الجزء 29

الفصل الثامن والعشرون

تركتها واسرعت لتطمئن عليه ولحقت بها رحمه ،، اقتربت منه تتحسس جبينه لتجده مرتفع الحرارة قائله : قدم الشوم ،، من اول يوم اكده تعبت وعييت الله يسترها

انيس بإجهاد : ملوش داعي الحديت ديه ياما بلاش تتعبيني آني مقادرش اتحدت
سمعتها رحمة تتحدث عنها فتركتهم ونزلت تنتظر حضور هشام مع الطبيب حتي وصل واصطحبتهم للطابق العلوي ،، انتظر هشام بالخارج قائلا : آني هنه يا داكتور لو احتاچتني نادي عليّ
دلف الطبيب مع رحمه ثم خرجت ليجري عليه الكشف لتقف بجوار هشام فسألها : ليه هملتي چوزك يمكن محتاچك معاه يا خيتي
رحمه بضيق : لاه يا خوي امه معاه وأديني اهه لو احتاچني هيلاقيني هروح فين يعني
أومأ هشام برأسه والتزم الصمت
الطبيب : نزلت برد ونزلة شعبية حادة ،، دلوقت أنا اديته حقنه وهينام شوي ويصحي فايق بإذن الله ولكن لازمن يكمل العلاچ والمضاد الحيوي ف مواعيده
هو حضرتك والدته ،، هتآخدي بالك من مواعيد العلاچ ؟؟

نرجس وقد ارتفع صوتها : تعالي يالي مهمله چوزك تعبان وواقفه تتحدتي
انتفض هشام ليرد عليها ولكن رحمه طلبت منه عدم التدخل قائله : معلش يا خوي آني هتصرف وياها بس مش دلوك لچل الغريب اللي حدانا
تركته ودلفت لتقترب من الطبيب قائله : اتفضل يا داكتور آني مرته وهآخد بالي من كل شي بإذن الله
تحدث معها الطبيب عن العلاج واكد علي انواع الطعام التي لابد ان يتناولها وانصرف بصحبة هشام الذي تناول منها الروشته ليحضر الدواء

رحمه اهملت وجود نرجس التي وقفت تتأمل ماذا تفعل مع انيس وهي تضبط له الوسادة وتُدثره جيدا ثم قالت : هنزل اعملك حاچه دافيه وراچعه طوالي

استوقفتها نرجس بإشارة من يدها قائله : خليكي چاره ولازمن تعرفي أن ديه بيتي آني يعني آني بس اللي ادخل المطبخ

انيس بوهن : خليكي چاري اهنه يا رحمه امي معوزاش تتعبك وانتي لسه عروسه چديده ،، غالبه النعاس من شدة التعب فإستسلم له
_____________________
عاد هشام يبدو الغضب علي وجهه فسألته همسه : في ايه يا حبيبي شكلك متضايق ومخنوق في حاجه ؟؟

هشام : والله يا همسه ما عارف اقولك ايه ،، انتي عارفه ان رحمه كلمتني اروح اچيب داكتور لأنيس

رحمه : استر يارب هو الدكتور قالك ان عنده حاجه لا قدر الله ؟؟
هشام : لاه لاه ،، هو زين بس شويه برد انما آني قلقان من شي تاني
همسه : خير ايه اللي عملك قلق اوي كده ؟؟
هشام : حماتها ،، شوفت حماتها وسمعتها ،، ست قويه ولسانها مهيسكتش حتي قدام الناس الغريبه بتتحدت حديت عفش وياها ،، سمعتها وكنت هرد عليها لچل ما اوقفها عنيها بس رحمه شاورتلي اسكت ،، خايف عليها والله يا همسه ،، الست دي مهتهديش علي صلاح الاحوال وكنه ناويه تخرب البيت وتطفش البت ورحمه غلبانه معرفش هتقدر تتعامل معاها ولا هيحصل لها حاچه من الكبت ،، رحمه انتي خبراها زين طول عمرها حديتها قليل وف حالها
همسه : طيب انت دلوقت ناوي تقول لحد ولا هتستني يمكن تبقي كويسه معاها ومتشتكيش
هشام : الظاهر ان مفيش حل قدامي غير اني اعمل اكده لچل مكونش آني السبب ف اي مشكله
همسه : طيب خلاص اهدي بقي وان شاء الله رحمه هتقدر تتعامل معاها يمكن بس الست متضايقه علشان الجوازه مش علي هواها وجت بسرعه ،، انا هروح اخلي ثريا تعملك عصير ليمون يروق دمك

هشام : لاه مليش نفس ،، بقولك ايه غيري هدومك وتعالي نخرچوا نتمشوا شوي بالعربية لحد النيل نغيروا چو ونچيبوا شيكولاته للقمر ونآچوا

اقتربت منه همسه بسعادة واحتضنته وقبلته قائله : انا بحبك اوي اوووووي ،، حتي في عز ما انت متضايق بتفكر فيا ربنا ميحرمني منك ولا من حنيتك عليا يا حبيبي هروح حالا اغير واجيلك
___________________
نرجس : يالا يا ولدي قوم لچل ما تآكل عملتلك شوربه خضار وفراخ مسلوقه كيف ما قال الداكتور
رحمه : هاتي عنك ياما آني هوكله
تركت لها الطعام وجلست علي المقعد بجوار الباب تراقبها يبدو علي ملامحها مظاهر الغضب ،، لم تبال رحمه بها ،، ساندت انيس حتي اعتدل ثم جلست بجانبه لتطعمه بيدها
انيس : كمان هتوكليني ،، اكده كتير عليّ كفايه تعب لحد اكده آني هآكل
رحمه : لاه أنت تعبان ومهتقدرش تقوم تغسل يدك ،، آني متعبناش ف شي يالا كُل لچل ما تطيب
طرقات علي الباب سمعتها نرجس فقامت متوجهه للباب تتحدث لنفسها : البت عاوزه تحرق دمي لاه وبتوكله كمان
وممكسوفاش مني مياعه وقلة خشا
وصلت وفتحت الباب لتجد قسمه وزهيرة وبدر وتقي يقفون امام الباب محملين بالهدايا ،، استقبلتهم قائله : اتفضلوا معلش انيس تعبان شوي والداكتور كان عنديه ولسه ماشي ،، الظاهر مش لادد عليه الچواز ،، اتفضلوا اقعدوا هنادي رحمه
رفعت صوتها لتنادي : يا عروسة تعالي انزلي اهلك چوم

قسمه تنظر لبدر وتلتزم الصمت
نزلت رحمه ترسم علي وجهها ابتسامه واقتربت تحتضنهم وتقبلهم
قسمه : اتوحشتك يا بتي انتي كويسه ،، حماتك قالت ان چوزك تعبان سلامته
رحمه : اه الچو برد قوي بالليل واستهوي من الشباك بس الحمد لله بدأ يتحسن تعالوا سلموا عليه
بدر : لاه يا بتي وقت تاني دلوك مهينفعش خليه مرتاح واحنا هنبقوا نطمنوا عليه وقت تاني المهم طمنيني عنيكي انتي كويسه ،،
ثم رفع صوته واردف : فرحانه ولا حد زعلك
رحمه شعرت أن شيئـًا ما قد حدث فأسرعت في الرد قائله : لاه يا باه آني بخير والحمد لله فرحانه مفيش حد مزعلني ،، آني بس متضايقه عشان انيس تعبان

زهيرة : انشاله يا بتي هيخف ويبقي زين ،، يالا نسبوكي بقي تشوفي چوزك وخودي هدية چدك عبمچيد بعتهالك معاي وان شاء الله هيبقي يمر عليكي وقت تاني

رحمه : ربنا يباركلي فيه وفيكي يا چدتي بس لسه الوقت بدري حتي مشربتوش الساقع

قسمه : معلش يا بتي هنآچيكي وقت تاني ان شاء الله

انصرف الجميع وصعدت رحمه تطمئن علي انيس ،، دلفت لتجده مستغرقا في النوم فأقتربت منه تتلمس جبينه فوجدت الحرارة قد انخفضت وبدأ جسده في التعرق فأسرعت تجفف له جبينه فاستيقظ وفتح عينيه ومسك يدها وقبلها فأنتفضت وابتعدت
فقال لها : كتر خيرك آني تعبتك معاي ،، ارتاحي شوي ،، انتي فطرتي ولا لسه ؟؟

رحمه بتردد : هاه اه اه فطرت من بدري الحمد لله

انيس شعر انها تُخفي عنه انها لم تأكل فرفع صوته ينادي : ياما ،، أماه ،، تعالي
نرجس : ايوه يا ولدي چايه اهه
دلفت لتجيبه : نعم عاوز شي
انيس : ايوه ياما آني چعان ،، هو انتوا كلتوا ولا لسه ؟؟
نرچس : حالا اچبلك وَكل ،، آني فطرت من بدري ومرتك قاعدة چارك مفطرتش ،، قال يعني خايفه عليك قوي

تركتهم وتوجهت تحضر له الطعام
انيس : تعالي اقعدي هنه چاري ،، عاوز اتحدت وياكي
رحمه : أنا اقعد اهنه ؟؟
انيس : وفيها ايه دي ،، ايوه اقعدي هنه ،، انتي مرتي وآني چوزك منيش غريب عنيكي ،، قربي واقعدي
رحمه : حاضر ،، قعدت اهه
انيس : ليه كدبتي عليّ وقولتي انك فطرتي وانتي مأكلتيش من الصبح شي ،، هو انتي بصحيح كنتي قاعده چاري ،، يعني كنتي خايفه عليّ صوح

طأطأت رأسها خجلا والتزمت الصمت
رفع وجهها قائلا : ممكن نتفقوا علي شي ؟؟
اومأت برأسها نعم فأردف : مش عاوزك تخبي علي اي شي واي حاچه اسألك عنيها لازمن تچاوبيني ومتخبيش عليّ

رحمه بهدوء : حاضر
مسك يدها وقبلها فدلفت نرجس لتراه ممسكا بيدها فزمجرت قائله وهي تضغط علي اسنانها : الوَكل يا عريس اهم لچل ما صحتك تتحسن
انتفضت رحمه لتقف فجذبها قائلا : خليكي چاري متتحركيش
وضعت نرجس له الطعام علي قدميه بعصبيه وتركتهم وخرجت من الغرفه تشعر ان الدم يغلي في رأسها

انيس : يالا عشان تآكلي معاي ومتتأخريش بعد اكده في الوَكل

رحمه : بس آني مليش نفس للوَكل دلوك

انيس بضجر : رحمه يالا هتآكلي معاي وانتي عارفه آني تعبان متتعبنيش زيادة

رحمه : حاضر بس متتعصبش اكده ،، يالا هآكل معاك الامر لله

اكلوا معا في هدوء وابتسامتهم قد ارتسمت علي وجوههم
_____________________
فضه اتصلت بقسمه : البت اخبارها ايه ،، طمنيني يا خيتي

قسمه : والله معرفاش اقولك زينه ولا له بس حساها بتكدب وبتقول انها زينه ،، حماتها ذي العقربه معچبهاش شي ،، البت قاعده چار چوزها وهيا هتتريق عليها ومعچبهاش ،، حاسه البت مش مبسوطه ومخبيه معوزاش تعمل مشاكل

فضة : الله يسترها ان شاء الله يا خيتي ما يمكن بيتهيألك انها مش مبسوطه وهيا بس قلقانه لچل خاطر چوزها اللي تعب يوم صبحيته

قسمه : يارب يكون أكده ،، يالا سلمي علي اللي عيندك وسلمي علي ابوي وامي لحد مآچي اطل عليهم

فضة : اعتبريه وصل يا خيتي بإذن الله


إعدادات القراءة


لون الخلفية