الجزء 20
الفصل العشرون
عبد الكريم : كيفك دلوك يا ادهم يا ولدي ؟؟
اعتدل ادهم من فراشه وجلس يتفحص وجه والده العابس : آني بخير يا بوي الحمد لله احسن كتير من لاول ،، بس أنت فيك شي ووشك مهيتفسرش ،، انشاله خير ،، المأمور عاوز إيه وكان چاي ف إيه ؟؟
عبد الكريم : والله يا ولدي معرفش اقول إيه ،، اخوك عامر هو اللي بيضرب النار علي بيت التهامي
طأطأ ادهم رأسه خجلا
اردف عبد الكريم قائلا : هو ديه اللي كنت خايف منيه ،، يعني انت كنت عارف ،، انت الكبير العاقل تبقي عارف ومتقوليش ،، ليه يا ولدي ،، هو آني ناقص افقد حد منيكم ،، الراچل بنفسه چيه يقولي أن العيار اللي صابك بالغلط وان اللي مقصود واد زين الدين وكلاتنا عارفين التار القديم
ادهم : يا بوي والله حاولت اهديه بس انت عارف عامر عصبي علي كد طيبة قلبه ،، وكان زعلان عليّ وصمم انه هيرهبهم بس
عبد الكريم بحنق : كنه اتچن والله هو وولده ،، وآني كنت بقول هشام عاقل وطالع لعمه مش لابوه طلع مچنون بردو مفيش فايده ،، محدش منيكم فكر ان ممكن حد يچراله حاچه ويتقبض علي اخوك وولده ونعيشوا في مرار
ادهم : حصل خير يا بوي وآني هتحدت ويا عامر بس متزعلش روحك انت
عبد الكريم : يا ولدي كل شي يتحل بالاصول مش بالدم ومهنفتحش ابواب للدم احنا في غني عنيها ،، آني مهقدرش اتحمل حد منيكم يچراله حاچه الحمد لله أن آني وامك لسه قادرين نوقفوا علي رچلينا لحد دلوك ،، امك تعبانه وعلاچ الضغط مجيبش نتيچه وياها بسبب خوفها عليك ومهياش حمل صدمة تانيه
ادهم : حاضر يا بوي ،، اللي هتؤمر بيه هنفذه
عبد الكريم : الراچل چيه لحد هنه وقال هنعملوا قاعدة صلح ونفضوا موضوع التار بين العيلتين وكمان هيصلحوا بينك وبين انيس التهامي ابن القتيل
ادهم : اللي تشوفوه صوح هنعملوه ياباه
___________________
وردة تتحدث لنفسها : يا ربي اعمل ايه آني دلوك في الكشكول ديه ،، الاحسن اتحدت ويا مسعد واشوف هيرچع ميته
اسرعت تمسك هاتفها واتصلت به ولكنه لم يجيبها ،، كررت المحاولة ولكن دون جدوي
وبعد مرور ساعة اتصل بها : ألو ،، مين معاي ؟؟
وردة : آني وردة يا مسعد ،، اخدت الرقم من عبد الله
مسعد : اهلا اهلا ،، كيفك يا ورده معلش مكنتش ماسك التلافون
وردة : آني بخير يا خوي الحمد لله ،، بس آني عرفت انك في القاهره ميته راچع وكشكول ابراهيم هنعملوا فيه ايه ؟؟
مسعد خبط علي رأسه : أاااااخ ،، تصدقي بالله
وردة : لا إله إلا الله سيدنا محمد رسول الله
مسعد : والله آني راح من رآسي خالص ونسيت موضوع الكشكول ديه ،، المشكله ان ابراهيم محتاچه وأكد عليّ متأخرش عليه لانه بيعمل ابحاث
وردة : طيب والحل ايه دلوك ؟؟
مسعد : الحل الوحيد انك تروحي بكره الچامعه وتديه لعبد الله هو يرچعه لإبراهيم لاني معرفش ظروفي إيه ولا عارف ميته هرچع
ترددت وردة ثم تحدثت : طيب ما آني ارچعه احسن
مسعد : يا خيتي ما انتي عرفتي حكايته وآني خايف اقولك رچعيه اولا هيزعل مني وثانيا ممكن يعاملك بطريقة رخمه فتزعلي مني
وردة : لا انا مش ممكن ازعل منيك انت اخويا وساعدتني كتير بس خليني أچرب
مسعد : طيب ولو سألك ازاي الكشكول وصلك هتقولي إيه ؟؟
وردة : والله آني مهحبش الكدب بس ممكن اقوله أني كنت معديه من چار البيت حداكم وانت خارچ تركب العربية وتسافر وأما شوفتني افتكرت الكشكول وامنتني
ارچعه لصاحبه بس اكده
مسعد : الامر لله اعملي اللي يريحك المهم متزعليش من اللي ممكن يوحصل وياكي
وردة : خليها علي الله ،، سلام يا خوي
____________________
رن هاتف هشام فأسرع يتفحص من المتصل واذا به احمد فأجابه : ألو ،، كيفك يا صاحبي ،، ليك وحشه
احمد : الحمد لله يا صاحبي إني في نعمه ،، انت كيفك وعمي ادهم كيفك انشاله يكون احسن من لاول ومرتك اخبارها ايه طمني
هشام : الحمد لله يا خوي ،، عمي اتحسن كتير عن لاول ومرتي كمان زينة
احمد : طيب الحمد لله ربنا يطمن قلبك ،، والله يا خوي معرفش اتشكرك ولا تزعل مني
هشام : ربنا ما يجيبش زعل ،، ليه ازعل منيك بس يا صاحبي
احمد : آني كلمت زينه
قاطعه هشام قائلا : بس يا واد انت ،، ديه واچب عليّ وزينة اختي وملهاش حد ،، ازاي هتتشكرني اني واقف چار اختي والله آني اللي هزعل منيك لو فتحت الموضوع ديه تاني
احمد : فيك الخير يا خوي ودايما كد المسئولية وعلي كد عشمي فيك ربنا يراضيك ويعوضك بالخير عن قريب
هشام : يارب انشاله ،، بس طمني انت بقي ،، آني سامعك بتقولي كلمت زينه ،، رچعت المايه لمچاريها ولا خايب يا واد
ارتفع صوت أحمد بالضحك قائلا : عيب عليك يا صاحبي ،، كنه قلبي اللي كان هيتحدت مهواش لساني ،، رچعت اعترفت بحبي كني عيل أصغير واقف قدامها ومتحملتش طلبتها للچواز والشهر اللي چاي هنزل وهنبدأوا نچهزوا الدار بس قالت بعد السنه ما تفوت نتچوزوا
هشام بسعادة : الله الله هيا دي الاخبار الزينة ،، فرحتني يا صاحبي الله يكتبلكم السعادة والهنا ويعوضكم اللي شوفتوه وعيشتوه بالخير
احمد : انشاله يسمع منيك ربنا ،، يالا اسيبك آني لمرتك واروح اشوف شغلي ،، اشوفك علي خير يا خوي وأما أحچز هبلغك
هشام : اتفقنا يا صاحبي في انتظارك ،، مع السلامة
________________________
اتصل المأمور هاتفيا بعبد الكريم : كيفك يا حاچ انشاله تكون بخير ؟؟
عبد الكريم : بخير يا بيه الحمد لله في نعمة
المأمور : طيب إيه رأيك نعملوا الصلح يوم الخميس الچاي ونعلنوا عنيه من دلوك وانه هيكون في الساحة الكبيرة قدام الچامع لچل ما كل أهل البلد يكونوا حاضرين وشهود علي كل اللي هيوحصل ،، وآني اتحدت ويا العمدة وشيخ الچامع وشيخ البلد وطبعا انيس عنديه خبر بكل حاچه وخلينا نقفلوا الموضوع ديه بقي يا حاچ
عبد الكريم : ان شاء الله يا بيه يصير خير ونقولوا يارب
____________________
علم ادهم بموعد التصالح و اتصل بنجاتي ليخبره ما حدث
ألو ،، كيفك يا عمي ،، والله ما عارف اعزيك ولا اقولك تعالي البلد
نجاتي : مقدر ومكتوب يا ولدي ،، سبحان الحي الذي لا يموت ،، منهم لله اخدوا تارهم من اللي ملهوش ذنب وحقه عند الله مهيروحش
ادهم : شد حيلك يا عمي ،، طيب انت هتآچي ميته البلد ولو چيت هتچيب ولدك معاك ولا لاه ؟؟
نجاتي : ما خلاص يا ولدي معدش لينا حد في البلد عاوزنا نآچوا لمين ،، ما خلاص كلهم راحوا
ادهم : لاه يا عمي ،، المأمور اتحدت ويا الحاچ وقالوا في صلح يوم الخميس الچاي ،، لازمن تآچي وتقول قدام الكل لو مسامح ولا لاه
نجاتي : اللي بيقدر يسامح يا ولدي هو ربك ،، انما البني ادمين مش كلهم بيسامحوا
ادهم : افهم من اكده انك مهتقبلش الصلح ؟؟
نجاتي : لازمن افكر قبل اي قرار ولو چيت هبلغك قبلها أحنا لسه قدامنا وقت ان شاء الله
ادهم : يعني ايه يا عمي مفهمش من كلامك حاچه ،، فهمني قبل ما تآچي
نجاتي : لما آچي هتعرف كل شي ان شاء الله ،، روح يا ولدي ارتاح الله يتم شفاك علي خير
________________________
قسمه : يا رحمه يا بتي اصحي بقي كفايه نوم اكده
رحمه : يااااا ماما ليه هتصحيني ،، تعرفي انك بتصحيني وبتقطعي حلمي ،، نفسي اشوف الحلم ديه بالذات كامل ،، كل مره تصحيني ومش بكمله ،، اعمل ايه طيب حتي يوم الاچازة مش عارفه انام
ضحكت قسمه : قوم يا بتي الله يسعدك ،، مش وقت احلام خلينا نعملوا الوَكل اختك وچوزها چايين حدانا يقضوا اليوم ويمشوا المغربية
رحمه : الامر لله مفيش فايدة فيكي ياما ،، ابعتي بقي البنات يعملوا الفطور لحد اما اقوم وافوق
قسمه بتنهيده : ماشي يا ست العرايس
رحمه : بعيد الشر بعيد الشر ،، لسه بدري
قسمه : ليه يا بتي اكده هو سترة البنات شر ،، الله يبعتلك الهنا انشاله
رحمه : طيب قفلي بقي علي الموضوع ديه دلوك