الجزء 7
الفصل السابع
هشام : صباح الهنا والرضا علي احلي عيون ف الكون
همسه بتثائب : صباح النور يا قلبي ،، انت لابس بدري اوي كده ورايح فين ؟؟
هشام : اني نسيتي ولا ايه ،، آني هسافر يومين مطروح اشوف الشغل وراچع علي طول
اعتدلت همسه : اووووف انا مش عوزاك تسيبني وتسافر ،، انت هتوحشني اوي يعني انا اتعودت انام في حضنك ازاي انام وآكل واشرب وانت بعيد عني
مسك يدها وقبلها قائلا : معلش يا قلبي حقك عليّ بس انتي عارفه الشغل واحواله بس اوعدك لو خلصت هرچع علي طول ومهتأخرش عليكي بس قومي نفطروا مع بعض قبل ما امشي
همسه : ماشي يالا امري لله ،، هغير هدومي بسرعه وانزل
هشام : طيب هروح اني اشوف چدي وچدتي وهستناكي تحت
همسه بدلع : لا استناني هنزل معاك مش تسيبني
ضحك هشام علي تلك الطفلة الصغيرة التي استوطنت قلبه وعقله
طيب يالا آني مستنيكي اهه
استفاقت وغسلت وجهها وبدلت ملابسها سريعا وتركت العنان لشعرها كي ينسدل علي ضهرها ليغطيه وقد توردت وجنتيها وتأبطت ذراع فارسها ونزلت بجواره
فضه : انتوا اتأخرتوا ليه اكده يالا الفطور برد
تناول سريعا هشام طعامه وسلم علي الجميع ووضع قطعه من التفاح في فم همسه وهمس لها هتوحشيني قوي خلي بالك علي روحك وان شاء الله مهتأخرش عليكي ،، تركها وتوجه للباب فلحقت به ممسكة بجلبابه قائلة : هشام استني
اختبأت قليلا عن الانظار وهمست له : اتصل بيا اول ما توصل وكل ما تلاقي نفسك فاضي كلمني انا هستناك ماشي ؟؟
اقترب ووضع قبلة حانية علي جبينها فباغتته واحتضنته فربت عليها وهمس لها : السواق واقف بيتفرچ علينا يالا ادخلي وآني هطمنك يا قلبي متقلقيش ،، قبل يدها وتركها ولحقته بأنظارها حتي خرج من باب الثرايا وعاد الغفير ليوصده مره اخري فعادت تدمع عينيها وتحاول ان تخفي وجهها
فضه : متحزنيش يا بتي معلش عشان دي اول مره يسافر ويسيبك بكره تتعودي وان شاء الله هيرچع علي طول ومهيتأخرش ما هو كمان ميقدرش يتأخر عن القمر ،، يالا كملي فطورك
همسه بحزن : لا يا عمتو انا شبعت خلاص هروح ارتاح في اوضتي شويه
تركتها وصعدت لغرفتها واستلقت علي فراشها حتي آذان العصر واذا بطرقات علي باب غرفتها تتناهي الي مسامعها فاعتدلت قائله : مين ؟؟
فتحت فضه الباب ودلفت بهدوء : إيه يا ست البنات ليه نايمه لحد دلوك ،، وهشام قلقان عليكي ،، اتصل علي تلافونك لقاه مقفول ،، قومي شوفيه ويالا لچل ما تآكلي لقمه العصر اذن من بدري
اسرعت همسه تلتقط هاتفها بفزع : هشام اتصل بيا ؟؟
اووووف التليفون فصل شحن وانا مأخدتش بالي نمت وكنت فاكره انه شغال ،، انا هشحنه شويه وهتصل بيه
فضه : وليه تستني اما يشحن ،، خودي تلافوني اهه اتكلمي منيه ذي ما تحبي بس يالا قومي وانزلي لچل ما تآكلي
همسه : حاضر يا عمتو هكلم هشام وانزل علي طول
تركتها فضه واوصدت الباب خلفها واتصلت همسه بهشام : ألو وحشتني اوي اوي يا حبيبي
هشام : والله قلقتيني عليكي يا همستي ،، ليه قافله تليفونك وليه نايمه لحد دلوك ،، في حاچه وچعاكي ؟؟
همسه : لا يا حبيبي انا كويسه بس طلعت نمت بعد ما انت مشيت ونسيت اشوف التليفون ففصل شحن وعمتو صحتني دلوقت وهنزل علشان آكل
هشام : واه واه انتي لسه مأكلتيش لحد دلوك ،، طيب لو مأكلتيش آني هتأخر وهخلص براحتي طالما انتي هتهملي ف حالك
همسه : لا لا هشام هنزل آكل حالا بس انت تعالي بسرعه علشاني
هشام : حاضر بس يالا وهسأل عمتك عليكي اذا اكلتي ولا لاه
_____________________
مصطفي : يا اهل الدار فينكم اتوحشتكم
جميلة : اهلا يا ولدي نورت دارك ،، حمدلله علي سلامتك ،، كيفك وكيف احوالك وخطيبتك عامله ايه وياك ؟؟
مصطفي : الحمد لله ياما كله تمام وخطيبتي زينه وخلصت الڤيلا وناقص الفرش ونبقوا خلصنا ،، هروح اسلم علي چدي وچدتي وراچع طوالي ،، إلا بالحق ياما فين ابوي وابراهيم
جميلة : ابوك مع العمال في الارض وهيرچع بالليل يا ولدي وابراهيم انت عارف دايما لوحده بيذاكر او في الچامعه
مصطفي : طيب الله يقويه
تركها ودلفت للمضيفه سلم علي جده وجدته وقبل يدهم ثم عاد للخارج
فضة : اهلا يا ولدي حمدلله علي سلامتك ،، يالا جابر الزاد مع بت عمك همسه نازله حالا تآكل ،، اهه نزلت تعالوا كلوا سوا حتي تفتحوا نفس بعض
همسه : ايه ده مصطفي هنا ،، حمدلله علي سلامتك ،، وحشتني اوي يا واد انت ،، امتي هتتجوز بقي ؟؟
مصطفي : الله يسلمك يا بت عمي تعالوا نآكلوا ونرغوا شوي ،، جلسوا متجاورين وتهامسوا : وسام هتسلم عليكي كتير والله اني متحمل بس امها لچل خاطرها هي انما والله لو اي واحدة تانيه كان زماني سيبتها من زمان ،، الوليه عوزاتي اقولها تنت ولا مخبرش ايه اللي هتقوله ديه ،، ازاي اقف قدام الناس واقولها تنت ولا تنتي اللي عوزاني اقولهالها دي ،، هما الناس دول مهيتكسفوش
ضحكت همسه علي طريقه مصطفي قائله : يا ابتي اسمهت طنط مش تنت وبعدين دول عايشين في مجتمع راقي ووالدتها سيدة مجتمعات بتقابل ناس كتير وبتروح نوادي وبتسهر برا البيت وبيتروح سينمات وبتحضر مؤتمرات وحاجات كتير فلغتهم دي حاجه بيسموها لزوم الاتيكيت يعني انهم يجملوا كلامهم ويزوقوه ،، المهم انت متهتمش للكلام ده ومتعملش مشكله معاها علشان متكونش هيا سبب في ان الجوازه تتفشكل ، انت عارف ان وسام بتحبك ووقفت ضد رغبة والدتها انها تتجوز اي حد من وسطها واتمسكت بيك فالبنت شرياك
مصطفي : حاضر ما هو ده اللي انا بعمله ،، سيبك مني وطمنيني انتي وهشام عاملين ايه مع بعض ،، مبسوطين ،، صحيح هو فين ؟؟
همسه : احنا الحمد لله كويسين جدا ومبسوطين جدا مع بعض وهو طبعا نزل الشغل من بعد ما رجعنا من السفر بيومين وهو دلوقت مسافر مطروح يومين وان شاء الله هيرجع بعد بكره ،، حاسه ان الكام ساعه اللي سبني فيهم كأنهم سنين ،، حاسه قلبي مش في مكانه او ان روحي سايبني جسمي وراحت وراه ،، يالا مضطره اتحمل لحد اما اليومين يخلصوا
______________________
مر اليوم الاول علي همسه وكأنه سنه وفي صباح اليوم التاني
حنين : همسه يا حبيبتي تعالي اشربي اللبن يالا قبل ما يبرد
همسه : حاضر يا ماما مع ان مليش نفس اشرب حاجه ،، هشام وحشني اوي اوي يا ماما ،، امتي يرجع بقي
حنين بحنانها المعهود اقتربت تربت عليها واحتضنتها قائله : اتحملي يا حبيبتي معلش ده علشان انتي اول مره يسيبك ويسافر وانتوا متجوزين بس ان شاء الله هيرجعلك بالسلامة وبكره تتعودي علي شغله يالا بقي كملي فطارك ولو مش جعانه كُلي فاكهه واشربي اللبن علشان اما يرجع ميلاقيش وشك دبلان
همسه : حاضر يا ماما امري لله هآكل علشان خاطرك وخاطر هشام
____________________
قسمة : يا رحمة يا بتي يالا بسرعة ألبسي ياسين چوز اختك اتصل وقال اختك تعبانه وراحت المستشفي شكلها هتولد
رحمة : حاضر ياما خاضر اهه هلبس بسرعة ،،
قسمة : اتصلي بخالتك وابوكي وقوليلهم
رحمة : حاضر ياما هتصل بس روحي انتي البسي خلينا نلحقها
اسرعت رحمة ترتدي ملابسها واتصلت وابلغت فضه ووالدها هاتفيا بأنهم متوجهين للمستشفي للاطمئنان علي تقي
___________________
فضة : يا مُصطفي تعال يا ولدي ،، تقي هتولد وراحت ،، تعال وياي وصلني عبده راح ويا عمك علي الشغل
مصطفي : حاضر يا عمتي چيتك اهه ،، يالا آني هخرچ اطلع العربية من الجراچ لحد اما تچهزي
فضه : الله يراضي قلبك يا واد اخوي واشوف عوضك
حنين : طيب استني هلبس واتصل بأدهم وآجي معاكي انا كمان عاوزه اطمن عليها يا فضة
فضة : طيب يالا بسرعة اچهزي وآني هستناكي
دقائق واستقلت فضة وحنين السيارة مع مصطفي وما هي إلا بضع دقائق ووصلوا للمشفي واسرعوا بالسؤال عن تقي
ياسين : يا مصطفي تعال الچماعة فوق وتقي ولدت الحمد لله وچابت واد بس انتوا عارفين انها ولادة قيصري ،، عموما اطلعوا انتوا وآني هروح اشتريلها حقنة الاجسام المضادة من المصل واللقاح لازمن تآخدها بعد الولادة علي طول علشان اذا ربنا اكرمنا بحمل تاني الچنين مينزلش فيه تشوهات
مصطفي : طيب يا عمتي خودي مرت عمي واطلعوا انتوا اطمنوا عليها وآني هروح ويا ياسين مهسبهوش هنچيب الحقنة ونرچعوا طوالي