي هفرجه علي امك وخالتك ومرة خالك حنين

همسه : الله ده جميل اوي اوي يا تيته انا هلبسه علي طول ومش هقلعه ابدا بس !!!!

غنيه : بس ايه يا بتي مالك ؟؟

همسه : اصل انتي بتقولي علشان جوازي انا وهشام والندر بتاعك انتي هتفرقي دهب تيته مامتك علي كل البنات وحتي عماتو وماما طيب يا تيته ومرات عمو عامر اقصد جميلة هتديها بردو من دهب مامتك

غنيه : لاه بس هديها سلسله ذي البنات وخلاص ما هيا ليها حق لچل خاطر عامر بس مش من دهب امي

اقترب هشام من غنيه وقبل يدها قائلا : ربنا يباركلنا فيكي يا چدتي ويطولنا ف عمرك ويشفيكي ويعافيكي ،، انتي سبب في فرحتنا دايما

اعتدلت همسه قائله : طيب انا الحمد لله اطمنت عليكي هروح اغير هدومي وارتاح شويه مش عارفه انا بنام كتير اوي اليومين دول معرفش ليه بس مش مهم المهم اني جعانه جدا وعاوزه انام هشوفك بعد شويه يا تيته تحت علي الاكل ،، اقتربت وقبلتها ثم توجهت للباب واذا بإبتسامة ارتسمت علي وجه غنيه وهمست لهشام : مبسوط يا ولدي ؟؟

هشام : كلمة مبسوط دي قليلة علي اللي آني حاسه يا چدتي ،، تعرفي كنها روحي كانت غايبة عني كل اللي السنين اللي راحت ومرچعتش غير اما اتچوزت همسه

غنية : الله يسعدكم يا وليدي ،، خلي بالك من مرتك ،، حوطها ف عينيك وطول ما انت ف الدار خليك وياها ومتسيبهاش ،، شوف خالك بيعمل ايه مع مرته واتعلم منيه ،، وكلها وشربها بيدك ،، حتي لو قالتلك لاه مش مشتهيه الوكل دلعها وحايلها وضحكها ولاعبها ،، حن عليها ،، همسه مهتلاقيش ضافرها اوعاك تزعلها ولا دمعه منها تنزل وهيا معاك ،، چدك سألني هو هشام هيحب همسه ورايدها صوح ولا مستخصرها في حد غريب

قولتله همسه مرسومه چوا قلبه وعلي كف ايديه من يوم ما اتولد ،، كنت هشوفك وانت بتتقطع من چواك وهيا واقفه ويا مُصطفي بس كانت مأمناني مقولش حاچة ولچل خاطرها سكتت بس الحمد لله ربنا چمع بين قلوبكم

هشام : يعني انتي كمان كنتي عارفه وآني آخر من علم


إعدادات القراءة


لون الخلفية