الجزء 33

الفصل الثاني والثلاثون

دقت التاسعه مساءًا وحضر الجميع لبيت عبد الكريم ورحبت بهم حنين واثناء مزاحهم وترحيب فضه وحنين لهم سمعوا ألحان هادئه وسمعوا صوت اغنية

يا فرحه في وقتها جتلي يا بكره اللي ماددلي ايديه

يا احلى حاجه حصلتلي يا حب سنين حلمت الاقيه

حبيبتي وانتي حواليا بعيش دنيا من الاحلام

مليتي الدنيا حنيه وشيلتي الخوف من الايام

يا نسمة شوق في ليل محبة يا غنوة بتحلى حبه حبه

يا حلم جميل مابيعديش بشوفك تحضنك عينيا

يسلم قلبي مش ايديا وروحي تروح مترجعليش

حبيبتى افهمي ان انتي بقيتي في حته تانيه خلاص

بتوحشي عيني لو نمتي بشوفك غير عيون الناس

وجوه القلب انا راسمك ومن روحي عليكي بغير

وبفرح لما اقول اسمك عرفت انا ليه بقوله كتير

يا نسمة شوق في ليل محبة يا غنوة بتحلى حبه حبه

يا حلم جميل مابيعديش بشوفك تحضنك عينيا

يسلم قلبي مش ايديا وروحي تروح مترجعليش

أثناء الاغنية دلف هشام ينادي : همساااااه تعالي انزلي

اسرعت همسه إليه والسعادة تملأ قلبها تتساءل : هشام انت مسافرتش ،، ومين اللي بيغني برا

هشام : كل سنة وانتي طيبة يا ضي عيوني ،، كل سنة وانتي دايما معايا وچوا قلبي ومنورة عليّ دنيتي

حملها بين ذراعيه كطفلته الصغيرة قائلا : يالا تعالي خودي هديتك ،، يالا تعالوا يا چماعه كلكم وياي
خرج بها وتبعهم الاهل ليجدوا غرفة نوم للأطفال يفترشها هشام في الحديقه الخلفية للڨيلا كانت قد اعجبت بها همسه من قبل ،، اعجبت بها همسه والسعادة ظهرت علي وجهها ووجه الجميع الذين باركوا لهم حياتهم

هشام : هاه يا قلبي عچبتك ؟؟
همسه : دي جميله اوي اوي يا حبيبي دي اللي انا فرجتك عليها من زمان علي النت صح ؟؟
هشام : صح يا قلبي هيا ،، يالا تعالي شوفي الباقي ،،
ترجلوا معا لمكان خلفي ليجدوا مدينة صغيرة من الملاهي جهزها هشام لمولدهم

ووسط فرحة همسه والجميع توجه بهم هشام لمكان المرسم حيث صوت الاغاني وبداية الحفل وكعكة عيد الميلاد الكبيرة التي نقش عليها صورة همسة في صغرها وهي تحتضن دب كبير
اقترب هشام وقدم لها دب ابيض كبير من الفراء الابيض قائلا : هفضل اشوفك طفله قدامي مش هتكبري ذي اول يوم شوفتك فيه وكنتي لسه مولوده وشيلتك بين دراعاتي واتمنيتك تكوني ليا وربنا حققلي حلمي

احتضنته همسه لا تبالي بالموجودين فصفق الجميع لهم وبدأوا الاحتفال معا والغناء لهمسه واطفاء الشموع وامضوا معا وقتا طيبا مليئ بالبهجه والسعاده وملامح السرور ارتسمت علي وجوه الجميع حتي دقت الساعه الثانية عشرة فأوقف هشام صوت الاغاني واقترب من همسه قائلا : وكتبتلك قصيدة شعر بمناسبة عيد ميلادك ،، مسك يديها ونظر في عينيها قائلا :

صباح الفل
يا أحلي حاچة ف الدنيا
يا ضل التينة ف الصحرا وبير مايه
يا سحر المتعة والفرحة يا چنية
يا قالبة صمت ليل الغربة اغنية
صباح الفل يا أحلي ضحكة عرفوها البنات السمر
يا كنز الرحلة والايام يا تحويشة سنين العمر
وتحويشة ليالي الصبر وأنا ظالمك وبتمادي
ولما اغضب ولما اسخن تحوطي ايديكي كمادة
تهون كل الچروح عِندك وتضحكلي الحاچات اللي
مضحكتشي بقالها سنين
ولما التوهه تسرقني عنيكي توصف العناوين
وبتطبطب علي الواد اللي مبيكبرش چوايا
وتصحي الصبح تغسل كل وچع الليل بضحكتها
وطلتها قمر طالع
وبتحوش يوماتي العشق ف چيوبي
بزين الحُسن والطابع
وتديني تلات اطفال يشيلوا اسمي
أبص ف عينها ألقاني أنا الرابع

صفق الجميع لهشام وصدح صوت همسه بالضحكة وملئ الارجاء قائله بدلال : تلاته مره واحده
ضحك هشام : ايوه وآني الرابع

انتهي الحفل وعاد الجميع لمنازلهم
انيس : كد ايه هشام ديه بيحب همسه ،، والله مكنتش مصدق اللي شوفته النهارده
ضحكت رحمه قائله : اللي انت شوفته ده واحد في المليون من حب هشام لهمسه ،، دي حكايتهم تتحكي في الروايات وكمان خالي ادهم ومرت خالي حنين قبلها والله ولا حكايات روميو وچوليت ،، لو حكيتلك مهتصدقش

انيس : طب تعالي چاري هنه واحكيلي لحد اما انام
ضحكت رحمه قائله : مهتنامش الليله من اللي هتسمعه آني عارفه
____________________

استيقظ انيس حين سمع صراخ خارج غرفته فأسرع ليري ويعرف ماذا حدث ولحقت به رحمة لتجد والدته وقد افترش جسدها الارض وصراخها كطلقات تدوي في ارجاء البيت فأسرع إليها يتفقدها : مالك ياما هتصرخي ليه ،، قومي معاي

نرجس : رچلي يا ولدي ،، رچلي هتموتني ،، آااااااه
انيس : ايه اللي حوصل ،، فهميني
نرجس : وقعت وآني نزله من السطوح كنت هنشر الهدوم فوق
انيس : لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ،، سلامتك ياما ،، قومي معاي علي ما أغير هدومي ونروحوا المستشفي نطمنوا عليكي

رحمه : آني هتصل بأبوي يبعت السواق بالعربية حالا

اسرعت رحمه تطوي درجات المصعد طيا بخطواتها حتي وصلت لغرفتها واتصلت لتطلب من بدر ارسال السيارة مع السائق
وفي غضون دقائق قد وصل السائق بالسيارة امام منزل انيس الذي حمل والدته بين ذراعيه واسرعوا متوجهين لأقرب مشفي وبعد اجراء الفحص الطبي وعمل صورة اشاعه تبين انها تعاني من شرخ في الساق يحتاج لجبيرة من الجبس وعلاج لمدة لا تقل عن الواحد وعشرون يوما مع الراحة التامة
انتهي الطبيب وساعد السائق انيس حتي وصلوا بها للسيارة وعادوا للمنزل لا تستطيع نرجس ان تضع قدمها علي الارض والألم يعتصر ساقها
استلقت علي الفراش واعطاها ياسين الدواء ،، اقتربت رحمه منها تناولها الماء : ألف سلامة عليكي ياما ،، ان شاء الله هتخفي قريب وترچعي تقفي علي رچلك تاني بس خودي الدوا لچل ما ترتاحي دلوك والوچع يروح

نرجس بألم : هات يا ولدي الله يعينا علي اللي چاي ،، كلها اقدام ربنا يكتبلنا الخير
تركتهم رحمه بعد ان تركت الماء لياسين وصعدت لغرفتها تحمل احزانها : يارب قويني عليها وتهتدي وتغير فكرها عني والله ياربي تعبت واذا بأنيس يفتح الباب ليجد الدموع قد اغرقت وجنتيها ،، اقترب وهمس لها : الچميل بكيان ليه ،، كنك محفظتيهاش وعرفتي طبعها ،، بس والله هيا طيبة وقلبها إبيض وكل اللي هتعمله وهتقوله ديه من قهرتها علي بت اختها متزعليش منيها ،، حقك عليّ آني وآني اتحدت وياها دلوك تاني

قبل دقائق وقبل ان يترك انيس نرجس تحدث إليها
انيس : ياما ليه اكده ،، ليه كل ما تحاول تقرب منيكي تصديها وتسمعيها كلام عفش ،، اللي بيحصلنا ديه كله رزق رب العالمين ولزمن نرضوا بيه إيه دخلها هيا تقولي اقدام ولا غيره ،، البنيه كانت نايمه معرفاش انتي فوق ولا تحت ولا شافت غسيلك نضيف ولا لاه هتتهميها ليه ايه دخلها باللي حوصل
ياما من لا يرحم لا يُرحم آني قولتلك قبل سابق الچواز قسمه ونصيب وبت خالتي مش نصيبي وربنا يرزقها بالي يسعدها ويكون احسن مني ،، ياما ارضي بقسمة ربنا لأني هحبها ياما هحبها ،، هو انتي كارها تشوفيني فرحان وسعيد ف حياتي ؟؟

نرجس بوجع : آني ،، ليه اكده يا ولدي دي الحاچه الوحيدة اللي بترچاها من الدنيا
انيس : طب خلاص بقي نفضوها سيرة ومنفتحوش الحديت ف الموضوع ديه تاني
نرجس : آني مهتحدتش ولا هچيب سيرة بت خالتك أهنه واصل انت اللي هتفتح الحديت فيه
انيس : ياما آني فاهمك وعارف قصد حديتك زين وبعدين انتي ناسيه انك انتي اللي مربياني بالله ياما تآچي علي نفسك شوي وتعامليها زين لچل خاطري
نرجس : الله كريم يا ولدي الله كريم

وبعد أن صعد لرحمه

انيس : خلاص بقي يا قلبي متزعليش روحك ،، وبعدين آني چعان چدا يالا نچهروا والوكل ونفطروا عصافير بطني صوصوت وعامله مظاهرات چوا ممكن تخرچلكم وتقومها حرب وكمان عندي شغل ، مسك يدها وقبلها واردف : آني عارف انك هتتعبي في خدمتها اليومين اللي چايين بس متقلقيش هتحدت ويا سعدية تآچي تساعدك هيا قريبة علينا اما سميرة بعيدة لو چات مره مهتجيش التانية وقالتلي بعد شوي چايه ، يالا بقي وكليني خليني اشوف شغلي

ضحكت رحمه قائله : حالا يا قلبي هچهزلك الوَكل
ايام طويلة مرت علي رحمة وهي في خدمة نرجس تسمع منها ما قل ودل ولكنها تتحمل من اجل انيس الذي تعلقت به
_________________
انتهت السنة الدراسية واقترب ابراهيم يجلس بجوار عامر قائلا : كيفك يا بوي ؟؟
عامر بإبتسامة هادئة : اهلا يا ولدي تعالي اقعد چاري ، مبارك النچاح هاه ايه طلبك ،
لساك عاوز تكمل دراسة وتحضر الماچستير وتبقي داكتور في الچامعة ولا غيرت فكرك ؟؟
ابراهيم : لاه يا بوي مغيرتش حاچه هكمل بإذن الله وهبقي داكتور في الچامعه زي چدي عبد الرحمن
عامر بفزع : هاه ، يعني عاوز تسافر وتقعد في مصر ؟؟
ضحك ابراهيم قائلا : لاه يا بوي ما الچامعه هنه برضو هو مفيش غير چامعة القاهرة ولا إيه متقلقش من الناحية دي ، لكن آني چييك في حاچة تانية يا بوي
ضحك عامر قائلا : طب تمام طالما اكده ، اؤمر تطاع ، عاوز ايه ؟؟
اخذ ابراهيم نفس عميق ثم اردف قائلا : آني عاوز اتچوز يا بوي ، واخترت بت طيبة وزينة كانت معاي في الچامعة والصراحة اكده آني مواعدها اتقدم لها اول ما نطمنوا علي النتيچة واهه الحمد لله النتيچة ظهرت ونحچت ومن الاول وهيا كمان نچحت وخلصت الچامعه وعاوزك تآچي وياي نخطبوها يا بوي
عامر بفرحه : ديه يوم المني والسعد يا ولدي
ابراهيم : بس يا بوي في حاچة كمان آني عاوزها منيك
عامر : قول يا ولدي آني سامعك
ابراهيم : انت عارف يا بوي أن الاوضة بتاعتي علي قدي يعني أما اتچوز مهتقضنيش آني ومرتي وآني عاوزك تتحدت ويا چدي نبنوا استراحة حتي اوضتين وصالة في الارض القبلية ونفتحوا بابها علي الڨيلا واتچوز فيها وطول اليوم كلاتنا موچودين في الڨيلا ونروحوا بس نناموا هناك ونبقي وسعنا علي نفسينا
عامر : والله كلامك درر يا ولدي خلاص نتحدتوا ويا عمك وچدك ونشوفوا هنعملوا ايه متشيلش هم الموضوع ديه ، انت بس حدد معاد نروحوا نقابلوا اهل البنيه ونخطبوها والباقي سهل يعني شهرين تلاته بالكتير ويكون البيت چاهز
ابراهيم بفرحه : ربنا ما يحرمني منيك يا وبوي ، هروح اتحدت ويا ورده واخليها تحدد لنا معاد
ضحك عامر : واسمها ورده كمان ، طيب يا ولدي علي خير انشاله تكون اسم علي مسمي
ابراهيم : متقلقش يا بوي هيا اسمها ورده وهيا ورده عن حق بكره تشوفها وتتأكد من كلامي
عامر : آني هضحك وياك يا ولدي وبعدين هيا عچبتك وانت اللي هتعيش وياها مش آني ، المهم انها عچباك انت ، يالا يا ولدي قول يارب التساهيل
ابراهيم : يارب يا بوي

تركه ابراهيم واسرع يتحدث لورده التي وعدته بفتح الموضوع مع والدتها لتتحدث لوالدها وتبلغه بالموعد
وفي المساء عادت ورده تتصل به وابلغته انهم في انتظارهم يوم الخميس المقبل


إعدادات القراءة


لون الخلفية